ساناز امینی

همه چیز در مورد جریمه سبقت غیر مجاز

همه چیز در مورد جریمه سبقت غیر مجاز

حتما برایتان پیش آمده است که به‌هنگام رانندگی پشت یک خودرو گیر افتاده باشید تا حدی که نیاز به سبقت گرفتن داشته باشید؛ اما، باید بدانید که سبقت گرفتن قوانین و مقررات مختص به خود را دارد که باید آنها را بدانید تا دچار دردسر نشوید. هنگامی که قوانین و مقررات سبقت گرفتن را بدانید، روش سبقت گرفتن، مکان‌های مجاز سبقت و مکان‌های غیر مجاز سبقت را می‌شناسید؛ بنابراین، جریمه سبقت غیر مجاز دامن‌گیرتان نمی‌شود. در ادامه، همراه سایت خلافی باشید تا همه چیز را در مورد سبقت مجاز و سبقت غیر مجاز بدانید.

سبقت غیر مجاز

سبقت گرفتن به معنای پیشی گرفتن از خودروی هم‌مسیر جلویی است که ۲ نوع مجاز و غیر مجاز دارد. در حقیقت، سبقت مجاز به سبقتی گفته می‌شود که با توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در مکان‌های سبقت آزاد انجام شود؛ اما، سبقت غیر مجاز به سبقتی گفته می‌شود که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در مکان‌های سبقت ممنوع انجام شود. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد سبقت غیر مجاز این است که این عمل خطرناک است؛ یعنی، ممکن است که عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. در نتیجه، جریمه‌های مالی و غیرمالی برای آن تعیین شده است تا بازدارنده باشد.

قانون سبقت غیر مجاز

سازمان راهنمایی و رانندگی برای برقراری نظم در معابر میان وسایل نقلیه قوانین و مقرراتی را وضع کرده است. یک نمونه از آنها قوانین و مقررات سبقت گرفتن است. در ادامه، موارد قانون سبقت غیر مجاز را معرفی و بررسی کرده‌ایم:

  • سبقت از فاصله ۵۰ متری پیچ‌ها و تقاطع‌ها که بدون تابلوی سبقت مجاز باشند، ممنوع است.
  • سبقت هنگام نزدیک شدن خودرو از روبه‌رو، سرعت زیاد یا فاصله کم، ممنوع است.
  • سبقت در پیچ‌ها و سربالایی‌ها، به دلیل میدان دید کم راننده، ممنوع است.
  • سبقت در مکان‌هایی با تابلوی «سبقت غیر مجاز» ممنوع است.
  • سبقت هنگام سبقت سایر خودروها از شما ممنوع است.
  • سبقت از فاصله ۱۰۰ متری تونل‌ها و پل‌ها ممنوع است.
  • سبقت در معابر بدون وجود نور کافی ممنوع است.
  • سبقت از اتوبوس و کامیون در معابر ممنوع است.

خودرویی در حال سبقت غیر مجاز از خودرویی که در حال گردش به چپ است

مکان‌های سبقت غیر مجاز

باید بدانید که سبقت در برخی از مکان‌ها مجاز و در برخی از مکان‌ها غیر مجاز است؛ کافیست، مکان‌های غیر مجاز سبقت را بدانید تا مکان‌های مجاز سبقت را تشخیص دهید. در ادامه، مکان‌هایی که قانون سبقت غیر مجاز در آنها وجود دارد را شرح داده‌ایم:

  • خیابان‌ها و جاده‌ها با خط ممتد میانه
  • تقاطع‌های هم‌سطح با ریل قطار
  • تونل‌ها و زیرگذرهای تک بانده
  • پیچ‌ها،  شیب‌ها و تقاطع‌ها
  • مسیرهای دوچرخه‌سواری
  • تابلوهای سبقت ممنوع

نکته: سبقت از سمت چپ خودروها مجاز است؛ بنابراین، سبقت از سمت راست خودروها غیر مجاز به حساب می‌آید. این قانون یک استثنا دارد: زمانی که خودرویی در حال چرخش به سمت چپ معابر است، شما می‌توانید از سمت راست او سبقت بگیرید.

خیابان‌ها و جاده‌ها با خط ممتد میانه

اگر در حال حرکت در معبری هستید، هنگام سبقت باید به نوع خطوط توجه کنید. اگر خطوط منقطع باشد، امکان سبقت مجاز فراهم است؛ اما، اگر خطوط ممتد باشد، امکان سبقت مجاز فراهم نیست بلکه اگر سبقت گرفته شود، سبقت غیر مجاز است که جریمه دارد. در ضمن، این نوع از سبقت بسیار خطرناک است.

تقاطع‌های هم‌سطح با ریل قطار

اگر در منطقه‌ای با تقاطع‌های هم‌سطح هستید، نباید از وسایل نقلیه سبقت بگیرید؛ چون، باید سرعت خود را کم کنید تا علائم راهنمایی و رانندگی مرتبط با این مناطق را ببینید. این مناطق به علت عبور قطار خطرناک هستند؛ بنابراین، حتما قوانین و مقررات آن را رعایت کنید.

تونل‌ها و زیرگذرهای تک بانده

هنگامی که وارد تونل یا زیرگذر تک بانده می‌شوید، فارغ از اینکه نور وجود داشته باید یا نداشته باشد، باید پشت سر خودروی جلویی حرکت کنید و هرگز سبقت نگیرید؛ چون، ورود به خط مقابل در شرایطی که راه فرار برای هیچ خودرویی وجود ندارد، خطرساز است. اگر تونل یا زیرگذر بیش از یک باند داشت، در شرایطی که خط ممتد نبود و خط منقطع بود، امکان سبقت مجاز فراهم است.

پیچ‌ها، شیب‌ها و تقاطع‌ها

هنگامی که در پیچ تند، شیب تند و تقاطع قرار دارید، دید شما نسبت به معبر محدود است؛ بنابراین، ممکن است سبقت بگیرید و ناگهان خودرویی را روبه‌روی خود مشاهده کنید. در نتیجه، سبقت در مکان‌هایی که دید شما به معبر کامل نیست مطلقا ممنوع است. این مناطق علاوه بر تابلوی سبقت ممنوع، تابلوی مربوط به پیچ، شیب و تقاطع را دارد که توجه شما را بیش از پیش جلب کند.

مسیرهای دوچرخه‌سواری

اگر در معبری مسیرهای مختص دوچرخه وجود دارد، سبقت ممنوع است؛ چون، ممکن است دوچرخه‌سوار در نقطه کور خودروی شما باشد. در نتیجه، سبقت در معابر دارای مسیر دوچرخه‌سواری مطلقا ممنوع است.

جریمه سبقت غیر مجاز

اگر شما قانون سبقت غیر مجاز را رعایت نکنید، جریمه در انتظار شماست. این جریمه‌ها در راستای بازداری راننده‌ها از تخلف سبقت غیر مجاز است؛ بنابراین، سفت و سخت اجرا می‌شود به خصوص در مورد تخلف سبقت غیر مجاز که بسیار خطرناک است. جریمه سبقت غیر مجاز ۲ نوع نقدی و غیرنقدی است. در ادامه، آنها را به صورت جداگانه شرح خواهیم داد.

خودرویی در حال سبقت غیر مجاز از چپ از یک کامیون

 

میزان جریمه نقدی سبقت غیر مجاز

در ادامه، میزان جریمه سبقت غیر مجاز در راه‌های دو طرفه، سبقت از سمت راست، سبقت از اتوبوس و کامیون، سبقت بدون رعایت فاصله‌ها و راه ندادن به خودروهای در حال سبقت را در کلان‌شهرها، شهرستان‌ها و روستاها گفته‌ایم. در ضمن، کد هر تخلف را آورده‌ایم تا شما هنگام بررسی خلافی خود از روش‌های استعلام و پرداخت در سامانه‌ها متوجه نوع تخلف شوید.

برای مطالعه بیشتر درباره نرخ جریمه های رانندگی ۱۴۰۲ کلیک کنید.

ردیفکد تخلفشرح تخلفجریمه در کلان‌شهرهاجریمه در شهرستان‌هاجریمه در روستاها
12003سبقت غیر مجاز در راه‌های دوطرفه2,100,0001,890,0001,050,000
22041سبقت از سمت راست در راه‌هایی كه فقط یك خط عبوری وجود دارد یا سبقت از شانه راه765,000630,000459,000
32043سبقت اتوبوس و كامیون در داخل شهر420,000315,000
42066عدم رعایت فاصله طولی و عرضی كافی قبل، حین و بعد از سبقت315,000210,000105,000
52067راه ندادن به وسیله نقلیه پشت سر برای سبقت315,000315,000105,000

میزان جریمه غیرنقدی سبقت غیر مجاز

اگر تخلف سبقت غیر مجاز را انجام دهید، جریمه غیرنقدی در کنار جریمه نقدی در انتظارتان است. این جریمه غیرنقدی شامل نمره منفی سبقت غیر مجاز است. نمره منفی سبقت غیر مجاز در راههای دو طرفه برای وسایل نقلیه سنگین ۱۰ و برای وسایل نقلیه شخصی ۵ است.

  1. وسایل نقلیه شخصی: 5 نمره
  2. وسایل نقلیه سنگین: 10 نمره

نکته: اگر تخلف سبقت غیر مجاز همراه با سایر تخلفات حادثه‌ساز (کد تخلف ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰) انجام شود، جریمه توقیف را در کنار جریمه نقدی و جریمه نمره منفی به همراه دارد. توقیف به مدت ۷۲ ساعت در پارکینگ راهور است.

روش‌های استعلام و پرداخت جریمه سبقت ممنوع

روش‌های استعلام و پرداخت جریمه سبقت غیر مجاز شامل موارد زیر است:

    1. استعلام و پرداخت تخلفات راهنمایی و رانندگی از طریق سامانه خلافی
    2. استعلام و پرداخت جریمه از طریق مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰
    3. استعلام و پرداخت جریمه از طریق سامانه راهور (rahvar120.ir)
    4. استعلام خلافی از سامانه پیامک (۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰)
    5. استعلام جریمه از تلفن گویا (۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸)
    6. استعلام جریمه از طریق کد (#۱۱۰*)

سامانه خلافی؛ بهترین روش استعلام و پرداخت جریمه سبقت ممنوع

سایت خلافی، سامانه‌ هوشمند خدمات خودرو و موتور است که خدماتی همچون استعلام و پرداخت خلافی خودرو را ارائه می‌کند. استعلام و پرداخت جرایم در سامانه خلافی با دو روش متفاوت امکان‌پذیر است:

  • استعلام و پرداخت جزئیات خلافی
  • استعلام و پرداخت مجموع خلافی

استعلام و پرداخت خلافی با جزئیات نیازمند احراز هویت است؛ یعنی لازم است شماره پلاک، کد ملی و شماره موبایل مالک را وارد کنید. اما استعلام مجموع خلافی تنها با وارد کردن شماره پلاک انجام می‌شود و به اطلاعات بیشتر نیازی ندارید. مزایای استعلام و پرداخت خلافی از طریق سایت خلافی را نیز می‌توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

  • تسویه آنی
  • دریافت رسید خلافی
  • مشاهده اطلاعات به روز
  • امکان پرداخت موردی و تجمیعی
  • تنوع روش‌های استعلام و پرداخت خلافی
  • ذخیره نتایج استعلام و پرداخت در بخش سوابق
  • استفاده از سایر خدمات جامع استعلام و پرداخت وسایل نقلیه

مراحل استعلام خلافی خودرو در سایت Khalafi.ir

آموزش سبقت گرفتن مجاز

  • مطمئن شوید که در مکان مناسب برای سبقت گرفتن هستید.
  • موقعیت سبقت را از طریق آینه سمت چپ بررسی کنید که ایمن باشد؛ یعنی، خالی از وسایل نقلیه باشد.
  • راهنمای سمت چپ را بزنید تا رانندگان را از سبقت خود مطلع کنید؛ همچنین، اگر نیاز است از بوق زدن و چراغ دادن برای اطلاع استفاده کنید.
  • کمی سرعت خود را نسبت به خودروی جلویی افزایش دهید تا جلو بیفتید؛ سپس، آینه‌ی سمت راست را بررسی کنید تا چراغ جلوی خودروی عقبی را ببنید.
  • شما در نهایت باید راهنمای سمت راست را بزنید تا مجدد در مسیر قرار بگیرید. اگر مجدد نیاز به سبقت از خودروی جلویی داشتید، باید تمام مراحل را از ابتدا تا انتها انجام دهید.

جمع‌بندی…

ما در این مطلب به بررسی یک مورد از تخلفات راهنمایی و رانندگی یعنی سبقت غیر مجاز پرداختیم. ابتدا، معنای قانون سبقت غیر مجاز را گفتیم؛ سپس، شرایط و مکان سبقت غیر مجاز را شرح دادیم. ما انواع جریمه سبقت غیر مجاز اعم از نقدی و غیرنقدی را معرفی و بررسی کردیم. در نهایت، آموزش سبقت مجاز را آوردیم. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد سبقت غیر مجاز این است که این تخلف بسیار و بسیار حادثه‌ساز است؛ بنابراین، رعایت قوانین مرتبط با آن اهمیت فراوانی دارد. در نتیجه، اگر زمانی نسبت به مجاز بودن یا نبودن سبقت اطمینان نداشتید، این کار را انجام ندهید؛ چون، عواقب مالی و جانی جبران‌ناپذیری دارد. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه سامانه خلافی بودید، متشکریم. اگر شما هم تجربه‌ای از سبقت غیر مجاز خطرآفرین داشته‌اید، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.