سارینا عمادی

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی چقدر است و چرا باید آن را پرداخت کنیم؟

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی چقدر است و چرا باید آن را پرداخت کنیم؟

چند سالی است که در بیشتر آزادراه‌های کشور استفاده از روش پرداخت نقدی عوارضی از میان برداشته شده و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. اگرچه روش پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی کار اغلب رانندگان را آسان کرده است اما معمولا پرداخت اینترنتی عوارض آزادراه‌ها در بین دغدغه‌های تمام‌نشدنی زندگی به دست فراموشی سپرده می‌شود و به مرور منتهی به ثبت جریمه عوارضی می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم در مورد نرخ عوارضی آزادراه، مهلت پرداخت و روش پرداخت بدهی آزادراهی صحبت کنیم تا از تکرار جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی جلوگیری کنیم.

عوارض آزادراهی چیست؟

هر سال دولت یا شرکت‌های خصوصی هزینه‌ای را بابت احداث آزادراه‌ها پرداخت می‌کنند. دولت برای بازگشت این مبلغ، هزینه‌ای را از کلیه رانندگانی که با خودروی شخصی، وانت، تاکسی یا ماشین‌های سنگین از آزادراه‌های کشور عبور می‌کنند، دریافت می‌کند. به این هزینه، عوارض آزادراهی گفته می‌شود. 

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی تا چه زمانی است؟

در گذشته مهلت پرداخت عوارض آزادراهی با وضعیت الان متفاوت بود. حالا شاید به این فکر کنید که خب این یعنی‌چه و مگر الان مهلت پرداخت عوارضی چه تفاوتی با گذشته کرده است؟

در ابتدا رانندگان بدهی خود را با ایستادن در پشت صف‌های طولانی باجه‌های عوارضی پرداخت می‌کردند؛ در نتیجه با چالشی مثل به پایان رسیدن مهلت پرداخت عوارضی روبه‌رو نمی‌شدند. بعد از گذشت چند وقت، پرداخت عوارضی بیشتر آزادراه‌ها به صورت اینترنتی شد و پرداخت بدون توقف امکانی بود که رانندگان می‌توانستند از آن استفاده کنند. زمانی که خودرو از باجه‌های آزادراهی بین شهری عبور می‌کرد؛ پیامک پرداخت عوارضی برای او ارسال می‌شد. اگر راننده از پرداخت ممانعت می‌کرد، بعد از ۲۴ ساعت پیامک دوم و بعد از ۴۸ ساعت پیامک سوم را دریافت می‌کرد. یعنی در این شرایط هیچ‌ بهانه‌ای بابت عدم پرداخت عوارض آزادراهی نداشت. در نتیجه پلیس بعد از مشاهده بی‌توجهی‌های پیاپی، ۳۰ هزار تومان بابت جریمه عدم پرداخت از راننده دریافت می‌کرد.

اما حالا شرایط فرق کرده است. راننده بدون توقف از آزادراه عبور می‌کند و پیامک عوارضی برای شماره موبایل او ارسال می‌شود. در نتیجه ۱۵ روز فرصت دارد تا عوارضی خود را پرداخت کند. در غیر این صورت باید جریمه عدم پرداخت عوارضی را به همراه مبلغ عوارض آزادراهی پرداخت کند.

آیا مبلغ عوارض آزادراهی همیشه ثابت است؟

خیر؛ احتمالا می‌دانید که خیلی از مالکان خودرو عوارض آزادراهی را به موقع پرداخت نمی‌کنند. تا چند وقت پیش اگر از مهلت مشخص پرداخت عوارضی یک روز یا یک سال می‌گذشت، نرخ عوارضی تغییر نمی‌کرد و ثابت بود. در واقع تمام مالکان یک مبلغ ثابت بابت عوارضی پرداخت می‌کردند؛ اما حالا وزارت راه و شهرسازی قانون افزایش پلکانی مبلغ عوارض آزادراهی را تصویب کرده است. بنا به مفاد این قانون، به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت، نرخ عوارض آزادراهی ثبت شده روی پلاک خودروتان بین ۳ تا ۳.۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. با اجرای این قانون می‌توان انتظار داشت که رانندگان پرداخت عوارض آزادراهی را به موقع انجام دهند تا مشمول جریمه نشوند.

از آنجایی که مبلغ عوارض آزادراهی در تمام آزادراه‌های کشور یکسان نیست؛ پس نمی‌توان گفت مبلغ دقیق نرخ عوارض آزادراهی به ازای هر ماه تاخیر چقدر است. از این رو توصیه می‌کنیم استعلام عوارض آزادراهی با جزئیات را بعد از عبور از آزادراه انجام دهید و پرداخت عوارض آزادراهی را به روزهای آخر موکول نکنید.

مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارضی چقدر است؟

طبق کد ۲۱۲۳ جدول تخلفات رانندگی، جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی برای وانت، مینی‌بوس، کامیونت و خودروهای سواری ۴۲۰۰۰ تومان است؛ اما بنا به قانون جدید، مبلغ جریمه پرداخت نکردن عوارضی کاهش پیدا کرده و از ۴۲ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان رسیده است. برای اینکه به مبلغ به‌روز جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی تمام وسایل نقلیه دسترسی پیدا کنید؛ بهتر است نگاهی به چدول زیر بیندازید.

نوع ماشیننرخ جریمه عدم پرداخت عوارضی بین راهی خودرو (به تومان)
خودروهای سواری۴۰.۰۰۰
وانت۴۰.۰۰۰
مینی‌بوس۴۰.۰۰۰
کامیونت۴۰.۰۰۰
کامیون دو محور۵۰.۰۰۰
اتوبوس۵۰.۰۰۰
کامیون سه محور۹۰.۰۰۰
تریلی۹۰.۰۰۰
نفت‌کش۹۰.۰۰۰

چگونه عوارض آزادراه را پرداخت کنیم؟

بعد از عبور از آزادراه‌ها باید مبلغ عوارضی خود را پیش از به پایان رسیدن مهلت پرداخت عوارض آزادراهی تسویه کنید؛ چراکه زمان محدود برای پرداخت دارید و نباید آن را از دست بدهید. در ادامه روش‌های پرداخت را به شما معرفی می‌کنیم.

استعلام و پرداخت عوارضی از سامانه آنی‌رو

اولین و شاید در دسترس‌ترین راه برای پرداخت عوارض آزادراهی، استفاده از سایت رسمی پرداخت عوارض آزادراهی آنی رو به نشانی aaniro.ir است. برای مشاهده جزئیات عوارض آزادراهی نیاز است شماره تلفن همراه و شماره پلاک خودرو خود را در بخش مشخص برای استعلام وارد کنید تا بتوانید تمام مبلغ عوارضی را به صورت یکجا پرداخت کنید.

چگونه عوارض آزادراهی را پرداخت کنیم؟

پرداخت عوارضی از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای استعلام عوارض آزادراهی با جزئیات، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی مانند تاپ و قبضینو است. بعد از انتخاب اپلیکیشن دلخواه و ورود به آن نیاز است خدمت عوارض آزادراهی را انتخاب کنید. شماره پلاک خودروی خود را وارد کنید تا بعد از نمایش جزئیات تردد آزادراهی، امکان پرداخت برای شما فراهم شود. با این روش دیگر نیاز نیست نگران جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی باشید.

استعلام عوارضی از طریق کد ussd

شاید به این فکر کرده باشید که تنها روش پرداخت آفلاین عوارض آزادراهی، مراجعه به ایستگاه‌های عوارضی است. در حالی که شما می‌توانید بدون حضور در محل عوارضی نیز بدهی خود را مشاهده و پرداخت کنید. برای این‌کار نیاز است کد دستوری پرداخت عوارض آزادراهی #10*720* را در تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید. سپس مبلغ عوارضی را مشاهده و بدون دسترسی به اینترنت پرداخت کنید.

در چه شرایطی می‌توانیم به مبلغ عوارضی اعتراض کنیم؟

بعد از الکترونیکی شدن روش‌های پرداخت عوارضی آزادراه‌ها، روز به روز به تعداد رانندگان معترض اضافه می‌شد که دغدغه اغلب این افراد اعتراض به مبلغ عوارضی آزادراهی یا اعتراض به جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی بود. شاید در نگاه اول اینطور به‌نظر برسد که تفاوتی بین دو عبارت قبل وجود ندارد، اما اینطور نیست. در ادامه توضیح مختصری در این مورد می‌دهیم.

اعتراض به مبلغ عوارض آزادراهی 

زمانی شما می‌توانید به مبلغ عوارض آزادراهی اعتراض کنید که مطمئن باشید اشتباهی رخ داده است. اگر پیامک ثبت عوارضی به شماره موبایل شما ارسال شده، در حالی که اصلا از آزادراهی عبور تکردید یا مبلغ بیشتری برای پرداخت عوارضی ثبت شده است، می‌توانید برای ثبت اعتراض به مبلغ عوارضی اقدام کنید؛ چراکه گاهی‌اوقات به دلیل اشتباه سیستمی یا مخدوش شدن شماره پلاک ماشین‌ها، عوارضی به اشتباه روی پلاک خودروتان ثبت می‌شود. شما می‌توانید با ثبت شکایت، عوارضی را از لیست عوارض ثبت‌شده حذف کنید.

اعتراض به جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

همیشه اعتراض به عوارض آزادراهی به دلیل ثبت عوارض آزادراهی اشتباه روی پلاک خودرو نیست. گاهی‌اوقات راننده قبل از گذشت ۱۵ روز نسبت به استعلام عوارض آزادراهی با جزئیات و پرداخت می‌کند، اما به دلیل تاخیر در تسویه عوارضی از سامانه‌ آنی رو، مهلت محدود برای پرداخت به پایان می‌رسد و جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی روی پلاک خودرو ثبت می‌شود. در این شرایط نیز می‌توانید از روش‌های زیر برای ثبت اعتراض به جریمه عوارض آزادراهی استفاده کنید و تنها فرصت باقی‌مانده برای اعتراض را از دست ندهید. 

نحوه اعتراض به عوارض آزادراهی

برای اعتراض به عوارض آزادراهی اشتباه ۳ روش پیش روی مالکین خودروها قرار دارد که شما می‌توانید متناسب با نیاز خود یکی از این ۳ روش را انتخاب کنید. نتیجه اعتراض به عوارض آزادراهی نیز طی چند روز کاری مشخص می‌شود.

  • ارسال شماره پلاک به سامانه اعتراض به عوارض آزادراهی ۱۰۰۰۰۱۵۳۱
  • تماس با شماره تلفن آنی رو ۱۵۳۱
  • ارسال تیکت به پشتیبانی سامانه aaniro.ir

در ادامه می‌توانید با جزئیات انجام هر یک از روش‌ها آشنا شوید.

ارسال شماره پلاک به سامانه اعتراض به عوارض آزادراهی ۱۰۰۰۰۱۵۳۱

اگر پیامک اشتباهی بابت عوارضی برایتان ارسال شده و بعد از استعلام عوارضی متوجه این موضوع شدید؛ نیاز نیست نگران چیزی باشید. برای پیگیری باید شماره پلاک خودروی خود را به سامانه اعتراض به عوارض آزادراهی آنی رو به شماره پیامک عوارض آزادراه ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ پیامک کنید. بعد از ارسال پیامک، درخواست شما توسط کارکنان آنی رو موردبررسی قرار می‌گیرد. در صورت تغییر وضعیت، این موضوع به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

تماس با شماره تلفن آنی رو ۱۵۳۱

اگر فکر می‌کنید مشمول پرداخت عوارض آزادراه ها نیستید و برایتان پیامک اشتباه ارسال شده است، بهتر است با سامانه تلفنی آنی رو تماس بگیرید. گاهی اوقات به دلیل واضح نبودن شماره پلاک، عوارضی به اشتباه روی پلاک خودرو ثبت می‌شود. در نتیجه برای پیگیری مشکل و اعتراض به عوارض بزرگراهی باید با شماره تلفن شکایت عوارض آزادراه ۱۵۳۱ یا ۶۳۴۶۸۵۳۱ تماس بگیرید. 

ارسال تیکت به پشتیبانی سامانه aaniro.ir

آخرین راهکار برای اعتراض به عوارض بزرگراهی، ارسال تیکت به پشتیبانی است. ابتدا نیاز است وارد سایت آنی رو شوید، در قسمت راست، آیکون ارسال پیام به پشتیبانی قرار دارد، روی آن کلیک کنید. سپس بعد از وارد کردن نام، نام خانوادگی، شماره تماس و شماره پلاک می‌توانید درخواست خود را برای پشتیبانی ارسال کنید. در کوتاه‌ترین زمان درخواست شما بررسی و نتیجه قطعی به شما اعلام شود. اگر مبلغ عوارضی به اشتباه ثبت شده باشد، احتمال حذف آن از لیست عوارضی‌های ثبت‌شده روی پلاک ماشین تقریبا زیاد است.

نحوه اعتراض به جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

چطور مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض بزرگراه را پرداخت کنیم؟

اگر در مهلت مشخص نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام نکردید و حال بعد گذشت ۱۵ روز مبلغ جریمه روی پلاک خودروتان ثبت شده است، راهی جز پرداخت بدهی پیش رویتان نیست. در این شرایط نیاز است از روش استعلام جریمه عوارض آزادراه سامانه خلافی برای مشاهده و پرداخت مبلغ بدهی عوارض آزادراهی استفاده کنید.

  • برای پرداخت بدهی عوارضی آزادراه نیاز است وارد آدرس khalafi.ir شوید؛
  • سرویس استعلام هوشمند خلافی خودرو را انتخاب کنید؛
  • شماره پلاک خودرو خود را به شکل صحیح وارد کنید؛
  • بعد از تایید اطلاعات نیاز است هزینه استعلام تعیین‌شده از سوی راهور را پرداخت کنید؛
  • اگر می‌خواهید جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی را به همراه جزئیات مشاهده و پرداخت کنید؛ باید روش استعلام خلافی با جزئیات را انتخاب کنید؛
  • در غیر این صورت برای پرداخت کل مبلغ بدهی باید از روش استعلام مجموع خلافی استفاده کنید؛
  • در نهایت شما موفق خواهید شد بدهی عوارض آزادراهی خود را به صورت آنی تسویه کنید.

توجه: احتمالا برایتان پیش‌آمده که با سرعت بالا از آزادراهی عبور کردید و بعد از آن پیامک جریمه دوربین در حال بررسی به دلیل داشتن سرعت غیر مجاز به شماره موبایل‌تان ارسال شده اسعت. در این شرایط بهتر است اقدامی برای پرداخت انجام ندهید و منتظر بمانید تا جریمه‌تان در لیست جرائم رانندگی راهور ثبت شود. بعد از آن، وقتی جریمه قطعی شد، می‌توانید نسبت به پرداخت مبلغ خلافی خودرو اقدام کنید؛ چون‌ پیامک‌های در حال بررسی قابل استناد نیستند و ممکن است بدون ثبت جریمه و پرداخت آن از سوی شما از سامانه حذف شوند. 

چرا هزینه عوارضی برای تمام آزادراه‌ها یکسان نیست؟

اگر برایتان سوال شده که چرا مبلغ عوارضی آزادراه‌ها یکسان نیست و نرخ تعیین‌شده برای برخی از عوارضی‌ها گران‌تر و به همون نسبت نرخ عوارضی برخی از آزادراه‌ها ارزان‌تر است، باید بدانید که مبلغ عوارض آزادراهی به معیار‌های متعددی مانند طول آزادراه و نوع خودرو بستگی دارد. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید، ادامه متن را بخوانید.

طول آزادراه

یکی از اصلی‌ترین دلایل متفاوت بودن هزینه عوارضی، طول آزادراه است. هر چه‌قدر طول آزادراه بیشتر باشد، یعنی تجهیزات و هزینه بیشتری صرف ساخت آن شده و در نتیجه مبلغ عوارضی نیز بالاتر است. 

چرا هزینه عوارضی برای تمام آزادراه‌ها یکسان نیست؟

نوع خودرو 

همانطور که می‌دانید ورود موتورسیکلت‌ها به آزادراه‌ها ممنوع است؛ اما اگر برایتان این سوال پیش‌آمده که چرا هزینه عوارضی خودروهای سواری در مقایسه با وسایل‌نقلیه سنگین کمتر است باید بگوییم عوارضی آزادراه به نوع خودرو نیز بستگی دارد. چراکه تردد زیاد خودروها باعث فرسودگی جاده‌ها می‌شود و معمولا جاده‌ها توسط خودروهای سنگین بیشتر آسیب می‌بیند؛ در نتیجه عوارضی بیشتری را باید پرداخت کنند. 

زیر ساخت آزادراه‌ها

برخی از آزادراه‌ها به زمان و بودجه بیشتری برای ساخت نیاز دارند؛ همین عامل باعث می‌شود مبلغ عوارضی نیز افزایش پیدا کند تا مخارجی که صرف ساخت آزادراه شده، جبران شود. البته معیارهای دیگری مانند میزان تردد هم در افزایش مبلغ عوارضی نقش بسزایی دارد.

حرف آخر

وقتی از ایستگاه‌های عوارضی عبور می‌کنید؛ هیچ‌چیز به اندازه پرداخت عوارضی آزادراه از اهمیت برخوردار نیست؛ اما متاسفانه گاهی اوقات رانندگان پرداخت بدهی را به زمان دیگر موکول می‌کنند و در نهایت آن را فراموش می‌کنند. در نظر داشته باشید که عدم پرداخت به موقع عوارضی می‌تواند منجر به افزایش نرخ عوارضی خودروی شما شود؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم پیش از افزایش بدهی، مبلغ عوارضی خودرو خود را پرداخت کنید. در این مطلب از سایت خلافی در مورد مهلت پرداخت عوارضی و مبلغ جریمه عدم پرداخت صحبت کردیم و بهترین روش پرداخت بدهی عوارض آزادراهی را به شما معرفی کردیم. امیدواریم توانسته باشید پیش از ایجاد مشکل، عوارضی خود را پرداخت کنید.

سوالات متداول درباره جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

آیا پرداخت جریمه خودروی صفر روی تریلی با مالک خودرو است؟

خیر؛ گاهی‌اوقات به اشتباه جریمه عوارض آزادراهی برای خودروی روی تریلی ثبت می‌شود و آنی رو مبلغ عوارضی را به صورت الکترونیکی پرداخت می‌کند اما به دلیل عدم اتصال سامانه وزارت راه و سازمان‌های مربوطه با پلیس راهور این موضوع با تاخیر اطلاع‌رسانی می‌شود و در نتیجه جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی برای خودروی شما ثبت می‌شود. برای اعتراض به عوارض بزرگراهی می‌توانید از روش‌های اشاره شده در مطلب استفاده کنید.

آیا مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی افزایش پیدا می‌کند؟

خیر؛ برخلاف باور اشتباه اغلب افراد، مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی بعد از گذشت مهلت مشخص افزایش پیدا نمی‌کند؛ بلکه فقط مبلغ عوارضی آزادراه‌ها بین ۳ تا ۳.۵ درصد زیاد می‌شود و در صورت تاخیر در پرداخت، از شما دریافت می‌شود.

برای اعتراض به مبلغ جریمه عوارض آزادراهی باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر مبلغ جریمه ثبت شده برای خودروی شما بیش از ۴۰ هزار تومان است، یعنی باید برای ثبت اعتراض به خلافی خودرو به مراکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید تا این موضوع توسط کارکنان مورد بررسی قرار بگیرد و مبلغ اشتباه از سامانه حذف شود.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.
2 دیدگاه
مهدی مهاجر

جانبازان بر اساس قانون جامعه. ایثار گران از. پرداخت. عوارض معاف نیستند,

پشتیبانی خلافی

سلام وقت بخیر
فعلا قانونی مرتبط با معافیت جانبازان و ایثرگران از پرداخت عوارض ارائه نشده است.
پایدار باشید.