عوارض آزادراهی، هزینهای است که رانندگان برای عبور از آزادراههای کشور پرداخت میکنند. همه ما اگر فقط یکبار از این مسیرها عبور کرده باشیم، با پرداخت این هزینهها روبهرو شدهایم. نکته مهم اینجاست که این مبلغها در همه آزادراهها یکسان نیستند و بر اساس عوامل مختلفی تعیین میشوند. بنابراین، برای اینکه بدون غافلگیری و با برنامهریزی از این مسیرها عبور کنید، باید هزینه عوارض را بدانید. در این مطلب از خلافی داتآیآر به جدول نرخ عوارض آزادراهی ۱۴۰۴ و عواملی مؤثر بر آن میپردازیم.
نرخ عوارض آزادراهی چند وقت یکبار تغییر میکند؟
در اکثر مواقع نرخ عوارض آزادراهی بهصورت سالیانه تعیین میشود. اما در برخی شرایط ممکن است این نرخها در دو بازه ششماهه تنظیم شوند. به طور کلی، عوارض آزادراهی یکی از هزینههایی است که در طول سال چند بار نام آن را میشنویم.
چه زمانی که یک آزادراه جدید راهاندازی میشود و چه وقتی که نرخهای جدید اعلام میشوند، این عوارض تغییر میکنند. این کار برای آن است که بتوان با توجه به تغییرات اقتصادی یا شرایط راه، تصمیمگیری دقیقتری انجام داد. پس اگر زیاد از این مسیرها عبور میکنید، بهتر است هر شش ماه یکبار هم نرخها را بررسی کنید تا غافلگیر نشوید.
چه عواملی روی نرخ عوارض آزادراهی تأثیر میگذارند؟
مبلغی که بهعنوان عوارض آزادراهی پرداخت میکنیم، فقط برای عبور از جاده نیست. این مبلغ تحتتأثیر عوامل متعددی تعیین میشود که مستقیماً با کیفیت و خدمات مسیر در ارتباط هستند. موارد زیر، چند مورد از مهمترین عوامل مؤثر بر نرخ عوارض آزادراهی هستند:
- استهلاک جاده: با عبور هزاران خودرو از آزادراهها، سطح جاده بهمرور دچار فرسایش میشود. نگهداری و ترمیم این مسیرها هزینهبر است و بخشی از عوارض به همین موضوع اختصاص پیدا میکند.
- هزینه تعمیرات و نگهداری: آزادراهها به تعمیر تابلوها، روشنایی، گاردریلها و آسفالت نیاز دارند. همه این موارد بهصورت دورهای بررسی و بازسازی میشوند و هزینه آنها را در نرخ عوارض لحاظ میکنند.
- ایجاد و نگهداری امکانات رفاهی: ایستگاههای استراحت، پمپبنزینها و سرویسهای بهداشتی جزو امکانات رفاهی جاده هستند. تجهیز و نگهداری آنها بخشی از بودجه عوارض را به خود اختصاص میدهد.
- طول مسیر آزادراه: هرچه مسیر آزادراه طولانیتر باشد، هزینه نگهداری از آن هم بیشتر است. به همین دلیل نرخ عوارض در مسیرهای بلندتر معمولاً بیشتر تعیین میشود.
- نوع ساختار آزادراه (دولتی یا مشارکتی): در بعضی از مسیرها بخش خصوصی در ساخت آزادراه مشارکت داشته است. در این موارد، بخشی از عوارض برای بازگشت سرمایه پیمانکار در نظر گرفته میشود.
- میزان تردد خودروها: در آزادراههایی با ترافیک بالا، هزینه نگهداری بیشتر میشود. به همین دلیل ممکن است نرخ عوارض در این مسیرها بالاتر باشد.
جدول نرخ عوارض آزادراهی ۱۴۰۴
برای اینکه بدون دردسر و با آگاهی کامل در مسیرهای مختلف رانندگی کنید، باید از نرخ بهروز عوارض آزادراهی مطلع شوید. در ادامه، جدول نرخ عوارض آزادراهی سال ۱۴۰۴ را برای مسیرهای اصلی کشور آماده کردهایم. این جدول به شما کمک میکند تا پیش از سفر، برنامهریزی دقیقتری داشته باشید:
نام آزادراه | نام قطعه (پیمایش) | عوارض سواری (به ریال) | عوارض وانت (به ریال) | عوارض مینیبوس (به ریال) | عوارض کامیونت (به ریال) | عوارض اتوبوس (به ریال) | عوارض کامیون دو محور (به ریال) |
تبریز – ارومیه (پل میانگذر) | – | 150,000 | 165,000 | 130,000 | 250,000 | 300,000 | 325,000 |
تهران – شمال | قطعه چهار | 165,000 | 260,000 | 230,000 | 325,000 | 325,000 | 380,000 |
قطعه یک (عادی) | 495,000 | 650,000 | 670,000 | – | 750,000 | – | |
قطعه یک (تعطیلات) | 650,000 | 650,000 | 670,000 | – | 750,000 | – | |
تونل البرز شرقی (ویژه روزهای عادی) | 390.000 | 520.000 | 390.000 | 455.000 | – | – | |
تونل البرز شرقی (آخر هفتهها و تعطیلات) | 650.000 | 780.000 | 650.000 | 715.000 | – | – | |
تهران – پردیس | – | 100,000 | 120,000 | 100,000 | 185,000 | 185,000 | 185,000 |
قم – کاشان (امیرکبیر) | – | 65,000 | 75,000 | 65,000 | 75,000 | 75,000 | 90,000 |
قم – گرمسار | ایستگاه قم | 150,000 | 195,000 | 185,000 | 280,000 | 315,000 | 390,000 |
قزوین – رشت | قزوین – رودبار | 150,000 | 195,000 | 185,000 | 250,000 | 260,000 | 280,000 |
رستمآباد – امامزاده هاشم | 65.000 | 65.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | |
کاشان – نطنز – اصفهان | نطنز – اصفهان | 120,000 | 120,000 | 90,000 | 120,000 | 135,000 | 135,000 |
کاشان – نطنز | 90,000 | 120,000 | 90,000 | 120,000 | 135,000 | 135,000 | |
همت – کرج | گرمدره | 55,000 | – | 55,000 | – | 65,000 | – |
همت – کرج | 100,000 | – | 100,000 | – | 130,000 | – | |
ارومیه – تبریز | قطعه چهار | 110,000 | 125,000 | 125,000 | 215,000 | 260,000 | 260,000 |
زنجان – تبریز | زنجان – سرچم | 85,000 | 85,000 | 65,000 | 100,000 | 100,000 | 120,000 |
سرچم – هشترود | 85,000 | 85,000 | 65,000 | 100,000 | 100,000 | 120,000 | |
هشترود –بستانآباد | 85,000 | 85,000 | 65,000 | 100,000 | 100,000 | 120,000 | |
زنجان – هشترود | 100.000 | 120.000 | 100.000 | 150.000 | 165.000 | 185.000 | |
سرچم – بستانآباد | 100.000 | 120.000 | 100.000 | 150.000 | 165.000 | 185.000 | |
زنجان – بستانآباد | 130.000 | 185.000 | 165.000 | 230.000 | 250.000 | 295.000 | |
بستانآباد – تبریز | 65.000 | 100.000 | 100.000 | 150.000 | 130.000 | 165.000 | |
سرچم – میانه – میاندوآب | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 85.000 | 65.000 | 85.000 | |
هشترود – میانه – میاندوآب | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 85.000 | 65.000 | 85.000 | |
زنجان – میاندوآب | 85.000 | 100.000 | 85.000 | 120.000 | 120.000 | 130.000 | |
کنارگذر شرق سپاهان | – | 195,000 | 250,000 | 230,000 | 295,000 | 260,000 | 325,000 |
ساوه – سلفچگان | ایستگاه اصلی | 100,000 | 130,000 | 100,000 | 150,000 | 130,000 | 165,000 |
ایستگاه بینراهی | 55,000 | 85,000 | 65,000 | 100,000 | 85,000 | 120,000 | |
ساوه – همدان | قطعه 1 | 120.000 | 120.000 | 120.000 | 185.000 | 195.000 | 230.000 |
قطعه 2 | 130.000 | 195.000 | 165.000 | 230.000 | 315.000 | 390.000 | |
تبریز – سهند | تبریز | 55,000 | 65,000 | 65,000 | 85,000 | 85,000 | 100,000 |
تبریز – سهند | سهند | 55,000 | 65,000 | 65,000 | 85,000 | 85,000 | 100,000 |
اهواز – بندر امام | کنارگذر ماهشهر | 50,000 | 60,000 | 90,000 | 120,000 | 150,000 | 150,000 |
اهواز – بندر امام | 85,000 | 100,000 | 100,000 | 185,000 | 250,000 | 260,000 | |
قطعه چهارم | 165.000 | 260.000 | 230.000 | 325.000 | 325.000 | 380.000 | |
اصفهان – شیراز | تنگه خیاره | 200,000 | 200,000 | 430,000 | 430,000 | 700,000 | 580,000 |
ایزدخواست | 50,000 | 50,000 | 100,000 | 100,000 | 170,000 | 150,000 | |
تخت جمشید | 180.000 | 180.000 | 400.000 | 400.000 | 630.000 | 520.000 | |
کامفیروز | 300.000 | 300.000 | 650.000 | 650.000 | 1.050.000 | 880.000 | |
یاسوج | 250.000 | 250.000 | 540.000 | 540.000 | 880.000 | 730.000 | |
سمیرم | 220.000 | 220.000 | 480.000 | 480.000 | 770.000 | 640.000 | |
کنارگذر شمالی مشهد | – | 100,000 | 120,000 | 100,000 | 150,000 | 150,000 | 165,000 |
باغچه مشهد | باغچه – مشهد | 65.000 | 65.000 | 65.000 | 65.000 | 85.000 | 85.000 |
باغچه مشهد | فریمان | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 55.000 | 55.000 |
کنارگذر غربی اصفهان | ایستگاه شماره یک | 85.000 | 100.000 | 85.000 | 120.000 | 120.000 | 130.000 |
ایستگاه شماره دو | 55.000 | 65.000 | 65.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | |
ایستگاه شماره سه | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 65.000 | 65.000 | 85.000 | |
پل زال – اندیمشک | – | 130.000 | 195.000 | 185.000 | 230.000 | 26.000 | 300.000 |
اراک – خرمآباد | قطعه دو | 45.000 | 65.000 | 85.000 | 65.000 | 130.000 | 130.000 |
قطعه سه و چهار | 165.000 | 250.000 | 325.000 | 250.000 | 490.000 | 490.000 | |
الغدیر | قطعه یک | 120.000 | 120.000 | 120.000 | 120.000 | 165.000 | 215.000 |
قطعه دو | 120.000 | 150.000 | 130.000 | 150.000 | 165.000 | 250.000 | |
قطعه سه | 100.000 | 100.000 | 85.000 | 100.000 | 120.000 | 165.000 | |
قطعه چهار | 85.000 | 130.000 | 85.000 | 130.000 | 130.000 | 195.000 |
عوارض کدام آزادراهها را میتوان الکترونیک پرداخت کرد؟
در چند سال اخیر، امکان پرداخت الکترونیکی عوارض در بسیاری از آزادراههای کشور فراهم شده است. این روش باعث صرفهجویی در زمان، حذف توقف در ایستگاههای عوارضی و کاهش ترافیک در مبادی خروجی آزادراهها میشود. اگر شما هم از طرفداران رانندگی بدون معطلی هستید، باید بدانید که کدام مسیرها به سامانه پرداخت غیرحضوری مجهز شدهاند.
در ادامه فهرستی از آزادراههایی را که امکان پرداخت الکترونیک دارند، میبینید:
- آزادراه تهران – شمال (قطعه یک و تونلهای البرز)
- آزادراه بندرعباس – بندر شهید رجایی
- آزادراه پل ساوه – همدان (قطعه ۲)
- آزادراه پل میانگذر دریاچه ارومیه
- آزادراه ساوه – همدان (قطعه ۱)
- آزادراه کاشان – نطنز – اصفهان
- آزادراه ارومیه – تبریز (قطعه ۴)
- آزادراه گذرگاه – شرق اصفهان
- آزادراه قم – کاشان (امیرکبیر)
- آزادراه کنارگذر غربی اصفهان
- آزادراه تهران – پردیس
- آزادراه قزوین – زنجان
- آزادراه شرق سپاهان
- آزادراه باغچه – مشهد
- آزادراه زنجان – تبریز
- آزادراه همت – کرج
- آزادراه تهران – ساوه
- آزادراه تبریز – سهند
- آزادراه تهران – قم
- آزادراه کرج – قزوین
استعلام و پرداخت بدون توقف عوارض جادهای
پرداخت عوارض بهصورت غیرحضوری، دو مزیت مهم به همراه دارد. اول اینکه باعث میشود سریعتر از ایستگاهها عبور کنید و دوم اینکه نیازی به ایستادن در صف ندارید. در نتیجه، هم در زمان صرفهجویی میکنید و هم نگران جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی نمیشوید.
«خلافی داتآیآر»، سادهترین و سریعترین روش برای استعلام و پرداخت بدون توقف عوارض جادهای است. شما میتوانید با کلیک بر روی لینک، برای این کار اقدام کنید.
عوارض آزادراهی رو به موقع پرداخت کن و با خیال راحت سفر برو!
همانطور که مطالعه کردید، با پرداخت بهموقع عوارض جادهای میتوانید از جریمه شدن جلوگیری کنید. همچنین، با اطلاع داشتن از مهلت ۱۵ روزه و دریافت پیامکهای یادآوری، دیگر بهانهای برای فراموشی باقی نمیماند. پیشنهاد میکنیم که با استفاده از از سامانه «خلافی داتآیآر»، پرداخت آسان عوارض آزادراهی را تجربه کنید. همچنین، علاوه بر این قابلیت به به دهها خدمت دیگر مثل استعلام خلافی، نمره منفی، وضعیت گواهینامه و پرداخت دیون قانونی خودرو هم دسترسی داشته باشید.
سوالات متداول
در این بخش سوالات متداول درباره نرخ عوارض آزادراهی سال 1404 را آوردهایم.
اگر پیامک عوارض جادهای برایم نیاید، باز هم باید پرداخت کنم؟
بله، حتی اگر پیامک دریافت نکنید، مسئولیت پرداخت بر عهده شماست. میتوانید با شماره پلاک در سامانههایی مثل خلافی داتآیآر عوارض را بررسی کنید.
آیا بعد از ۱۵ روز، عوارض قابل پرداخت است؟
بله، اما با جریمه دیرکرد همراه میشود. هرچه زودتر پرداخت کنید، بهتر است.
مهلت پرداخت عوارض برای خودروهای اجارهای هم همین مقدار است؟
بله، مهلت ۱۵ روزه برای تمام خودروها، از جمله خودروهای اجارهای، یکسان است.
اگر چند بار در یک مسیر رفتوآمد کنم، برای هر بار باید عوارض بدهم؟
بله، عوارض برای هر بار تردد بهصورت جداگانه محاسبه و ارسال میشود.
آیا میتوانم تمام عوارض عقبافتاده را یکجا پرداخت کنم؟
بله، با ورود به سامانههایی مانند خلافی داتآیآر میتوانید همه عوارض عقبافتاده را مشاهده و بهصورت یکجا پرداخت کنید.