ساناز امینی

اشتباهات رایج و نکات مهم در خرید ماشین کارکرده

نکات مهم خرید خودرو دست دوم

با بالا رفتن قیمت خودروهای صفر به‌خصوص در سامانه یکپارچه خودرو،‌ تقاضا برای خرید خودروهای دست دوم بالا رفته است؛ اما، مشکل اینجاست که بسیاری از افراد، بدون داشتن اطلاعات کافی اقدام به خرید خودرو می‌کنند که همین موضوع آنها را به‌دردسرهای کوچک و بزرگ می‌اندازد. ما در این مقاله از سامانه خلافی به نکات مهم در خرید ماشین دست دوم اشاره کرده‌ایم که شما را در عیب یابی خودرو دست دوم راهنمایی کنیم؛ چرا که، شما برای خرید خودرو، مبلغ بالایی را هزینه می‌کنید بنابراین باید از اشتباهات رایج در زمان خرید خودرو آگاه باشید تا در دام آنها گرفتار نشوید.

اشتباهات رایج خرید خودرو دست دوم

هنگام خرید اتومبیل کارکرده، اشتباهاتی با عنوان اشتباهات رایج خرید خودرو دست دوم وجود دارد که عدم آگاهی از آنها برای شما دردسرساز می‌شود. این اشتباهات شامل مواردی مانند اعتماد کردن به حرف به‌جای بررسی درست و دقیق، بررسی نکردن جزئیات فنی و ظاهری، مشورت نکردن با افراد متخصص و آگاه و … است.

ما در ادامه این اشتباهات را به نکات مهم خرید خودرو دست دوم تبدیل کرده‌ایم تا شما را از دردسرهای کوچک و بزرگ این مسیر نجات دهیم! در نتیجه، اگر می‌خواهید ضرر نکنید، همراه ما باشید.

نکات مهم خرید خودرو دست دوم

ما در این بخش، اشتباهات رایج خرید خودرو دست دوم به نکات مهم خرید خودرو دست دوم تبدیل کرده‌ایم تا شما را از دردسرهای کوچک و بزرگ این مسیر نجات دهیم و راهنمای شما در این مسیر باشیم. شما با خواندن این بخش، نه‌تنها متوجه کارهایی می‌شوید که نباید بکنید؛ بلکه، یاد می‌گیرید که چه کارهایی را انجام دهید تا معامله ماشین درست و بی‌دردسری را تجربه کنید. در نتیجه، اگر می‌خواهید ضرر نکنید، همراه ما باشید.

نکات مهم خرید خودرو دست دوم

اولین نکته از نکات مهم خرید خودرو دست دوم: اعتماد نکردن به حرف فروشنده خودرو

در زمان معامله خودرو نباید گول حرف دیگران به‌خصوص فروشنده را بخورید و باید خودتان تمامی موارد فنی و ظاهری را بررسی کنید. این کار باعث می‌شود که از سلامت خودرو مطمئن شوید؛ البته، اگر دانشی درباره خودرو ندارید، بهتر است برای عیب یابی خودرو با یک فرد متخصص مشورت کنید تا راهنمای خرید خودروی دست دوم شما باشد.

پیشنهاد ما این است که درمورد تسویه خلافی و عوارض‌های خودرو نیز به حرف فروشنده، اعتماد نکنید. حتما گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی و سایر عوارض‌ها مانند عوارض آزادراهی، عوارض سالیانه و … را از او بخواهید؛ چرا که، پس از نوشتن مبایعه‌نامه، خودرو به شما تحویل داده می‌شود و از آن لحظه، تسویه تخلفات و سایر عوارض برعهده شما خواهد بود مگراینکه در مبایعه‌نامه، چیزی به‌غیر از این نکته ذکر شود.

حتما یادتان باشد که از داشتن بیمه شخص ثالث همچنین نداشتن جریمه بیمه شخص ثالث بر روی پلاک خودرو، اطمینان حاصل کنید؛ چراکه، نداشتن بیمه شخص ثالث یا داشتن جریمه بیمه شخص ثالث درصورت نوشتن مبایعه‌نامه بدون آگاهی از آنها، برای شما دردسر و ضرر مالی و غیرمالی ایجاد خواهد کرد.

نکته: شما می‌توانید با استعلام اصالت و سوابق خودرو از وضعیت بدهی‌های ماشین مانند خلافی و عوارض‌ها و … همچنین وضعیت بیمه شخص ثالث اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین، اگر فروشنده از نشان دادن گواهی مفاصا حساب خلافی و بیمه‌نامه شخص ثالث امتناع کرد، حتما برای استعلام سوابق و اصالت خودرو که در ادامه متن شرح داده شده است، اقدام کنید.

بررسی کردن جزئیات ظاهری و فنی

جزئيات ظاهری و فنی هنگام خرید اتومبیل دست دوم مهم است؛ چرا که، شما مبلغ زیادی پرداخت می‌کنید. در نتیجه، از چک‌کردن آینه‌ها، صندلی‌ها، سیستم تهویه و سایر موارد خجالت نکشید و به معامله خود اهمیت دهید. در ضمن، حتما باید قسمت زیرین خودرو را بررسی کنید تا از سلامت اگزوز و قطعات دیگر اطمینان داشته باشید.

اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید از پس بررسی کردن جزئیات ظاهری و فنی بربیایید، بهتر است که از یک متخصص کمک بگیرید تا دچار مشکل نشوید. حتما از متخصص بخواهید که تمام جزئیات تأثیرگذار در قیمت خودرو را بررسی کند تا ارزش واقعی و حقیقی ماشین مشخص شود و شما ضرر نکنید.

بررسی کردن کارکرد خودرو

دست‌کاری کیلومتر ماشین، کار سختی نیست؛ ولی، تشخیص این مورد باید توسط مکانیک انجام شود پس توصیه می‌کنیم در زمان معامله، حتما به مسافت طی‌شده خودرو یا همان کارکرد خودرو توجه کنید. در ضمن، حتما به چراغ‌ها و اخطار‌های کیلومترشمار توجه کنید و از این موارد، به‌سادگی عبور نکنید؛ مثلا روشن بودن چراغ چک می‌تواند خبر از یک خرابی در سیستم فنی خودرو بدهد.

انجام دادن تست رانندگی

بهترین راه عیب‌ یابی خودرو دست دوم، رانندگی با آن است. اگر خودروی انتخابی صدای اضافی داشته باشد، به‌درستی گاز نخورد یا ترمزها و صفحه کلاچ ایرادی داشته باشد، هنگام تست رانندگی مشخص خواهد شد. برای تست رانندگی بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید و خودتان هم در خودرو حضور داشته باشید تا تصمیم نهایی را درباره عیب یابی خودرو بگیرید.

مشورت کردن با مکانیک

شاید شما در بسیاری از موارد نتوانید عیب خودرو را پیدا کنید یا با خرابی های رایج خودرو آشنایی چندانی نداشته باشید. اینجاست که اهمیت مشاوره خرید خودرو دست دوم مشخص می‌شود. اگر به مکانیک دسترسی ندارید از کسی کمک بگیرید که شناخت کافی نسبت به خودرو دارد و بتواند مشکلات آن را بررسی کند.

آخرین نکته از نکات مهم خرید خودرو دست دوم: بررسی کردن اصالت خودرو

بررسی وضعیت اصالت اتومبیل، مهم‌ترین و آخرین نکته از نکات مهم در خرید ماشین دست دوم است. شما می‌توانید با استفاده از این خدمت، در مورد مدارک خودرو و گذشته‌ی آن اطلاعاتی کسب کنید که در انتخاب شما به‌صورت مثبت یا منفی تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه متن استعلام سوابق و اصالت خودرو را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم تا راهنمای خرید خودروی دست دوم را کامل کنیم.

بررسی کردن سوابق و اصالت خودرو

استعلام اصالت خودرو؛ مهم‌ترین نکته از نکات مهم خرید خودرو دست دوم

استعلام سوابق و اصالت خودرو، خدمتی جدید است که از سوی دولت برای متقاضیان خرید اتومبیل کارکرده فراهم شده است و از طریق سامانه‌های متعددی در دسترس قرار گرفته است. مهم‌ترین موردی که با استعلام اصالت و سوابق خودرو مشخص می‌شود، قابل‌معامله بودن یا غیرقابل‌معامله بودن ماشین است. لازم به ذکر است که این استعلام، اجباری نیست اما توصیه می‌شود؛ چرا که، اطلاعات مهمی را درمورد خودرو به شما می‌دهد.

این استعلام، اطلاعات دقیقی از مدل، رنگ، کاربری، نوع سوخت، سال ساخت، تاریخ شروع و پایان بیمه‌نامه، تعداد نقل‌ و انتقال، عوارض آزادراهی، خلافی و جریمه خودرو را برای شما مشخص می‌کند. استعلام اصالت از ۲ روش امکان‌پذیر است که در ادامه معرفی و بررسی شده‌اند. این دو روش شامل استعلام با کارت خودرو و استعلام با برگه سبز خودرو است.

استعلام اصالت با کارت خودرو

اولین روشی که می‌توانید برای استعلام اصالت خودرو انتخاب کنید، روش استعلام اصالت با کارت خودرو است. این روش تنها به بارکد موجود بر روی کارت خودرو به‌همراه کد ملی فروشنده و کد ملی خریدار برای استعلام نیاز دارد. حواستان باشد که شماره بارکد خودرو بر پشت آن حک شده است.

استعلام اصالت با برگه سبز

دومین روشی که برای استعلام اصالت خودرو در نظر گرفته شده است، استعلام اصالت با برگه سبز است. شما باید از روی برگه سبز خودرو، شماره برگه سبز که در بالا سمت چپ قرار دارد را بردارید و در محل مورد نظر وارد کنید. لازم به ذکر است که شما به کد ملی فروشنده و کد ملی خریدار نیز در کنار شماره برگه سبز نیاز دارید تا نتیجه استعلام را مشاهده کنید.

استعلام اصالت خودرو با khalafi.ir؛ به‌زودی

سامانه خلافی، سامانه هوشمند استعلام و پرداخت‌های مربوط به خودرو و ملک شماست که خدمات متنوعی را برای شما فراهم کرده است. یکی از جدیدترین خدماتی که به‌زودی به خدمات سامانه خلافی اضافه می‌شود، استعلام اصالت و سوابق خودرو با کارت ماشین و برگه سبز است.

استعلام سوابق و اصالت خودرو؛ مهم‌ترین نکته در خرید خودرو دست دوم

مراحل استعلام اصالت خودرو در سامانه خلافی

شما برای این استعلام حتما باید به کد ملی فروشنده و کد ملی خریدار به‌همراه شماره موبایل فروشنده برای دسترسی به کد یکبار مصرف ارسال‌شده، دسترسی داشته باشید تا بتوانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. انتخاب روش استعلام اصالت خودرو از میان کارت خودرو و برگه سبز
  2. وارد کردن شماره بارکد خودرو یا شماره برگه سبز در فرم
  3. وارد کردن کد ملی فروشنده خودرو در فرم
  4. وارد کردن کد ملی خریدار خودرو در فرم
  5. وارد کردن کدیکبارمصرف ارسال‌شده
  6. مشاهده جزئیات استعلام

مزایای استعلام اصالت خودرو با سامانه خلافی

یکی از نکات مهم در خرید ماشین دست دوم، استعلام خلافی و جریمه خودرو برای کسب اطمینان از تسویه آنها است. با استعلام اصالت خودرو، علاوه بر دسترسی به سوابق و اطلاعات قانونی خودرو، می‌توانید از جرایم آن نیز مطلع شوید. در ضمن، شما می‌توانید در صورت نیاز به استعلام و پرداخت خلافی از طریق سامانه خلافی نیز اقدام کنید؛ چرا که، این سامانه علاوه‌بر خدمت استعلام اصالت و سوابق خودرو، خدمت استعلام و پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی را نیز ارائه می‌دهد.

همین موضوعات موجب تبدیل شدن سامانه خلافی به یکی از بهترین سامانه‌های استعلام اصالت خودرو شده است؛ چرا که، مزیت‌های متعددی مانند سریع شدن و راحت شدن معامله خودرو را برایتان به‌همراه دارد.

جمع‌بندی نکات مهم خرید خودرو دست دوم

حالا که با اشتباهات رایج خرید خودرو دست دوم و سرویس اصالت خودرو آشنا شده‌اید، باید نکات مهم این مقاله را جمع‌بندی کنیم. هنگام خرید ماشین دست دوم باید به نکات ظاهری و فنی خودرو توجه ویژه‌ای کنید تا خرید اشتباهی نداشته باشید؛ همچنین، مشکلات خودرو را به‌دقت بررسی کنید و از یک فرد متخصص به‌عنوان راهنمای خرید خودرو کارکرده کمک بگیرید. در نهایت، باید پیش از نوشتن مبایعه‌نامه، حتما استعلام سوابق و اصالت خودرو را بگیرید.

شاید بررسی نکات مهم در خرید ماشین دست دوم زمان ببرد؛ ولی، به‌دلیل اینکه شما مبلغ زیادی پرداخت می‌کنید، پس مراحل مربوط به نحوه خرید خودرو دست دوم را جدی بگیرید. اکنون دیگر همه شما پاسخ این سوال که چگونه ماشین دست دوم بخریم را می‌دانید؛ اما، اگر نکته‌ی باقی‌مانده است که نمی‌دانید، حتما با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول نکات مهم خرید خودرو دست دوم

ما در ادامه سوالات متداول شما درمورد این مطلب از سامانه خلافی را آورده‌ایم تا اگر پاسخ سوالات خود را در طول مطلب نیافته‌اید، اینجا آنها را پیدا کنید. اگر همچنان سوالی باقی‌مانده است که پاسخ داده نشده است، حتما با ما در میان بگذارید.

آیا نکات مهم خرید خودرو دست دوم به نکات این مطلب ختم می‌شود؟

خیر؛ نکات متعددی وجود دارد که وابسته به خرید شما است؛ اما، ما رایج‌ترین و مهم‌ترین اشتباهات را به‌همراه نکات آن آوردیم تا شما را از آنها نجات دهیم.

آیا استعلام اصالت خودرو با کارت ماشین و برگه سبز تفاوت دارد؟

خیر؛ جزئیات استعلام در هر دو روش یکسان است و تفاوتی ندارد. فقط اطلاعات ورودی شما برای دیدن نتیجه استعلام متفاوت است. توصیه می‌کنیم ابتدا اولویت خود را روی عیب یابی خودرو بگذارید سپس در صورت مورد تایید بودن خودرو از نظر ظاهری و فنی، استعلام اصالت را انجام دهید.

آیا بیمه‌نامه خودرو در قیمت خودرو دست دوم موثر است؟

بله؛ در خرید اتومبیل دست دوم حتما سابقه بیمه را بررسی کنید چرا که اگر موعد تمدید بیمه نزدیک باشد شما باید برای آن هزینه کنید؛ پس، می‌توانید هزینه بیمه را از قیمت کل کم کنید.

خرید و فروش وکالتی خودرو چه مشکلاتی دارد؟

ممکن است فردی که به او وکالت می‌دهید، مراحل تعویض پلاک را انجام ندهد و پلاک به نام شما بماند که دردسرهای کوچک و بزرگ دارد پس حتما باید از انتقال کامل خودرو مطمئن شوید.

مشکلات رایج در خودروهای خارجی چیست؟

به دلیل اینکه خودروهای خارجی قیمت بیشتری دارند پس برای بررسی آن‌ها حتما از یک فرد مطمئن کمک بگیرید تا تایرها، ترمز، قسمت زیرین ماشین، سیستم کامپیوتری و سایر موارد را بررسی کند. یک مکانیک مطمئن می‌تواند بهترین راهنمای خرید خودرو دست دوم خارجی باشد.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.