سارینا عمادی

جریمه دور زدن ممنوع چیست و چطور آن را در کمتر از ۱۰ دقیقه پرداخت کنیم؟

خودرویی در مقابل تابلو دور زدن ممنوع

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زمان دور زدن، قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا بگذارید و بعد از چند دقیقه با پیامک جریمه مواجه شوید. روزانه چندین هزار نفر به خاطر دور زدن غیر اصولی جریمه می‌شوند. به همین دلیل در این مطلب از وبلاگ خلافی تصمیم گرفتیم در مورد جریمه دور زدن ممنوع صحبت کنیم و بار دیگر همراه هم قوانین دور زدن را مرور کنیم. برای آشنایی بیشتر با این جریمه پرتکرار پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید. 

دور زدن ممنوع به چه معناست؟

کم نیستند رانندگانی که در هنگام دور زدن، قوانین راهنمایی و رانندگی را زیرپا می‌گذارند. تابلو دور زدن ممنوع معمولاً برای کاهش تصادفات جاده‌ای در مکان‌هایی که دید کافی وجود ندارد مانند تقاطع‌ها، پل‌ها یا نزدیک تونل‌ها نصب می‌شود. اگر راننده بدون توجه به تابلو بازدارنده دور بزند، مجرم شناخته می‌شود و باید جریمه دور زدن ممنوع را پرداخت کند.

در چه جاهایی دور زدن ممنوع است؟

از روزی که گواهینامه رانندگی گرفتیم، می‌دانستیم که همه‌جا امکان دور زدن وجود ندارد. در برخی از مکان‌ها مجاز به دور زدن هستید و برخی از مکان‌ها نه. در ادامه به مکان‌هایی که دور زدن در آن یا نزدیکی آن ممنوع است، اشاره می‌کنیم. 

  • نرسیده به پیچ راه‌ها

احتمالا می‌دانید که نزدیک پیچ‌ راه‌ها به دلیل نبود دید، امکان دور زدن وجود ندارد. اگر در این مکان‌ها دور بزنید، ممکن است خودرویی از روبه‌رو با سرعت نزدیک شما شود و تصادف کنید. اما اینکه در چند متری از پیچ اجازه دور زدن وجود ندارد، بر می‌گردد به اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی چه می‌‌گویند. از فاصله ۱۵۰ متری قبل و بعد پیچ‌ها دور زدن ممنوع است و در صورت دور زدن باید در انتظار جریمه بمانید.

در چه جاهایی دور زدن ممنوع است؟

  • سربالایی و پل‌ها

اگر نزدیک پل یا سربالایی هستید، دور زدن ممنوع است؛ چراکه در این محدوده دید شما کامل نیست و احتمال تصادف بالا می‌رود. در نتیجه برای حفظ جان خود و اطرافیانتان هم که شده، بهتر است در فاصله ۱۵۰ متری پل‌ها دور نزنید. احتیاط شرط عقل است، حتی اگر در این محدوده تابلویی نصب نبود، دور نزنید.

  • خط پر یا ممتد

یکی دیگر از مکان‌هایی که اجازه دور زدن در آن را ندارید، مکان‌هایی است که خط وسط جاده در آن به صورت پر یا ممتدد است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در هنگام رانندگی به خطوط وسط جاده توجه کنید. اگر خط جاده به صورت بریده‌بریده بود، می‌توانید در صورت نبود ماشین، سبقت بگیرید یا دور بزنید. در غیر این صورت بهتر است به مسیر خود ادامه دهید و در مکان دیگر دور بزنید. 

  • وجود تابلو دور زدن ممنوع

در تقاطع‌ها و دوربرگردان‌ها بهتر است به دور‌ و اطراف خود نگاه کنید. اگر تابلو دور زدن ممنوع وجود داشت، به این معنی است که در این محدوده اجازه دور زدن وجود ندارد. در صورت بی‌توجهی به تابلو باید در انتظار جریمه دور زدن ممنوع باشید.

  • نزدیک تقاطع‌ها

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که در چه فاصله‌ای از تقاطع دور زدن ممنوع است، برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در فاصله ۱۵۰ متری پیچ و تقاطع دور زدن ممنوع است. رعایت قوانین به شما کمک می‌کند که کمتر هزینه بابت تخلف خود پرداخت کنید.

جریمه دور زدن در مکان ممنوع چقدر است؟

این روزها برخی از رانندگان به دلیل دور زدن جریمه می‌شوند. پیش از اینکه به مبلغ تخلف اشاره کنیم، بد نیست بدانید که کد تخلف ۲۰۱۳ که جریمه دور زدن در محل ممنوع است با کد تخلف ۲۰۰۱ که دور زدن درجا است، متفاوت است. در نتیجه نرخ پرداختی نیز یکسان نیست. برای مشاهده میزان خلافی خودرو بهتر است نگاهی به جدول زیر بیندازید.

مطالعه بیشتر درباره نرخ جریمه های رانندگی ۱۴۰۳

نوع تخلفکلان شهرها / مراکز استان‌ها / مناطق آزاد تجاریشهرستان‌هاروستا‌ها و راه‌های روستایی

دور زدن در محل ممنوع

۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال

۲/۰۰۰/۰۰۰ ریال

۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال

گردش به چپ یا به راست در محل ممنوع

۹۰۰/۰۰۰ ریال

۶۰۰/۰۰۰ ریال

۳۰۰/۰۰۰ ریال

عدم رعایت مقررات در گردش‌ها

۹۰۰/۰۰۰ ریال

۹۰۰/۰۰۰ ریال

۳۰۰/۰۰۰ ریال

اما مبلغ جریمه دور زدن درجا که متفاوت است با تخلف بالا، به صورت زیر است:

نوع تخلفکلان شهرها / مراکز استان‌ها / مناطق آزاد تجاریشهرستان‌هاروستا‌ها و راه‌های روستایی

هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ

۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال

۴/۰۰۰/۰۰۰ ریال

۲/۵۰۰/۰۰۰ ریال

آیا جریمه دور زدن ممنوع نمره منفی دارد؟

بله؛ جریمه دور زدن ممنوع یکی از جرائم رانندگی حادثه‌ساز است که در صورت بی‌توجهی به آن به جز جریمه، نمره منفی نیز دریافت می‌کنید. مالکین وسایل‌نقلیه شخصی ۳ امتیاز منفی و خودروهای عمومی و سنگین ۵ امتیاز منفی دریافت می‌کنند. فراموش نکنید که با بالا رفتن نمره منفی گواهینامه احتمال باطل شدن گواهینامه رانندگی نیز افزایش پیدا می‌کند  و ممکن است برای رانندگی با مشکل روبه‌رو شوید.

آموزش دور زدن در راه‌های یک یا دو طرفه

احتمالا می‌دانید که شرایط دور زدن در راه‌های یک‌طرفه با دوطرفه یکسان نیست. در اینجا بار دیگر با هم قوانین دور زدن را مرور می‌کنیم تا بتوانید جلوی جریمه شدن و به خطر افتادن جان خود و اطرافیان را بگیرید.

  • راه‌های دوطرفه

قبل از دور زدن در راه‌های دوطرفه، ابتدا نیاز است به اطراف خود نگاهی بیندازید. در صورت نبود تابلو دور زدن ممنوع، راهنما خودرو را روشن کرده. کمی سرعت بگیرید و خودرو خود را به سمت راست جاده هدایت کنید. بعد از اینکه مطمئن شدید خودرویی در نقطه کور ماشین قرار ندارد. با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و حق تقدم سایر خودروها، راهنمای چپ را بزنید و در فرصت مناسب دور بزنید. 

  • مسیر‌های یک‌طرفه

پیش از دور زدن، ابتدا نیاز است بررسی کنید که زمان مناسبی است که خودرو خود را به سمت چپ مسیر هدایت کنید یا خیر. سپس نیاز است راهنمای سمت چپ را بزنید و آرام‌آرام خودرو خود را به سمت چپ مسیر هدایت کنید. با رسیدن به بریدگی دوربرگردان و نبود خودروهایی که در مسیر مستقیم در حرکت هستند، می‌توانید با اطمینان خاطر دور بزنید.

تصادف در دور برگردان‌ها

بسیاری از تصادفات رانندگی زمانی اتفاق می‌افتد که خودرو می‌خواهد در بریدگی دور بزند. تابه‌حال شده به این فکر کنید که در چنین تصادفات، چه کسی مقصر شناخته می‌شود؟ خودرویی که در مسیر مستقیم در حال حرکت بوده یا خودرویی که در دوربرگردان قرار داشته است؟ همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را متوجه شوید.

تصادف در دور برگردان‌ها

  • گردش به چپ

همیشه تاکید می‌شود پیش از گردش به چپ، به حق تقدم رانندگی سایرخودروهایی که در مسیر مستقیم خود در حال حرکت هستند، توجه داشته باشید. حتی‌الامکان سرعت خودرو خود را کم کنید یا حتی توقف کامل داشته باشید تا تصادف رخ ندهد. در نتیجه در صورت تصادف، راننده‌ای مقصر شناخته می‌شود که قصد گردش به چپ جاده را داشته است.

  • گردش به راست

قوانین رانندگی گردش به راست نیز همانند گردش به چپ است. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، بی‌توجهی به حق تقدم، رانندگی با سرعت بالا و عدم توقف پیش از گردش به چپ از جمله دلایلی است که باعث می‌شود راننده‌ای که به سمت راست گردش داشته، به عنوان مقصر شناخته شود. توجه به قوانین در حین رانندگی وظیفه تمام رانندگان است، به خصوص کسی که قصد دارد مسیر حرکت خود را عوض کند و از لاین رفت وارد لاین برگشت شود.

  • دوربرگردان‌ها

 اگر در دوربرگردان خودرویی از بغل به خودرو شما بزند، باید با توجه به موقعیت خودرو و سرعت تشخیص داد که چه کسی در این تصادف مقصر است و نمی‌توان به صورت قطع گفت که کدام خودرو بدون توجه به رعایت حق تقدم وارد مسیر حرکت خودروی مقابل شده است. به صورت کلی راننده‌ای مقصر است که از پشت زده؛ اما گاهی‌اوقات افسر بعد از مشاهده صحنه تصادف حق را به خودرویی می‌دهد که از پشت زده و خودروی جلویی مقصر شناخته می‌شود.

چگونه جریمه دور زدن ممنوع را پرداخت کنیم؟

عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی جریمه شدن را به دنبال دارد. گاهی این سوال پیش می‌آید حالا که جریمه شدیم، باید چطور آن را پرداخت کنیم. قطعا می‌دانید که راه‌های زیادی برای پرداخت جریمه دور زدن ممنوع وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به ساده‌ترین راه برای پرداخت جریمه رانندگی اشاره می‌کنیم. با شناخت این روش می‌توانید از مزایای زیادی هم‌چون تسویه آنی، دریافت رسید خلافی، دسترسی به جزئیات به‌روز و پرداخت موردی یا یک‌جا خلافی خودرو بهره ببرید. برای استعلام و پرداخت خلافی رانندگی نیاز است به شکل زیر عمل کنید.

استعلام و پرداخت خلافی از طریق سامانه خلافی

  • وارد سامانه خلافی به آدرس khalafi.ir شوید.
  • از منوی بالا گزینه خدمات و سپس خلافی هوشمند خودرو را انتخاب کنید.
  • شماره پلاک خودرو خود را وارد و گزینه استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید.
  • هزینه استعلام (۵۲۰۰ تومان) که از سوی راهور مشخص شده، پرداخت کنید.
  • بعد از پرداخت هزینه، اگر می‌خواهید جزئیات جریمه دور زدن ممنوع را مشاهده کنید، استعلام خلافی با جزئیات را انتخاب کنید.
  • در غیر این صورت، می‌توانید مبلغ کل خلافی را به انتخاب خدمت استعلام تجمیعی خلافی خودرو به صورت یک‌جا پرداخت و تسویه کنید.

حرف آخر

اغلب رانندگان به دنبال راهی هستند تا بتوانند جرائم رانندگی ثبت‌شده برای خودرو خود را کاهش دهند. خوشبختانه با شناخت قوانین و توجه به تابلو دور زدن ممنوع می‌توانید جلوی جریمه شدن خود را بگیرید. در این مطلب از وبلاگ خلافی در مورد جریمه دور زدن ممنوع صحبت کردیم. هم‌چنین در ادامه گفتیم که چطور می‌توانید مبلغ تخلف رانندگی خود را در کوتاه‌ترین زمان پرداخت کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت تخلفات رانندگی بیشتر، سایر مطالب ما را دنبال کنید. در نهایت با سامانه ‌khalafi.ir می‌توانید قدمی به سمت جلو بردارید و تعداد تخلفات رانندگی خود را به حداقل برسانید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.