سارینا عمادی

هر آنچه که باید درباره نمره منفی گواهینامه بدانید؛ از چیستی تا چگونگی حذف آن

هر آنچه که باید درباره نمره منفی گواهینامه بدانید؛ از چیستی تا چگونگی حذف آن

شاید برایتان پیش آمده باشد که به دلیل عدم رعایت حق تقدم، عبور چراغ قرمز و رانندگی با سرعت بالا جریمه شوید. گاهی اوقات تعداد تخلفات رانندگی بالا نیست؛ اما به دلیل عدم رعایت قوانین جریمه نمره منفی دریافت می‌کنید. این می‌تواند در درازمدت مشکلات زیادی همانند باطل شدن گواهینامه رانندگی را به دنبال داشته باشد. اگر تجربه مشابه دارید؛ بهتر است تا انتهای این مطلب سامانه خلافی همراه ما باشید تا شما را با جریمه نمره منفی بیشتر آشنا کنیم و بتوانید حداقل جلوی جریمه‌های رانندگی دارای نمره منفی گواهینامه را بگیرید.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

نمره منفی یکی از انواع جریمه خودرو است. پلیس راهور نمره منفی را برای کسانی در نظر گرفته که به قوانین بی‌توجهی می‌کنند. برای برخورد با افرادی که با جان خود و اطرافیان بازی می‌کنند هم افزایش نمره منفی یا حتی توقیف گواهینامه و عدم امکان اجازه برای رانندگی را در نظر گرفته است.

به یاد داشته باشید امتیاز منفی ثبت‌شده روی گواهینامه هر شخص با پرداخت جریمه رانندگی پاک نمی‌شود و بلکه تحت شرایط خاص حذف شدن (پاک شدن) نمره منفی اتفاق می‌افتد. در ادامه پیشتر در این رابطه صحبت می‌کنیم.

تفاوت جریمه نمره منفی با دیگر جرائم رانندگی چیست؟

احتمالا می‌دانید که به جز جریمه نمره منفی، توقیف خودرو و جریمه نقدی هم از انواع جرائم رانندگی به شمار می‌روند. اصلی‌ترین تفاوت میان جریمه نمره منفی و سایر جرائم رانندگی چیزی نیست جز پاک نشدن نمره منفی حتی بعد از پرداخت جریمه! حالا این یعنی چی؟

فرض کنید به خاطر رانندگی با سرعت غیر مجاز جریمه شدید. در حالت عادی توقع دارید، وقتی مبلغ خلافی را پرداخت می‌کنید، جریمه از لیست جرائم راهور و نمره منفی از روی گواهینامه رانندگی حذف شود. هم‌چنین چیزی در زمان استعلام خلافی جرائم رانندگی به شما نمایش داده نشود. اما در واقع اینطور نیست. اگر به دلیل انجام جریمه، نمره منفی گرفتید، یعنی باید برای حذف جریمه نمره منفی کار متفاوتی را انجام دهید.

چه کسانی نمره منفی دریافت می‌کنند؟

حالا که بحث پرداخت جرائم رانندگی دارای نمره منفی شد، شاید بد نباشد بدانید که تمام رانندگان نمره منفی در رانندگی را دریافت نمی‌کنند. در واقع امتیاز منفی برای جرائم رانندگی پرخطر و حادثه‌ساز ثبت می‌شود تا جلوی بروز تصادفات جاده‌ای و مشکلات بیشتر گرفته شود. برای مشاهده ۲۰ تخلف پرخطر بهتر است نگاهی به جدول زیر بندازید. 

جدول نمره منفی گواهینامه ۱۴۰۱-۱۴۰۲

شمارهنوع تخلف رانندگیامتیاز منفی وسایل نقلیه شخصینمره منفی وسایل نقلیه عمومی و سنگین
۱رانندگی با سرعت غیر مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر)۱۰۱۵ 
۲تجاوز از سرعت مجاز (۳۰ تا ۵۰)۵۱۰
۳سبقت غیر مجاز در مسیر‌های دوطرفه۵ ۱۰ 
۴رانندگی با حرکت مارپیچی۲ ۵ 
۵حرکت دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها۲ ۵ 
۶تجاوز به چپ از راه محور۵ ۷ 
۷انجام حرکات نمایشی مثل تک چرخ زدن موتور سیکلت۸۱۰
۸عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی۵۱۰
۹عدم رعایت حق تقدم۴۶
۱۰استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی با سرعت بالای ۶۰ کیلومتر۳۵
۱۱بی‌توجهی به مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای۸۸
۱۲بی‌توجهی به دستور ایست پلیس، پرچم مراقبین یا پلیس مدرسه۳۸
۱۳عدم توجه و رعایت شرایط درج‌شده در گواهینامه مثل سمعک یا عینک۳۷
۱۴عدم رعایت مقررات حمل بار۵۸
۱۵رانندگی با وسیله نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز۷۷
۱۶نقص فنی مثل وجود ایراد در سیستم روشنایی شب۳۶
۱۷دور زدن در محل ممنوع۳۵
۱۸عبور از پیاده‌رو۵۷
۱۹عبور از محل ممنوع۴۶
۲۰رانندگی در حالت مستی یا زمان مصرف روان‌گردان۱۰۲۰

مطالب مرتبط: نرخ جریمه های رانندگی ۱۴۰۲.

چطور نمره منفی روی گواهینامه ثبت می‌شود؟

شاید تاکنون به این نکته توجه نکرده باشید و ندانید چطور نمره منفی در رانندگی ثبت می‌شود؛ به همین دلیل در این قسمت به صورت کامل فرآیند ثبت جریمه نمره منفی را به شما توضیح می‌دهیم.

  • سکانس اول: پلیس راهنمایی و رانندگی فرمان ایست را به خودروی شما می‌دهد. بعد از توقف مشخص می‌شود به دلیل نقص قوانین جریمه شده‌اید. مدارک شناسایی و خودرو بررسی می‌شود و سپس جریمه نمره منفی توسط پلیس در سیستم راهور روی گواهینامه‌تان ثبت می‌شود.
  • سکانس دوم: خودرو دست شخصی به جز مالک خودرو است. جریمه نمره منفی راننده توسط دوربین‌ها شناسایی و روی پلاک خودرو ثبت می‌شوند. در این زمان با وارد کردن شماره پلاک می‌توانید تخلف ثبت‌شده را مشاهده کنید یا حتی نمره منفی را به گواهینامه راننده انتقال دهید.

نمره منفی گواهینامه چطور ثبت می‌شود؟

 

در چه شرایطی جریمه نمره منفی اعمال می‌شود؟

از آنجایی که رانندگان زیادی به دلیل عدم توجه به قوانین و مقررات جریمه می‌شوند و نمره منفی دریافت می‌کنند، سه حالت زیر ممکن است رخ بدهد تا فرد با محدودیت‌های نمره منفی در رانندگی روبه‌رو شود. 

مرحله اول؛ دریافت ۳۰ نمره منفی

اگر در حین رانندگی ۳۰ نمره منفی دریافت کنید، گواهینامه رانندگی‌تان به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود و در این بازه زمانی اجازه رانندگی ندارید. بعد از گذشت این مدت زمان، نیاز است مبلغ ۶۰ هزار تومان را به‌عنوان جریمه پرداخت کنید تا بتوانید دوباره پشت فرمان بنشینید و رانندگی کنید. اگرچه پرداخت این هزینه به معنی پاک شدن نمره منفی از گواهینامه نیست؛ اما در صورت عدم پرداخت هزینه، اجازه رانندگی نیز به شما داده نمی‌شود و این به ضررتان تمام خواهد شد.

مرحله دوم: ۲۵ نمره منفی 

اگر رانندگان پس از گذراندن مرحله اول دوباره به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بی‌توجهی کنند و امتیاز منفی‌شان به ۲۵ برسد، تا ۶ ماه اجازه رانندگی را ندارند؛ چراکه گواهینامه‌ رانندگی به مدت ۶ ماه توقیف می‌شود. بعد از گذراندن این دوره و برای رانندگی مجدد نیاز است مبلغ ۹۰ هزار تومان را به عنوان جریمه پرداخت کنند. 

مرحله سوم: ۲۰ نمره منفی 

گاهی‌اوقات رانندگان بعد از گذراندن مراحل اول و دوم درس عبرت نمی‌گیرند و مجددا به دلیل عدم توجه به قوانین و مقررات جریمه می‌شوند. اگر این بار امتیاز منفی‌تان به ۲۰ برسد، با باطل شدن گواهینامه رانندگی روبه‌رو می‌شوید و اجازه رانندگی از شما گرفته می‌شود. در نتیجه برای رانندگی مجدد نیاز است بعد از یک سال جریمه یک میلیون و پانصد هزار تومان را پرداخت کنید و دوباره برای دریافت گواهینامه در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید تا بعد از قبولی بتوانید رانندگی را شروع کنید.  

نمره منفی گواهینامه چگونه پاک می‌شود؟

همانطور که قبلا گفته شد، نمره منفی بعد از پرداخت خلافی خودرو (جریمه رانندگی) حذف نمی‌شود؛ برای پاک کردن نمره منفی گواهینامه نیاز است اقداماتی از سوی شما انجام شود. 

  • بعد از عبور از مراحل اول و دوم باید تا ۶ ماه با احتیاط رانندگی کنید و در طی این بازه زمانی جریمه نمره منفی‌دار نداشته باشید. در این صورت تمام نمرات منفی شما از سوابق گواهینامه به صورت خودکار حذف می‌شوند.
  • اگر در مرحله سوم هستید و خطر ابطال گواهینامه در کمین شما است؛ باید برای حذف کامل نمرات منفی خود تا یک سال جریمه دارای نمره منفی را انجام ندهید یا باید نمره منفی‌تان زیر ۲۰ امتیاز شود. 

برای اعتراض نمره منفی چه کاری باید انجام دهیم؟

احتمالا وقتی با جریمه نمره منفی روبه‌رو می‌شوید؛ هیچ راهی جز پرداخت جریمه را پیش پای خود نمی‌بینید. در حالی که اینطور نیست؛ هنوز یک راه دیگر باقی‌مانده که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. بعد از ثبت جریمه نمره منفی می‌توانید برای ثبت اعتراض نمره منفی خود به واحد اجرائیات مراجعه کنید و مراحل زیر را انجام دهید.

برای اعتراض نمره منفی چه کاری باید انجام دهیم؟

  • مرحله اول: آماده‌سازی مدارک پیش از مراجعه به مراکز

اصل گواهینامه، کارت مالکیت خودرو، وکالت‌نامه و فرم درخواست اعتراض جزء اصلی‌ترین مدارکی است که برای ثبت اعتراض در مراکز اجرائیات باید همراه خود داشته باشید. در غیر این صورت به دلیل کامل نبودن مدارک، درخواست شما با موفقیت ثبت خواهد نشد.

  • مرحله دوم: پیدا کردن نزدیک‌ترین مرکز اجرائیات

احتمالا می‌دانید که مرکز اجرائیات پلیس راهور جزء سازمان‌هایی است که همیشه شلوغ است و امکان ندارد کار شما در ۵ دقیقه انجام شود. بهترین کار در این شرایط مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز اجرائیات است. برای مشاهده آدرس مراکز اجرائیات پلیس راهور تهران بهتر است نگاهی به جدول زیر بیندازید. 

نام منطقهآدرس مراکز
منطقه ۲۱تهرانسر، شهرک دریا، بلوار خزر، بلوار یاس
منطقه ۱۶نازی‌آباد، خیابان شهید رجایی جنوبی، خیابان هلال‌احمر
منطقه ۱۲محله هرندی، میدان شوش، خیابان شوش غربی، پشت پارک بهاران، جنب کلانتری
منطقه ۱۴بلوار نبرد شمالی، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی
منطقه ۱بزرگراه ارتش، بلوار اوشان، نبش میدان اوشان
منطقه ۱۰بزرگراه نواب، نبش خیابان محبوب مجاز، بلوار ارسباران، طبقه ۱
منطقه ۲۰شهر ری، خیابان استخر، روبه‌روی فروشگاه شهروند
منطقه ۳بزرگراه حقانی، نرسیده به تقاطع جهان کودک، مقابل پارک آب و آتش
منطقه ۲۲همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، خیابان یاس سوم، خیابان یاسمن 
منطقه ۱خیابان آزادی، نبش رودکی، پشت دفتر راهنمایی و رانندگی 
  • مرحله سوم: ارائه و ثبت اعتراض خود

در این مرحله نیاز است به صورت حضوری به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید و مدارک و دلایل خود را ارائه کنید. معمولا چند روز کاری طول می‌کشد تا کارشناس واحد اجرائیات درخواست شما را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را اعلام کند. اگر نتیجه به نفع شما تمام شود، جریمه نمره منفی به صورت خودکار از روی گواهینامه‌تان حذف می‌شود. 

نمره منفی برای چه کسی ثبت می‌شود؟ راننده یا مالک خودرو!

برای پاسخ به این سوال نیاز است اول مشخص کنید که جریمه شما به چه شکلی ثبت شده است. دوربین جریمه را شناسایی کرده یا با دستور توقف پلیس روبه‌رو شدید. در ادامه به جزئیات بیشتری اشاره می‌کنیم.

  • حالت اول: حضور پلیس در محل تخلف

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی شخصا در محل تخلف حضور داشته و جریمه شما را دیده و در همان لحظه تخلف را ثبت کرده است؛  یعنی تخلف به صورت تسلیمی ثبت شده است و پلیس برگه جریمه را در لحظه به راننده داده است. در این شرایط برخلاف جریمه که روی پلاک خودرو ثبت می‌شود، نمره منفی روی برگه درج و به راننده تحویل داده می‌شود.

  • حالت دوم: ثبت جریمه توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی

اگر تخلف خودرو توسط انواع دوربین‌های راهنمایی و رانندگی مشاهده شود؛ جریمه نمره منفی به صورت خودکار روی گواهینامه مالک خودرو ثبت می‌شود. در نتیجه راننده (اگر مالک خودرو نباشد) جریمه نمره منفی را دریافت نمی‌کند.

نمره منفی برای چه کسی ثبت می‌شود؟ راننده یا مالک خودرو!

نکته: اگر چند خودرو دارید یا موقتا در آن زمان که جریمه ثبت شده؛ خودرو دست شما نبوده است؛ می‌توانید با مراجعه به مرکز رسیدگی تخلفات یا واحد اجرائیات جریمه نمره منفی ثبت‌شده روی گواهینامه خود (مالک خودرو) را به راننده منتقل کنید. البته برای ثبت درخواست خود نیاز است مدارک و دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه کنید؛ در غیر این صورت درخواست شما ثبت نخواهد شد و مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. 

چگونه استعلام نمره منفی را بگیریم؟

حالا که با نمره منفی آشنا شدید؛ شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چطور بفهمیم جریمه نمره منفی روی گواهینامه ثبت شده است؟ برای اینکه بتوانید وضعیت گواهینامه را همراه با امتیاز نمره منفی مشاهده کنید، باید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید. 

  • استعلام نمره منفی گواهینامه با اینترنت

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مشاهده جریمه نمره منفی مراجعه به سایت راهور یا استفاده از برنامه استعلام نمره منفی گواهینامه پلیس من یا قبضینو است. برای دسترسی به جزئیات در هر دوی این روش‌ها به شماره گواهینامه خود نیاز دارید. البته اگر می‌خواهید به صورت آنلاین به جزئیات به‌روز دسترسی داشته باشید، نیاز است به جای سایت راهور از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنید؛ چراکه راهور نتیجه را با کمی تاخیر به شما نمایش می‌دهد. 

  • استعلام جریمه نمره منفی با پیامک

دومین راهکار برای گرفتن نمره منفی گواهینامه، ارسال پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ است. اگرچه برای استفاده از این روش به اینترنت نیاز دارید؛ اما با این‌حال این سامانه پیامکی گاهی پاسخگو نیست و نتیجه‌ای را به کاربران نمایش نمی‌دهد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم از دیگر روش‌ها استفاده کنید. 

رانندگی ایمن؛ راهی برای کاهش جریمه نمره منفی

در این مطلب از سامانه خلافی در رابطه با نمره منفی، روش پاک کردن و استعلام آن و نحوه اعتراض به جریمه صحبت کردیم. سپس لیست جرائم رانندگی دارای نمره منفی را به شما معرفی کردیم. اگر جریمه نمره منفی برایتان ثب‌شده و حالا می‌خواهید از میزان جریمه مطلع شوید؛ بهتر است از روش‌های آنلاین و آفلاین استعلام معاینه فنی با کد ملی استفاده کنید. هم‌چنین در ادامه مطلب در رابطه با این صحبت کردیم که با چند نمره منفی گواهینامه باطل می‌شود یا چگونه بفهمید چند نمره منفی دارید؛ در نهایت اگر سوالی درباره این موضوع دارید، آن را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.
2 دیدگاه
پیمان ازاد محمود علیلو

نمره منفی زیاد دارم برام کمک کن ممنون میشم

طوبی لازمی

سلام بر شما
اگر تا 6 ماه تا یک سال بعد از دریافت آخرین نمره منفی گواهینامه× مرتکب تخلف نشوید، نمرات منفی گواهینامه شما پاک می‌شوند.
پایدار و برقرار باشید.