ساناز امینی

راهنمای جامع ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف

راهنمای جامع ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودرویتان به علل متفاوت به دست پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف شده باشد؛ بنابراین، می‌دانید که چه دردسرهایی دارد. شما باید برای ترخیص خودرویتان از پارکینگ پس از توقیف اقدام کنید؛ اما، متأسفانه همه چیز به این سادگی‌ها نیست! شما باید اطلاعات خود را در مورد این موضوع کامل کنید. ما به شما مراحل و مدارک ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف به همراه هزینه‌ی آن را می‌گوییم؛ همچنین، نحوه جلوگیری از توقیف خودرو را می‌آموزیم تا دوباره دردسری نداشته باشید. در نتیجه، همراه سامانه خلافی بمانید.

چه زمانی ترخیص خودرو از پارکینگ نیاز است؟

هنگامی که خودرو شما به دست مأموران سازمان راهنمایی و رانندگی توقیف شود، انتقال به پارکینگ راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود؛ سپس، شما باید برای ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف اقدام کنید که فرایندی دارد. ما در ادامه علل توقیف خودرو را آورده‌ایم؛ سپس، روش رفع توقیف آن را بیان کرده‌ایم.

علل توقیف خودرو کدامند؟

می‌دانیم که توقیف خودرو نوعی جریمه است که برای متخلفان قوانین راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود؛ اما، این جریمه علل متفاوتی دارد. در ادامه، برخی از علل خودرو توقیفی بیان می‌شود؛ سپس، رایج‌ترین علت توقیف خودرو به همراه روش جلوگیری از آن معرفی و بررسی می‌شود:

ارتکاب تخلفات خطرساز برای خود و دیگران

گاهی متخلف تخلفات حادثه ساز انجام می‌دهد که خود و دیگران را در معرض خطر جرح و فوت قرار می‌دهد؛ بنابراین، مأموران راهنمایی و رانندگی آن را متوقف می‌کنند تا به پارکینگ منتقل کنند. تخلفات خطرساز شامل سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، حرکات نمایشی، حرکات مارپیچ، توقف در محل‌های ممنوع است.

 

توقیف به علت ارتکاب تخلف حادثه ساز

تصادفات منجر به جرح یا فوت

هنگامی که متخلف با پیاده یا سواره تصادف داشته باشد که موجب جرح یا فوت شود، خودرو متخلف توقیف می‌شود. این توقیف موجب انتقال خودرو به پارکینگ تا زمان تعیین و تکلیف وضعیت در دادگاه می‌شود. هنگامی که تعیین و تکلیف وضعیت در دادگاه انجام شود، متخلف امکان رفع توقیف سپس ترخیص خودرو از پارکینگ را با رای دادگاه خواهد داشت.

پلاک مخدوش یا پنهان خودرو

گاهی متخلف به علل متفاوت پلاک خودرو را مخدوش یا پنهان می‌کند. این عمل غیرقانونی است؛ بنابراین، مجازات توقیف خودرو را به همراه دارد. تنها زمانی امکان ترخیص خودرو از پارکینگ برای متخلف با پلاک مخدوش یا پنهان ایجاد می‌شود که پلاک به حالت اولیه برگردد.

نداشتن بیمه شخص ثالث

اگر متخلف بیمه شخص ثالث را تهیه یا تمدید نکرده باشد، توقیف خودرو انجام می‌شود. ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف به علت نداشتن بیمه شخص ثالث تنها زمانی انجام می‌شود که متخلف آن را تهیه یا تمدید کرده باشد؛ سپس، مدارک تهیه یا تمدید آن را ارائه دهد.

جریمه ۳ میلیون تومان

هنگامی که مجموع جرایم خودرو بالاتر از سقف مجاز ۳ میلیون تومان باشد، مأموران راهنمایی و رانندگی موظف به توقیف خودرو هستند. تنها زمانی خودرو متخلف ترخیص می‌شود که تمام بدهی‌های آن پرداخت شود. در ادامه، این موضوع را بیش از پیش بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: نرخ جریمه های رانندگی 1403

جریمه ۳ میلیون تومان؛ رایج‌ترین علت توقیف خودرو

اکنون که با برخی از علل توقیف خودرو آشنا شده‌اید، خوب است که رایج‌ترین آنها را بشناسید. رایج‌ترین علت توقیف خودرو عدم پرداخت جرایم تا رسیدن به سقف مجاز یعنی ۳ میلیون تومان است. معمولاً اینگونه توقیف خودرو زمانی رخ می‌دهد که متخلف در حال ارتکاب تخلف است که مأمور راهنمایی و رانندگی جرایم پلاک را استعلام می‌گیرد؛ سپس، او را متوقف می‌کند تا به پارکینگ انتقال دهد. حتما می‌پرسید که چگونه باید از توقیف با علت جریمه ۳ میلیون تومان جلوگیری کرد؟ در ادامه، این موضوع را شرح خواهیم داد.

جلوگیری از توقیف خودرو با جریمه ۳ میلیون تومان

جلوگیری از توقیف خودرو با جریمه ۳ میلیون تومانی ساده است؛ کافیست، همیشه آن را کمتر از سقف مجاز نگه دارید! شما باید یک روش استعلام و پرداخت خلافی را انتخاب کنید؛ سپس، هر چند وقت یک بار تعدادی از جرایم را پرداخت کنید تا از توقیف خودرو به خاطر جریمه ۳ میلیون تومانی جلوگیری کنید. ما در ادامه ساده‌ترین روش استعلام و پرداخت خلافی را آورده‌ایم.

سامانه خلافی؛ ساده‌ترین روش استعلام و پرداخت موردی جرایم

سامانه خلافی امکان استعلام و پرداخت جرایم را از دو روش به صورت تجمیعی و به صورت موردی فراهم کرده است. اگر شما به دنبال کاهش جرایم خود از سقف ۳ میلیون تومان هستید، می‌توانید روش موردی را انتخاب کنید؛ کافیست، وارد سایت یا اپلیکیشن سامانه خلافی شوید.

گزینه‌ی «استعلام و پرداخت خلافی» را از بخش خدمات برگزینید؛ سپس، شماره پلاک خودرو را وارد کنید. شماره موبایل خود را وارد کنید تا کد تأیید برایتان ارسال شود؛ سپس، آن را در محل مشخص وارد کنید. در نهایت، استعلام و پرداخت موردی را برگزینید؛ سپس، کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی را وارد کنید تا لیست جرایم را مشاهده کنید. شما می‌توانید چند مورد از جرایم خود را برای پرداخت انتخاب کنید تا مجموع جرایم را زیر ۳ میلیون تومان نگه دارید.

نکته: اگر خودروی شما توقیف شده است و نیاز به پرداخت مجموع خلافی دارید، می‌توانید گزینه‌ی استعلام و پرداخت تجمیعی را انتخاب کنید؛ سپس، رسید پرداخت خود را دریافت کنید تا به‌هنگام مراجعه به پارکینگ برای ترخیص ارائه کنید.

استعلام و پرداخت خلافی با سامانه خلافی

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ حضوری

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف به صورت حضوری شامل ۶ مرحله‌ی اساسی است که در ادامه پله به پله آموزش داده شده است؛ بنابراین، اگر خودروی شما توقیف شده است، این بخش را به صورت کامل بخوانید.

مرحله اول: اطلاع از محل پارکینگ خودرو

شما می‌توانید از دو روش در مورد محل پارکینگ خودرو پس از توقیف اطلاعات کسب کنید. روش اول تماس تلفن با شماره‌ی ۱۱۰ است و روش دوم ارسال پیامک به سرشماره‌ی ۳۰۰۰۵۳۵۳ است. در روش اول کافیست شماره‌ی ۱۱۰ را در بخش شماره‌گیر تلفن همراه خود بزنید؛ سپس، هنگامی که به اپراتور متصل شدید، شماره پلاک خود را بخوانید تا نام و ادرس پارکینگ را بگیرید. در روش دوم کافیست سرشماره‌ی ۳۰۰۰۵۳۵۳ را در بخش پیامک تلفن همراه خود بزنید؛ سپس، شماره پلاک خود را در متن پیامک تایپ کنید تا در پاسخ نام و ادرس پارکینگ را بگیرید.

نکته: اگر از هر دو روش برای یافتن اطلاعات پارکینگ اقدام کردید؛ اما، پاسخی نگرفتید، حتما برای گزارش مفقودی خودرو اقدام کنید. شاید خودروی شما توقیف نشده باشد؛ بلکه، سرقت شده باشد.

مرحله دوم: آماده‌سازی مدارک لازم جهت ترخیص خودرو از پارکینگ

ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف نیاز به مدارکی دارد که اگر نداشته باشید، دردسرهای فراوانی در انتظارتان است؛ بنابراین، حتما باید آماده‌سازی مدارک را انجام دهید. حتما می‌پرسید چه مدارکی؟

  1.  کارت خودرو
  2. برگ سبز خودرو
  3. بیمه شخص ثالث
  4. کارت ملی مالک خودرو
  5. گواهینامه شخص متخلف
  6. رسید پرداخت خلافی خودرو
  7. رسید پرداخت عوارض شهرداری
  8. تأیید ارجاع به ستاد ترخیص خودرو
  9. وکالت‌نامه از مالک خودرو در صورت عدم حضور او

شما به یک کپی از تمام مدارک برای تحویل به ستاد ترخیص خودرو نیاز دارید. در ضمن، شما باید برگه توقیف خودرو را نیز به همراه داشته باشید که باید آن را از محل پارکینگ خودرو توقیفی خود دریافت کنید تا به ستاد ترخیص خودرو ارائه دهید.

مرحله سوم: استعلام و پرداخت خلافی خودرو با سامانه خلافی

اگر مدارک پیشین را مطالعه کرده باشید، حتما متوجه لزوم همراه داشتن رسید پرداخت خلافی شده‌اید. شما باید از روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو برای صفر کردن خلافی اقدام کنید. شما می‌توانید از سامانه خلافی برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو با تسویه آنی استفاده کنید؛ کافیست، گزینه‌ی استعلام و پرداخت هوشمند خلافی خودرو را از بخش خدمات ما انتخاب کنید. در ادامه، پلاک خود را وارد کنید تا مبلغ کل خلافی را مشاهده کنید. در نهایت گزینه‌ی پرداخت را بزنید. شما می‌توانید رسید اینترنتی پرداخت خلافی را ذخیره کنید؛ سپس، هنگام مراجعه به ستاد ترخیص خودرو ارائه دهید.

مرحله چهارم: مراجعه به ستاد ترخیص خودرو

هنگامی که تمام مدارک خود را آماده کردید، باید به ستاد ترخیص خودرو منطقه‌تان مراجعه کنید. ما آدرس تمام مراکز ترخیص خودرو از پارکینگ تهران را آورده‌ایم تا زحمت شما را کمتر کنیم:

  1. منطقه 1 : بزرگراه ارتش، نرسیده به چهارراه مینی سیتی، انتهای بلوار اوشان، روبه‌روی بیمارستان 505 ارتش
  2. منطقه 2 : بزرگراه همت، تقاطع یادگار امام
  3. منطقه 3 : بزرگراه حقانی، بعد از خروجی مدرس، سمت راست
  4. منطقه 4 : فلکه چهارم تهرانپارس، خیابان توحید، خیابان نهم غربی، میدان قرآن
  5. منطقه 5 :‌ بزرگراه همت، ابتدای جنت آباد شمالی، کوچه دانش
  6. منطقه 6 : میدان ولیعصر(عج)، ابتدای خیابان کریمخان
  7. منطقه 7 : خیابان سهروردی جنوبی، پایین تر از مطهری، نبش کوچه مریوان پلاک 114
  8. منطقه 8 : گلبرگ غربی، تقاطع کرمان
  9. منطقه  9: خیابان قزوین پایین‌تر از میدان فتح، نرسیده به سه‌راه بوتان، روبه‌روی خیابان جرجانی
  10. منطقه 10 : بزرگراه نواب، نبش محبوب مجاز
  11. منطقه 11 : خیابان قزوین، نرسیده به خیابان استخر، جنب شهرداری
  12. منطقه 12 : خیابان شوش، خیابان ره کوهی، پشت بوستان بهاران، جنب کلانتری 16 مولوی
  13. منطقه 13  : اتوبان شهید دوران، جنب پمپ گاز
  14. منطقه 14 : شهید محلاتی، نبرد شمالی بعد از پاسدار گمنام، ابتدای خیابان قیام، انتهای کوی شهید ابراهیم بیدی
  15. منطقه 15 : میدان بسیج، ابتدای خیابان ابوذر، جنب شهرداری منطقه 15
  16. منطقه 16 : میدان بهمن، اول تندگویان
  17. منطقه 17 : خیابان آیت اله سعیدی، بعد از چهارراه یافت آباد، نبش ریل آهن، خیابان آزادی
  18. منطقه 18 : ابتدای جاده ساوه، سرپل ساوه، میدان بوتان، تقاطع بوتان و زرند
  19. منطقه 19: نعمت آباد، میدان شهید سروری، اتوبان کاظمی، خیابان لوله گاز
  20. منطقه 20 : خیابان 24 متری رازی، انتهای کریمی شیرازی استخر سابق، بعد از فروشگاه شهروند شهرداری منطقه۵
  21. منطقه 21 : تهرانسر، ابتدای بلوار یاس، نرسیده به کمربندی آزادگان
  22. منطقه 22 : شهرک راه آهن، ضلع غربی میدان المپیک

نکته: ساعت کار ستاد ترخیص خودرو 7 تا 14 شنبه تا چهارشنبه همچنین 7 تا 12 پنج‌شنبه است.

مرحله پنجم: تسویه هزینه ترخیص خودرو توقیفی

اگر می‌خواهید خودرو توقیفی خود را از پارکینگ ترخیص کنید، باید هزینه‌های آن را بپردازید. هزینه ترخیص خودرو توقیفی شامل هزینه جرثقیل، هزینه پارکینگ و ۹ درصد ارزش افزوده است. هزینه پارکینگ خودرو توقیفی به صورت روزانه محاسبه می‌شود؛ یعنی، شما باید تعداد روز را در مبلغ ضرب کنید سپس با هزینه جرثقیل و ۹ درصد ارزش افزوده جمع کنید تا هزینه نهایی به دست آید.

مرحله ششم: دریافت خودرو از محل پارکینگ خودرو

هنگامی که هزینه ترخیص را تسویه کردید، خودرو خود را تحویل می‌گیرید. حواستان باشد که همه‌چیز را بررسی کنید تا اگر مشکلی برای خودرو ایجاد شده است، پیگیری کنید. شما می‌توانید خسارت خودرو را از مأمور راهنمایی و رانندگی، جرثقیل و پارکینگ دریافت کنید؛ بنابراین، نگران نباشید.

ترخیص خودرو از پارکینگ

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ اینترنتی

شاید جالب باشد بدانید که ترخیص خودرو از پارکینگ اینترنتی در کنار ترخیص خودرو از پارکینگ حضوری امکان‌پذیر است. این روش بسیار ساده‌تر است؛ چون، نیازی به تردد فراوان از پارکینگ خودرو به ستاد ترخیص خودرو و بالعکس ندارد. مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ اینترنتی شامل ۸ مرحله‌ی اساسی است. در ادامه پله به پله آموزش داده شده است؛ بنابراین، اگر خودروی شما توقیف شده است، این بخش را به صورت کامل بخوانید.

  1. وارد سایت یا اپلیکیشن پلیس من شوید.
  2. گزینه ترخیص خودرو از پارکینگ اینترنتی را انتخاب کنید.
  3. مراحل احراز هویت خود را با کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی تکمیل کنید.
  4. پلاک خودرو توقیفی را از لیست پلاک‌ها فعال خود انتخاب کنید تا باقی مراحل را دنبال کنید.
  5. درخواست ترخیص را انتخاب کنید؛ سپس، شرایط را بخوانید و تایید را بزنید تا ثبت ترخیص انجام شود.
  6. شماره گواهینامه شخص متخف به همراه شماره بیمه‌نامه شخص ثالث را وارد کنید تا اطلاعات ثبت شود.
  7. گزینه تحویل به خود یا تحویل به دیگری را مشاهده می‌کنید که از میان آنها گزینه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید.
  8. پیامک ترخیص خودرو را دریافت کنید؛ سپس، با مراجعه به پارکینگ و ارائه‌ی پیامک نسبت به ترخیص خودرو اقدام کنید.

نکته: حتما خلافی خودرو را پیش از آغاز مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ اینترنتی استعلام و پرداخت کنید تا گواهی عدم خلافی خودرو را داشته باشید؛ چون، باید آن را به‌هنگام مراجعه به پارکینگ ارائه دهید. شما می‌توانید از سامانه خلافی برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو اقدام کنید.

 

ترخیص خودرو از پارکینگ اینترنتی

جمع‌بندی ترخیص خودرو از پارکینگ…

ما در این مطلب راهنمای جامع ترخیص خودرو از پارکینگ ارائه دادیم تا شما را در این فرایند راهنمایی کنیم. ابتدا، علل توقیف خودرو را گفتیم؛ سپس، رایج‌ترین علت توقیف خودرو یعنی خلافی بالای ۳ میلیون تومان را معرفی و بررسی کردیم. در ادامه، نحوه جلوگیری از توقیف خودرو با جریمه بالای ۳ میلیون تومان را آموزش دادیم. ما سامانه خلافی را برای کاهش مبلغ جرایم معرفی و بررسی کردیم. در ادامه، مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ حضوری و مراحل ترخصی خودرو از پارکینگ اینترنتی را گفتیم. امیدواریم که با آموزش‌های این مطلب در فرایند ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف شما را راهنمایی کرده باشیم.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.
2 دیدگاه
منوچهر

سلام.در ترخیص اینترنتی خودرو شماره گواهینامه و بیمه کسی که با ما تصادف کرده رو بزنیم یا خودمون رو

پشتیبانی خلافی

سلام بر شما
برای ترخیص اینترنتی خودرو باید اطلاعا مربوط به خودتان را وارد کنید.
برقرار باشید.