سارینا عمادی

آیا می‌توان جریمه دوربین پلیس را مشاهده کرد؟

آیا می‌توان جریمه دوربین پلیس را مشاهده کرد؟

احتمالا برای شما هم پیش‌آمده که در حین رانندگی به دلیل نقص قوانین راهنمایی و رانندگی جریمه شوید. تا چند سال پیش که تکنولوژی پیشرفت نکرده بود، ماموران پلیس از روش‌های سنتی برای ثبت جریمه رانندگان استفاده می‌کردند. در آن شرایط تنها کسانی جریمه می‌شدند که در دیدرس افسران پلیس قرار داشتند و توسط آن‌ها شناسایی می‌شدند. در واقع اگر پلیس در مکان‌های خلوت حضور نداشت، حتی اگر با سرعت بالا رانندگی می‌کردید، خبری از ثبت جریمه نبود. این روزها با پیشرفت تکنولوژی، در بیشتر مناطق دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نصب شده‌اند. به همین دلیل کمتر شاهد این هستیم که رانندگان به دلیل ارتکاب جرم و نبود پلیس راهنمایی و رانندگی، جریمه نشوند؛ چراکه وظیفه‌ اصلی‌‌شان شناسایی خودروهایی است که قوانین را زیر پا می‌گذارند. اگر اطلاعاتی در خصوص جریمه دوربین ندارید و نمی‌دانید به چند نوع تقسیم می‌شود؟ جریمه دوربین بعد از چند روز برایتان ثبت می‌شود و چطور می‌توانید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

جریمه دوربین چیست؟

به تمام تخلفات رانندگی کوچک و بزرگی که به دلیل نقض قوانین راهنمایی و رانندگی با دوربین راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شوند، جریمه دوربین گفته می‌شود. در واقع جریمه دوربین انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها بدون دخالت نیروی انسانی کار می‌کنند. به همین دلیل دقت بالایی دارند و احتمال کمی وجود دارد که در زمان ثبت و نمایش جزئیات خلافی، نتیجه اشتباهی را نمایش دهند.

انواع دوربین‌های راهنمایی و رانندگی

شاید بد نباشد بدانید که مشخصات تمام دوربین‌های ثبت جریمه با یکدیگر یکسان نیستند. در واقع تفاوت‌هایی بین انواع آن‌ها وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

  • دوربین‌های هوشمند

دوربین‌ هوشمند یکی از دوربین‌های ثبت جریمه است که تخلف راننده خودرو را به صورت دقیق شناسایی می‌کند و آن را در سامانه راهور ثبت می‌کند. این نوع دوربین‌ها در بالای چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی یا در آزادراه و بزرگراه‌ها نصب می‌شوند و می‌توانند بدون دخالت نیروی انسانی و به کمک هوش مصنوعی تصویر تخلف را همراه با شماره پلاک خودرو ثبت کنند.

  • دوربین‌های اپراتوری

دوربین‌های اپراتوری به صورت خودکار جریمه خودرو را ثبت نمی‌کنند؛ در واقع شخصی به ‌عنوان اپراتور در پشت دستگاه‌ها و مانیتور‌های مخصوص نشسته است و وظیفه‌اش ثبت تخلفات رانندگی است. 

یک پلیس راهنمایی و رانندگی در حال ثبت جریمه سرعت غیر مجاز با دوربین

  • دوربین‌های دستی ثبت جریمه

معمولا از دوربین‌های دستی در جاده‌ها برای ثبت و شناسایی تخلفی مثل سرعت غیر مجاز استفاده می‌شود. این نوع دوربین‌ها روی ۳ پایه نصب می‌شوند و توسط شخصی که پشت آن نشسته است، کنترل می‌شوند. برخلاف نوع اول، دقت دوربین‌های دستی بالا نیست و ممکن است با خطا روبه‌رو شود.

  • دوربین‌های خودرویی

همیشه در تمام خیابان‌های شهر از دوربین‌های هوشمند استفاده نمی‌شود؛ دوربین‌های خودرویی در داخل خودرو پلیس راهنمایی و رانندگی نصب می‌شوند، وظیفه‌شان شناسایی خودروهایی است که با سرعت در خیابان‌ها و جاده‌ها در تردد هستند. درصد خطای این نوع دوربین‌‌ها به نسبت انواع دوربین‌ها کم است.

مقایسه دوربین‌های ثبت جریمه

نوع دوربینجرائم ثبت‌شدهدرصد خطا
دوربین هوشمندثبت هر نوع جریمه از سرعت نبستن کمربند ایمنیکم و تقریبا صفر است
دوربین‌های اپراتوریبررسی و کنترل سرعت خودرو‌ها در جاده‌هابالا
دوربین دستیبررسی سرعت خودروها بالا
دوربین خودروییثبت‌ خودروهایی با سرعت غیر مجازبالا

کدام جریمه دوربین زودتر از بقیه در سامانه راهور ثبت می‌شوند؟

جریمه اپراتوری سریع‌تر از سایر جرائم رانندگی در سامانه راهور ثبت می‌شود. دلیل آن نیز مشخص است. زمانی که تخلف را در حین رانندگی انجام می‌دهید. در همان لحظه دوربین‌های اپراتوری آن را شناسایی می‌کنند. در نتیجه خودرو توسط افسر پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف می‌شود. بعد از بررسی مدارک، برگه جریمه به صورت فیزیکی یا الکترونیکی برای خودرو صادر می‌شود.

کدام جرائم رانندگی با دوربین ثبت می‌شوند؟

عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، رانندگی با سرعت غیر مجاز، توقف در محل غیر مجاز، عبور از مسیر ویژه اتوبوس تندرو یا محدوده طرح ترافیک بخشی از جرائمی هستند که با دوربین‌ها ثبت می‌شوند. نکته مهم این‌جا است که تمام این تخلفات توسط یک دوربین شناسایی نمی‌شوند؛ بلکه بر اساس اینکه پلیس چه برنامه‌ای را روی دوربین نصب کرده است، تخلف خودرو شناسایی می‌شود. به عنوان مثال دوربین کنترل سرعت صرفا می‌تواند رانندگی با سرعت غیر مجاز را شناسایی کند و قادر به شناسایی دیگر جرائم رانندگی نیست. 

بیشتر بخوانید: برای دسترسی به جدیدترین جرائم رانندگی ثبت‌شده توسط دوربین، بهتر است به جدول جرائم رانندگی ۱۴۰۲ نگاهی بیندازید. 

چطور بفهمیم با دوربین راهنمایی و رانندگی جریمه شدیم؟

وقتی در حین رانندگی با دوربین جریمه می‌شوید، حدود ۷ تا ۱۰ روز کاری طول می‌کشد تا پیامک جریمه دوربین با اطلاعاتی مانند هزینه جریمه و محل وقوع ثبت جریمه برای مالک خودرو ارسال شود. گاهی‌اوقات به دلیل عدم ثبت شماره مالک در سامانه راهور، پیامکی ارسال نمی‌شود و در نتیجه افراد متوجه جریمه دوربین خود نمی‌شوند. در این شرایط پیشنهاد می‌شود از روش‌های استعلام خلافی خودرو برای اطلاع از جرائم رانندگی استفاده کنید؛ چرا که معمولا حدود ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا جریمه در سامانه جرائم رانندگی قابل مشاهده باشد. اگر هم بعد از ارسال پیامک، به دنبال راهی برای پرداخت جریمه دوربین بود، بهترین روش استفاده از راه‌های استعلام جریمه است. در ادامه بیشتر در این مورد ثبت می‌کنیم.

یک خودروی ال ۹۰ در حال عبور از زیر دوربین ثبت سرعت غیر مجاز

اگر برایتان این سوال پیش‌‌آمده که چطور می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به عکس جریمه همراه با جزئیات دیگر دسترسی پیدا کنیم؟ باید بگوییم ساده‌ترین راه برای مشاهده عکس جریمه دوربین، استفاده از سرویس استعلام خلافی با نمایش جزئیات است. سامانه خلافی این امکان را در اختیار رانندگان قرار داده است که با دسترسی به شماره موبایل و کد ملی مالک اصلی خودرو بتوانند به جزئیات کامل دسترسی پیدا کنند. در نتیجه برای دسترسی به عکس ثبت‌شده دوربین نیاز است مراحل زیر را انجام دهید. 

  • وارد سایت خلافی شوید. 
  • از بین خدمات ما، خلافی هوشمند خودرو را انتخاب کنید.
  • شماره پلاک وسیله‌نقلیه را از سمت چپ به راست وارد کنید.
  • روی گزینه استعلام خلافی خودرو کلیک کنید.
  • مبلغ ۵۲۰۰ تعیین‌شده از سوی پلیس ناجی را پرداخت کنید.
  • اگر شماره پلاک را به درستی وارد نکردید؛ در این مرحله گزینه تصحیح پلاک را انتخاب کنید. 
  • در غیر این صورت، روی روش مناسب یعنی استعلام خلافی با جزئیات کلیک کنید.
  • بعد از کلیک روی گزینه مرحله بعد، باید شماره موبایل و کد ملی مالک خودرو را وارد کنید.
  • سپس لیست جرائم رانندگی همراه با تصویر عکس جریمه به شما نمایش داده می‌شود. 

استعلام خلافی دوربین با سامانه راهور

بعد از ثبت تخلف در سامانه پلیس، امکان مشاهده جرائم رانندگی در سایت راهور به نشانی rahvar120.ir وجود دارد؛ اما نباید فراموش کنید که برای مشاهده جزئیات باید در سامانه سخا ثبت‌نام کنید. روند انجام مراحل ثبت‌نام ساده نیست و بدون ثبت‌نام با اطلاعات مالک خودرو، امکان مشاهده مبلغ خلافی با عکس جریمه وجود ندارد. در نتیجه اگر مراحل انجام کار برایتان ساده نیست؛ پیشنهاد می‌کنیم از سایر روش‌ها برای مشاهده عکس دوربین استفاده کنید. 

مشاهده عکس تخلف دوربین با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ 

آخرین راه برای مشاهده عکس تخلف دوربین، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ است. اگرچه این روش بسیار رایج است؛ اما باید این را هم در نظر داشته باشید که با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ هم مبلغ بیشتری بابت هزینه استعلام از شما دریافت می‌شود و هم اینکه ممکن است نیاز باشد چندین ساعت را در ترافیک و دفاتر پلیس + ۱۰ منتظر بمانید تا در نهایت کار شما انجام شود. 

آخر، بهترین روش برای استعلام خلافی کدام روش است؟

در صورتی امکان انتخاب بهترین روش برای مشاهده عکس تخلف دوربین وجود دارد که مزایا و معایب روش‌ها را بشناسید. در جدول زیر به مقایسه دو روش بالا پرداخته‌ایم. بهتر است نگاهی به آن بیندازید. 

نوع روشهزینه استعلامتسویه آنینمایش جزئیات کاملدسترسی به آندسترسی به سوابق استعلامپرداخت موردی جرائم رانندگیتنوع روش‌ها
استفاده از سامانه آنلاین خلافی۵.۲۰۰ تومانداردنمایش جزئیات جرائم رانندگی همراه با عکس تخلفآسان و دردسترس (با دسترسی به اینترنت)دارددارددارد
 مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰۱۷.۵۰۰ تومانداردنمایش جزئیات تخلف همراه با عکس جریمهسخت (ترافیک و شلوغی مراکز)دارددارد
سایت راهوررایگانداردنمایش جزئیات جریمه همراه با عکس تخلفسخت (نیاز به ثبت‌نام در سامانه سخا)دارددارد

با توجه به مقایسه بالا، می‌توانیم نتیجه بگیریم سامانه خلافی روش بهتری برای مشاهده عکس تخلف دوربین است؛ چراکه به جز دسترسی آسان، مشاهده سوابق استعلام و صرفه‌جویی در وقت و زمان، هزینه استعلام پایین‌تری را نیز نسبت به روش حضوری دریافت می‌کند. از طرفی بدون نیاز به ثبت‌نام در سامانه سخا می‌توانید به عکس جریمه دوربین با جزئیات دسترسی پیدا کنید.

آیا امکان ثبت اعتراض به جریمه اشتباهی دوربین وجود دارد؟

بله؛ اگرچه به ندرت پیش می‌آید که عکس جریمه به صورت اشتباه ثبت شده باشد یا اصلا ثبت نشده باشد. با این حال برای ثبت اعتراض اول از هر چیزی به عکس جریمه دوربین خود نیاز دارید که می‌توانید آن را در سامانه‌های اینترنتی استعلام جرائم رانندگی مشاهده کنید. سپس باید اصل و کپی کارت خودرو، سند مالکیت و پرینت استعلام خلافی را آماده کنید و با مراجعه به مراکز اجرائیات مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید جریمه اشتباهی دوربین را از لیست تخلفات خودروی خود حذف کنید. در نظر داشته باشید که با اعتراض به جریمه، صد درصد نتیجه به نفع شما تمام نمی‌شود و ممکن است بعد از تمام مراحل، تنها راه پیش روی شما پرداخت خلافی باشد. 

  • گام اول: مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ برای دریافت برگه عدم خلافی خودرو
  • گام دوم: ثبت اعتراض به جرائم رانندگی
  • گام سوم: گرفتن استعلام جریمه از سامانه خلافی و پرینت جریمه رانندگی بعد از گذشت ۲۴ ساعت (هیچ پرداختی در این مرحله نباید انجام شود)
  • گام چهارم: مراجعه حضوری به مراکز راهنمایی و رانندگی (مراکز اجرائیات پلیس)
  • گام پنجم: استعلام جریمه رانندگی از سامانه خلافی بعد از گذشت  ۴۸ ساعت برای مشاهده جواب نهایی این مراکز
  • گام ششم: پرداخت مبلغ کل جریمه دوربین در صورت عدم تغییر مبلغ

آیا جریمه دوربین دو برابر می‌شود؟

خیر؛ مبلغ جریمه دوربین بعد از گذشت ۲ ماه (۶۰ روز) از زمان انجام تخلف افزایش پیدا نمی‌کند؛ اما توصیه ما به شما، پرداخت به موقع جریمه رانندگی برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر است. برای این کار کافی است به سایت خلافی مراجعه کنید و با وارد کردن شماره پلاک خودرو، استعلام و پرداخت جریمه را انجام دهید.

نتیجه‌گیری

جریمه دوربین یکی از انواع جرائم رانندگی است که حداقل یک بار در حین رانندگی برای مالک اصلی خودرو متخلف ثبت شده است. برخلاف سایر تخلفات رانندگی، جریمه دوربین در صورت عدم پرداخت در بازه ۶۰ روز دوبرابر نمی‌شود، ولی بهتر است طی مدت زمان کوتاه نسبت به مشاهده عکس خلافی دوربین و پرداخت آن اقدام کنید. اگر توسط دوربین‌ها جریمه شده‌اید، باید پیش از پرداخت بدانید که آیا جریمه اشتباهی ثبت نشده است؟ در کدام منطقه جریمه شده‌اید؟ بعد از آن نیز لازم است روش‌های استعلام خلافی دوربین را بشناسید تا بتوانید با ساده‌ترین روش جریمه خود را پرداخت کنید. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید در کوتاه‌ترین زمان به عکس تخلف دسترسی پیدا کنید و هم‌چنین جلوی بروز جرائم رانندگی بیشتر را بگیرید و کمتر جریمه شوید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.