سارینا عمادی

تمام آنچه که رانندگان باید در مورد جریمه رد کردن چراغ قرمز بدانند!

چراغ راهنمایی و رانندگی

حتما برایتان پیش آمده است که با تمام سرعت از چراغ زرد عبور کنید؛ اما درست در لحظه آخر متوجه قرمز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی شوید، ولی برای توقف دیر شده باشد. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، شما به عنوان راننده متخلف شناخته می‌شوید و باید جریمه رد کردن چراغ قرمز را تسویه کنید. عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی منجر به پرداخت جریمه نقدی و غیر نقدی می‌شود. برای اینکه بتوانید جلوی جریمه شدن را بگیرید؛ بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. با ما تا انتهای این مطلب از وبلاگ خلافی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این نوع جریمه در اختیار شما قرار دهیم.

جریمه رد کردن چراغ قرمز به چه معناست؟

روشن شدن چراغ قرمز به این معنا است که باید پشت خط عابر پیاده توقف کامل داشته باشید و اجازه تردد را ندارید. اگر بخواهیم بگوییم که جریمه عبور از چراغ قرمز به چه معناست، باید بگوییم که توقف در پشت چراغ قرمز وظیفه کلیه رانندگان است. گاهی‌اوقات رانندگان به دلیل بی‌توجهی به قوانین و مقررات از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی عبور می‌کنند؛ در این شرایط می‌گویند راننده مرتکب تخلف شده و باید جریمه عبور از چراغ قرمز را به ازای هر تردد اشتباه پرداخت کند.

چرا رد کردن چراغ قرمز جریمه دارد؟

بارها برای کاربران این سوال پیش‌آمده که چرا رد کردن چراغ قرمزحتی با احتیاط کار اشتباهی است. پلیس راهور همیشه تاکید به این موضوع داشته است که در نظرگرفتن جریمه، بیشتر با هدف فرهنگ‌سازی و جلوگیری از تکرار جریمه رانندگی (بازدارندگی) است؛ اما اصلی‌ترین دلیل در نظر گرفتن مبلغ جریمه را می‌توان کاهش تصادفات رانندگی و برقراری نظم نیز بر شمرد.

 مطالعه بیشتر درباره تابلوهای بازدارنده یا انتظامی

چراغ قرمزی در حال نمایش عدد صفر

تفاوت جریمه عبور از چراغ قرمز موتور با ماشین چیست؟

اگرچه در نگاه اول ممکن است اینطور به نظر برسد که جریمه رد کردن چراغ قرمز با موتور مبلغ متفاوتی دارد؛ اما در واقع به این شکل نیست. تنها وجه تمایزی که می‌توان این‌جا در نظر گرفت این است که معمولا موتورسواران بیشتر مرتکب این جریمه رانندگی می‌شوند. برای آشنایی با مبلغ جریمه نقدی و غیر نقدی پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به ادامه مطلب بیندازید.

عواقب رد شدن از چراغ قرمز چیست؟

عبور از چراغ قرمز مثل هر تخلف دیگری عواقبی را در پی دارد که بی‌توجهی به آن می‌تواند باعث شود تا جریمه نقدی و غیر نقدی پرداخت کنید. گاهی‌اوقات رانندگان بعد از عبور از چراغ قرمز، به جای شرمندگی، معترض می‌شوند، در این شرایط ممکن است مامور راهنمایی و رانندگی شما را به مراجع قضایی ارجاع دهد. در نتیجه بهتر است در حین رانندگی به قوانین توجه داشته باشید تا به جز جریمه شدن، جان خود و اطرافیانتان نیز به خطر نیندازید. در ادامه بیشتر در مورد جریمه نقدی و غیر نقدی صحبت می‌کنیم. 

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد جریمه سبقت غیر مجاز

پلیس در حال جریمه فردی که از چراغ قرمز عبور کرده است

جریمه رد شدن از چراغ قرمز چقدر است؟

مبلغ جریمه در تمام مناطق کشور یکسان نیست. اگر به دلیل عبور از چراغ قرمز جریمه شدید و می‌خواهید از میزان جریمه خود مطلع شوید، می‌توانید در جدول زیر عنوان تخلف و مبلغ جریمه رد کردن چراغ قرمز را مشاهده کنید.

عنوان تخلفکلان شهرها / استان‌ها / مناطق آزاد تجاریشهرستان‌هاروستاها

عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی

۴/۰۰۰/۰۰۰

۳/۰۰۰/۰۰۰

۲/۰۰۰/۰۰۰

عدم رعایت مقررات مربوط به تابلوی ایست یا چراغ چشمک‌زن راهنمایی در تقاطع‌ها و میادین

۱/۰۰۰/۰۰۰

۶۰۰/۰۰۰

۳۰۰/۰۰۰

نکته: گردش به سمت راست خلاف قانون نیست؛ اما گاهی‌اوقات ممکن است در تقاطع‌ها به دلیل نبود چراغ قرمز یا تابلو، گردش به راست ممنوع باشد. در این شرایط طبق قانون شما مرتکب جریمه می‌شوید و باید هزینه آن را بپردازید.

عبور از چراغ قرمز چند نمره منفی دارد؟

جریمه رد کردن چراغ قرمز یکی از تخلفات حادثه‌ساز است که به جز جریمه نقدی، نمره منفی نیز دارد. اگر با خودرو شخصی خود از چراغ قرمز عبور کردید، باید بدانید که بعد از شناسایی توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ۵ نمره منفی دریافت می‌کنید. اگر وسیله‌نقلیه عمومی یا خودرو سنگین داشته باشید، ۱۰ نمره منفی دریافت خواهید کرد.

نکته: فراموش نکنید که جمع شدن نمره منفی می‌تواند باعث ابطال گواهینامه رانندگی شما شود؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم تا حتی‌الامکان از انجام این تخلف خودداری کنید و به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشید.

جریمه توقف روی خط عابر پیاده برای راننده متخلف

در برخی از مواقع رانندگان بعد از مشاهده چراغ زرد به جای کاهش سرعت و توقف در پشت خط عابر پیاده، تلاش می‌کنند تا به سرعت از تقاطع عبور کنند. درست در لحظه آخر، چراغ قرمز می‌شود و مجبور می‌شوند روی خط عابر پیاده توقف کنند. دوربین راهنمایی و رانندگی خودرو یا موتورسوار خاطی را شناسایی می‌کند و راننده باید به دلیل تجاوز به گذرگاه عابر پیاده جریمه ۶۰ هزار تومانی را پرداخت کند.

از کجا بفهمیم جریمه شدیم؟

هنگامی که راننده از چراغ قرمز عبور می‌کند، پلاک خودرو توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نصب‌شده در تقاطع‌ شناسایی می‌شود. اطلاعات پلاک خودرو به سیستم راهور ارسال می‌شود و کمتر از دو سه ساعت پیامک جریمه برای مالک خودرو پیامک می‌شود. گاهی‌اوقات به دلیل وجود اختلال در سامانه پیامکی، راننده متوجه جریمه نمی‌شود. در این شرایط می‌تواند از روش زیر برای استعلام و پرداخت تخلف رانندگی استفاده کند. 

سایت آنلاین خلافی؛ راهی برای مشاهده جریمه دوربین

سایت آنلاین khalafi.ir با هدف آسان‌سازی فرآیند مشاهده جزئیات خلافی، امکان استعلام و پرداخت خلافی خودرو را در اختیار کلیه کاربران خود قرار داده است. اگر می‌خواهید بدانید که بعد از عبور از چراغ قرمز، جریمه‌ برایتان ثبت شده یا خیر، باید ابتدا شماره پلاک خودرو خود را در در سامانه خلافی وارد کنید، هزینه کارمزد که از سوی پلیس راهور مشخص‌شده را پرداخت کنید، سپس با انتخاب سرویس خلافی با جزئیات می‌توانید مبلغ جریمه خود را به صورت کامل پرداخت کنید. با گزینش این خدمت می‌توانید به جزئیات کامل جریمه دوربین و عکس تخلف دسترسی پیدا کنید. سپس با توجه به نیاز خود تمام جرائم رانندگی را به صورت یک‌جا یا موردی پرداخت کنید. از مهم‌ترین مزایای این روش در مقایسه با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آیا مبلغ جریمه رد کردن چراغ قرمز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده است؟

بله؛ مبلغ جریمه عبور از چراغ قرمز قرار است در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده و به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. به گفته پلیس راهور، تا به امروز هنگامی که راننده جریمه می‌شد، نگرانی بابت پرداخت نداشت و در واقع مبلغ جریمه حالت بازدارندگی نداشت اما امسال امیدوار هستند با افزایش مبلغ جریمه بتوانند به جز حفظ جان خود و سرنشینان، جلوی تکرار مجدد جریمه را بگیرند. برای اطلاع از مبلغ به‌روز تخلفات رانندگی پیشنهاد می‌کنیم مطلب نرخ جریمه های رانندگی ۱۴۰۳ را مطالعه کنید.

نکته: اگر برایتان این سوال پیش آمده که جریمه چراغ قرمز چه زمانی ثبت می‌شود، باید بگوییم بعد از ثبت تخلف، پیامک عبور از چراغ قرمز برای مالک خودرو ارسال می‌شود. معمولا حدود ۴۸ ساعت زمان می‌برد تا جریمه رد کردن چراغ قرمز با دوربین در تمام سامانه‌های خلافی قابل مشاهده باشد.

حرف آخر

در این مطلب از وبلاگ خلافی در مورد جریمه رد کردن چراغ قرمز صحبت کردیم. همیشه احتیاط حرف اول را می‌زند. برخلاف باور افراد، عبور از چراغ قرمز در شب هم جریمه دارد؛ چراکه دوربین‌ها رانندگی قابلیت خواندن شماره پلاک خودرو را در شب دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در تمام ساعات شبانه‌روز به قوانین رانندگی توجه کنید. در نهایت توصیه می‌کنیم برای شناخت تخلفات رانندگی بیشتر، دیگر مقالات ما را دنبال کنید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.