مهدی افراشته

نحوه استعلام تعداد پلاک‌ های بنام + تعداد پلاک مجاز افراد

تعداد مجاز پلاک خودرو برای هر فرد ( + آموزش استعلام تعداد پلاک‌ های بنام)

در معاملات خودرو، استعلام پلاک خودرو هم برای خریدار مهم است و هم برای فروشنده. خریدار با این کار مطمئن می‌شود که خودروی خریداری‌شده سرقتی نیست و فروشنده هم خیالش راحت می‌شود که پلاک خودروی سابقش فک شده و امکان ارتکاب جرم به‌نام او وجود ندارد. ما هم در مقاله استعلام تعداد پلاک‌ های بنام، به شما خواهیم گفت که نحوه استعلام گرفتن پلاک خودرو چگونه است، روش استعلام تعداد پلاک‌های خودرو برای هر فرد چیست و شما چگونه می‌توانید پلاک فعال و غیرفعال خود را استعلام بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با وبلاگ خلافی همراه باشید.

پلاک فعال خودرو چیست؟

پلاک فعال خودرو همان شماره پلاکی است که روی خودرو درج شده و در حال استفاده است. در زمان فروش خودرو، علاوه‌بر انجام کارهایی مثل پرداخت خلافی خودرو، پلاک خودرو نیز باید غیرفعال شود؛ در غیر این صورت، اگر خریدار با پلاک جرمی مرتکب شود، آن جرم به‌نام فروشنده ثبت خواهد شد.

تعداد مجاز پلاک خودرو برای هر فرد

محدودیت تعداد پلاک خودرو برای هر فرد ۵ عدد است و هیچ‌‌کس نمی‌تواند بیشتر از ۵ پلاک به نام خود داشته باشد؛ اما اگر نمی‌دانید در حال حاضر چند پلاک به نام شماست، در ادامه، نحوه‌ی استعلام پلاک خودرو را به شما خواهیم گفت.

تعداد مجاز پلاک خودرو برای هر فرد

نحوه استعلام پلاک های به نام

آنچه برای استعلام تعداد پلاک‌ های بنام نیاز دارید، کد ملی مالک پلاک خودرو و شماره موبایل متعلق به آن کد ملی است. برای انجام استعلام نیز می‌توانید از طریق سایت پلیس راهور یا از سامانه خلافی اقدام کنید. در این بخش، آموزش استعلام پلاک خودرو از هر دو روش را به شما خواهیم گفت.

آموزش استعلام پلاک ماشین در سامانه خلافی

بهترین روش استعلام پلاک خودرو و استعلام پلاک های بنام، استعلام از طریق سامانه خلافی است. khalafi.ir، سامانه جامع استعلام و پرداخت خودرویی و موتوری است که در آن علاوه‌بر استعلام پلاک ماشین، می‌توانید خلافی خودرو یا موتورسیکلت خود را پرداخت کنید. نحوه استعلام شماره پلاک خودرو در سامانه خلافی، به ترتیب زیر است:

  1. به صفحه «پلاک‌های فعال» بروید و در کادرهای مشخص‌شده، کد ملی مالک خودرو و شماره موبایل متعلق به آن را وارد کنید. در آخر، روی دکمه «استعلام پلاک‌های فعال» کلیک کنید.
  2. پس از مطالعه قوانین و مقررات، روی گزینه «پرداخت» کلیک کرده تا مبلغ استعلام از پلیس راهور را بپردازید. این مبلغ مصوب پلیس راهور بوده و سامانه خلافی دخل و تصرفی در آن ندارد.
  3. اطلاعات کارت بانکی خود را در صفحه درگاه پرداخت وارد کرده تا در نهایت، پلاک‌های فعال و غیرفعال شما و اطلاعات مربوط به آن نمایش داده می‌شود.

لازم است بدانید که استعلام‌های شما در سامانه خلافی ذخیره می‌شود و برای دسترسی به آن‌ها، می‌توانید به بخش «پرداخت‌های من» مراجعه کنید.

آموزش استعلام پلاک ماشین در سایت پلیس راهور

برای استعلام پلاک خودرو در سایت پلیس راهور، ابتدا باید به آدرس اینترنتی rahvar120.ir مراجعه کنید. در ادامه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از بین گزینه‌های موجود، روی گزینه «استعلام وضعیت پلاک فک‌شده» کلیک کنید.
  2. حالا برای ورود به سامانه سخا اقدام کنید و نام کاربری (کد ملی) و رمز عبورتان را وارد کنید. 
  3. از منوی سمت راست صفحه، ابتدا روی گزینه «خدمات استعلامی» و در ادامه،‌ روی گزینه «استعلام‌ها» کلیک کنید.
  4. خدمت «پلاک‌های فعال و غیرفعال» را از میان خدمات انتخاب کنید.
  5. در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، پس از مطالعه قوانین و انتخاب درگاه پرداخت، روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید.
  6. حالا اطلاعات کارت بانکی‌تان را در صفحه درگاه پرداخت وارد کنید تا جزئیات پلاک‌های فعال و غیرفعال شما نمایش داده می‌شود.

آموزش استعلام پلاک ماشین در سایت پلیس راهور

چگونه از تعداد پلاک‌ های فعال خود مطلع شویم؟

نحوه اطلاع از تعداد پلاک خودرو در سامانه سخا پلیس راهور، این‌گونه است که باید به بخش «استعلام‌ها» و در ادامه، از منوی خودرو قسمت «پلاک‌های فعال و غیرفعال» بروید و اطلاعات درخواستی را وارد کنید.

در سامانه خلافی نیز باید به بخش «پلاک‌های فعال» مراجعه کنید و بعد از وارد کردن کد ملی مالک خودرو و شماره موبایل متعلق به آن، تعداد پلاک‌های فعال خود را مشاهده کنید. در صورت استعلام پلاک‌های فعال از سامانه خلافی، اطلاعات زیر برای شما نمایش داده خواهد شد:

  • تعداد پلاک‌های فعال؛
  • تعداد پلاک‌های غیرفعال؛
  • وضعیت فعلی پلاک‌ها؛
  • شماره سریال پلاک‌ها؛
  • نام مرکز شماره‌گذاری؛
  • تاریخ فک پلاک.

چگونه پلاک خودرو را غیرفعال کنیم؟

در صورتی که تمامی مراحل تعویض پلاک برای فروش خودرو را به‌درستی پشت سر بگذارید، پلاک شما غیرفعال خواهد شد. غیرفعال شدن پلاک خودرو به این معنی است که شما دیگر مالک آن پلاک نیستید.

بیشتر بخوانید: شرایط تعویض پلاک موتور

زمان غیرفعال شدن پلاک خودرو

زمان غیرفعال شدن پلاک خودرو بلافاصله پس از تعویض پلاک در مراکز تعویض پلاک است؛ به عبارت دیگر، بعد از فعال شدن پلاک جدید خودرو، پلاک قبلی غیرفعال می‌شود و به مدت یک سال در انبار پلاک‌ها برای مالک نگهداری می‌شود.

نکته: با توجه به اینکه انتقال مالکیت خودرو به شخص جدید بلافاصله پس از تعویض پلاک انجام می‌شود، بهتر است به جای وکالت دادن به شخص خریدار برای تعویض پلاک، فروشنده به همراه او برای عملیات تعویض پلاک به مرکز برود. با این کار، هم از غیرفعال شدن پلاک خود مطمئن می‌شود و هم از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کند.

زمان غیرفعال شدن پلاک خودرو

جمع‌بندی استعلام تعداد پلاک‌ های بنام

در این مقاله به شما گفتیم که نحوه استعلام گرفتن پلاک خودرو چگونه است و شما چگونه می‌توانید پلاک خودرویتان را غیرفعال کنید؛ همچنین اشاره کردیم که غیرفعال شدن پلاک خودرو چقدر زمان می‌برد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به‌تازگی خودرویتان را فروخته‌اید یا قرار است خودروی جدیدی بخرید، حتما استعلام تعداد پلاک‌ های بنام را از سامانه خلافی استعلام بگیرید؛ چراکه با تعویق انداختن و نادیده گرفتن این کار، ممکن است عواقب سختی در انتظارتان باشد.

سوالات متداول استعلام تعداد پلاک‌ های بنام

تعداد مجاز پلاک فعال خودرو برای هر نفر چندتاست؟

تعداد مجاز پلاک خودرو برای هر فرد ۵ عدد است و امکان داشتن هم‌زمان بیشتر از ۵ پلاک فعال وجود ندارد.

چگونه بفهمم چند پلاک به اسم من است؟

برای استعلام تعداد پلاک‌ های بنام، می‌توانید به سایت پلیس راهور یا سامانه خلافی به آدرس khalafi.ir مراجعه کنید. برای استفاده از سامانه راهور شما باید در سامانه سخا ثبت‌نام کرده باشید؛ اما برای استعلام از طریق سامانه خلافی، نیازی به ثبت‌نام در سامانه سخا ندارید.

چطور استعلام پلاک فعال بگیریم؟

نحوه استعلام گرفتن پلاک فعال از دو طریق امکان‌پذیر است: مراجعه به سایت پلیس راهور یا استعلام گرفتن از سامانه khalafi.ir. برای استفاده از سایت پلیس راهور لازم است در سامانه سخا ثبت‌نام کرده باشید؛ اما برای مشاهده پلاک‌های فعال در سامانه خلافی، نیازی به ثبت‌نام در سامانه سخا نخواهید داشت.

چرا پلاک من پس از فروش خودرو فعال است؟

ممکن است تا چند روز بعد از نقل و انتقال خودرو، پلاک به نام فروشنده‌ی خودرو فعال باشد. اگر در این مدت، خریدار مرتکب جرمی شود، این تخلف به نام فروشنده ثبت خواهد شد؛ به همین دلیل، پلیس بارها اعلام کرده است که معامله وکالتی انجام ندهید.

آیا پلاک خودرو با فروش وکالتی هم غیرفعال می‌شود؟

در صورتی که خودروی خود را وکالتی فروخته باشید، پلاک شما روی خودرو باقی می‌ماند و خودرو هم‌چنان به نام شما خواهد بود؛ در این صورت، اگر مالک جدید مرتکب جرم یا تخلفی شود، به‌نام شما ثبت می‌شود. از طرفی، نمی‌توانید در طرح‌های فروش و پیش‌فروش شرکت‌های خودروسازی شرکت کنید.

چگونه غیرفعال نشدن پلاک در فروش وکالتی خودرو را پیگیری کنیم؟

در این صورت، فروشنده باید از طریق شکایت به شورای حل اختلاف برای غیرفعال شدن پلاک خود درخواست کند.

آیا نحوه استعلام پلاک موتورسیکلت با نحوه استعلام پلاک خودرو یکسان است؟

خیر؛ در حال حاضر، استعلام پلاک موتورسیکلت از طریق سامانه‌های اینترنتی امکان‌پذیر نیست.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.