رضا ایمانی

جدول نرخ عوارض آزادراهی 1404 + عوامل تأثیرگذار بر نرخ عوارضی

ماشین‌ها پشت گیت عوارض آزادراهی در حال پرداخت نرخ عوارضی

عوارض آزادراهی، هزینه‌ای است که رانندگان برای عبور از آزادراه‌های کشور پرداخت می‌کنند. همه ما اگر فقط یک‌بار از این مسیرها عبور کرده باشیم، با پرداخت این هزینه‌ها روبه‌رو شده‌ایم. نکته مهم اینجاست که این مبلغ‌ها در همه آزادراه‌ها یکسان نیستند و بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شوند. بنابراین، برای اینکه بدون غافل‌گیری و با برنامه‌ریزی از این مسیرها عبور کنید، باید هزینه عوارض را بدانید. در این مطلب از خلافی دات‌آی‌آر به جدول نرخ عوارض آزادراهی ۱۴۰۴ و عواملی مؤثر بر آن می‌پردازیم.

نرخ عوارض آزادراهی چند وقت یک‌بار تغییر می‌کند؟

در اکثر مواقع نرخ عوارض آزادراهی به‌صورت سالیانه تعیین می‌شود. اما در برخی شرایط ممکن است این نرخ‌ها در دو بازه شش‌ماهه تنظیم شوند. به طور کلی، عوارض آزادراهی یکی از هزینه‌هایی است که در طول سال چند بار نام آن را می‌شنویم.

چه زمانی که یک آزادراه جدید راه‌اندازی می‌شود و چه وقتی که نرخ‌های جدید اعلام می‌شوند، این عوارض تغییر می‌کنند. این کار برای آن است که بتوان با توجه به تغییرات اقتصادی یا شرایط راه، تصمیم‌گیری دقیق‌تری انجام داد. پس اگر زیاد از این مسیرها عبور می‌کنید، بهتر است هر شش ماه یک‌بار هم نرخ‌ها را بررسی کنید تا غافلگیر نشوید.

عوامل موثر بر هزینه عوارض آزادراهی

چه عواملی روی نرخ عوارض آزادراهی تأثیر می‌گذارند؟

مبلغی که به‌عنوان عوارض آزادراهی پرداخت می‌کنیم، فقط برای عبور از جاده نیست. این مبلغ تحت‌تأثیر عوامل متعددی تعیین می‌شود که مستقیماً با کیفیت و خدمات مسیر در ارتباط هستند. موارد زیر، چند مورد از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر نرخ عوارض آزادراهی هستند:

  • استهلاک جاده: با عبور هزاران خودرو از آزادراه‌ها، سطح جاده به‌مرور دچار فرسایش می‌شود. نگهداری و ترمیم این مسیرها هزینه‌بر است و بخشی از عوارض به همین موضوع اختصاص پیدا می‌کند.
  • هزینه تعمیرات و نگهداری: آزادراه‌ها به تعمیر تابلوها، روشنایی، گاردریل‌ها و آسفالت نیاز دارند. همه این موارد به‌صورت دوره‌ای بررسی و بازسازی می‌شوند و هزینه آن‌ها را در نرخ عوارض لحاظ می‌کنند.
  • ایجاد و نگهداری امکانات رفاهی: ایستگاه‌های استراحت، پمپ‌بنزین‌ها و سرویس‌های بهداشتی جزو امکانات رفاهی جاده هستند. تجهیز و نگهداری آن‌ها بخشی از بودجه عوارض را به خود اختصاص می‌دهد.
  • طول مسیر آزادراه: هرچه مسیر آزادراه طولانی‌تر باشد، هزینه نگهداری از آن هم بیشتر است. به همین دلیل نرخ عوارض در مسیرهای بلندتر معمولاً بیشتر تعیین می‌شود.
  • نوع ساختار آزادراه (دولتی یا مشارکتی): در بعضی از مسیرها بخش خصوصی در ساخت آزادراه مشارکت داشته است. در این موارد، بخشی از عوارض برای بازگشت سرمایه پیمانکار در نظر گرفته می‌شود.
  • میزان تردد خودروها: در آزادراه‌هایی با ترافیک بالا، هزینه نگهداری بیشتر می‌شود. به همین دلیل ممکن است نرخ عوارض در این مسیرها بالاتر باشد.

جدول نرخ عوارض آزادراهی ۱۴۰۴

برای اینکه بدون دردسر و با آگاهی کامل در مسیرهای مختلف رانندگی کنید، باید از نرخ به‌روز عوارض آزادراهی مطلع شوید. در ادامه، جدول نرخ عوارض آزادراهی سال ۱۴۰۴ را برای مسیرهای اصلی کشور آماده کرده‌ایم. این جدول به شما کمک می‌کند تا پیش از سفر، برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید:

جدول نرخ عوارض آزادراه‌های الکترونیکی ایران در سال ۱۴۰۴

نام آزادراه

نام قطعه (پیمایش)

عوارض سواری

(به ریال)

عوارض وانت

(به ریال)

عوارض مینی‌بوس

(به ریال)

عوارض کامیونت

(به ریال)

عوارض اتوبوس

(به ریال)

عوارض کامیون دو محور

(به ریال)

تبریز – ارومیه (پل میان‌گذر)

150,000

165,000

130,000

250,000

300,000

325,000

تهران – شمال

قطعه چهار

165,000

260,000

230,000

325,000

325,000

380,000

قطعه یک (عادی)

495,000

650,000

670,000

750,000

قطعه یک (تعطیلات)

650,000

650,000

670,000

750,000

تونل البرز شرقی (ویژه روزهای عادی)

390.000

520.000

390.000

455.000

تونل البرز شرقی (آخر هفته‌ها و تعطیلات)

650.000

780.000

650.000

715.000

تهران – پردیس

100,000

120,000

100,000

185,000

185,000

185,000

قم – کاشان (امیرکبیر)

65,000

75,000

65,000

75,000

75,000

90,000

قم – گرمسار

ایستگاه قم

150,000

195,000

185,000

280,000

315,000

390,000

قزوین – رشت

قزوین – رودبار

150,000

195,000

185,000

250,000

260,000

280,000

رستم‌آباد – امام‌زاده هاشم

65.000

65.000

85.000

85.000

85.000

85.000

کاشان – نطنز – اصفهان

نطنز – اصفهان

120,000

120,000

90,000

120,000

135,000

135,000

کاشان – نطنز

90,000

120,000

90,000

120,000

135,000

135,000

همت – کرج

گرمدره

55,000

55,000

65,000

همت – کرج

100,000

100,000

130,000

ارومیه – تبریز

قطعه چهار

110,000

125,000

125,000

215,000

260,000

260,000

زنجان – تبریز

زنجان – سرچم

85,000

85,000

65,000

100,000

100,000

120,000

سرچم – هشترود

85,000

85,000

65,000

100,000

100,000

120,000

هشترود –بستان‌آباد

85,000

85,000

65,000

100,000

100,000

120,000

زنجان – هشترود

100.000

120.000

100.000

150.000

165.000

185.000

سرچم – بستان‌آباد

100.000

120.000

100.000

150.000

165.000

185.000

زنجان – بستان‌آباد

130.000

185.000

165.000

230.000

250.000

295.000

بستان‌آباد – تبریز

65.000

100.000

100.000

150.000

130.000

165.000

سرچم – میانه – میاندوآب

55.000

55.000

55.000

85.000

65.000

85.000

هشترود – میانه – میاندوآب

55.000

55.000

55.000

85.000

65.000

85.000

زنجان – میاندوآب

85.000

100.000

85.000

120.000

120.000

130.000

کنارگذر شرق سپاهان

195,000

250,000

230,000

295,000

260,000

325,000

ساوه – سلفچگان

ایستگاه اصلی

100,000

130,000

100,000

150,000

130,000

165,000

ایستگاه بین‌راهی

55,000

85,000

65,000

100,000

85,000

120,000

ساوه – همدان

قطعه 1

120.000

120.000

120.000

185.000

195.000

230.000

قطعه 2

130.000

195.000

165.000

230.000

315.000

390.000

تبریز – سهند

تبریز

55,000

65,000

65,000

85,000

85,000

100,000

تبریز – سهند

سهند

55,000

65,000

65,000

85,000

85,000

100,000

اهواز – بندر امام

کنارگذر ماهشهر

50,000

60,000

90,000

120,000

150,000

150,000

اهواز – بندر امام

85,000

100,000

100,000

185,000

250,000

260,000

قطعه چهارم

165.000

260.000

230.000

325.000

325.000

380.000

اصفهان – شیراز

تنگه خیاره

200,000

200,000

430,000

430,000

700,000

580,000

ایزدخواست

50,000

50,000

100,000

100,000

170,000

150,000

تخت جمشید

180.000

180.000

400.000

400.000

630.000

520.000

کامفیروز

300.000

300.000

650.000

650.000

1.050.000

880.000

یاسوج

250.000

250.000

540.000

540.000

880.000

730.000

سمیرم

220.000

220.000

480.000

480.000

770.000

640.000

کنارگذر شمالی مشهد

100,000

120,000

100,000

150,000

150,000

165,000

باغچه مشهد

باغچه – مشهد

65.000

65.000

65.000

65.000

85.000

85.000

باغچه مشهد

فریمان

35.000

35.000

35.000

35.000

55.000

55.000

کنارگذر غربی اصفهان

ایستگاه شماره یک

85.000

100.000

85.000

120.000

120.000

130.000

ایستگاه شماره دو

55.000

65.000

65.000

85.000

85.000

85.000

ایستگاه شماره سه

55.000

55.000

55.000

65.000

65.000

85.000

پل زال – اندیمشک

130.000

195.000

185.000

230.000

26.000

300.000

اراک – خرم‌آباد

قطعه دو

45.000

65.000

85.000

65.000

130.000

130.000

قطعه سه و چهار

165.000

250.000

325.000

250.000

490.000

490.000

الغدیر

قطعه یک

120.000

120.000

120.000

120.000

165.000

215.000

قطعه دو

120.000

150.000

130.000

150.000

165.000

250.000

قطعه سه

100.000

100.000

85.000

100.000

120.000

165.000

قطعه چهار

85.000

130.000

85.000

130.000

130.000

195.000

عوارض کدام آزادراه‌ها را می‌توان الکترونیک پرداخت کرد؟

در چند سال اخیر، امکان پرداخت الکترونیکی عوارض در بسیاری از آزادراه‌های کشور فراهم شده است. این روش باعث صرفه‌جویی در زمان، حذف توقف در ایستگاه‌های عوارضی و کاهش ترافیک در مبادی خروجی آزادراه‌ها می‌شود. اگر شما هم از طرفداران رانندگی بدون معطلی هستید، باید بدانید که کدام مسیرها به سامانه پرداخت غیرحضوری مجهز شده‌اند.

در ادامه فهرستی از آزادراه‌هایی را که امکان پرداخت الکترونیک دارند، می‌بینید:

  • آزادراه تهران – شمال (قطعه یک و تونل‌های البرز)
  • آزادراه بندرعباس – بندر شهید رجایی
  • آزادراه پل ساوه – همدان (قطعه ۲)
  • آزادراه پل میان‌گذر دریاچه ارومیه
  • آزادراه ساوه – همدان (قطعه ۱)
  • آزادراه کاشان – نطنز – اصفهان
  • آزادراه ارومیه – تبریز (قطعه ۴)
  • آزادراه گذرگاه – شرق اصفهان
  • آزادراه قم – کاشان (امیرکبیر)
  • آزادراه کنارگذر غربی اصفهان
  • آزادراه تهران – پردیس
  • آزادراه قزوین – زنجان
  • آزادراه شرق سپاهان
  • آزادراه باغچه – مشهد
  • آزادراه زنجان – تبریز
  • آزادراه همت – کرج
  • آزادراه تهران – ساوه
  • آزادراه تبریز – سهند
  • آزادراه تهران – قم
  • آزادراه کرج – قزوین

استعلام و پرداخت بدون توقف عوارض جاده‌ای

پرداخت عوارض به‌صورت غیرحضوری، دو مزیت مهم به همراه دارد. اول اینکه باعث می‌شود سریع‌تر از ایستگاه‌ها عبور کنید و دوم اینکه نیازی به ایستادن در صف ندارید. در نتیجه، هم در زمان صرفه‌جویی می‌کنید و هم نگران جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی نمی‌شوید.

«خلافی دات‌آی‌آر»، ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای استعلام و پرداخت بدون توقف عوارض جاده‌ای است. شما می‌توانید با کلیک بر روی لینک، برای این کار اقدام کنید.

استعلام و پرداخت بدون توقف عوارض جاده‌ای

عوارض آزادراهی رو به موقع پرداخت کن و با خیال راحت سفر برو!

همان‌طور که مطالعه کردید، با پرداخت به‌موقع عوارض جاده‌ای می‌توانید از جریمه شدن جلوگیری کنید. همچنین، با اطلاع داشتن از مهلت ۱۵ روزه و دریافت پیامک‌های یادآوری، دیگر بهانه‌ای برای فراموشی باقی نمی‌ماند. پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از از سامانه «خلافی دات‌آی‌آر»، پرداخت آسان عوارض آزادراهی را تجربه کنید. همچنین، علاوه بر این قابلیت به به ده‌ها خدمت دیگر مثل استعلام خلافی، نمره منفی، وضعیت گواهینامه و پرداخت دیون قانونی خودرو هم دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول

در این بخش سوالات متداول درباره نرخ عوارض آزادراهی سال 1404 را آورده‌ایم.

اگر پیامک عوارض جاده‌ای برایم نیاید، باز هم باید پرداخت کنم؟

بله، حتی اگر پیامک دریافت نکنید، مسئولیت پرداخت بر عهده شماست. می‌توانید با شماره پلاک در سامانه‌هایی مثل خلافی دات‌آی‌آر عوارض را بررسی کنید.

آیا بعد از ۱۵ روز، عوارض قابل پرداخت است؟

بله، اما با جریمه دیرکرد همراه می‌شود. هرچه زودتر پرداخت کنید، بهتر است.

مهلت پرداخت عوارض برای خودروهای اجاره‌ای هم همین مقدار است؟

بله، مهلت ۱۵ روزه برای تمام خودروها، از جمله خودروهای اجاره‌ای، یکسان است.

اگر چند بار در یک مسیر رفت‌و‌آمد کنم، برای هر بار باید عوارض بدهم؟

بله، عوارض برای هر بار تردد به‌صورت جداگانه محاسبه و ارسال می‌شود.

آیا می‌توانم تمام عوارض عقب‌افتاده را یک‌جا پرداخت کنم؟

بله، با ورود به سامانه‌هایی مانند خلافی دات‌آی‌آر می‌توانید همه عوارض عقب‌افتاده را مشاهده و به‌صورت یکجا پرداخت کنید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.