سارینا عمادی

دریافت عدم خلافی خودرو در کمتر از چند دقیقه

دریافت عدم خلافی خودرو در کمتر از چند دقیقه

این روزها بیشتر افراد به دلیل مشغله‌های کاری و ذهنی، پرداخت خلافی را جز اولویت‌های اصلی خود قرار نمی‌دهند و به همین دلیل مبلغ کل جرائم رانندگی بالا می‌رود و پرداخت خلافی کاری سخت و هزینه‌بر می‌شود؛ اما آخر چه؟ جریمه‌های پی‌در‌پی و عدم پرداخت آن‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد و حتی باعث شود تا خودرو به دلیل زیاد شدن مبلغ جریمه و رسیدن به ۳ میلیون تومان توقیف شود و به پارکینگ منتقل شود. اگر کنجکاو شده‌اید که چرا باید برگه عدم خلافی خودرو بگیرید و چه روش‌هایی برای دریافت گواهی عدم خلافی خودرو است، تا انتهای این مطلب از سامانه خلافی همراه ما باشید تا شما را به پاسخ سوالاتتان برسانیم.

برگه عدم خلافی خودرو به چه معنا است؟

برگه عدم خلافی به گواهی معتبری گفته می‌شود که در آن شماره پلاک، نوع پلاک و مبلغ جریمه درج شده است و در انتهای گواهی اشاره شده به اینکه وضعیت استعلام خلافی خودرو شما در تاریخ مشخص صفر است و شما خلافی برای پرداخت ندارید. توجه داشته باشید که اعتبار برگه عدم خلافی خودرو یک هفته است و امکان ارائه گواهی مفاصا حساب یا عدم خلافی خودرو یک هفته بعد از تاریخ صدور وجود ندارد.

چرا باید برگه عدم خلافی خودرو بگیریم؟

برخلاف باور عموم همیشه لازم نیست برگه عدم خلافی را همراه با سایر مدارک خودرو در ادارات متعدد ارائه کنید. شما در شرایط خاص به برگه عدم خلافی خودرو نیاز دارید که در جدول زیر به تمام وضعیت‌هایی که بعد از مشاهده خلافی خودرو با پلاک به رسید عدم خلافی نیاز دارید، اشاره می‌کنیم.

کجا باید برگه عدم خلافی را ارائه کنیم؟توضیحات
برگه خلافی خودرو برای تعویض پلاک پس از سرقت خودروارائه این برگه برای تمام خودروها پیش از دریافت نوبت و انجام مراحل فک پلاک در مراکز تعویض پلاک اجباری است. در غیر این صورت زمان استعلام، تعویض پلاک انجام نمی‌شود.
ترخیص خودرو از پارکینگبدحجابی، ثبت خلافی بالای ۳ میلیون تومان و ثبت شکایت روی خودرو از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شود خودرو به پارکینگ منتقل شود. برای ترخیص خودرو از پارکینگ نیاز است گواهی عدم خلافی خودرو را همراه با سایر مدارک ارائه کنید.
خرید و فروش خودرو دست دومفروشنده خودرو باید نسبت به دریافت برگه تسویه حساب خلافی و عوارض خودرو اقدام کند. در غیر این صورت به دلیل داشتن بدهی باید در صف‌های طولانی پرداخت خلافی منتظر باشید تا نوبت‌تان شود و بتوانید بدهی خود را تسویه کنید. عدم پرداخت خلافی توسط فروشنده می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی هم‌چون فسخ معامله فروش خودرو شود.
اطمینان از تسویه کامل مبلغ جریمهجریمه تسلیمی، الصاقی و خودداری بعد از گذشت ۶۰ روز دو برابر می‌شود. با گرفتن برگه خلافی خودرو می‌توانید مطمئن شوید که مبلغ جریمه خود را پرداخت کردید و به صورت کامل کل بدهی شما تسویه شده است.

 

چرا باید برگه عدم خلافی خودرو را بگیریم؟

چطور استعلام خلافی خودرو بگیریم؟

شما می‌توانید برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو از روش‌های آنلاین و حضوری متنوع استفاده کنید؛ اما سوال مهم اینجا است که آیا می‌توانید از تمام راه‌ها برای دریافت برگه خلافی خودرو استفاده کنید؟ قطعا خیر. در همین ابتدای راه باید بدانید که روش‌های استعلام خلافی خودرو با پیامک، کد دستوری و مشاهده مبلغ جرائم رانندگی با سامانه تلفنی خط می‌خورند؛ چون در اغلب موارد نتیجه استعلام خلافی خودرو را نمایش نمی‌دهند؛ چه برسد به امکان پرداخت و دریافت برگه عدم خلافی خودرو. اما باقی روش‌ها چه؟ در ادامه به شما می‌گوییم که اصلی‌ترین روش دریافت گواهی خلافی خودرو چیست و با روش‌های دیگر پرداخت خلافی چطور می‌توانید به گواهی خلافی خودرو دسترسی پیدا کنید. روش‌های استعلام عدم خلافی عبارتند از:

دریافت و پرداخت خلافی خودرو با سامانه آنلاین khalafi.ir

سامانه استعلام خلافی و شکایت خودرو khalafi.ir امکان دریافت برگه تسویه حساب خلافی و عوارض خودرو را در اختیار کلیه رانندگان قرار داده است. اگر می‌خواهید برای تعویض پلاک یا اقدام کنید یا اقدامات لازم برای ترخیص خودرو از پارکینگ را انجام دهید، باید از بین دو روش استعلام و پرداخت موردی و تجمیعی جریمه‌های رانندگی، روش استعلام و مشاهده تجمیعی خلافی خودرو با پلاک را انتخاب کنید. اگر با مراحل پرداخت آشنایی ندارید، به ادامه مطلب نگاهی بیندازید.

همان‌طور که گفتیم برای استعلام خلافی خودرو با پلاک باید خدمت پرداخت تجمیعی جرائم رانندگی را انتخاب کنید. شما می‌توانید خلافی خودرو ا بدون شماره موبایل و کد ملی مالک وسیله نقلیه مشاهده کنید. برای اینکار تنها لازم است بعد از وارد کردن شماره پلاک و پرداخت هزینه استعلام، روش مناسب «استعلام تجمیعی خلافی خودرو» را انتخاب کنید.

سپس بعد از پرداخت و تسویه آنی خلافی خودرو، باید به نزدیک‌ترین مرکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید تا بتوانید بدون پرداخت هزینه اضافی برگه عدم خلافی خودرو را دریافت کنید. اگر در حال حاضر قصد استفاده از این برگ را ندارید، بهتر است دریافت آن را به زمان دیگر موکول کنید، چراکه اعتبار این گواهی تنها یک هفته بعد از دریافت است و بعد از آن برگه عدم خلافی ماشین فاقد اعتبار است.

مزایای استفاده از سامانه خلافی خودرو با پلاک
هزینه مقرون‌به‌صرفه بابت استعلام (این هزینه از سوی پلیس راهور مشخص شده است)پرداخت موردی جرائم رانندگی
تسویه آنی مبلغ کل جرائم رانندگیاستعلام و پرداخت کل مبلغ خلافی خودرو
گرفتن خلافی خودرو با موبایل و کامپیوترذخیره شماره پلاک خودرو بعد از استعلام
دسترسی به سوابق پرداختپرداخت قبض جریمه با شناسه قبض و پرداخت

دریافت رسید پرداخت از سایت خلافی

دریافت عدم خلافی خودرو با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰

از قدیم‌الایام دفاتر پلیس + ۱۰ اغلب خدمات خودرو را ارائه می‌دادند و رانندگان برای مشاهده مبلغ جریمه رانندگی خود به دفاتر مربوطه مراجعه می‌کردند و هزینه استعلام ۲۰.۶۵۰ تومان را پرداخت می‌کردند. امروزه نیز مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ یکی از روش‌های مرسوم برای دریافت عدم خلافی خودرو است. اگر تاکنون به این مراکز مراجعه نکردید، باید بدانید که بیشتر رانندگان از شلوغی و ازدحام در این مراکز شاکی هستند. با این حال نکته مهم اینجا است که برگه معتبر عدم خلافی خودرو تنها در دفاتر پلیس + ۱۰ ارائه می‌شود و امکان دریافت آن از طریق تمام سامانه‌های آنلاین وجود ندارد.

به جز شلوغی، بزرگ‌ترین مشکل، هزینه بالای استعلام خلافی در دفاتر پلیس + ۱۰ است. بسیاری از رانندگان علاقه‌ای ندارند که از این روش برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو استفاده کنند. فرض کنید به دلیل انجام تخلف جریمه شدید و مبلغ خلافی ۱۰ هزار تومان است؛ حالا نیاز دارید برگه عدم خلافی را دریافت کنید؛ قطعا خیلی سخت خواهد بود که بعد از سپری کردن ترافیک سرسام‌آور با مبلغ ۲۰.۶۵۰ تومان بابت استعلام خلافی روبه‌رو شوید. در ادامه به مزایا و معایب این روش اشاره می‌کنیم تا متوجه شوید که چرا این روش همانند گذشته محبوبیت زیادی در بین افراد ندارد و اغلب رانندگان ترجیح می‌دهند پیش از گرفتن برگه خلافی خودرو، مبلغ جریمه رانندگی ثبت‌شده برای خودروی خود را با سامانه خلافی پرداخت کنند و سپس برای دریافت گواهی به دفاتر پلیس مراجعه کنند. مزایا و معایب گرفتن عدم خلافی با دفاتر پلیس عبارت‌اند از:

معایب استفاده از روش مراجعه حضوریمزایای استفاده از روش حضوری
هزینه بالای استعلام خلافی خودروپرداخت موردی یا قسطی مبلغ جریمه
پرداخت هزینه مجزا برای صدور برگه خلافی خودروپرداخت مبلغ کل خلافی خودرو
شلوغی و ازدحام در دفاتر پلیس + ۱۰تسویه آنی تمام جرائم رانندگی
پیدا نکردن جای پارک مناسب در نزدیکی مراکزمشاهده تمام جزئیات جریمه رانندگی
عدم دسترسی به سوابق پرداخت بعد از تسویه بدهی

نکته: مبلغ جریمه الصاقی، تسلیمی و خودداری در صورت عدم پرداخت پس از گذشت ۶۰ روز دو برابر می‌شوند و حتی بی‌توجهی به پرداخت هم می‌تواند منجر به رسیدن مبلغ خلافی به ۳ میلیون تومان و توقیف خودرو شود. پس بهتر است پیش از ایجاد مشکل و گذشت ۶۰ روز نسبت به پرداخت خلافی خودرو اقدام کنید.

پیش از اینکه در مورد سایر روش‌ها توضیح دهیم؛ باید بدانید که در صورتی برگه عدم خلافی صادر می‌شود که شما هیچ‌ جریمه‌ای جهت پرداخت نداشته باشید. اگر روش پرداخت موردی یا قسطی جرائم رانندگی را انتخاب کرده باشید، با مشکل عدم تسویه خلافی روبه‌رو می‌شوید و درنتیجه امکان گرفتن عدم خلافی وجود نخواهد داشت.

گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک از سامانه راهور پس از ثبت جریمه

شما می‌توانید برای گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک راهور مراجعه به نشانی rahvar120.ir است. برای گرفتن خلافی رایگان خودرو در سامانه راهور به شماره بارکد و انجام مراحل ثبت‌نام در سامانه سخا نیاز دارید. اگر برای بار اول است که می‌خواهید از این سامانه برای پرداخت خلافی خودرو استفاده کنید، باید بدانید که انجام مراحل ثبت‌نام در سامانه سخا اجباری است. در غیر این صورت اجازه مشاهده جزئیات و پرداخت جریمه به شما داده نمی‌شود. در جدول زیر مزایا و معایب روش استعلام خلافی خودرو با راهور را آماده‌ کردیم تا بدانید که چه چیزی باعث می‌شود تا بیشتر کاربران تمایلی به استفاده از این روش نداشته باشند.

مزایامعایب
مشاهده خلافی به صورت رایگاندر دسترس نبودن جزئیات خلافی بدون ثبت‌نام در سامانه سخا
امکان پرداخت خلافی تجمیعی یا موردی جرائم رانندگیتسویه خلافی خودرو بعد از ۷۲ ساعت (تسویه آنی نیست)
نمایش جزئیات جریمه‌های رانندگیعدم امکان استعلام خلافی از روی پلاک
عدم دسترسی به عکس دوربین
ثبت خلافی خودرو بعد از گذشت ۴۸ ساعت

اگر پیش از این در سامانه سخا ثبت‌نام کردید، فقط باید کد ملی و رمز عبوری که خودتان قبلا تعریف کردید، وارد کنید تا بتوانید وارد سامانه شوید. سپس برای مشاهده جزئیات جرائم رانندگی باید شماره بارکد درج شده روی کارت خودرو را وارد کنید تا جزئیات کامل به شما نمایش داده شود و بتوانید مبلغ تخلف خود را پرداخت کنید.

پرداخت خلافی خودرو با راهور

نحوه گرفتن خلافی خودرو با اپلیکیشن‌های موبایلی

پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا بسیاری از افراد برای انجام کارها یا پرداخت قبض و جریمه‌های خود از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنند. شما می‌توانید برای دریافت رسید پرداخت خلافی از روی پلاک و تسویه آنی جرائم رانندگی از اپلیکیشن قبضینو، پلیس من، پیشخوان و تاپ استفاده کنید.

سوالات متداول

مدت اعتبار عدم خلافی خودرو چقدر است؟

مدت اعتبار قانونی گواهی عدم خلافی خودرو ۱ هفته بعد از تاریخ صدور است. در نتیجه اگر در شرایط فعلی به برگه عدم خلافی خودرو نیاز ندارید، بهتر است دریافت این برگه را به زمان دیگر موکول کنید تا اعتبار خود را از دست ندهد و مجبور به پرداخت هزینه اضافی نشوید.

برای دریافت خلافی موتور باید چه کاری انجام دهیم؟

شما می‌توانید برای دریافت خلافی موتور از سایت khalafi.ir و rahvar.ir استفاده کنید یا به صورت حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید.

آیا ارائه برگه عدم خلافی برای تعویض پلاک الزامی است؟

بله؛ شما برای تعویض پلاک باید برگه عدم خلافی را به همراه مدارکی مثل کارت و سند خودرو، مدارک شناسایی و برگه معاینه فنی در مراکز فک پلاک ارائه کنید. بسیاری از رانندگان ترجیح می‌دهند مبلغ جریمه را در مراکز تعویض پلاک پرداخت کنند و رسید آن را به همراه مدارک ارائه دهند، اما اگرچه این کار امکان‌پذیر است؛ ولی باید بدانید که به جز شلوغی ممکن است در لحظه آخر با مبلغ بالای جریمه روبه‌رو شوید یا سامانه پرداخت خطا دهد یا حتی متوجه ثبت اشتباه جریمه شوید و مهلت اعتراض به جریمه را از دست داده باشید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پیش از مراکز به مراکز تعویض پلاک خلافی خودرو را پرداخت کنید و برگه عدم خلافی را دریافت کنید تا در مراکز تعویض پلاک با مشکل روبه‌رو نشوید.

آیا امکان گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک وجود دارد؟

بله؛ تا چند وقت پیش می‌توانستید برای گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک با شماره تلفنی 88288888 تماس بگیرید. اما چند وقتی است که سامانه تلفنی جوابگو درخواست‌های مشتریان نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای صرفه‌جویی در وقت و زمان خود از تنها روش استعلام خلافی خودرو با پلاک سامانه‌های آنلاین برای پرداخت جریمه رانندگی خودروی خود استفاده کنید.

من مبلغ جریمه رانندگی را موردی پرداخت کردم؛ آیا می‌توانید برای دریافت برگه عدم خلافی اقدام کنم؟

اگر تمام مبلغ جریمه رانندگی را پرداخت کرده‌اید، بله شما می‌توانید برای دریافت برگه عدم خلافی خودرو به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. در غیر این صورت تا زمان تسویه کامل بدهی، امکان دریافت گواهی خلافی خودرو وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

اگر می‌خواهید خودروی دست دوم خود را به صورت قانونی بفروشید یا برای ترخیص خودرو از پارکینگ به ستاد ترخیص مراجعه کنید، باید برگه عدم خلافی خودرو را نیز همراه خود داشته باشید. در نتیجه آشنایی با نحوه دریافت گواهی عدم خلافی خودرو مهم است. در این مطلب تمام روش‌های استعلام خلافی را معرفی کردیم و در نهایت گفتیم که برای تسریع کارها می‌توانید پرداخت خلافی خودرو را با سامانه‌های آنلاین انجام دهید و سپس برای دریافت برگه خلافی خودرو به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. در نهایت اگر شما هم تجربه مشابه‌ای در این زمینه داشتید، خوشحال می‌شیم در بخش نظرات آن را با ما درمیان بگذارید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.