سارینا عمادی

بعد از سرقت پلاک خودرو باید چه کاری انجام دهیم؟

بعد از سرقت پلاک خودرو باید چه کاری انجام دهیم؟

این روزها در سطح شهر شاهد دزدی‌های کوچک و بزرگ زیادی هستیم و اصلی‌ترین دلیل آن ناامنی، فقر و شلوغی خیابان‌ها است. احتمالا حداقل یک‌بار شده خودروی خود را در گوشه‌ای از خیابان پارک کنید و وقتی بعد از چند دقیقه یا چند ساعت به محل جای پارک برگشتید، متوجه شدید یک چیزی در مورد ماشین شما درست نیست. آن هم نبود پلاک جلو و عقب ماشین است. برخی از رانندگان از کنار این موضوع رد می‌شوند؛ اما باید بدانید که عدم پیگیری از سوی شما می‌تواند عواقب زیادی را در پی داشته باشد. به همین دلیل در این مطلب از وبلاگ خلافی تصمیم گرفته‌ایم در مورد سرقت پلاک ماشین، اقداماتی که باید بعد از آن انجام دهید و نحوه دریافت پلاک جدید خودرو صحبت کنیم. همراه ما باشید تا در صورت وقوع دوباره این مشکل با چالش‌های کمتری روبه‌رو شوید.

سرقت پلاک خودرو در کمین مالکان خودرو!

شاید به این فکر کنید که چرا سارقین به جای دزدیدن قطعات کوچک به سراغ دزدی ماشین نمی‌آیند و اصلا این یک تکه فلز مستطیل‌شکل به چه کارشان می‌آید. سرقت پلاک خودرو در مقایسه با خودرو دردسر کمتری دارد. یک لحظه تصور کنید زمان سرقت پلاک ماشین برسید. قطعا فرار کردن سارق با پلاک ساده‌تر است تا ماشین. اما به هر حال این تنها دلیل دزدیدن پلاک ماشین نیست؛ بلکه سارقین به جای سرقت چند خودرو، چند پلاک ماشین را می‌دزدند و زمان انجام تخلف آن‌ها را روی خودرو نصب می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند. حالا این به چه معنا است؟
زمان خرید خودرو، شماره پلاک شما در سامانه راهور ثبت می‌شود. اگر جریمه‌ای مرتکب شوید، این خلافی روی پلاک خودروتان ثبت می‌شود و مسئولیت آن به‌عهده شما است. در نتیجه اگر مالک خودرو غفلت کرده باشد و گزارشی ثبت نکرده باشد، تمام دردسرها به گردن او است و سارق هم به این راحتی‌ها پیدا نمی‌شود.

سارق در کمین برای دزدیدن پلاک خودرو

بعد از سرقت پلاک خودرو، چه کاری باید انجام دهیم؟

زمانی که پلاک خودرو به سرقت می‌رود، باید برای جلوگیری از سو‌ء‌استفاده‌ سارقین از پلاک، اقداماتی را انجام دهید. هرچند می‌دانیم مراحل پیگیری سرقت پلاک خودرو کم نیستند و ممکن است ساعت‌ها درگیر شوید اما ارزش دردسر بیشتر را دارد. برای مشاهده مراحل نگاهی به ادامه مطلب بیندازید.

۱) اعلام سرقت پلاک خودرو به پلیس

اگر پلاک خودرو به سرقت رفته، اولین و شاید مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، تماس با ۱۱۰ است. در صورت عدم اطلاع باید تمام عواقب را به جان بخرید؛ چراکه قطعا سارقین بی‌دلیل به سراغ سرقت پلاک خودروی شما نیامده‌اند. اگر هم جرم یا دزدی با پلاک انجام دهند، نام شما به عنوان مالک خودرو در سامانه راهور ثبت شده و مسئولیت تمام سو‌ءاستفاده‌ها بر دوش شما است و چه بهتر که با گزارش به پلیس جلوی بروز مشکلات بیشتر را بگیرید. مراحل زیر باید توسط شما پس از دزدیدن پلاک ماشین انجام شود.

  • تماس با شماره ۱۱۰ یا مراجعه به نزدیک‌ترین آگاهی
  • اعلام سرقت پلاک ماشین به پلیس
  • بعد از کمی انتظار، آمدن مامور پلیس به محل سرقت
  • نوشتن صورت‌جلسه از اتفاقی که افتاده است
  • ارائه یک نسخه از گزارش به شما برای انجام کارهای بعدی

بعد از ثبت گزارش نیاز است اقدامات دیگری از سوی شما انجام شود؛ چراکه در دست داشتن گزارش به تنهایی کافی نیست و در این شرایط پلاکی نیز برای شما صادر نمی‌شود.

مرد جدی در حال تماس با پلیس برای سرقت پلاک خودرو

۲) ثبت گزارش سرقت در کلانتری 

در این مرحله نیاز است برای ثبت گزارش سرقت به کلانتری مراجعه کنید. پس نیاز است به همراه مدارک شناسایی و خودرو به بخش تجسس کلانتری مراجعه کنید و بار دیگر گزارش سرقت را به صورت کتبی ثبت کنید تا برای سرقت پلاک خودروتان تشکیل پرونده انجام شود.

۳) قرار گرفتن پلاک خودرو در لیست سیاه

بعد از تشکیل پرونده، نیاز است همراه با مامور کلانتری به آگاهی بروید. وقتی گزارش سرقت توسط مسئولین بررسی و تایید شود، پلاک خودروی شما در لیست سیاه قرار می‌گیرد و سپس به راهور نیز اطلاع داده می‌شود که پلاک دیگر به نام شما نیست و غیرقابل استفاده است. اگر پلاک دوم به سرقت نرفته و هنوز روی خودرو نصب است، بهتر است آن را نیز به کلانتری تحویل دهید؛ چراکه دیگر قابل استفاده نیست. 

۴) دریافت مجوز برای تردد در سطح شهر

اگر مراحل بالا را انجام دهید، کلانتری نامه‌ای برای تردد کوتاه‌مدت در شهر به شما می‌دهد. اعتبار این نامه ۴۸ ساعت است و شما باید در این بازه زمانی به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید تا پلاک مجددا برای شما صادر شود. اگر در این بازه زمانی توسط پلیس جریمه شوید، خلافی شما ابطال می‌شود و نیاز نیست مبلغی را پرداخت کنید. 

۵) عواقب گزارش ندادن شماره پلاک به کلانتری

احتمالا تا به الان متوجه این شدید که گزارش سرقت پلاک خودرو به پلیس چقدر موضوع پراهمیتی است. در صورت عدم اطلاع به کلانتری ممکن است با یکی از مشکلات زیر روبه‌رو شوید.

  • سوءاستفاده از شماره پلاک خودروی‌ به نام شما
  • مسئولیت هر نوع اتفاقی بر عهده شما (به عنوان مالک خودرو) خواهد بود.
  • عدم امکان دریافت پلاک جدید خودرو و ثبت جریمه در صورت رانندگی با خودروی بدون پلاک
  • شناخته شدن به عنوان فرد متخلف و ثبت جریمه ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان برای شما
  • دادگاهی شدن شما و ثبت حکم برایتان به عنوان مجرم

۶) مدارک تعویض پلاک خودرو

شما به عنوان مالک خودرو باید به همراه مدارک زیر به مراکز شماره‌گذاری پلاک خودرو مراجعه کنید تا پلاک مجددا برایتان صادر شود.

  • برگه عدم خلافی خودرو و تسویه جریمه خودرو در صورت داشتن بدهی
  • کارت ماشین و سند مالکیت خودرو (برگ سبز)
  • کارت معاینه فنی
  • بیمه شخص ثالث خودرو
  • کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک احراز هویت
  • همراه داشتن کارت بانکی برای پرداخت هزینه‌های مربوط به پلاک

نکته: اگر به هر دلیل زمان کافی برای انجام مراحل دریافت پلاک جدید را ندارید، می‌توانید وکالت قانونی به وکیل خود دهید تا در صورت نبود شما بتواند مراحل را انجام دهد.

مردی با لباس سفید که شماره پلاک جدید در دست دارد

مراحل فک پلاک خودرو سرقتی

همانطور که می‌دانید تمام خودروها برای تردد نیاز به پلاک دارند و اگر پلیس ماشین بدون پلاک را ببیند، جریمه می‌کند. پس اگر یکی از دو پلاک ماشین سرقت‌شده نیاز است مراحل زیر را انجام دهید تا پلاک جدید برایتان صادر شود.

  • دریافت نوبت اینترنتی از مراکز تعویض پلاک
  • ورود به مرکز و ارائه مدارک جمع‌آوری‌شده
  • بازدید خودرو توسط کارشناسان مربوطه
  • پرداخت هزینه تعویض پلاک سرقت‌ شده خودرو
  • دریافت پلاک جدید و تحویل آن به مسئول مربوطه برای نصب روی خودرو
  • صدور کارت ماشین بر اساس شماره پلاک جدید
  • ارسال آن برای مالک خودرو از طریق پست

بعد از انجام تمام مراحل بالا، نیاز نیست پیگیری سرقت پلاک خودرو از سوی شما انجام شود؛ چراکه در این مرحله پلیس راهنمایی و رانندگی در جستجوی سارق است و طبق قانون با او برخورد می‌کند و شما می‌توانید بدون نگرانی در سطح شهر تردد داشته باشید.

چگونه جریمه ثبت‌شده روی پلاک خودرو را پاک کنیم؟

روش‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای تسویه بدهی خودروی خود استفاده کنید. خلافی یک سامانه آنلاین و جامع در زمینه استعلام و پرداخت خلافی خودرو است. اگر قصد انجام تعویض پلاک خودرو را دارید، باید در ابتدا تمام بدهی خود را تا زمان اعلام سرقت پلاک خودرو پرداخت و تسویه کنید و سپس به همراه مدارک تعویض پلاک در مراکز شماره‌گذاری پلاک خودرو حضور پیدا کنید تا مراحل به سرعت انجام شود و شماره پلاک جدید برای خودروتان صادر شود. اگر خلافی خودرو را پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک پرداخت نکنید، باید در صف‌های طولانی منتظر بمانید تا نوبتتان شود و امکان پرداخت برای شما فراهم شود.

سوالات متداول

آیا کندن پلاک خودرو جریمه دارد؟

بله قطعا؛ گاهی‌اوقات رانندگان از روی قصد پلاک خودرو را از روی ماشین جدا می‌کنند و بعد به دروغ می‌گویند پلاک خودرو به سرقت رفته است. اما شاید بد نباشد بدانید که هیچ چیز در این وسط به نفع شما تمام نمی‌شود. حالا چرا؟ اگر به ظاهر بعد از دزدی پلاک، اعلام مفقودی دهید، پلیس پلاک ماشین در لیست سیاه قرار می‌دهد و امکان استفاده از آن تحت شرایطی وجود ندارد و این طرز تفکر اشتباه است که فکر می‌کنید بعد از آن با خیالی آسوده می‌توانید با پلاک خودرو هر نوع تخلفی را انجام دهید و دیگر جریمه‌ای پیش رویتان نیست. بلکه در صورت مشاهده توسط پلیس، مجرم شناخته می‌شوید و جریمه می‌شوید. پس پیش از انجام این کار بهتر است به عواقب آن فکر کنید و عجولانه تصمیم نگیرید که تنها به ضرر شما تمام می‌شود.

هزینه تعویض پلاک سرقت‌شده خودرو چقدر است؟

هزینه صدور پلاک خودرو برای تمام رانندگان یکسان است و حتی به تعداد دفعات مراجعه به مراکز شماره‌گذاری پلاک خودرو نیز بستگی ندارد. در نتیجه هزینه تعویض پلاک خودروی مفقودی در سال ۱۴۰۲، ۳۷۳ هزار تومان بوده و از کلیه رانندگان زمان صدور پلاک جدید دریافت می‌شود.

اگر پلاک خودرو پیدا شود؛ امکان استفاده از آن وجود دارد؟

خیر؛ اگر بعد از ثبت گزارش مفقودی، پلاک خودرو پیدا شود، امکان استفاده از آن وجود ندارد؛ چون پلاک در لیست سیاه قرار گرفته است و تنها روش دریافت پلاک جدید برای خودرو مراجعه به مراکز تعویض پلاک است.

آیا تفاوتی هست بین سرقت رفتن دو پلاک یا به سرقت رفتن یک پلاک خودرو؟

به صورت کلی خیر؛ شما برای دریافت پلاک جدید در هر دو حالت باید به مراکز شماره‌گذاری مراجعه کنید. اما زمان مراجعه به مراکز متفاوت است. یعنی در حالت اول که هر دو پلاک به سرقت رفته، باید بعد از اطلاع از این موضوع به کلانتری بروید و سپس برای نصب پلاک باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. اما در حالت دوم نیاز نیست به آگاهی مراجعه کنید و بعد از مراجعه به مراکز تعویض پلاک تمام مراحل فک پلاک انجام و پلاک جدید برایتان صادر می‌شود.

برای جلوگیری از سرقت پلاک خودرو باید چه کاری انجام دهیم؟

متاسفانه هیچ راه صددرصدی برای جلوگیری از سرقت خودرو وجود ندارد. اما برای حفظ امنیت می‌توانید روی خودرو دزگیر نصب کنید و آن را در پارکینگ عمومی و شخصی بگذارید تا جلوی خسارت را بگیرید.

خودرویی که پلاک آن به سرقت رفته است

جمع‌بندی

اگر پلاک خودرو به سرقت رفته، باید قبل از هر کاری با پلیس تماس بگیرید تا در صحنه حضور پیدا کند و صورت‌جلسه را بنویسد و نسخه‌ای از آن را به شما تحویل دهد. تا چند وقت پیش بعد از سرقت پلاک خودرو، نیاز بود آگهی مفقودی پلاک ماشین را در روزنامه کثیرالانتشار هم چاپ کنید، اما این روش امروزه کنار گذاشته شده و شما تنها باید مراحل بالا را انجام دهید. اگر سارق پیدا شود، به جز پرداخت جریمه به‌روز به شما، به ۱ تا ۳ سال حبس نیز محکوم می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پیش از وقوع مشکلات تازه و ثبت جرائم به نام شما، نسبت به ثبت شکایت پلاک خودرو اقدام کنید تا طبق قانون با فرد متخلف برخورد شود.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.
2 دیدگاه
یاسان

بعد از سرقت خودرو برای قیچی کردن پلاک چه اقدامی باید انجام داد

پشتیبانی خلافی

دردود بر شما
درصورتی که خودرو به سرقت رفته باشد و گزارش آن را ثبت کرده باشید باید اقدام به دریافت پلاک جدید کنید. روش دریافت آن هم مانند روش دریافت پلاک برای خودروی جدید است و از طریق مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود.
موفق و پیروز باشید.