سارینا عمادی

گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی چیست و چگونه باید آن را دریافت کنیم؟

گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی چیست و چگونه باید آن را دریافت کنیم؟

احتمالا اگر حداقل یک‌بار مسیرتان به مراکز تعویض پلاک افتاده باشد، نام گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی را شنیده‌اید و حتی ممکن است از شما درخواست شده باشد تا این گواهی را به همراه دیگر مدارک مثل بیمه‌نامه، کارت و سند خودرو به متصدی مربوطه تحویل دهید. از آنجایی که برای اغلب رانندگان این سوال پیش‌ آمده که چگونه باید برگه مفاصا حساب تخلفات خودرو را دریافت کنند و چه زمانی باید آن را ارائه دهند. قصد داریم در این مطلب از وبلاگ خلافی در مورد مفاصا حساب جرایم رانندگی صحبت کنیم؛ پس همراه ما باشید.

گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی یعنی چه؟

مفاصا حساب به معنی تسویه حساب است. گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی خودرو به برگه معتبری گفته می‌شود که رانندگان آن را بعد از تسویه و پرداخت کلیه جرائم رانندگی ثبت‌شده وسیله‌نقلیه‌ی خود دریافت می‌کنند. در هنگام دریافت گواهی باید توجه داشته باشید که تاریخ معتبر در آن درج شده باشد. در غیر این صورت امکان ارائه آن در سازمان دولتی به دلیل نداشتن اعتبار وجود ندارد.

نمونه مفاصا حساب تخلفات خودرو

برای اینکه نشان دهید تمام تخلفات رانندگی خود را تسویه کردید، ارائه برگه مفاصا حساب جرایم رانندگی لازم و ضروری است. در ادامه تصویری از گواهی مفاصا حساب را قرار داده‌ایم. با نگاه به عکس زیر می‌توانید متوجه تمام جزئیات آن شوید.

برگه مفاصا حساب یا عدم خلافی خودرو دفاتر پلیس + ۱۰

جزئیات برگه مفاصا حساب تخلفات خودرو

  • مشخصات مالک خودرو مانند نام و نام خانوادگی 
  • مشخصات خودرو مانند شماره پلاک 
  • درج تاریخ استعلام خلافی خودرو و صدور مفاصا حساب تخلفات رانندگی

تفاوت مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه با برگه عدم خلافی خودرو چیست؟

اگر سری به دفاتر پلیس + ۱۰ زده باشید، احتمالا نام برگه عدم خلافی خودرو و مفاصا حساب جرایم رانندگی را بارها از زبان مراجعین مختلف شنیده‌اید. اگر از نظر مفهوم بخواهیم به تفاوت میان این دو نگاهی بیندازیم. باید بگوییم که در صورتی می‌توانید گواهی مفاصا حساب را دریافت کنید که در همان لحظه مبلغ بدهی نمایش‌داده‌شده برای خودروتان را پرداخت کنید. اما در اصل ماجرا هیچ تفاوتی بین گواهی مفاصا حساب و برگه عدم خلافی خودرو وجود ندارد. وقتی شما استعلام و پرداخت خلافی خودرو را با روش‌های آنلاین و حضوری انجام می‌دهید، گواهی را در قالب رسید تسویه خلافی دریافت می‌کنید که به آن برگه عدم خلافی خودرو یا گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی گفته می‌شود. برای مطالعه بیشتر درباره روشهای دریافت عدم خلافی خودرو کلیک کنید.

چه زمانی به گواهی مفاصا حساب خلافی خودرو نیاز داریم؟

زمانی به گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی خودرو نیاز دارید که قصد انجام مراحل تعویض پلاک و خرید و فروش خودروی خود را دارید. در واقع زمان نقل و انتقال خودرو و سند آن علاوه بر اصل شناسنامه، کارت ملی و مدارک خودرو، بیمه شخص ثالث، گواهی معاینه فنی به برگه مفاصا حساب شهرداری، مالیات نقل و انتقال و تخلفات رانندگی نیز نیاز دارید.

مردی در حال محاسبه مبلغ پرداختی مفاصا حساب خودروی قرمز رنگ

چرا دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی برای تعویض پلاک مهم است؟

همان‌طور که می‌دانید اگر قصد خرید و فروش خودرو را داشته باشید، باید تعویض پلاک وسیله‌نقلیه را انجام دهید. اما صبر کنید. اگر خلافی خودرو را پیش از تعویض پلاک پرداخت نکنید و گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی را به متصدی مربوطه تحویل ندهید. باید ساعت‌های زیادی را در مراکز منتظر بمانید تا نوبت‌تان شود و بعد از گذشت یک بازه زمانی مشخص می‌توانید فک پلاک را انجام دهید یا حتی ممکن است زمان پرداخت، متوجه ثبت رقم اشتباه روی برگه تسویه خلافی خودرو شوید و در نتیجه نیاز باشد پیش از پرداخت مراحل ثبت اعتراض به مبلغ خلافی را انجام دهید. اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان نسبت به دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی اقدام کنید، می‌توانید از سامانه‌های آنلاین مثل سایت خلافی دات آی‌آر استفاده کنید.

گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی را از کجا و چگونه بگیریم؟

بعد از تمام این حرف‌ها، احتمالا دغدغه‌تان دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه است. به صورت کلی باید بدانید که نحوه گرفتن گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی ساده‌تر از آن‌چیزی است که به نظر می‌رسد. شما برای دریافت این گواهی می‌توانید از روش‌های حضوری و غیر حضوری استفاده کنید. از آنجایی که این روزها بسیاری از روش‌های استعلام دیگر همانند گذشته پاسخگو نیستند و نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، در ادامه به روش‌های محبوب اشاره می‌کنیم.

پرداخت مفاصا حساب تخلفات رانندگی قبل از فروش خودروی قرمز رنگ

دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی از دفاتر پلیس + ۱۰ 

یکی از قدیمی‌ترین و کارآمدترین روش‌ها برای گرفتن مفاصا حساب خلافی خودرو مراجعه به دفتر پلیس + ۱۰ است. شما می‌توانید همراه با مدارک شناسایی خودرو و مدارک خودرو به یکی از نزدیک‌ترین دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. بعد از پرداخت خلافی، برگه مفاصا حساب جرایم رانندگی برای خودروتان صادر و به شما تحویل داده می‌شود. زمان دریافت گواهی توجه داشته باشید که تاریخ مقرر در آن درج شده باشد. در غیر این صورت اعتبار لازم برای ارائه در مراکز فک پلاک را ندارد.

صدور گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه از سامانه راهور 

شما می‌توانید با مراجعه به سایت راهور به نشانی rahvar120,ir لیست کامل خلافی خودروی خود را مشاهده کنید. سپس بعد از پرداخت، امکان دریافت مفاصا حساب جریمه رانندگی وجود خواهد داشت. برخی از سایت‌های خبرگزاری به این اشاره کرده‌اند که گاهی روند تسویه و پرداخت کل مبلغ خلافی خودرو در این سایت با کمی تاخیر انجام می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر عجله دارید، از سایر روش‌های دریافت مفاصا حساب خلافی خودرو استفاده کنید.

استعلام و پرداخت مفاصا حساب تخلفات رانندگی از طریق سایت‌های آنلاین

آخرین راه برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو و دریافت مفاصا حساب تخلفات رانندگی استفاده از سامانه‌های آنلاین است. نحوه استعلام ساده است و شما می‌توانید تمام مراحل را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید. نکته حائز اهمیت اینجا است که علاوه بر دریافت مفاصا حساب خلافی خودرو، می‌توانید به تمام جزئیات مربوط به تخلف رانندگی دسترسی پیدا کنید و حتی در برخی از سامانه‌ها امکان مشاهده سوابق بعد از پرداخت نیز وجود دارد.

اگرچه روش‌های متنوع آنلاین و غیر حضوری مانند شماره‌گیری تلفن ثابت ۸۸۲۸۸۸۸۸، ارسال پیامک به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ و استفاده از دیگر اپلیکیشن‌های موبایلی وجود دارد. اما با این حال از بین تمام روش‌ها، سامانه خلافی خودرو و موتورسیکلت به دلیل صدور مفاصا حساب تخلفات رانندگی غیر حضوری به یک روش محبوب و معتبر تبدیل شده است. از این رو در ادامه به معرفی این روش می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که چرا انتخاب این روش می‌تواند برایتان مناسب‌ باشد.

سامانه خلافی؛ بهترین روش دریافت گواهی مفاصا حساب جرایم رانندگی

سامانه استعلام و پرداخت خلافی خودرو امکان گرفتن گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله‌ نقلیه را فراهم کرده است. شما می‌توانید به کمک این سامانه تخلفات رانندگی خود را در لحظه مشاهده و پرداخت کنید. بعد از تسویه آنی، رسید پرداخت صادر می‌شود که می‌توانید آن را دریافت و در مراکز تعویض پلاک به مسئولین مربوطه تحویل دهید. اگر با مراحل انجام کار آشنایی ندارید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

  • برای دریافت مفاصا حساب خلافی خودرو نیاز است ابتدا وارد سایت خلافی به نشانی khalafi.ir شوید؛
  • گزینه خدمات ما را انتخاب و سپس روی خدمت خلافی هوشمند خودرو کلیک کنید؛
  • شماره پلاک خودروی خود را به شکل صحیح وارد کنید؛
  • گزینه سبز رنگ استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید؛
  • مبلغ‌ تعیین‌شده از سوی راهور را پرداخت کنید؛
  • حالا باید روش استعلام را انتخاب کنید؛
  • بعد از آن باید مبلغ را پرداخت کنید؛
  • حالا می‌توانید گواهی را دریافت کنید.

صفحه استعلام خلافی خودرو و دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی سایت خلافی

نکته: اگر نگران این هستید که رسید پرداخت خلافی را در مراکز تعویض پلاک از شما قبول نکنند، می‌توانید بعد از پرداخت جریمه رانندگی با سامانه خلافی، به دفتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید و با پرداخت هزینه کمتر برگه عدم خلافی خودرو (مفاصا حساب تخلفات رانندگی) را دریافت کنید.

مطالعه بیشتر: نرخ جریمه های رانندگی 1403

سخن‌آخر

اگر قصد خرید و فروش خودروی دست دوم خود را دارید، باید بدانید که ارائه برگه تسویه خلافی خودرو در مراکز تعویض پلاک از اهمیت زیادی برخوردار است. اما نکته حائز اهمیت اینجا است که به صورت کلی در تخلفات رانندگی چیزی به نام مفاصا حساب نداریم و اگر در جایی از شما درخواست شد تا این گواهی را ارائه دهید، باید همان برگه عدم خلافی خودرو را از طریق روش‌های بالا دریافت کنید و آن را به مسئولین تحویل دهید. اگر موتور هم داشته باشید، می‌توانید از سامانه خلافی‌دات‌آی‌آر گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله‌ نقلیه خود را نیز دریافت کنید. در این مطلب از وبلاگ خلافی سعی کردیم به تمام روش‌های دریافت مفاصا حساب اشاره و در نهایت بهترین روش را به شما معرفی کنیم. در نهایت امیدواریم زمان دریافت این گواهی با مشکل جدیدی روبه‌رو نشوید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.