طوبی لازمی

استعلام وضعیت پلاک پیش و پس از خرید خودرو برای خریدار و فروشنده

اهمیت بررسی وضعیت پلاک پیش و پس از خرید خودرو برای خریدار و فروشنده

یکی از کارهای مهمی که باید هنگام خرید و فروش خودرو انجام دهید، استعلام وضعیت پلاک خودرو است که باید قبل و بعد از معامله ماشین از سوی خریدار و فروشنده انجام شود؛ اما نکته مهم این است که استعلام وضعیت پلاک خودرو، انواعی دارد که هر استعلام اطلاعات متفاوتی را نمایش می‌دهد. ما در ادامه این مطلب انواع استعلام وضعیت پلاک برای خریدار و فروشنده را معرفی کرده‌ایم همچنین اهمیت هر استعلام پلاک برای هر یک از طرفین معامله را شرح داده‌ایم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب از سامانه خلافی همراه ما بمانید.

انواع استعلام‌های پلاک خودرو

برخی از انواع استعلام پلاک خودرو فقط پیش یا پس از معامله ماشین و برخی در هر دو موقعیت به‌کار می‌آیند. ما در ادامه تمام استعلام‌های مربوط به پلاک خودرو را آورده‌ایم. انواع روش‌های استعلام وضعیت پلاک خودرو عبارتند از:

  • استعلام مالک پلاک ماشین
  • استعلام شکایت یا توقیف پلاک خودرو
  • استعلام پلاک خودروی سرقتی
  • استعلام پلاک فعال و غیرفعال خودرو
  • استعلام تاریخچه پلاک

انواع استعلام وضعیت پلاک

راهنمای استعلام مالک پلاک

هیچ‌گونه خدمتی برای استعلام مالک پلاک خودرو یا دریافت اطلاعات مربوط به آن از سوی راهور و ناجا ارائه نمی‌شود؛ بنابراین اگر شما نیاز دارید که مالک پلاک خودرو را بشناسید، باید به دادگاه مراجعه کنید تا درصورت تایید، اطلاعات مالک پلاک خودرو را به شما ارائه دهند.

استعلام شکایت یا توقیف پلاک خودرو (ممنوع‌المعامله)

گاهی اوقات پیش می‌آید که شکایت بر روی پلاک خودرو ثبت می‌شود، همین مسئله موجب دستور توقیف و منع نقل و انتقال خودرو شده و مشکلات متعدد و متنوعی را برای مالک خودرو ایجاد می‌کند. شما می‌توانید استعلام شکایت پلاک خودرو و دستور توقیف آن را با کمک خدمت استعلام اصالت سوابق خودرو سامانه خلافی بگیرید.

استعلام پلاک خودروی سرقتی

درصورتی‌که هنگام معامله خودرو از سرقتی بودن پلاک ماشین استعلام نگرفته باشید، ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرید؛ بنابراین بهتر است قبل از این اتفاق، اقدام به استعلام وضعیت سرقتی نبودن پلاک خودرو کنید. برای اطلاع از سرقتی نبودن پلاک خودرو، می‌توانید این استعلام را از سایت راهور ۱۲۰ یا اپلیکیشن پلیس من بگیرید.

استعلام پلاک فعال و غیرفعال خودرو

استعلام پلاک فعال و غیرفعال خودرو، یکی از مراحل مهم در خرید و فروش خودرو است که هنگام معامله خودرو به‌خصوص پس از آن، انجام می‌شود. هدف از استعلام پلاک فعال و غیرفعال هنگام خرید و فروش خودرو، این است که فروشنده یا خریدار از فک پلاک خودرو و تعداد پلاک‌های فعال و غیرفعال به‌نامشان مطلع شوند.

این نوع استعلام می‌تواند از طریق هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده انجام شود؛ در جدول زیر شرایط استعلام پلاک بنام در حالت‌های مختلف و نتایج آن را شرح داده‌ایم:

راهنمای استعلام پلاک فعال و غیرفعال خودرو برای خریدار و فروشنده

استعلام‌گیرنده

زمان استعلام

اطلاعات لازم برای استعلام

ضرورت استعلام

استعلام پلاک فعال برای فروشنده

بعد از معامله خودرو

کدملی مالک خودرو

شماره موبایل به‌نام مالک

اطلاع از فک شدن پلاک پس از فروش خودرو

استعلام پلاک فعال برای خریدار

قبل از معامله خودرو

اطلاع از داشتن پلاک غیرفعال به‌نام برای استفاده مجدد

‌‌نکته: اطلاع از تعداد پلاک‌های فعال و غیر فعال به نام مالک جدید و قدیم خودرو، به شما کمک می‌کند که بتوانید از تکمیل مراحل فک پلاک خودرو و اطلاعات انتقال مالکیت آن در سامانه راهور، مطلع شوید.

هزینه استعلام پلاک فعال و غیرفعال ۱۴۰۳

هزینه استعلام پلاک فعال و غیرفعال به شرح زیر است:

  • هزینه استعلام پلاک به‌نام از سامانه خلافی: ۶۲۰۰ تومان
  • هزینه استعلام پلاک فک‌شده از سایت راهور۱۲۰: ۶۲۰۰ تومان
  • هزینه استعلام پلاک فک‌شده از اپلیکیشن پلیس من: ۶۲۰۰ تومان

نکته: تاکنون هیچ روش معتبری برای استعلام پلاک فعال و غیرفعال با کد ملی رایگان از طرف سامانه راهور معرفی نشده است.

نحوه استعلام پلاک فعال و غیرفعال خودرو

به‌طور کلی نحوه استعلام تعداد پلاک های بنام چه برای فروشنده و چه برای خریدار، یکسان است. برای استعلام پلاک فعال و غیرفعال خودرو در سال ۱۴۰۳، می‌توانید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به پلاک‌های فک‌شده خود را دریافت کنید؛ البته بهتر است سراغ این روش نروید چون علاوه بر اتلاف وقت، باید هزینه بیشتری هم نسبت به روش‌های آنلاین که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم،‌ پرداخت کنید.

مراحل استعلام پلاک فعال خودرو با خلافی

اگر به دنبال ساده‌ترین روش استعلام پلاک فعال خودرو با کدملی هستید، استفاده از سامانه خلافی این امکان را برای شما فراهم کرده است. با مراجعه به سامانه خلافی دیگر نیازی به معطلی ندارید و می‌توانید به‌صورت کاملا غیرحضوری به تمام پلاک‌های فعال و غیرفعال به‌نام خود، دسترسی پیدا کنید. برای استعلام پلاک فعال خودرو به صورت آنلاین از سامانه khalafi.ir، کافیست مراحل زیر را به‌ ترتیب طی کنید:

  1. وارد منوی خدمات ما شده و از قسمت استعلام مدارک، گزینه پلاک‌های فعال را انتخاب کنید.
  2. کد ملی و شماره موبایل به‌نام خود را (به‌عنوان مالک) وارد کنید.
  3. پس از پرداخت هزینه استعلام، استعلام پلاک‌های فعال و غیرفعال را دریافت کنید.

نکته: درصورتی‌که مجددا بخواهید از این خدمت استفاده کنید، می‌توانید به‌جای وارد کردن اطلاعات درخواستی روی دکمه «اطلاعات ذخیره‌شده» کلیک کنید.

مراحل استعلام پلاک فعال خودرو با سامانه خلافی

مراحل استعلام پلاک فعال خودرو با اپلیکیشن پلیس من

برای استعلام پلاک فک‌شده، می‌توانید از خدمات پلیس من هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از تمام خدمات پلیس من، باید مراحل احراز هویت سخا را نیز انجام دهید. مراحل استعلام پلاک فعال خودرو در پلیس من، به‌ترتیب زیر است:

  1. بعد از ورود به پلیس من، از بخش لیست گروه خدمات، گزینه خدمات راهور را انتخاب کنید.
  2. از بین خدمات نمایش‌داده‌شده،  گزینه «استعلام پلاک‌ها (فعال و فک‌شده)» را انتخاب کنید.
  3. مراحل احراز هویت سخا را طی کنید سپس کد ملی و شماره موبایل مربوط به مالک را وارد کنید.
  4. هزینه استعلام را پرداخت کنید تا بتوانید اطلاعات پلاک فک‌شده یا فعال به‌نامتان را مشاهده کنید.

مراحل استعلام وضعیت پلاک (فعال و غیرفعال) با سامانه پلیس من

استعلام تاریخچه پلاک خودرو

استعلام تاریخچه پلاک خودرو قبل و بعد از خرید و فروش خودرو برای خریدار و فروشنده به کار می‌آید. آنها می‌توانند با نتیجه این استعلام، از فعال بودن پلاک مدنظرشان برای استفاده مجدد آگاهی پیدا کنند همچنین پس از معامله برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، اقدام کنند.

هزینه استعلام تاریخچه پلاک ۱۴۰۳

هزینه استعلام سوابق پلاک خودرو به روش آنلاین در سال ۱۴۰۳، مبلغ ۱۲,۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. درصورتی‌که قصد استعلام تاریخچه پلاک خودرو به‌صورت حضوری داشته باشید، این مبلغ وابسته به مراحل استعلام در دفاتر پلیس +۱۰ متغیر خواهد بود.

نحوه استعلام تاریخچه پلاک خودرو

استعلام سوابق پلاک خودرو را می‌توان از طریق روش‌های متعددی انجام داد؛ اما بهتر است شما سراغ روش‌هایی بروید که دارای خروجی معتبر و مراحل آسان باشد. در ادامه، بهترین روش برای استعلام پلاک خودرو و سوابق آن را معرفی کرده‌ایم.

استعلام تاریخچه پلاک خودرو با خلافی

برای استعلام تاریخچه پلاک خودرو از طریق سامانه خلافی، کافیست به شماره موبایل و کد ملی مالک خودرو و پلاک ماشین دسترسی داشته باشید. این روش استعلام تمام اطلاعات لازم درباره سوابق پلاک خودرو را به کاربران ارائه می‌کند. مراحل استعلام تاریخچه پلاک خودرو از khalafi.ir به ترتیب زیر است:

  1. منوی خدمات ما را باز کرده و از بخش استعلام مدارک، گزینه «سوابق پلاک» را انتخاب کنید.
  2. در صفحه بازشده، به ترتیب شماره پلاک، کد ملی و شماره موبایل مالک خودرو را وارد کنید.
  3. هزینه استعلام را پرداخت کرده و وارد صفحه مشاهده جزئیات سوابق پلاک خودتان شوید.

استعلام تاریخچه پلاک خودرو با خلافی

استعلام تاریخچه پلاک خودرو با پلیس من

برای استعلام تاریخچه پلاک خودرو از پلیس من باید ابتدا در سامانه سخا ثبت‌نام کرده و مراحل احراز هویت آن را طی کنید. استعلام سوابق پلاک خودرو در پلیس من هم نیازمند پرداخت هزینه بوده و به ترتیب مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. وارد سامانه شده و از قسمت لیست گروه خدمات، خدمات راهور را انتخاب کنید.
  2. از بین خدمات ارائه‌شده گزینه استعلام تاریخچه پلاک را انتخاب کنید.
  3. مراحل احراز هویت سخا را انجام داده و شماره پلاک را وارد کنید.
  4. کد ملی و شماره موبایل مربوط به مالک خودرو را وارد کنید.
  5. هزینه استعلام را پرداخت کنید تا جزئیات را ببینید.

استعلام وضعیت پلاک (تاریخچه پلاک) با پلیس من

مزایای استعلام وضعیت پلاک از khalafi.ir

استعلام پلاک‌های فعال و غیرفعال و استعلام سوابق پلاک از طریق سامانه khalafi، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای دریافت اطلاعات پلاک خودرو به‌صورت غیرحضوری است. با مراجعه به این سامانه علاوه‌بر خدمات عنوان‌شده می‌توانید از بسیاری دیگر از خدمات نیز بهره‌مند شوید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استعلام و پرداخت مالیات و نقل و انتقال خودرو و موتور
  • مشاهده سوابق خودرو و سنجش اصالت آن
  • استعلام و پرداخت خلافی خودرو و موتور
  • پیگیری وضعیت گواهینامه
  • و …

جمع‌بندی

در این مطلب از سامانه خلافی به معرفی انواع استعلام‌های مربوط به پلاک خودرو اشاره کردیم و مهم‌ترین استعلام‌ها معرفی کردیم. همانطور که در متن بیان شد، مهم‌ترین استعلام‌های پلاک پیش و پس از معامله خودرو عبارت‌اند از استعلام پلاک فعال و غیرفعال خودرو و استعلام تاریخچه پلاک. این استعلام‌ها به شما کمک می‌کند تا از آزادبودن پلاک برای استفاده مجدد و فک‌شدن پلاک پس از معامله خودرو همچنین انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو استفاده کنید. نتایج گفته‌شده از کلاه‌برداری و سوءاستفاده جلوگیری می‌کند و به مدیریت هزینه‌های شما برای برقراری بیمه شخص ثالث کمک می‌کند. اگر پاسخ پرسش‌های خود را در این مطلب نیافته‌اید، می‌توانید بخش سوالات متداول را مطالعه کنید همچنین ازطریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول استعلام وضعیت پلاک خودرو

در این بخش از مقاله به مهم‌ترین سوالات مربوط به استعلام پلاک خودرو هنگام خرید و فروش آن پاسخ داده شده است.

آیا استعلام پلاک فعال خودرو به صورت آنلاین امکان پذیر است؟

بله؛ شما می‌توانید برای اطلاع از وضعیت پلاک فعال به‌صورت آنلاین، به سامانه khalafi.ir مراجعه کنید.

آیا استعلام پلاک فعال خودرو با پیامک امکان‌پذیر است؟

خیر؛ متاسفانه امکان استعلام پلاک فعال از طریق پیامک وجود ندارد و تنها می‌توانید از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام به استعلام کنید:

  • استعلام پلاک فعال از خلافی
  • استعلام پلاک فعال از پلیس من و راهور۱۲۰
  • استعلام پلاک فعال ازطریق مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰

هدف از استعلام سوابق پلاک خودرو چیست؟

هدف از انجام استعلام تاریخچه پلاک خودرو برای اطلاع از جزئیات بیمه شخص ثالث است. فروشنده بعد از فروش خودرو می‌تواند با استفاده از خدمت استعلام تاریخچه پلاک از تخفیفات بیمه شخص ثالث مطلع شده و آن را به پلاک جدید خود یا بستگان درجه یک، منتقل کند؛ همچنین خریدار نیز می‌تواند پیش از مراجعه به تعویض پلاک از آزاد بودن یا نبودن پلاک‌های به‌نام خود و امکان استفاده مجدد از آنها اطمینان حاصل کند.

نحوه استعلام تاریخچه پلاک خودرو چگونه است؟

انجام مراحل استعلام سابقه پلاک خودرو به روش انتخابی شما بستگی دارد. درصورتی‌که هر یک از روش‌های سامانه خلافی، پلیس من یا دفاتر پلیس +۱۰ را انتخاب کنید، می‌توانید به مطالب مرتبط با هر یک از آنها در این مطلب مراجعه کرده و از مراحل انجام آن مطلع شوید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.