طوبی لازمی

خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی چه خلافی‌هایی را ثبت می‌کنند؟

خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی چه خلافی‌هایی را ثبت می‌کنند؟

احتمالا شما هم این روزها با خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی با دوربین بر روی سقفشان روبه‌رو شده‌اید. کم کم با افزایش ماشین‌ها و کمبود نیروی انسانی برای کنترل تخلفات، راهنمایی و رانندگی به فکر این افتاده است که از روش خودروهای مکانیزه برای ثبت خلافی‌های مربوط به پارک و سدمعبر، استفاده کند.

با توجه به این‌که ممکن است سوالات زیادی درمورد دوربین‌های مکانیزه راهنمایی و رانندگی داشته باشید، لذا پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید. در ادامه این مقاله قرار است با مواردی مانند دوربین های مکانیزه چیست، خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی چه خلافی‌هایی را ثبت می‌کنند، جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت میشود، نحوه ثبت درخواست بازبینی دوربین راهنمایی رانندگی و… آشنا شوید.

دوربین های مکانیزه چیست؟

دوربین‌های مکانیزه راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های هوشمندی‌اند که در معابر و بر روی برخی ماشین‌های راهنمایی و رانندگی نصب ‌می‌شوند تا از پلاک خودرو یا موتور متخلف عکس گرفته و اطلاعات را برای ثبت در سامانه راهور ارسال کنند.

این دوربین‌ها دقت بالایی در ثبت تصاویر دارند و معمولا خیلی کم پیش می‌آید که تصاویر ثبت‌شده از طریق آن‌ها دارای خطا یا اشکال باشد. اگر در اعتراض به خلافی، درخواست بازبینی دوربین راهنمایی رانندگی را داده باشید، تنها درصورتی به درخواستتان رسیدگی می‌شود که تصویر پلاک نامشخص باشد یا متعلق به ماشین شما نباشد.

هوشمندی و دقت بالای این دوربین‌ها باعث شده است که از آنها برای کنترل تخلفات شهری به کمک ماشین‌های مکانیزه راهنمایی و رانندگی هم استفاده شود.

خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی چه خلافی‌هایی را ثبت می‌کنند؟

خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی با ثبت تخلفات زیر در سامانه راهور به سازمان راهنمایی و رانندگی در راستای کنترل میزان تخلفات، کمک بزرگی کرده است:

  • پارک کردن در محدوده‌ تابلوهای پارک ممنوع
  • پارک در مسیرهای ابتدایی و انتهایی پیچ‌ها
  • توقف در ایستگاه اتوبوس، تاکسی و …
  • پارک دوبله
  • سد معبر
  • پارک کردن در ایستگاه‌‌های حمل یا تخلیه بار و …

خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی چه خلافی‌هایی را ثبت می‌کنند؟

هدف از راه‌اندازی خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی

خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی با این هدف راه‌اندازی شده‌اند که نظارت دقیق‌تری بر روی برخی تخلفات راهنمایی و رانندگی وجود داشته باشد مثلا خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی تقریبا روی 1400 محل پارک دارای پارکومتر و 700 محل پارک غیرمجاز نظارت کامل دارند؛ این در حالی است که میانگین آماری که از طریق نیروهای انسانی در طول روز ثبت می‌شود، چیزی حدود 40 محل پارک در هر یک ساعت است.

در ضمن، این دوربین‌ها با فراهم کردن امکان مشاهده عکس دوربین خلافی خودرو، اعتراض به جریمه رانندگی دوربین را امکان‌پذیر کرده‌اند؛ چرا که شما با ارائه یک عکس که نشان از اشتباه بودن جریمه باشد، می‌توانید از خطای خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی نجات پیدا کنید.

نحوه استعلام خلافی خودرو با عکس دوربین

زمانی‌که پیامک جریمه دوربین را دریافت می‌کنید یا قصد مشاهده عکس خلافی دوربین را دارید، بهتر است از روش‌هایی استفاده کنید که به‌روزترین اطلاعات را به شما نمایش می‌دهد؛ اما از چه راهی می‌توان به عکس جریمه دوربین‌های مکانیزه راهنمایی و رانندگی دسترسی پیدا کرد؟ در ادامه انواع روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو با عکس دوربین را به شما معرفی می‌کنیم.

مشاهده عکس دوربین خلافی خودرو و موتور با khalafi.ir

سامانه خلافی این امکان را برای تمام رانندگان خودرو و موتور فراهم کرده است که بتوانند استعلام خلافی دوربین را گرفته و با مشاهده عکس دوربین پلیس، جزئیات دقیق‌تری از جریمه‌هایشان دریافت کنند. تصاویر ثبت‌شده دوربین‌های خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی هم مانند عکس دوربین کنترل سرعت، شامل تمام اطلاعات پلاک متخلف می‌شود. برای مشاهده عکس جریمه دوربین و این‌که چطور بفهمیم دوربین جریمه شدیم، باید مراحل زیر را در khalafi.ir دنبال کنید:

  1. انتخاب خلافی هوشمند موتور/ خودرو از بخش خدمات ما
  2. وارد کردن شماره پلاک خودرو/ موتور
  3. انتخاب گزینه استعلام خلافی با جزئیات
  4. وارد کردن کد ملی و شماره موبایل مالک خودرو/ موتور
  5. انتخاب جریمه دوربین و مشاهده تصویر مرتبط با آن در سامانه خلافی

مشاهده عکس دوربین خلافی خودرو و موتور با khalafi.ir

دیدن عکس جریمه دوربین در سامانه راهور

شما برای مشاهده عکس خلافی دوربین،‌ می‌توانید از طریق سایت rahvar120 هم اقدام کنید؛ همچنین، شما با مراجعه به اپلیکیشن پلیس من می‌توانید از جریمه دوربین در حال بررسی و خلافی‌های دیگر مطلع شوید. نکته‌ قابل توجه در مورد استعلام خلافی خودرو با عکس دوربین در سامانه راهور این است که شما نیاز به ثبت‌نام در سامانه سخا دارید که سخت و دشوار است. مراحل استعلام خلافی دوربین در سامانه راهور عبارتند از:

  1. ورود به سامانه و انتخاب سرویس تخلفات رانندگی
  2. انتقال به صفحه ورود
  3. درج نام کاربری، کلمه عبور و کد امنیتی برای ثبت‌نام سخا
  4. درج بارکد کارت ماشین
  5. استعلام خلافی و مشاهده عکس جریمه های دوربین

دیدن عکس جریمه دوربین در سامانه راهور

جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت میشود؟

مدت زمان ثبت تصاویری که با دوربین‌های مکانیزه راهنمایی و رانندگی گرفته می‌شوند، بین 7 تا 10 روز است. طی این مدت تمام اطلاعات خلافی به سامانه پلیس راهور منتقل شده و بررسی می‌شود.

بعد از این مدت شما 60 روز مهلت دارید مبلغ جریمه را پرداخت کرده یا نسبت به آن اعتراض کنید. اگر مهلت تمام شود جریمه‌ای برای شما لحاظ نمی‌شود اما دیگر فرصتی برای اعتراض و بررسی تخلف نخواهید داشت.

جمع‌بندی

افزایش حجم ترافیک و شلوغی خیابان‌ها، کنترل برخی تخلفات رایج راهنمایی و رانندگی را برای پلیس‌های راهور سخت کرده است. راه‌اندازی خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی در شهرهای مختلف باعث شده است که علاوه بر کاهش حجم بی‌نظمی‌ها، رسیدگی به این نوع تخلفات هم راحت‌تر شود. تمامی این مطالب را جمع‌آوری کردیم تا شما را به پاسخ سوالاتتان درباره خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی و کاربرد آنها برسانیم. با مطالعه این مقاله متوجه شدید که جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت میشود، طریقه استعلام خلافی خودرو با عکس دوربین چگونه است، آیا امکان درخواست بازبینی دوربین راهنمایی رانندگی وجود دارد یا نه. در صورتی که قصد دارید درباره دریافت عدم خلافی خودرو اطلاعات بیشتری کسب کنید، نوشته مربوط به برگه عدم خلافی خودرو را مطالعه کنید.

سوالات متداول

چگونه استعلام جریمه معاینه فنی ثبت‌شده با دوربین را مشاهده کنیم؟

شما می‌توانید استعلام خلافی معاینه فنی با دوربین را از طریق سامانه خلافی بگیرید تا تصویر دوربین را در جزئیات استعلام مشاهده کنید. فقط باید از روش استعلام جزئیات خلافی برای مشاهده تصویر دوربین استفاده کنید.

آیا برای مشاهده عکس خلافی دوربین فقط شماره پلاک کافیست؟

خیر؛ چون استعلام جزئیات خلافی نیاز است، باید کد ملی و شماره موبایل ثبت‌شده به اسم مالک خودرو یا موتور هم در قسمت ورود اطلاعات، ثبت شود.

باید از چه روشی برای استعلام خلافی دوربین اقدام کرد؟

شما می‌توانید برای استعلام جزئیات خلافی و عکس جریمه های دوربین، از خدمات خودرو و موتور سامانه خلافی استفاده کنید.

جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت میشود؟

ثبت جریمه دوربین در سیستم پلیس راهور حدود 7 تا 10 روز کاری زمان می‌برد.

پیامک جریمه دوربین چند روزه میاد؟

پیامک جریمه دوربین، حداکثر 14 روز بعد از ثبت در سامانه پلیس راهور، برای شما ارسال می‌شود.

ایا جریمه دوربین دوبرابر میشود؟

خیر؛ جریمه دوربین شامل قانون دو برابر شدن جریمه نمی‌شود و این موضوع تنها درمورد جریمه‌های الصاقی و تسلیمی و خودداری صدق می‌کند.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.