طوبی لازمی

راهنمای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن

راهنمای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن

با افزایش قیمت خودروها، بازار خرید و فروش ماشین‌های دست دوم داغ شده‌ است. افرادی که قصد خرید و فروش ماشین و انتقال سند به صاحب جدید را دارند، باید مراحل قانونی نقل و انتقالات خودرو را طی کنند تا مشکلی در معامله پیش نیاید؛ از مراحل قانونی نقل و انتقالات خودرو، استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و دریافت گواهی وصول پس از پرداخت آن است.

استعلام و پرداخت دیون مالیات خودرو چیزی نیست که بتوان از آن فرار کرد؛ بنابراین آشنایی با بهترین روش پرداخت، می‌تواند مراحل خرید و فروش شما را سریع‌تر و ساده‌تر پیش ببرد. در مقاله‌ای که آماده کرده‌ایم، اطلاعاتی از نحوه استعلام مالیات خودرو، روش‌های محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو ۱۴۰۲، جدول مالیات نقل و انتقال خودرو ۱۴۰۲، نحوه واریز مالیات نقل و انتقال و نحوه دریافت گواهی وصول مالیات نقل و انتقال خودرو ارائه شده است که با توجه به آنها می‌توانید معامله قانونی و بی‌دردسری داشته باشید.

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

مالیات نقل و انتقال خودرو، مبلغ تعیین‌شده سازمان مالیاتی کشور است که فروشندگان خودرو باید هنگام فروش ماشین، پیش از تعویض پلاک، آن را تسویه کنند. لازم به ذکر است که این مبلغ با توجه به مدل ماشین، داخلی یا خارجی بودن خودرو، سال تولید و قیمت آن متغیر است.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو اجباری است و بدون پرداخت این مبلغ نمی‌توان فروش ماشین را انجام داد. در حالت کلی انتقال خودرو به مالک جدید، تنها با استعلام و پرداخت دیون قانونی وسیله نقلیه امکان‌پذیر است.

نکته: مالیات نقل و انتقال خودرو با هزینه تعویض پلاک خودرو متفاوت است. در حقیقت، هزینه تعویض پلاک شامل مالیات نقل و انتقال خودرو، خلافی و عوارض‌های آزادراهی و سالیانه است که هر کدام نیاز به دریافت مفاصا حساب خودرو برای تعویض پلاک دارد.

استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن به چه معناست

نحوه محاسبه مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو

روش‌های محاسبه مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو به‌صورت دستی و اینترنتی است. روش محاسبه دستی با آگاهی از معیارهای تعیین هزینه تسویه مالیات خودرو و جدول مالیات نقل و انتقال خودرو 1402 است؛ اما، روش اینترنتی نیازی به این موارد ندارد بلکه تنها با شناخت یک سامانه استعلام و پرداخت انجام می‌شود. در این بخش، نحوه محاسبه مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو به‌صورت دستی با کمک معیارها و جدول آورده شده است؛ سپس در بخش بعد روش‌های استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو اینترنتی و پرداخت آن نیز معرفی و بررسی شده است.

معیارهای تعیین هزینه تسویه مالیات خودرو

مبلغی که هنگام تسویه مالیات بر فروش خودرو برای فروشنده در نظر گرفته می‌شود،‌ برای همه یکسان نیست. در ادامه، عوامل موثر بر تعیین هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو آورده شده است:

  • مدل خودرو
  • سال ساخت
  • کشور سازنده (تولید داخل یا خارجی)
  • قیمت خودرو

جدول مالیات نقل و انتقال خودرو 1402

براساس معیارهای تعیین مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو، جدول مالیات طراحی شده است که محاسبه مالیات به‌صورت دستی، ساده‌تر و سریع‌تر باشد؛ اما همچنان احتمال خطا در این روش وجود دارد.

خلاصه‌ی اطلاعات جدول مالیات نقل و انتقال این است که ماشین‌های تولید سال جاری داخلی، ۱٪ مالیات دارد و ماشین‌های تولید سال جاری خارجی، ۲٪ مالیات دارد؛ همچنین طبق قوانین پرداخت دیون نقل و انتقال خودرو، هزینه مالیات خودروهایی که حداکثر ۶ سال از تولیدشان می‌گذرد، سالانه ۱۰٪ کم می‌شود، اگر این مدت از ۶ سال بگذرد،‌ به ازای هر سال ۴۰٪ از مبلغ مالیات خرید و فروش خودرو کاهش پیدا می‌کند.

جدول محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو 1402

خودرو خارجی

خودرو داخلی

تاریخ تولید ماشین

۲٪ قیمت روز خودرو

۱٪ قیمت روز خودرو

۰ تا ۱ سال پس از زمان تولید

٪۱.۸ تا ٪۱ قیمت روز خودرو

٪۰.۹ تا ٪۰.۵ قیمت روز خودرو

۱ تا ۶ سال پس از زمان تولید

٪۰.۸ قیمت روز خودرو

٪۰.۴ قیمت روز خودرو

۶ تا ۱۰ پس از زمان تولید

نحوه پرداخت مالیات خودرو

پرداخت دیون خودرو هم مانند محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو، در سال‌های اخیر از طریق روش‌های غیرحضوری یا آنلاین انجام می‌شود و روشی به‌عنوان مراجعه حضوری به محل پرداخت مالیات خودرو یا مراکز پرداخت مالیات خودرو وجود ندارد. محاسبه آنلاین مالیات خودرو در سامانه مالیاتی انجام می‌شود و کسانی که قصد پرداخت عوارض و مالیات خودرو را دارند با اطلاع از آن، مراحل مربوط به تسویه مالیات تعویض پلاک و انتقال سند خودرو را انجام می‌دهند.

نحوه محاسبه مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو

روش‌های استعلام و پرداخت دیون مالیات خودرو

مراحل پرداخت مالیات خودرو برای تعویض پلاک باید به‌طور کامل و دقیق انجام شود تا بتوانید گواهی وصول مالیات نقل و انتقال خودرو را برای ثبت سند دریافت کنید؛ بنابراین بهتر است به‌جای جستجوی روش استعلام رایگان مالیات نقل و انتقال خودرو برای پرداخت مالیات فروش خودرو را از روش‌های اصولی کمک بگیرید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. در ادامه شما را با انواع روش‌های پرداخت مالیات نقل انتقال خودرو آشنا می‌کنیم.

پرداخت مالیات انتقال خودرو با خلافی

اگر به دنبال روش بی‌دردسری هستید که در عرض چند دقیقه پرداخت ماليات خودرو را انجام دهید، استفاده از سامانه khalafi.ir گزینه خوبی برای شما خواهد بود. در روش استعلام مالیات ماشین با کد ملی در خلافی، همان‌طور که مشخص است شما تنها به یک کدملی و یک پلاک ماشین متعلق به خودتان، نیاز دارید.

با زدن یک دکمه استعلام مالیات نقل و انتقال در این سامانه، علاوه بر استعلام مالیات با پلاک، امکان تسویه آن نیز در این سکوی دیون پرداخت مالیات خلافی، برای شما فراهم می‌شود و می‌توانید گواهی وصول مالیات نقل و انتقال خودرو را دریافت کنید. نحوه استعلام مالیات خودرو در خلافی به ترتیب زیر است:

  1. ورود به سامانه و انتخاب گزینه مالیات نقل و انتقال خودرو
  2. وارد کردن شماره پلاک و کد ملی
  3. زدن گزینه استعلام و پرداخت عوارض نقل و انتقال خودرو
  4. دریافت رسید پرداخت مالیات خودرو

سامانه استعلام مالیات خودرو

مراجعه به سایت مالیات خودرو روش دیگری است که با کمک آن می‌توانید استعلام مالیات خودرو با پلاک و کد ملی را انجام داده و هزینه مربوط به آن را تسویه کنید. هنگام پرداخت هزینه نقل و انتقال خودرو، به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات سایت مالیات نقل و انتقال خودرو، باید در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کرده و تشکیل پرونده داده باشید؛ بنابراین اگر در هنگام استفاده از روش‌های استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن با پیام‌هایی مثل «لطفا مالیات نقل و انتقال خودرو را در سامانه www platform cartax ir پرداخت نمایید» روبرو شدید، حتما به این نکته توجه داشته باشید. تسویه عوارض در سایت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو طبق مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. ورود به سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به آدرس cartransfer.tax.gov.ir
  2. انتخاب گزینه مودی مالیاتی
  3. وارد کردن نام کاربری و رمز عبور
  4. ورود به داشبورد مالیاتی
  5. انتخاب گزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو
  6. وارد کردن مشخصات فردی
  7. انتخاب گزینه پلاک ملی یا فاقد پلاک ملی (بر اساس پلاک ماشین)
  8. وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد
  9. مشاهده جدول محاسبه مالیات خودرو و پرداخت

سامانه استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن

بهترین روش استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن

روشی که برای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن انتخاب می‌کنید، باید ساده و کم زحمت باشد. همان‌طور که می‌دانید انجام مراحل خرید و فروش ماشین به‌حد کافی زمان‌بر و خسته‌کننده است و اگر برای پرداخت دیون نقل و انتقال خودرو هم یک روش پیچیده را انتخاب کنید، شرایط را سخت‌تر هم می‌کند. با انتخاب سامانه خلافی برای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت هزینه مالیات تعویض پلاک یا همان نقل و انتقال از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوید:

  • دریافت اطلاعات به‌روز مالیات
  • دسترسی به سوابق پرداخت مالیات
  • دریافت گواهی وصول مالیات نقل و انتقال خودرو
  • دسترسی به شناسه استعلام مالیاتی خودرو پس از واریز مالیات نقل و انتقال

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر بر عهده چه کسی است؟

معمولا سوالی که بعد از استعلام مالیات خودرو با کد ملی برای طرفین معامله پیش می‌آید، این است که پرداخت مالیات بر فروش خودرو به عهده کیست؟ با توجه به قوانین مربوط به سرویس محاسبه مالیات نقل و انتقال، پرداخت این هزینه هم مانند سایر هزینه‌های ماشین مثل خلافی، عوارض و … وظیفه فروشنده است. بعد از تسویه مالیات خودرو و دریافت گواهی وصول مالیات نقل و انتقال خودرو و طی کردن سایر مراحل قانونی، اجازه انتقال سند به خریدار جدید داده می‌شود.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو صفر 

عوارض نقل و انتقال خودرو به ماشین‌هایی تعلق می‌گیرد که دست دوم یا کارکرده باشد؛ یعنی یک‌بار از کارخانه خریده شده و دوباره به‌فروش رسیده باشند. پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال خودروی صفر به عهده کارخانه تولیدکننده یا شرکت واردکننده بوده و هیچ هزینه‌ای برای خریداران ندارد. هنگام تحویل خودروی صفر تمام هزینه‌های مالیات فروش خودرو پرداخت شده و شما نباید بابت مالیات نقل و انتقال خودرو صفر، مبلغی پرداخت کنید.

ماشین‌های معاف از پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

با این‌که تسویه مالیات خودرو برای همه فروشندگان ماشین اجباری است، اما در این میان خودروهایی هم وجود دارد که از پرداخت دارایی خودرو و مالیات آن معاف می‌شود. صاحبان خودروهایی که کاربرد عمرانی دارد و در دسته ماشین‌های معدنی، کشاورزی، کارگاهی، راهسازی و شناور‌ها قرار می‌گیرد، نیازی به پیگیری مالیات خودرو ندارند.

جمع‌بندی

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو، مبلغی است که فروشنده باید هنگام فروش خودرو پرداخت کند و میزان آن هم به سال ساخت، مدل ماشین، قیمت و داخلی یا خارجی بودن آن بستگی دارد. با مطالعه این مطلب متوجه شدید که مالیات نقل و انتقال خودرو تحت چه شرایطی پرداخت می‌شود،‌ پیگیری مالیات خودرو چگونه است،‌ محل پرداخت مالیات خودرو کجاست و چگونه انجام می‌شود.

همچنین با آموزش پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، شما را با سامانه پرداخت مالیات خودرو، نحوه پرداخت مالیات خودرو و بهترین روش‌ آن آشنا کردیم. امیدواریم راهنمایی‌های ارائه‌شده در راحت‌تر شدن مراحل استعلام و پرداخت مالیات خودرو برای شما، موثر بوده باشد.

سوالات متداول

آیا پرداخت عوارض تعویض پلاک به‌معنای پرداخت مالیات خودرو است؟

خیر؛ عوارض تعویض پلاک شامل هزینه‌هایی است که مالیات نقل و انتقال خودرو یکی از آنهاست. پرداخت خلافی و عوارض آزادراهی و سالیانه نیز در دسته‌ی عوارض‌هایی است که شما باید پیش از مراجعه به تعویض پلاک، تسویه کنید. شما می‌توانید از طریق سامانه خلافی یا از طریق مراجعه به مراکز پلیس + 10 تهران و شهرستان برای تسویه این عوارض‌ها و دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی و عوارض‌ها اقدام کنید.

چرا مالیات خودرو را پرداخت کردم ولی ثبت نشده است؟

این مشکل در فرآیند پرداخت مالیات خودرو جهت تعویض پلاک، می‌تواند به اختلالات سیستم مبدا مربوط شود؛ در چنین شرایطی شما می‌توانید بعد از استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن از خلافی، با سامانه تعویض پلاک تماس بگیرید و با ارائه کد پیگیری، اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنید.

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه است؟

با مراجعه به سامانه خلافی وارد بخش مربوط به مالیات انتقال خودرو شوید و شماره پلاک و کد ملی خود را وارد کنید؛ با تکمیل اطلاعات و زدن دکمه سبز رنگ وارد مرحله پرداخت می‌شوید.

استعلام مالیات تراکتور از چه روشی انجام می‌شود؟

با توجه به‌این‌که تراکتور در دسته ماشین‌های کشاورزی قرار دارد؛ بنابراین مالیات نقل و انتقال به آن تعلق نمی‌گیرد. حتی اگر قصد استعلام مالیات کامیون یا مالیات نیسان را دارید و این ماشین‌ها کاربری معدنی، راهسازی یا کارگاهی دارند، باید بدانید که شامل پرداخت مالیات نمی‌شوند.

نحوه استعلام مالیات خودرو سنگین چگونه است؟

در صورتی که خودروی شما جزو ماشین‌های معدنی، راهسازی، کشاورزی، کارگاهی و شناور نباشد، ملزم به پرداخت مالیات هستید و می‌توانید از سامانه خلافی برای پرداخت استفاده کنید.

برای پرداخت مالیات خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

در حال حاضر مکانی برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو حضوری وجود ندارد و تنها روش تسویه، استفاده از سامانه‌های پرداختی است که در این مقاله معرفی شده است.

نحوه محاسبه مالیات وانت بار چگونه است؟

نحوه محاسبه مالیات وانت بار مشابه سایر وسایل نقلیه از طریق سامانه‌های استعلام و پرداخت دیون مانند خلافی است؛ اما، پیش از اقدام به محاسبه آنلاین مالیات خودرو می‌توانید از عمرانی بودن یا نبودن وانت اطمینان کسب کنید که در صورت عمرانی بودن، از مالیات معاف خواهید بود.

مالیات پلاک خودرو بر عهده کیست؟

استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت هزینه آن مانند عوارض و خلافی خودرو به عهده فروشنده است.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.