طوبی لازمی

کدام تخلفات نمره منفی دارد؟ + جدول تخلفات نمره منفی

کدام تخلفات نمره منفی دارد؟ + جدول تخلفات نمره منفی

پلیس راهور برای این‌که بتواند رفتار پرخطر رانندگان متخلف نسبت به عابران و رانندگان دیگر را کنترل کند، علاوه بر جریمه نقدی و توقیف، امتیاز منفی گواهینامه را نیز برای آنها در نظر گرفته است. این امتیاز منفی محدودیت‌هایی دارد که اگر از حد مجاز بگذرد، باعث توقیف گواهینامه و حتی باطل شدن آن می‌شود. در این مطلب علاوه بر پاسخ به این سوال که کدام تخلفات نمره منفی دارد؟ جزئیاتی درباره لیست نمره منفی گواهینامه، نحوه اعتراض به امتیاز منفی گواهینامه و پاک کردن آن نیز ارائه شده است که اگر در مورد هر یک از آنها کنجکاو باشید می‌توانید به جواب سوالات خود برسید.

منظور از نمره منفی گواهینامه چیست؟

نمره منفی گواهینامه، جریمه غیرنقدی پلیس راهور برای رانندگان متخلفی است که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند. درصورتی‌که تخلفات نمره منفی‌دار در گواهینامه افزایش پیدا کند، می‌تواند باعث باطل‌شدن گواهینامه فرد شود.

در حقیقت، نمره منفی گواهینامه در کنار انواع جریمه خودرو، تبعات سنگین‌تری برای رانندگان به دنبال دارد. شما با شناخت تخلفاتی که نمره منفی دارد، می‌توانید از وقوع آنها جلوگیری کرده و خطرات آن را کاهش دهید.

کدام تخلفات نمره منفی دارد؟

تخلفاتی که خطر جانی برای رانندگان و عابرین پیاده به‌دنبال دارد جزء تخلفات حادثه ساز و دارای نمره منفی قرار می‌گیرد. معمولا بعد از ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز، نمره منفی در گواهینامه ثبت می‌شود.

در جدول نمره منفی گواهینامه زیر لیست تخلفاتی که منجر به ثبت امتیاز منفی گواهینامه در سامانه راهور می‌شوند، ارائه شده است:

جدول نمره منفی گواهینامه

نوع تخلف

نمره منفی وسیله نقلیه شخصی

نمره منفی وسیله نقلیه عمومی

داشتن سرعت غیرمجاز (۳۰ تا ۵۰ کیلومتر)

۸

۱۰

داشتن سرعت غیرمجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر)

۱۰

۱۵

حرکت مارپیچ

۲

۵

سبقت غیرمجاز در مسیرهای دوطرفه

۵

۱۰

دنده‌عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها

۲

۵

تجاوز به چپ از محور راه

۵

۷

رعایت نکردن مقررات حمل بار

۵

۸

عدم رعایت قوانین حمل بار خطرناک

۸

۸

رعایت نکردن حق تقدم

۴

۶

انجام حرکات نمایشی

۸

۱۰

عبور از چراغ راهنمایی و رانندگی

۵

۱۰

رانندگی در حالت غیرطبیعی و مستی

۱۰

۲۰

عبور وسیله نقلیه از پیاده‌رو

۵

۷

استفاده از تلفن‌همراه در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر

۳

۵

رعایت نکردن شرایط درج‌شده در گواهینامه (مثل استفاده کردن از عینک و…)

۳

۷

نقص فنی جدی به‌ویژه در سیستم روشنایی

۳

۶

عدم توجه به فرمان ایست

۳

۵

رانندگی با وسایل عمومی بیشتر از مدت زمان مجاز

۷

نحوه ثبت نمره منفی در گواهینامه

ثبت نمره منفی گواهینامه به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. اگر تخلف شما جزء لیست نمره منفی گواهینامه باشد و دوربین آن را ثبت کند،‌ جزئیات آن وارد سامانه راهور شده و در سوابق گواهینامه شما ثبت می‌شود. برای تخلفاتی که پلیس راهور شخصا ثبت می‌کند هم باید گفت که شماره گواهینامه مستقیما در سامانه وارد شده و امتیاز منفی برای گواهینامه راننده خاطی ثبت می‌شود.

نحوه ثبت نمره منفی در گواهینامه

روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه

برای این‌که بدانید چند نمره منفی دارید یا اصلا نمره منفی گواهینامه برای شما ثبت شده است یا نه؟ باید استعلام بگیرید. درحال حاضر روش‌های غیرحضوری این کار متداول‌تر هستند اما امکان استعلام حضوری نمره منفی برای رانندگان متخلف از طریق مراجعه به پلیس +۱۰ هم وجود دارد. در انتخاب روش مناسب استعلام حتما به این نکته دقت کنید که سامانه راهور روش انتخابی شما را تایید کرده باشد.

استعلام نمره منفی گواهینامه با khalafi.ir

سامانه خلافی از بخش‌های مختلف مربوط به خدمات راهور از جمله استعلام و پرداخت خلافی خودرو، استعلام امتیاز منفی گواهینامه‌ و خدمات شهرداری تشکیل شده است. برای دسترسی به امکانات این خدمت نیازی به صرف زمان زیاد یا انجام مراحل پیچیده ندارید؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب گزینه “‌‌نمره منفی” از قسمت خدمات خودرو و موتور
  2. وارد کردن شماره گواهینامه، کدملی و شماره تلفن همراه ثبت‌شده به نام مالک
  3. مشاهده نمره منفی گواهینامه

استعلام نمره منفی گواهینامه از سامانه راهور

با مراجعه به سایت rahvar120 علاوه بر پرداخت خلافی می‌توانید کد تخلفات رانندگی و نمره منفی گواهینامه خود را نیز مشاهده کنید. لازم به ذکر است که این روش کمی طولانی‌تر از روش قبلی است و از طرفی هم نیاز به احراز هویت دارد. نحوه استعلام نمره منفی گواهینامه از سایت راهور به صورت زیر است:

  1. ورود به سامانه و انتخاب گزینه استعلام نمره منفی
  2. ورود به صفحه احراز هویت
  3. وارد کردن اطلاعات سامانه سخا و انتخاب گزینه ورود
  4. وارد کردن شماره گواهینامه
  5. استعلام و مشاهده نمره منفی گواهینامه

مجازات نمره منفی گواهینامه

نمره منفی گواهینامه علاوه بر جریمه نقدی، محدودیت‌هایی را هم برای رانندگان متخلف به ‌دنبال دارد. افزایش امتیازات منفی گواهینامه و تکرار تخلفات تا حداکثر سه مرحله می‌تواند عواقب سنگینی همچون باطل‌شدن گواهینامه داشته باشد. جزئیات هر مرحله از ثبت نمره منفی گواهینامه به شرح زیر است:

  • درصورتی‌که نمره منفی گواهینامه به ۳۰ برسد، گواهینامه راننده خاطی به‌مدت ۳ ماه توقیف می‌شود. بعد از گذشت این بازه زمانی،‌ راننده ۶۰ هزار تومان جریمه پرداخت کرده و مجددا اجازه رانندگی پیدا می‌کند.
  • بعد از مرحله اول اگر راننده دوباره تخلف کرده و این‌بار امتیاز منفی گواهینامه را به ۲۵ برساند، گواهینامه تا ۶ ماه توقیف شده و پرداخت جریمه رفع توقیف گواهینامه به ۹۰ هزار تومان می‌رسد.
  • مرحله آخر مرحله باطل‌شدن گواهینامه بوده و زمانی است که راننده بعد از این دو مرحله به تخلفات خود ادامه داده و نمرات منفی گواهینامه را به ۲۰ برساند؛ در این شرایط نه‌تنها گواهینامه برای یک‌ سال توقیف می‌شود، بلکه باید در کلاس‌های رانندگی شرکت کرده و گواهینامه جدید بگیرد و مبلغ ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم برای صدور گواهینامه جدید به خزانه عمومی واریز کند.

چطور نمره منفی گواهینامه را پاک کنیم؟

تنها شرط پاک‌شدن نمره منفی گواهینامه، رعایت قوانین و مقررات رانندگی است. اگر حداقل ۶ ماه از تخلفات نمره منفی گواهینامه‌تان گذشته باشد و شما هیچ تخلفی نداشته باشید، نمره منفی گواهینامه شما به‌طور خودکار از سامانه راهور پاک می‌شود. حتما به این نکته توجه داشته باشید که در این ۶ ماه هیچ تخلف رانندگی نباید برای شما ثبت شده باشد و این موضوع تنها به تخلفات نمره منفی گواهینامه ختم نمی‌شود.

چگونه می‌توان اعتراض به نمره منفی گواهینامه را ثبت کرد؟

برای اعتراض به نمره منفی گواهینامه اول باید مطمئن شوید که حق با شماست و در تشخیص تخلف اشتباهی صورت گرفته است. اگر بعد از بررسی، مطمئن شدید که باید درخواست اعتراض به نمره منفی گواهینامه بدهید،‌ باید به‌صورت حضوری و به همراه مدارک زیر به دفاتر پلیس +10 یا مرکز اجرائیات ناجا مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنید:

  • اصل کارت ملی و گواهینامه رانندگی
  • سند وسیله نقلیه یا وکالتنامه قانونی
  • مدارک اثبات اعتراض

نتیجه‌گیری

در این مقاله با تخلفات حادثه ساز و دارای نمره منفی، میزان امتیازات آنها و این‌که کدام تخلفات نمره منفی دارد؟ آشنا شدیم. متوجه شدیم که افزایش امتیازات منفی گواهینامه و بی‌توجهی به آنها می‌تواند چه عواقب سنگینی برای رانندگان متخلف داشته باشد. تمام سوالات مربوط به نمره منفی گواهینامه، لیست نمره منفی،‌ تخلفات حادثه‌ساز‌،‌ نحوه ثبت و پاک شدن نمره منفی گواهینامه و اعتراض به آن در این مطلب پاسخ داده شد، امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

چگونه بفهمیم چند نمره منفی داریم؟

برای اطلاع از تعداد نمرات منفی، می‌توانید از خدمت نمره منفی سامانه خلافی استفاده کنید. کافیست اطلاعات خواسته‌شده که شامل شماره گواهینامه، کدملی و شماره موبایل به‌نام مالک را وارد کرده و دکمه مشاهده نمره منفی را بزنید.

چرا نمره منفی گواهینامه پاک نمیشود؟

شرط پاک‌ شدن نمره منفی گواهینامه نداشتن هیچ تخلف رانندگی برای حداکثر ۶ ماه بعد از ثبت آخرین نمره منفی است. اگر این شرط را رعایت نکنید نمره منفی گواهینامه شما پاک نمی‌شود.

تا چند نمره منفی گواهینامه باطل میشود؟

تا 75 نمره، این امتیاز مجموع نمره منفی‌هایی است که باعث باطل شدن گواهینامه می‌شود؛ به این صورت که در محله اول ۳۰ نمره منفی، در مرحله دوم ۲۵ نمره منفی و در مرحله سوم ۲۰ نمره منفی برای گواهینامه راننده متخلف ثبت شده و باعث باطل‌شدن آن می‌شود.

سبقت غیرمجاز در مسیرهای دوطرفه چند نمره منفی دارد؟

این تخلف برای وسایل نقلیه شخصی دارای ۵ نمره منفی گواهینامه و برای وسایل نقلیه عمومی ۱۰ نمره منفی گواهینامه است.

آیا تصادف نمره منفی دارد؟

لیست تخلفات نمره منفی در این مقاله ارائه شده است، اگر تصادف نتیجه هر یک از تخلفات خطرآفرین معرفی‌شده باشد، شامل نمره منفی هم می‌شود.

آیا جریمه دوربین نمره منفی دارد؟

بله؛ اگر هر یک از تخلفات جدول نمره منفی گواهینامه از طریق دوربین ثبت شود، مشمول نمره منفی گواهینامه خواهد شد.

سرعت غیر مجاز چند نمره منفی دارد؟

سرعت غیرمجاز در محدوده ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر برای وسایل نقلیه شخصی ۸ و برای وسایل نقلیه عمومی ۱۰ امتیاز منفی؛ همچنین سرعت غیرمجاز بیش از ۵۰ کیلومتر برای وسیله نقلیه شخصی ۱۰ و برای وسیله نقلیه عمومی ۱۵ نمره منفی گواهینامه دارد.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.