ساناز امینی

توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع؛ دو تخلف با یک جریمه

توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع

‌دست‌کم یک بار برای هر راننده‌ای پیش آمده است که تخلف توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع را انجام داده باشد؛ چرا که، این تخلف، تخلفی رایج است! حالا ممکن است پس از تخلف، جریمه پارک دوبل در محل ایستادن ممنوع برای راننده‌ی متخلف ثبت شده باشد یا نشده باشد که این موضوع به شانس و اقبال متخلف بازمی‌گردد! ما می‌خواهیم در این مطلب این تخلف رایج را به‌طور کامل معرفی و بررسی کنیم تا شما را از معنای این تخلف، زمان و مکان ثبت آن، نحوه ثبت آن، جریمه نقدی و غیرنقدی آن و از همه مهم‌تر روش‌های استعلام و پرداخت پارک دوبله در محل توقف ممنوع آگاه سازیم.

معنای توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع چیست؟

پارک دوبله در محل توقف ممنوع در واقع از ترکیب دو تخلف رایج در میان راننده‌های متخلف شامل «پارک دوبله» و «پارک در محل ایستادن ممنوع» ایجاد شده است؛ بنابراین، معنای این تخلف در گروی توضیح معنای دو تخلف فوق است.

  • توقف دوبله به معنای پارک کردن یک خودرو به موازات یک یا چند خودرو است که در حاشیه‌ی معبری پارک کرده‌اند به‌صورتی که خارج شدن یک یا چند خودروی پارک‌شده از حاشیه‌ی معبر غیرممکن شود.
  • توقف در محل ایستادن ممنوع به معنای پارک کردن یک خودرو در محلی است که غیرمجاز نامیده شود.

جریمه پارک دوبله در محل ایستادن ممنوع به معنای پارک کردن یک خودرو به موازات یک یا چند خودرو است که حاشیه‌ی معبری پارک کرده‌اند که غیرمجاز نامیده شود به‌صورتی که خارج شدن یک یا چند خودروی پارک‌شده از حاشیه‌ی معبر غیرممکن شود. ما در ادامه چرایی این تخلف و زمان و مکان ثبت این تخلف را آورده‌ایم.

معنای توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع

چرا توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع جریمه دارد؟

توقف دوبله در محل‌های ایستادن ممنوع موجب ایجاد ترافیک سنگین در معبر همچنین سایر معابر مختومه به معبر می‌شود؛ چرا که، یک گره‌ی ترافیکی به‌خاطر کم‌عرض شدن معبر ایجاد می‌شود که در طولانی مدت به معابر مختومه به معبر کشیده می‌شود. این موضوع مهم‌ترین علت در نظر گرفتن جریمه برای تخلف رایج پارک دوبله در محل توقف ممنوع است.

در چه زمان‌هایی جریمه توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع می‌شویم؟

زمانی جریمه توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع می‌شوید که دو تخلف توقف دوبله و تخلف توقف در محل ایستادن ممنوع دقیقا همزمان با هم رخ دهد؛ همچنین، یک روش ثبت این جریمه در محل حاضر باشد. اگر شما این تخلف را انجام دهید؛ اما، روشی برای ثبت آن در محل نباشد، شانس و اقبال با شما همراه بوده است!

در چه مکان‌هایی جریمه پارک دوبله در محل توقف ممنوع می‌شویم؟

مکانی که در لیست مکان‌های تخلف توقف در محل‌های ایستادن ممنوع قرار دارد، در لیست مکان‌های تخلف پارک دوبله در محل توقف ممنوع نیز قرار دارد. در حقیقت، شما فقط باید لیست مکان‌های تخلف توقف در محل ایستادن ممنوع را بدانید. در ادامه، لیست مکان‌های تخلف توقف در محل ایستادن ممنوع را آورده‌ایم:

مکان‌های توقف دوبله در محل‌های ایستادن ممنوع

داخل تقاطع‌ها

سراسر آزادراه‌ها

ابتدا تا انتهای پیچ‌ها

روی پل‌ها و داخل تونل‌ها

پیاده‌رو و هر گذرگاه عابرپیاده

فاصله 15 متری با شیرهای آب آتش‌نشانی‌ها

ایستگاه‌های وسایل نقلیه همگانی و حریم آنها

مقابل ورودی و خروجی اتومبیل‌روی ساختمان‌ها

محل‌هایی با خط‌کشی شطرنجی در سطح معابر

فاصله 15 متری با میدان، تقاطع، سه‌راه یا چهارراه

مقابل ورودی و خروجی خیابان‌ها، کوچه‌ها و جاده‌ها‍

فاصله 15 متری اطراف چراغ‌های راهنمایی و رانندگی

فاصله 15 متری تابلوهای توقف ممنوع یا ایستادن ممنوع

مسیرهای ویژه اتوبوس و دوچرخه همچنین مسیرهای خط ویژه در  آزادراه‌ها

محل‌هایی با علایم راهنمایی و رانندگی تابلوهای توقف ممنوع یا ایستادن ممنوع

فاصله 15 متری مراکز آتش‌نشانی، مراکز انتظامی، بیمارستان‌ها، فوریت‌های پزشکی

نحوه ثبت تخلف توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع

ثبت تخلف پارک دوبله در محل توقف ممنوع از ۳ روش انجام می‌شود. روش اول به دست پلیس راهنمایی و رانندگی است و روش دوم با دوربین راهنمایی و رانندگی است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که گاهی روش اول و دوم با هم تلفیق می‌شود و روش سوم پدید می‌آید که روش ثبت تخلف از طریق خودروهای مکانیزه است. در ادامه با هر سه روش آشنا خواهید شد.

خودروهای مکانیزه ثبت تخلف توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع

ثبت تخلف با دوربین راهنمایی و رانندگی

جریمه پارک دوبله در محل توقف ممنوع با دوربین راهنمایی و رانندگی نیز انجام می‌شود؛ اما، نکته‌ی حائز اهمیت این است که معمولاً دوربین‌های پلاک‌خوان جریمه فوق را ثبت نمی‌کنند بلکه دوربین‌های اپراتوری جریمه فوق را ثبت می‌کنند. جریمه‌ی صادرشده با عنوان جریمه دوربین در لیست خلافی شما نمایش داده می‌شود.

ثبت تخلف به دست پلیس راهنمایی و رانندگی

ثبت تخلف توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع به دست پلیس راهنمایی و رانندگی نیز انجام می‌شود. این روش متداول‌ترین روش ثبت این نوع از تخلف است. جریمه‌ی صادرشده با عنوان جریمه تسلیمی یا الصاقی در لیست خلافی شما نمایش داده می‌شود؛ چرا که، همیشه حین جریمه‌ی این تخلف، متخلف در حالت توقف است. در نتیجه، قبض جریمه به دست پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود؛ سپس، یا بر روی خودرو الصاق می‌شود یا به دست راننده تسلیم می‌شود.

ثبت تخلف از طریق خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی

جریمه پارک دوبله در محل توقف ممنوع از طریق خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی نیز انجام می‌شود. این روش جدیدترین روش برای ثبت این نوع از تخلف است که در آن پلیس راهنمایی و رانندگی همراه با دوربین راهنمایی و رانندگی به جریمه متخلفان اقدام می‌کنند. این خودروهای مکانیزه راهنمایی و رانندگی با میانگین سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت از حاشیه‌ی معابر عبور می‌کنند؛ سپس، خودروهای متخلف را جریمه می‌کنند. جریمه‌ی صادرشده با عنوان جریمه دوربین در لیست خلافی شما نمایش داده می‌شود.

جریمه پارک دوبله در محل توقف ممنوع

جریمه توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع در جدول تخلفات راهنمایی و رانندگی در كلان‌شهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی معادل ۵۰ هزار تومان، در سایر شهرها معادل ۴۰ هزار تومان و در روستاها و راه‌های روستایی معادل ۲۰ هزار تومان است. در حقیقت، مبلغ جریمه فوق از جریمه‌های پارک دوبله و پارک در محل ایستادن ممنوع بیشتر است؛ چرا که، ترکیبی از هر دو است.

نکته‌ی مهم این است که جریمه توقف دوبله در محل‌های ایستادن ممنوع همیشه به جریمه نقدی ختم نمی‌شود؛ بلکه، اغلب اوقات با توقیف همراه است که دردسرهای کوچک و بزرگ متعددی مانند مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ، تسویه خلافی، تسویه عوارض‌ها و … را در کنار اتلاف زمان و انرژی برای شما به‌همراه دارد.

كد

عنوان تخلف رانندگی

مبلغ جریمه (ریال)

الف

ب

ج

كلان‌شهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی

سایر شهرها

روستاها و راه‌های روستایی

2085

توقف دوبله

315,000

210,000

105,000

2062

توقف درمحل ايستادن ممنوع

420,000

315,000

105,000

2029

توقف دوبله درمحل ایستادن ممنوع

525,000

420,000

210,000

اعتراض به جریمه توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع

اگر می‌خواهید اعتراض به جریمه پارک دوبله در محل‌های توقف ممنوع را انجام دهید، فقط باید با مدارک شناسایی خودرو و مالک آن به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید؛ سپس، فرم مربوط به اعتراض جریمه را پر کنید. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد اعتراض به این جریمه، احتمال کم قبول شدن و احتمال زیاد رد شدن است! شاید بپرسید چرا؟ چون، روش ثبت این جریمه شامل دوربین و پلیس راهنمایی و رانندگی است که هر دو روش‌هایی دقیق‌اند که احتمال خطا در آنها ناچیز است.

اعتراض به جریمه پارک دوبله در محل توقف ممنوع

روش‌های استعلام و پرداخت جریمه توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع

حالا که همه‌چیز را در مورد جریمه پارک دوبله در محل ایستادن ممنوع می‌دانید، خوب است که روش‌های استعلام و پرداخت جریمه پارک دوبل در محل توقف ممنوع را نیز بدانید تا اگر این تخلف در لیست جرایم شما آمد، آن را تسویه کنید. روش‌های استعلام و پرداخت جریمه توقف دوبله در محل‌های ایستادن ممنوع شامل موارد زیر است:

    1. استعلام و پرداخت جریمه از طریق سامانه خلافی
    2. استعلام و پرداخت خلافی از طریق مراکز پلیس + ۱۰
    3. استعلام و پرداخت خلافی از طریق سامانه‌ی راهور
    4. استعلام جریمه با سامانه پیامک ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
    5. استعلام جریمه با تلفن گویا ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸
    6. استعلام جریمه با کد دستوری #۱۱۰*

سامانه خلافی؛ بهترین روش استعلام و پرداخت خلافی

سامانه خلافی، سامانه‌ هوشمند خدمات خودرو و موتور است. این سامانه خدمت استعلام و پرداخت خلافی خودرو را با ۲ روش اصلی ارائه می‌دهد. این روش‌ها شامل استعلام و پرداخت جزئیات خلافی و استعلام و پرداخت مجموع خلافی است.

استعلام و پرداخت جزئیات خلافی نیاز به احراز هویت دارد یعنی شما باید شماره پلاک، کد ملی و شماره موبایل مالک را وارد کنید تا نتیجه را مشاهده کنید؛ اما، استعلام و پرداخت مجموع خلافی نیاز به احراز هویت ندارد یعنی شما تنها باید شماره پلاک را وارد کنید تا نتیجه را مشاهده کنید.

در ادامه، سایر ویژگی‌های استعلام و پرداخت خلافی از طریق سامانه خلافی را آورده‌ایم تا شما را با این سامانه جامع خدمات خوردو و موتور آشنا کنیم:

  • تضمین تسویه آنی
  • ارائه‌ی رسید خلافی
  • نمایش اطلاعات به روز
  • امکان پرداخت موردی و تجمیعی
  • تنوع روش‌های استعلام و پرداخت جریمه
  • نگهداری نتایح استعلام و پرداخت در بخش سوابق
  • و …

مراحل استعلام خلافی خودرو در سایت Khalafi.ir

در نهایت، در انتخاب محل پارک دقت کنید!

انتخاب درست و هوشمندانه محل پارک، مهم‌ترین اقدام شما برای جلوگیری از ثبت جریمه تخلف توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع است؛ بنابراین، حالا که همه‌چیز را درمورد این تخلف از معنایش را روش‌های استعلام و پرداختش می‌دانید، فقط باید کمی حواستان را جمع کنید که دیگر این جریمه را در لیست جرایم خود مشاهده نکنید. ما در راستای کمک به شما زمان‌ها و مکان‌های ثبت این جریمه را به‌همراه روش‌های ثبت آن با دوربین، پلیس و خودروهای مکانیزه شرح دادیم؛ اما، از اینجا به بعد خودتان هستید که باید از ثبت این جریمه جلوگیری کنید. امیدواریم که با راهنمایی‌های این مطلب از سامانه خلافی بتوانید لیست جرایم خود را کوچک‌تر و کوچک‌تر کنید!

توقف دوبله در محل استادن ممنوع موجب ترافیک می‌شود.

سوالات متداول

جریمه پارک دوبل چقدر است؟

مبلغ جریمه پارک دوبل ۲۰، ۳۰ و ۱۰۰ هزار تومان وابسته به محل ارتکاب تخلف برای وسایل نقلیه ثبت می‌شود. اگر می‌خواهید مبلغ دقیق را مشاهده کنید، به جدول جریمه پارک دوبله همین متن مراجعه کنید.

جریمه ایستادن در محل ممنوع چقدر است؟

مبلغ جریمه ایستادن در محل ممنوع ۳۰، ۴۰ و ۱۰۰ هزار تومان وابسته به محل ارتکاب تخلف برای وسایل نقلیه ثبت می‌شود. اگر می‌خواهید مبلغ دقیق را مشاهده کنید، به جدول جریمه ایستادن در محل ممنوع یا توقف در محل ممنوع همین متن مراجعه کنید.

آیا جریمه توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع دوبرابر می‌شود؟

اگر جریمه فوق به دست پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شده باشد از نوع الصاقی یا تسلیمی است که پس از گذشت ۶۰ روز، دوبرابر می‌شود؛ اما، اگر جریمه فوق از طریق دوربین ثبت شده باشد از نوع جریمه دوربین است که دوبرابر نمی‌شود ولی پیشنهاد ما این است که تسویه شود تا مبلغ خلافی شما بالاتر از ۳ میلیون نشود که احتمال توقیف داشته باشد.

آیا اعتراض به جریمه پارک دوبله در محل توقف ممنوع امکان‌پذیر است؟

اگر جریمه فوق به دست پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شده باشد از نوع الصاقی یا تسلیمی است که امکان اعتراض به آن وجود ندارد؛ اما، اگر جریمه فوق از طریق دوربین ثبت شده باشد از نوع جریمه دوربین است که امکان اعتراض به آن وجود دارد اما از آنجایی که دقت دوربین‌های راهنمایی و رانندگی بالا است، احتمالاً اعتراض شما رد می‌شود.

آیا هنگام جریمه پارک دوبله در محل توقف ممنوع، جریمه توقف دوبله و جریمه توقف در محل ایستادن ممنوع نیز صادر می‌شود؟

خیر؛ تنها جریمه توقف دوبله در محل‌های ایستادن ممنوع برای شما ثبت می‌شود. دو جریمه مجزای فوق برای شما ثبت نمی‌شود. در حقیقت، مبلغ جریمه پارک دوبله در محل توقف ممنوع برای همین بیشتر از دو تخلف فوق است که هر دو را در بر دارد.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.