طوبی لازمی

برای تعویض پلاک موتور سیکلت چه شرایط و مدارکی لازم است؟

برای تعویض پلاک موتور سیکلت چه شرایط و مدارکی لازم است؟

اخیرا به‌خاطر شلوغی شهرها و ترافیک معابر، معامله موتور با افزایش همراه بوده است؛ اما، نکته حائز اهمیت این است که اگر بخواهید موتور بخرید یا بفروشید ولی ندانید که برای تعویض پلاک موتور سیکلت چه شرایط و مدارکی لازم دارید، احتمال دردسر و مشکل حین معامله به‌خاطر عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور یا نداشتن برگه مفاصا حساب خلافی موتور و عوارض‌ها را خواهید داشت.

دسترسی به جزئیات مربوط به مدارک و شرایط تعویض پلاک موتور سیکلت و انجام مراحل قانونی آن کمی دشوار است برای همین تصمیم گرفته‌ایم که در این مطلب شما را با هر چیزی که برای تعویض پلاک موتور و دریافت مدارک آن لازم دارید، آشنا کنیم. وقتی خواندن این مطلب را تمام کنید، دیگر همه چیز را در مورد تعویض پلاک موتور، دریافت خلافی موتور، استعلام مدارک، انتقال سند و … یاد گرفته‌اید.

شرایط لازم برای تعویض پلاک موتور سیکلت

شرایط لازم برای تعویض پلاک موتور شامل انجام مراحل استعلام معاینه فنی، استعلام سوابق، تسویه خلافی و عوارض موتور و … می‌شود. جهت انتقال سند موتور و فک پلاک موتورسیکلت باید به مراکز تعویض موتور در تهران و شهرستان‌های دیگر مراجعه کنید. شما می‌توانید با دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک و مراجعه به مراکز مربوطه، مراحل فنی تعویض پلاک موتور سیکلت را سریع‌تر و ساده‌تر انجام دهید.

شرایط تعویض پلاک موتور بالای 10 سال

عمر مفید موتورهای بنزینی کاربراتور 6 سال، انژکتوری 8 سال و موتورهای برقی 12 سال است. اگر مدت استفاده از موتور بیش از این زمان‌بندی‌ها باشد، فرسوده محسوب می‌شود؛ یعنی، امکان دریافت پلاک ملی برای آن وجود ندارد.

مدارک لازم برای تعویض پلاک موتور سیکلت

مهم‌ترین مدارکی که برای تعویض پلاک موتور و انتقال سند به آن نیاز دارید، گواهی تسویه مالیات نقل و انتقال موتور سپس مفاصا حساب خلافی موتور است.

شما می‌توانید از روش‌های غیرحضوری برای دریافت این گواهی‌ها استفاده کنید تا وقت کافی برای انجام مراحل دیگر داشته باشید. سایر مدارک لازم جهت تعویض پلاک موتور سیکلت عبارتند از:

  • مدارک احراز هویت و محل سکونت فروشنده و خریدار
  • گواهی مفاصا حساب خلافی و رسید تسویه آن
  • گواهی تسویه مالیات نقل و انتقال موتور
  • اصل مدارک شناسایی خریدار و فروشنده
  • رسید تسویه هزینه تعویض پلاک موتور
  • اصل سند مالکیت و کارت موتور
  • بیمه شخص ثالث دارای اعتبار
  • گواهی معاینه فنی موتور
  • رسید پرداخت عوارض
  • گواهی تسویه خلافی
  • کارت موتور
  • و …

دریافت مفاصا حساب خلافی و مالیات انتقال موتور از khalafi.ir

یکی از مدارک مهمی که باید هنگام تعویض پلاک به کارشناس مربوطه ارائه کنید، گواهی مفاصا حساب یا رسید تسویه خلافی و مالیات نقل و انتقال موتور است. ارائه این مدارک هنگام تعویض پلاک موتور ضروری است؛ بنابراین قبل از انتقال سند باید حتما آنها را آماده کرده باشید.

سامانه خلافی یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های غیرحضوری پرداخت خلافی موتور و گواهی مفاصا حساب مالیات است که از طریق آن می‌توانید رسید تسویه را نیز دریافت کنید. با کمک این سامانه دیگر نیازی نیست که ساعت‌ها در صف بمانید و با مراجعه حضوری به مراکز پلیس +10 وقت خود را هدر دهید.

استعلام خلافی موتور با khalafi.ir

دریافت مفاصا حساب خلافی با khalafi.ir 

دریافت رسید تسویه خلافی موتور از khalafi.ir بسیار سریع و ساده است. برای پرداخت خلافی موتور خود، کافیست به سامانه khalafi.ir مراجعه کرده و به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. انتخاب گزینه خلافی هوشمند از قسمت خدمات ما
  2. وارد کردن شماره پلاک موتور
  3. انتخاب روش استعلام و پرداخت خلافی از میان روش استعلام جزئیات و استعلام مجموع

دریافت مفاصا حساب مالیات انتقال موتور با khalafi.ir

استعلام مالیات و نقل و انتقال موتور از طریق سامانه خلافی، نیاز به ارائه اطلاعات زیادی ندارد، فقط بعد از ثبت‌نام در سامانه وارد بخش خدمات موتور شده و مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب گزینه نقل و انتقالات موتور
  2. وارد کردن شماره پلاک و کدملی
  3. استعلام و پرداخت مالیات

مراحل فنی تعویض پلاک موتور

هنگام فروش موتورسیکلت کارکرده، خریدار و فروشنده باید به همراه مدارك لازم براي تعويض پلاك به مراکز مربوطه مراجعه کنند؛ درصورتی که هر یک از طرفین حضور نداشته باشد، باید نماینده‌شان که از طرف آنها وکالت قانونی دارد، این کار را انجام دهد. مراحل فنی لازم جهت فک پلاک موتور سیکلت، عبارتند از:

  1. آماده‌سازی مدارک لازم
  2. دریافت نوبت درخواست فک پلاک اینترنتی برای مراجعه حضوری
  3. مراجعه به مراکز تعویض پلاک موتور در تاریخ نوبت دهی
  4. ارائه مدارک لازم برای تعویض پلاک موتور
  5. انجام مراحل مربوط به بازید فنی موتورسیکلت
  6. ارائه مدارک مربوط به تسویه خلافی و مالیات نقل و انتقال موتور
  7. پرداخت هزینه‌های انتقال به پارکینگ و دریافت فیش واریزی (مانند هزینه نقل و انتقال خودرو در تعویض پلاک)
  8. دریافت تاییدیه انتقال سند موتور
  9. تعویض پلاک موتور سیکلت و نصب پلاک جدید

مراحل فنی تعویض پلاک موتور

نوبت دهی تعویض پلاک موتور سیکلت

نوبت دهی تعویض پلاک موتور سیکلت از طریق سامانه‌های اینترنتی انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری ندارد. به این نکته توجه داشته باشید که مراجعه به مراکز تعویض پلاک تهران بدون نوبت اینترنتی، زمان زیادی از شما می‌گیرد و احتمال این‌که در نهایت هم موفق به دریافت نوبت تعویض پلاک موتور نشوید بسیار زیاد است.

مراکز تعویض پلاک موتور

وقت تعویض پلاک موتور باید به مراکز اعلام‌شده در شهر محل زندگی‌تان مراجعه کنید. بعد از دریافت نوبت تعویض پلاک به این مراکز مراجعه کرده و مراحل فک پلاک را انجام می‌دهید. هر چه مراکز شلوغ‌تر باشد، احتمال دریافت نوبت حضوری کمتر است؛ در نتیجه مراجعه به مراکز تعویض پلاک تهران بدون نوبت اینترنتی، تقریبا بی‌نتیجه خواهد بود.

در جدول زیر مراکز تعویض پلاک تهران و آدرس آنها ارائه شده است تا بعد از دریافت نوبت به نزدیک‌‌ترین مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

تلفن

آدرس

نام مرکز

66260268

کیلومتر 7 جاده قدیم کرج، خیابان خلیج فارس، بلوار رهنما، جنب ستاد ترخیص موتورسیکلت

خلیج فارس

56528656

باقر شهر، خیابان قمصر، خیابان انرژی

باقر شهر

33851330-34

کیلومتر 10 جاده خاوران، بعد از سه راه خاورشهر، نبش آرامستان ارامنه

خاوران

66516818

اتوبان یادگار امام، خیابان زنجان شمالی، پارکینگ زنجان

یادگار امام

44989816-44991826

کیلومتر 17 جاده مخصوص کرج، خیابان داروپخش، خیابان روز دارو

میثم

77393838

خیابان دماوند، حکیمیه، خیابان اتحاد، خیابان پنجم غربی

اتحاد

زمان تعویض پلاک موتور

تعویض پلاک موتور بعد از تکمیل مدارک و قبل از انتقال سند مالکیت موتورسیکلت انجام می‌شود. وقت تعویض پلاک موتور زمان مشخصی ندارد، همین که تصمیم بگیرید موتور خود را بفروشید یا یک موتور دست‌دوم بخرید، باید مراحل تعویض پلاک موتور را شروع کرده کنید.

هزینه تعویض پلاک موتور

قبل از هر چیزی باید بدانید که پرداخت هزینه تعویض پلاک موتور بر عهده خریدار است. هزینه تعویض پلاک موتور سال 1402 با توجه به مراحل فک پلاک و شماره‌گذاری مجدد 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است.  توجه داشته باشید که این مبلغ تنها مربوط به فک پلاک بوده و شامل مراحل دیگر نمی‌شود. احتمال دارد این مبلغ برای سال 1403 هم تغییری نکند یا با کمی افزایش همراه باشد.

جمع‌بندی

خرید و فروش موتورهای دست دوم و کارکرده، با اطلاع از مراحل و شرایط آن، نه‌تنها سخت نیست؛ بلکه خیلی ساده و بدون پیچیدگی است. در این مطلب به تمام سوالات مربوط به مدارک لازم جهت تعویض پلاک، وقت تعویض پلاک، استعلام پلاک موتور سیکلت، پرداخت خلافی و … جواب دادیم. امیدواریم با آماده کردن این راهنمای تعویض پلاک موتور سیکلت، جزئیات لازم را  در اختیار شما قرار داشته باشیم.

سوالات متداول

خلافی موتور سیکلت را از کجا بگیریم؟

شما می‌توانید با استفاده از سامانه خلافی، در عرض چند دقیقه استعلام خلافی موتور را گرفته و بعد از پرداخت، رسید آن را دریافت کنید. 

آیا برای تعویض پلاک موتور معاینه فنی لازم است؟

بله؛ یکی از مدارکی که برای تعویض پلاک لازم دارید، گواهی استعلام معاینه فنی موتور است و این گواهی تنها درصورت انجام معاینه فنی، ارائه می‌شود.

نوبت دهی تعویض پلاک موتور از چه سایتی انجام می‌شود؟

جهت دریافت نوبت تعویض پلاک موتور باید به سامانه نوبت‌دهی پلیس راهور مراجعه کنید.

آیا بیمه‌نامه شخص ثالث هم جزء مدارك لازم براي تعويض پلاك است؟

بله؛ از جمله مدارک لازم جهت تعویض پلاک، ارائه بیمه شخص ثالث موتور از طریق فروشنده است. توجه داشته باشید که بیمه شخص ثالث ارائه‌شده باید دارای اعتبار باشد.

چگونه می‌توانیم استعلام پلاک فعال موتور را به‌صورت غیرحضوری بگیریم؟

در حال حاضر سرویس یا سامانه‌ای برای استعلام پلاک موتورسیکلت وجود ندارد و سامانه‌های معرفی‌شده مربوط به استعلام پلاک خودرو هستند.

هزینه تعویض پلاک موتور سیکلت تهران و شهرستان‌های دیگر بر عهده کیست؟

هزینه تعویض پلاک موتور در هر جایی از کشور که انجام شود بر عهده خریدار است. تنها مبلغی که برای تعویض پلاک موتورسیکلت دریافت می‌شود برعهده خریدار بوده و هزینه‌های دیگر مثل مالیات، معاینه فنی و … را فروشنده پرداخت می‌کند.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.