سارینا عمادی

چگونه به مبلغ خلافی خودرو اعتراض کنیم؟

راننده در حال اعتراض به جریمه ثبت‌شده توسط پلیس

احتمالا برای شما یا آشنایانتان پیش‌‌آمده که در حین رانندگی به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین، جریمه شدید و مجبور شدید از طریق روش‌های استعلام خلافی آنلاین یا حضوری جریمه را قبل از بالا رفتن مبلغ کل جریمه پرداخت کنید. گاهی‌اوقات مبلغ خلافی خودرو همان چیزی است که تصور می‌کردید؛ اما گاهی‌اوقات زمان پرداخت متوجه می‌شوید که تعداد زیادی جریمه رانندگی برایتان ثبت شده، در حالی که اصلا  آن‌ها را انجام نداده‌اید. در این شرایط تصمیم درست چیست؟ پرداخت کل مبلغ یا پرس‌‌و‌جو از سازمان‌های متعدد و پیگیری جرائم ثبت‌شده برای خودرو؟ همراه ما باشید تا به شما بگوییم که در صورت مواجه شدن با این شرایط باید چه کاری انجام دهید؟ نحوه اعتراض به جرایم رانندگی به چه شکل است؟ از چه راهی می‌توانید خلافی خودرو را کاهش دهید و جلوی ثبت جرائم رانندگی اشتباهی را بگیرید.

انواع جرائم رانندگی 

احتمالا دست‌کم یک بار به دلیل بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی جریمه شدید. برای اینکه بتوانید جلوی تکرار از انجام این کار را بگیرید، باید انواع جرائم رانندگی را بشناسید. به صورت کلی ۵ تخلف رانندگی داریم:

  • جریمه تسلیمی
  • جریمه دوبرگی
  • جریمه ثبت‌شده توسط دوربین
  • جریمه الصاقی
  • جریمه خودداری

پیش از اینکه در مورد جرائم رانندگی توضیح بیشتری دهیم، قصد داریم در مورد هر جریمه تعریف مختصری دهیم

جریمه تسلیمی

لحظه‌ای را تصور کنید که در یکی از اتوبان‌های شهر در حال رانندگی هستید، به ناگاه با دستور توقف پلیس روبه‌رو می‌شوید. خودرو را در گوشه‌ای پارک می‌کنید و پلیس بعد از بررسی مدارک خودرو مانند کارت خودرو و گواهینامه، شما را به دلیل سبقت غیر مجاز یا هر نوع تخلف دیگر جریمه می‌کند. به جریمه رانندگی که پلیس بعد از مشاهده تخلف و متوقف کردن خودرو، برای راننده می‌نویسد و زمان تحویل در آن جزئیات کاملی مانند نوع، محل و تاریخ تخلف، مشخصات راننده، خودرو و گواهینامه درج شده، جریمه تسلیمی گفته می‌شود. در واقع زمان ثبت خلافی راننده و پلیس در محل تخلف حضور دارند.

توجه: به صورت کلی امکان اعتراض به جریمه تسلیمی وجود ندارد؛ چراکه راننده و پلیس در زمان ثبت خلافی در محل تخلف حضور دارند و احتمال حذف شدن جریمه از لیست جرائم رانندگی کم است. 

گفت‌و‌گو پلیس عصبی با راننده متخلف

جریمه دوبرگی

احتمالا بارها در جاده با خودروهایی روبه‌رو شدید که علارقم مشاهده دستور توقف پلیس، توقف نمی‌کنند و رد می‌شوند. اگرچه گاهی‌اوقات عدم توقف خودرو از روی عمد نیست و خیلی اتفاقی این کار توسط راننده انجام می‌شود، اما به هر حال جریمه دوبرگی برای راننده ثبت می‌شود. در واقع زمانی این جریمه صادر می‌شود که راننده متخلف بدون توجه به دستور پلیس، عبور می‌کند. در این شرایط یک جریمه به خاطر انجام تخلف و جریمه دیگر به خاطر بی‌توجهی به پلیس در سامانه راهور برای راننده خاطی ثبت می‌شود که باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

توجه: از آنجایی که پلیس زمان ثبت جریمه زمان کافی برای بررسی تخلف را ندارد، احتمال بروز خطا در این روش وجود دارد و شما می‌توانید نسبت به اعتراض به جریمه دو برگی اقدام کنید.

جریمه دوربین

احتمالا در هنگام تردد در خیابان‌ها و جاده‌های بین‌شهری با دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت جریمه رانندگی روبه‌رو شدید که گاها در طول مسیر پلیس حضور ندارد ولی جریمه از طریق دوربین‌های هوشمند برای پلاک خودرو شما ثبت می‌شوند. دقت دوربین‌ها به نسبت سایر روش‌های ثبت جریمه بالا است و می‌تواند کوچک‌ترین تخلف را در زیر نور مستقیم خورشید یا در تاریکی شب شناسایی و برای خودرو ثبت کند. البته به جز دوربین‌های‌ هوشمند، دوربین‌های اپراتوری هم هستند که توسط نیروی انسانی در جاده‌ها کنترل می‌شوند و ممکن است دقت آن‌ها نسبت به دوربین‌های هوشمند کم باشد و گاهی به اشتباه جرائم رانندگی را ثبت کنند. در نتیجه با اعتراض به خلافی خودرو دوربین می‌توانید مبلغ جریمه را کم یا حتی از لیست جرائم رانندگی حذف کنید. 

توجه: اعتراض به جریمه دوربین هم وجود دارد؛ اما از آنجایی در اکثر مواقع دقت دوربین‌های هوشمند بسیار بالا است، به ندرت پیش می‌آید که زمان ثبت جریمه با خطا روبه‌رو شود. در نتیجه زمان ثبت شکایت باید به این موضوع توجه کنید که شاید نتیجه به نفع شما تمام نشود. 

جریمه الصاقی

خودروی خود را در محلی پارک می‌کنید و برای انجام کار کوچک به جایی می‌روید، وقتی باز می‌گردید با جریمه روبه‌رو می‌شوید. این نوع جریمه زمانی ثبت می‌شود که راننده در محل حضور ندارد و خودرو به دلیل پارک در محل ممنوع جریمه شده است. زمان ثبت جریمه، پلیس حضور دارد و بعد از مشاهده تخلف و بررسی تمام شرایط، آن را می‌نویسد و روی شیشه جلو خودرو قرار می‌دهد. معمولا در این نوع برگه جریمه مشخصات افسر، اطلاعات کامل خودرو، نوع تخلف، زمان و محل وقوع آن به همراه کد جریمه ثبت شده است که باید آن را نیز پیش از گذشت مهلت مشخص، پرداخت کنید. اعتراض به جریمه الصاقی هم شدنی است؛ اما از آنجایی که پلیس در صحنه تخلف حضور دارد و بعد از بررسی تخلف، جریمه را ثبت‌ کرده است، احتمال تغییر مبلغ خلافی تقریبا ناچیز است.

پلیس در حال نوشتن برگه جریمه برای خودروی متخلف

جریمه خودداری

آخرین نوع جریمه، خلافی خودداری است که به صورت کلی دو شرایط رخ می‌دهد. برداشت اول: به دستور ایست پلیس توقف می‌کنید و اما زمانی که افسر جریمه برای شما می‌نویسپد، به اعتراض از دریافت جریمه خودداری می‌کنید. برداشت دوم: بعد از مشاهده دستور توقف پلیس، از محل تخلف با سرعت عبور می‌کنید و در واقع به دستور افسر بی‌توجهی می‌کنید. در این شرایط نیز جریمه خودداری برایتان صادر می‌شود که باید جریمه‌ی خودروی خود را پرداخت کنید. 

مدارک لازم برای ثبت اعتراض به خلافی خودرو

پیش از اینکه در مورد نحوه ثبت اعتراض به جریمه اشتباهی صحبت کنیم؛ نیاز است بدانید که همراه داشتن مدارک زیر در مراکز راهنمای و رانندگی الزامی است:

  • کارت خودرو
  • پرینت خلافی ماشین
  • کارت ملی مالک خودرو
  • سند مالکیت ماشین (برگ سبز)
  • فرم پر‌شده ثبت اعتراض به جریمه خودرو

بعد از آماده‌سازی مدارک بالا نیاز است برای ثبت اعتراض اقدام کنید. تا چند سال قبل دو راه مراجعه به دفاتر پلیس و اجرائیات پیش پای شما بود که می‌توانستید از یکی از آن‌ها برای ثبت درخواست خود استفاده کنید. به نظر می‌رسد در حال حاضر روش حذف شده است و تنها به عنوان یکی از مراحل اعتراض نام‌برده می‌شود. 

نحوه اعتراض به خلافی خودرو

قبل از ثبت درخواست اعتراض به خلافی خودرو، نیاز است بدانید که تفاوتی ندارد قصد اعتراض به مبلغ یک قبض جریمه را دارید یا می‌خواهید به جرائم رانندگی ثبت‌شده اشتباه یا کل جرائم رانندگی شکایت کنید، در هر صورت برای ثبت اعتراض باید به مراکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید. برای ثبت اعتراض به مبلغ جریمه نیاز است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

۱. دریافت قبض خلافی خودرو 

جریمه به صورت اشتباه برایتان ثبت شده است؟ برای ثبت اعتراض به خلافی خودرو باید در قدم اول به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. اگرچه رفت‌و‌آمد و گاهی شلوغی مراکز باعث می‌شود که ساعت‌ها در انتظار یک برگه خلافی بمانید؛ اما به هر حال انجام این مرحله الزامی است. به محض اینکه نوبت شما شد، باید درخواست قبض جریمه را دهید تا کارشناس مربوطه قبض مهر‌شده را به شما تحویل دهد. بعد از دریافت این برگه می‌توانید به سراغ انجام مرحله بعدی بروید.

دریافت خلافی خودرو از مسئول دفاتر پلیس + ۱۰

۲. مراجعه به مراکز راهنمایی و رانندگی

برای ثبت اعتراض به مبلغ جریمه رانندگی یا ثبت خلافی خودرو اشتباهی نیاز است در این مرحله به مرکز اجرائیات پلیس راهور بروید و فرم مربوط به ثبت درخواست خود را پر کنید. بعد از انجام این کار، نیاز نیست اقدام اضافه‌ای از سوی شما انجام شود، پس به خانه بازگردید و منتظر بمانید.

آدرس مراکز اعتراض به خلافی خودرو

نام مرکز اعتراض خلافی خودرونشانی مراکز اعتراض به تخلفات رانندگیشماره تلفن اعتراض جریمه خودرو
اجرائیات تهران بزرگیادگار امام، خیابان حبیب‌الهی، خیابان زنجان شمالی، جنب آتش‌نشانی
منطقه ۳بزرگراه حقانی، نرسیده به تقاطع جهان کودک، مقابل پارک آب و آتش۸۶۰۸۳۲۴۴
منطقه ۸تقاطع بزرگراه باقری و رسالت
منطقه ۱۱خیابان قزوین، نرسیده به خیابان مخصوص، جنب شهرداری منطقه ۱۱۵۵۴۳۷۱۶۱
منطقه ۱۴خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی۳۳۰۵۷۵۲۸
منطقه ۱۶خیابان بعثت، خیابان رجائی جنوبی، خیابان هلال‌احمر، مقابل سیلو۵۵۳۳۰۳۰۷
منطقه ۲۰شهرری، خیابان استخر، روبه‌روی فروشگاه شهروند۵۵۹۰۲۱۱۰
منطقه ۲۱تهرانسر، انتهای بلوار یاس۴۴۵۳۸۸۰۸
منطقه ۲۲همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گل‌ها، خیابان یاسمن جنوبی۴۴۷۳۶۸۴۰

۳. دریافت پرینت خلافی

بعد از گذشت ۲۴ ساعت از زمان ثبت درخواست، نیاز است پرینت خلافی را برای بار دوم از دفاتر پلیس + ۱۰ دریافت کنید. توجه داشته باشید نیاز نیست در این مرحله مبلغی از جریمه را پرداخت کنید. صرفا استعلام بگیرید و آن را همراه خود داشته باشید.

۴. مراجعه دوباره به مراکز راهنمایی و رانندگی

بعد از دریافت پرینت خلافی خودرو نیاز است به صورت حضوری به یکی از مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید. توجه داشته باشید همراه داشتن پرینت خلافی نیز الزامی است؛ وگرنه کاری را نمی‌توانید از پیش ببرید و باید مجددا از مراکز خارج شوید و با پرینت باز گردید.

در این بازه زمانی مدارک شما توسط مسئولین مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر نتیجه به نفع شما تمام شود، مبلغ جریمه کم می‌شود. در غیر این صورت پرداخت تنها راه شما برای گذر از مبلغ زیاد خلافی است.

۵. دریافت برگه خلافی خودرو برای بار آخر

بعد از گذشت ۴۸ ساعت از زمان ثبت اعتراض، نیاز است پرینت خلافی را مجددا دریافت کنید. این مرحله می‌تواند بدون حضور در دفاتر پلیس + ۱۰ انجام شود. حالا این یعنی چی؟ بدون مراجعه به مراکز پلیس + ۱۰، اینترنت خود را روشن کنید و وارد سایت خلافی شوید، شماره پلاک و مشخصات مالک خودرو (کد ملی و شماره موبایل متعلق به صاحب اصلی خودرو) را وارد کنید. بعد از گرفتن استعلام می‌توانید به جزئیات به‌روز دسترسی پیدا کنید. هر مبلغی که به شما نمایش داده شده، هزینه قطعی اعلام‌شده از سوی اجرائیات است و قابل تغییر نیست. پس در این مرحله نیاز است نسبت به پرداخت خلافی خودرو اقدام کنید. 

دریافت خلافی خودروی زرد سواری

نکته: اگر پیامک تخلف برای شماره موبایل شما ارسال شده، می‌توانید برای ثبت اعتراض به پیامک جریمه مراحل بالا را از اول انجام دهید. 

اعتراض به جریمه طرح ترافیک 

برای ثبت اعتراض به طرح ترافیک باید وارد سامانه تهران من شوید. بعد از ورود به سامانه نیاز است مراحل ثبت‌نام را انجام دهید تا با وارد کردن شماره پلاک بتوانید به لیست کامل ترددهای خود در تمام روزها و ساعت‌ها دسترسی پیدا کنید. سپس بعد از مشاهده ترددهای خود می‌توانید از بخش تیکت به مبلغ درج‌شده طرح ترافیک اعتراض کنید. 

به کدام جریمه رانندگی اعتراض کنیم؟

اگر مدارک و دلایل قانع‌کننده داشته باشید، می‌توانید به نتایج تمام جرائم رانندگی اعتراض کنید. اما به صورت کلی احتمال موفقیت جریمه رانندگی الصاقی، دوربین و تسلیمی به نسبت سایر تخلفات رانندگی کم‌تر است. برای اینکه بتوانید بهتر متوجه این موضوع شوید، توجه شما را به جدول زیر جلب می‌کنیم.

نوع خلافیاحتمال موفقیت در اعتراض به جریمه رانندگی 
جریمه تسلیمیخیلی کم
جریمه الصاقیکم
جریمه دوربینکم (مگر در صورتی که پلاک خوانا نباشد)
جریمه دوبرگینسبتا زیاد
جریمه خودداری 

چند روز وقت داریم تا به خلافی خودرو اعتراض کنیم؟

احتمالا می‌دانید که مهلت پرداخت برخی از جرائم رانندگی مانند جریمه تسلیمی، الصاقی و خودداری محدود است و بعد از ۶۰ روز دوبرابر می‌شوند. پس همانطور که مشخص است زمان کمی برای ثبت اعتراض به خلافی خودرو دارید، پس بهتر است پیش از گذشت این مدت زمان نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنید؛ وگرنه فقط امکان پرداخت خلافی پیش رویتان است. حالا شرایطی را تصور کنید که به عنوان مالک خودرو به جریمه خودرو اعتراض کردید، بعد از گذشت ۲۴ ساعت نتیجه به شما اعلام شده است. از آنجایی که نتیجه به نفع شما تمام نشده است، مجددا شکایت می‌کنید، دوباره پرونده اعتراض شما در جریان قرار می‌گیرد. بعد از بررسی، نتیجه نهایی صادر می‌شود. توجه داشته باشید شما حداکثر ۲۰ روز فرصت دارید تا مبلغ خلافی خودرو را پرداخت کنید. در غیر این صورت ممکن است با مشکل تازه‌ای روبه‌رو شوید.

چگونه جرائم رانندگی را پرداخت کنیم؟

بعد از اعتراض به جرایم رانندگی خودرو، نوبت به پرداخت خلافی خودرو می‌رسد. برای کم کردن مبلغ جریمه یا تسویه آن می‌توانید از خدمت استعلام خلافی خودرو سامانه خلافی استفاده کنید. انجام مراحل استعلام و پرداخت ساده است؛ اما برای اینکه با مشکلی تازه روبه‌رو نشوید، در ادامه به صورت مختصر اشاره‌ای می‌کنیم.

  • بعد از اعتراض به جریمه رانندگی خودرو باید وارد سامانه khalafi.ir شوید؛
  • خدمت استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید؛
  • شماره پلاک خودرو خود را با دقت وارد کنید؛
  • بر روی دکمه استعلام خلافی خودرو کلیک کنید؛
  • بعد از وارد کردن شماره موبایل، رمز یک‌بار مصرف را برای ورود به سامانه را وارد کنید؛
  • در غیر این صورت نیاز است مبلغ ۵۲۰۰ تومان اعلام‌شده از سوی راهور را پرداخت کنید؛
  • سپس می‌توانید به تمام جزئیات جریمه رانندگی دسترسی پیدا کنید و آن را در لحظه تسویه کنید.

استعلام خلافی خودرو در سایت

با استعلام و پرداخت جریمه خودرو با سامانه khalafi می‌توانید از امکانات زیر بهره‌مند شوید:

  • دسترسی به سوابق پرداخت بعد از تسویه بدهی خود
  • مشاهده جزئیات به‌روز خلافی خودرو مطابق راهور
  • مشاهده عکس دوربین جرائم رانندگی در خدمت استعلام خلافی با جزئیات
  • امکان پرداخت جریمه‌های رانندگی در لحظه و بدون اتلاف وقت

 پلیس راهور، امکان پرداخت اقساطی خلافی خودرو را نیز فراهم کرده است. برای مطالعه بیشتر درباره پرداخت اقساطی خلافی خودرو کلیک کنید…

حرف آخر

همیشه مالکان وسایل نقلیه به‌دلیل انجام تخلف رانندگی جریمه نمی‌شوند؛ گاهی خطای انسانی یا اشتباه پلیس یا دوربین راهنمایی و رانندگی باعث ثبت تخلف رانندگی برای پلاک خودرو می‌شود، در این شرایط بهترین کار این است که در مرحله اول به مبلغ جریمه اعتراض کنید و اگر نتوانستید راهی پیش ببرید، نسبت به پرداخت اقدام کنید. توجه داشته باشید در حال حاضر روشی برای اعتراض به خلافی خودرو از طریق اینترنت وجود ندارد و شما باید تمام مراحل را به صورت حضوری در مراکز راهنمایی و رانندگی انجام دهید. در نهایت امیدواریم به پاسخ تمام سوالات خود رسیده باشید. 

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.