ساناز امینی

جریمه بیمه شخص ثالث و قوانین آن در سال ۱۴۰۳

جریمه بیمه شخص ثالث

اگر خودرو یا موتور داشته باشید، حتما می‌دانید که دو نوع بیمه برای وسیله نقلیه‌تان وجود دارد. این دو نوع بیمه شامل بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث است که به‌هنگام حوادث، زیان‌های مالی و جانی شما را جبران می‌کند. بیمه بدنه، بیمه‌ای اختیاری است؛ اما، بیمه شخص ثالث، بیمه‌ای اجباری است که عدم صدور و تمدید آن عواقبی مانند جریمه بیمه شخص ثالث را به‌همراه دارد. هنگامی که جریمه در کار است، روش‌هایی برای استعلام و پرداخت آن همچنین صحبت‌هایی در مورد بخشش آن وجود خواهد داشت. ما اینجاییم تا تمام موضوعات مرتبط با جریمه بیمه شخص ثالث را برای شما بازگو کنیم؛ بنابراین، همراه سامانه خلافی بمانید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص سوم، بیمه‌ای است که سه شخص در آن درگیر هستند. شخص اول بیمه‌گذار، شخص دوم بیمه‌گر و شخص سوم آسیب‌دیده در حوادث رانندگی است. هنگامی که حوادث رانندگی رخ می‌دهد، اگر خودرو یا موتور بیمه شخص ثالث داشته باشند، هزینه‌های مربوط به شخص سوم که آسیب‌های جانی یا مالی دیده باشد از سوی شخص دوم که شرکت بیمه‌گر است جبران می‌شود. در ضمن، هزینه‌های مربوط به شخص اول که آسیب‌های جانی دیده باشد از سوی شخص دوم که شرکت بیمه‌گر است جبران می‌شود؛ اما، آسیب‌های مالی او تحت پوشش این بیمه قرار نمی‌گیرد چون مربوط به بیمه بدنه است.

عواقب عدم صدور یا عدم تمدید بیمه شخص ثالث

از آنجایی که داشتن بیمه شخص سوم اجباری است، عدم صدور یا عدم تمدید آن، عواقبی دارد تا شما را به صدور و تمدید آن تشویق کند. ما در ادامه تمام عواقب را آورده‌ایم؛ اما، خوب است بدانید که رایج‌ترین آنها، جریمه بیمه شخص ثالث موتور و خودرو است البته این جریمه، انواعی دارد که معرفی و بررسی می‌شود.

  1. جریمه
  2. توقیف خودرو و موتور
  3. عدم امکان خرید و فروش خودرو و موتور
  4. جبران تمام خسارت‌های مالی و جانی در حوادث رانندگی به شرط مقصر بودن

نکته: اگر در حوادث رانندگی مقصر نباشید اما بیمه شخص سوم نداشته باشید، نمی‌توانید خسارت خود را بگیرید؛ حتی، جریمه و توقیف هم می‌شوید.

تصادف دو ماشین بدون بیمه شخص ثالث

انواع جریمه بیمه شخص ثالث

جریمه عدم تمدید بیمه شخص ثالث، رایج‌ترین عواقبی است که در صورت عدم صدور و عدم تمدید آن گریبان‌گیر شما می‌شود؛ اما، جالب است بدانید که دو نوع جریمه بیمه شخص ثالث وجود دارد. یک جریمه از سوی سازمان راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود و یک جریمه از روی سازمان بیمه مرکزی صادر می‌شود. ما در ادامه هر دو نوع جریمه را توضیح داده‌ایم؛ بنابراین، همراه سامانه خلافی بمانید.

جریمه راهنمایی و رانندگی بیمه شخص ثالث

جریمه راهنمایی و رانندگی بیمه شخص ثالث، یکی از جریمه‌های جدول جرایم رانندگی ۱۴۰۳ است. این جریمه با عنوان دقیق «نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر» شناخته می‌شود. مبلغ جریمه راهنمایی و رانندگی این تخلف ۱۵۰ هزار تومان است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که جریمه راهنمایی و رانندگی این تخلف به بخش نقدی آن ختم نمی‌شود؛ بلکه، حتماً توقیف در راه است. هنگامی که توقیف خودرو یا موتور انجام شود، ترخیص آن از پارکینگ نیاز به صدور یا تمدید بیمه شخص ثالث دارد؛ همچنین، نیاز به تسویه خلافی، عوارض‌ها و … دارد که برای شما دردسرساز است.

عنوان تخلف رانندگی

کلان‌شهرها (ریال)

سایر شهرها (ریال)

روستاها (ریال)

نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر

۱/۵۰۰/۰۰۰

جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث سازمان بیمه

سازمان بیمه نیز مانند سازمان راهنمایی و رانندگی برای عدم توجه به اجبار در صدور و تمدید بیمه شخص ثالث، جریمه‌ای را در نظر گرفته است. جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث از سوی سازمان بیمه به‌صورت روزشمار محاسبه می‌شود؛ اما، حداکثر آن یک سال معادل ۳۶۵ روز است. در حقیقت، اگر شما دو سال تأخیر داشته باشید، همان یک سال برای شما محاسبه می‌شود.

اکنون، حتما می‌پرسید که جریمه بیمه شخص ثالث روزی چقدر است؟ محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به این صورت است که قیمت بیمه شخص ثالث کامل بدون تخفیف تقسیم بر ۳۶۵ روز می‌شود. عدد به دست آمده در تعداد روزهای دیرکرد شما برای صدور یا تمدید بیمه ضرب می‌شود. مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ برای یک خودرو چهار سیلندر معمولی حدود ۱۵.۷۵۷ تومان به ازای هر روز است.

نکته: این جریمه با نام‌های متفاوت مانند جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث و جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث شناخته می‌شود؛ بنابراین، باید بدانید که هر جا هر یک از این عناوین را مشاهده کردید، معنای یکسان دارند. 

جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث

بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث

 بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث شیرین‌ترین بحث ما در میان بحث جریمه‌ای مطلب فوق است! اگر به دنبال بخشش جریمه بیمه شخص ثالث هستید، باید بدانید که موضوع بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث و بخشش جریمه راهنمایی و رانندگی آن، دو موضوع مجزا است. بستگی دارد که شما به‌دنبال بخشش کدام یک باشید. ما در ادامه در مورد هر دو صحبت کرده‌ایم:

بخشش جریمه راهنمایی و رانندگی بیمه شخص ثالث

اگر جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث از سوی راهنمایی و رانندگی برای شما صادر شده است، باید بدانید که امید چندانی به بخشش نیست؛ البته، اگر جریمه‌تان در دسته‌ی جرایم تسلیمی، الصاقی یا خودداری بوده است همچنین به علت عدم پرداخت دوبرابر شده است، احتمال اندکی برای بخشش دوبرابری آن از سوی سازمان راهنمایی و رانندگی وجود دارد که قطعی نیست.

بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث سازمان بیمه

برخلاف سازمان راهنمایی و رانندگی، سازمان بیمه مرکزی دست‌و‌دل‌باز است! این سازمان هر سال بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث را به شرط صدور یا تمدید بیمه یک ساله دارد؛ البته، زمان بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ مشخص نیست؛ اما، نگران نباشید چون گاهی اگر زمان آن تمام شود، تمدید بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث انجام می‌شود. در ضمن، گاهی شرکت‌های بیمه‌گر به مناسبت‌های خاص مانند تولد شرکت، این کار را انجام می‌دهند.

به‌روزرسانی خرداد ۱۴۰۳: بر اساس بخشنامه جدید بیمه مرکزی، مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه زمینی فاقد بیمه‌نامه معتبر بخشوده خواهد شد. این بخشودگی به‌مدت ۲۰ روز از دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۳ ادامه دارد. بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو در زمان تعیین‌شده، صرفا در صورت خرید بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده با مدت اعتبار یک ساله اعمال می‌شود.

نکته: اگر اعتبار بیمه شخص ثالث شما در پارکینگ نیروی انتظامی تمام شده باشد، شما می‌توانید با برگه توقیف، درخواست لغو جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث را به شرکت بیمه‌گر خودرو یا موتور خود بدهید تا مشمول بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث شوید.

بخشش دیرکرد بیمه شخص ثالث

روش‌های استعلام و پرداخت جریمه بیمه شخص ثالث

مشخص است که روش‌های استعلام و پرداخت انواع جریمه بیمه شخص ثالث متفاوت است. ما در ادامه روش‌های پرداخت هر کدام را به‌صورت مجزا آورده‌ایم:

روش‌های پرداخت جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث سازمان بیمه

باید بدانید که پرداخت جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث سازمان بیمه با صدور یا تمدید بیمه شخص ثالث انجام می‌شود؛ یعنی، هر زمان که بخواهید صدور یا تمدید آن را انجام دهید، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را نیز تسویه می‌کنید. در نتیجه، روش‌های پرداخت این نوع از جریمه همان روش‌های صدور و تمدید بیمه است. نکته‌ی مهم این است که شما نمی‌توانید تنها به تسویه بدهی بپردازید؛ بلکه، باید حق بیمه را بدهید.

روش‌های پرداخت جریمه راهنمایی و رانندگی بیمه شخص ثالث

روش‌های پرداخت جریمه راهنمایی و رانندگی بیمه شخص ثالث همان روش‌هایی است که شما برای استعلام خلافی موتور و خودرو و پرداخت آن‌ها استفاده می‌کنید. این روش‌ها، شامل موارد زیر است:

  1. استعلام و پرداخت جریمه بیمه شخص ثالث با سامانه خلافی
  2. استعلام و پرداخت خلافی با مراجعه به پلیس +۱۰
  3. استعلام و پرداخت خلافی از سایت راهور ۱۲۰
  4. استعلام و پرداخت خلافی از پلیس من

تصادف دو ماشین بدون بیمه خودرو

سامانه خلافی؛ سامانه پرداخت جریمه بیمه شخص ثالث

شما می‌توانید هر یک از روش‌های مذکور را برای استعلام و پرداخت جریمه راهنمایی و رانندگی بیمه شخص ثالث استفاده کنید؛ اما، بهترین روش، روشی است که بیشترین ویژگی‌ها را داشته باشد. روش استعلام و پرداخت جریمه بیمه شخص ثالث موتور و خودرو با سامانه خلافی همان بهترین روش است. ویژگی‌های این روش شامل موارد زیر است:

  • تسویه آنی
  • جزئیات به‌روز
  • دسترسی به سوابق
  • ذخیره‌سازی و نام‌گذاری اطلاعات
  • روش‌های متنوع برای استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن
  • و …

جمع‌بندی…

ما در این مطلب به یکی از خطرناک‌ترین کارهایی که یک راننده خودرو یا موتور می‌تواند در حق خود و دیگران انجام دهد اشاره کردیم. این کار، بی‌توجهی به صدور یا تمدید بیمه شخص ثالث است؛ چرا که، این بیمه در زمان حوادث، زیان‌های مالی و جانی راننده و شخص آسیب‌دیده را جبران می‌کند. در نتیجه، جریمه‌ای برای جلوگیری از بی‌توجهی به اعتبار بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده است.

گفتیم که جریمه بیمه شخص ثالث شامل جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث و جریمه راهنمایی و رانندگی آن است. هر دو جریمه باید استعلام و پرداخت شود؛ اما، گاهی شانس با متخلفان یار است که بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث به کمکشان می‌آید.

نکته‌ی حائز اهمیت در مورد جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث این است که تخفیف بیمه‌ی شما را از بین نمی‌برد. مادامی که شما از خدمات شرکت بیمه‌گر استفاده نکنید حتی با وجود جریمه مشمول تخفیف خواهید بود. در نتیجه، نگران تخفیف‌ها نباشید.

سوالات متداول جریمه بیمه شخص ثالث

آیا بیمه شخص ثالث باید به نام مالک باشد؟

خیر؛ طبق قوانین بیمه، برای دریافت خسارت هنگام تصادف لازم نیست که بیمه شخص حتما به نام صاحب ماشین باشد.

مهلت بخشش جریمه بیمه شخص ثالث چقدر است؟

این مهلت بسته به بخشنامه بیمه مرکزی در هر دوره متفاوت است؛ اما در اغلب مواقع، ۲۰ روز مهلت بخشش جریمه بیمه شخص ثالث است.

قانون جدید بیمه شخص ثالث برای راننده مقصر چیست؟

طبق بخشنامه جدید بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳، با توجه به اینکه میزان دیه کامل به یک میلیارد و دویست میلیون تومان افزایش یافت، سقف خسارت پرداختی به آسیب‌دیدگان نیز تغییر کرده است؛ بر همین اساس، سقف خسارت جانی پرداختی برابر با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، سقف پوشش خسارت راننده برابر با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، حداقل پوشش مالی برابر با ۴۰ میلیون تومان و حداکثر آن برابر با ۸۰۰ میلیون تومان است.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.