طوبی لازمی

چک‌لیست هزینه‌های خرید و فروش موتورسیکلت

لیست هزینه‌هایی که باید برای خرید و فروش موتور پرداخت کنید!

معمولا مبالغی که هنگام خرید و فروش موتورها تعیین می‌شود، مربوط به مراحل قانونی قبل از تعویض پلاک است. اگر هزینه‌های مربوط به این مراحل پرداخت نشود، تعویض پلاک انجام نشده و امکان انتقال سند موتور هم وجود ندارد. سوالاتی که در این معامله‌ها برای فروشندگان و خریداران پیش می‌آید بیشتر مربوط به این است که پرداخت هزینه‌های خرید و فروش موتورسیکلت به عهده کیست؟ چه زمانی پرداخت می‌شود؟ مبلغ آن چقدر است؟ و … اگر شما هم می‌خواهید جواب این سوالات را بدانید، مطلبی که در ادامه آماده کرده‌ایم را از دست ندهید.

هزینه‌های خرید و فروش موتورسیکلت شامل چه مواردی می‌شود؟

هنگام خرید یا فروش موتورسیکلت‌های کارکرده، باید هزینه‌هایی غیر از مبلغ معامله موتور را تسویه کنید. برخی از هزینه‌هایی که قرار است هنگام خرید و فروش موتور دست دوم تسویه کنید، مبلغ مشخصی دارد اما برخی دیگر مانند خلافی و مالیات نقل و انتقال موتور، متفاوت است بنابراین نمی‌توان برای انواع موتورها، مبلغ مشخصی تعیین کرد.

در ضمن، تسویه این هزینه‌ها بر عهده فروشنده است که باید قبل از انتقال سند موتور تسویه کند؛ مگر اینکه توافقی میان دو طرف معامله باشد.

در ادامه جدول هزینه های موتور سیکلت را ارائه کرده‌ایم تا علاوه بر هزینه تعویض پلاک موتور سیکلت در سال 1403 با هزینه‌های دیگر هم آشنا شوید و با توجه به آن بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی برای بودجه خود داشته باشید.

هزینه پرداختی

نوع خدمت

مبلغ ثابتی نداشته و با توجه به سال ساخت،‌ مدل موتور و داخلی یا خارجی بودن تعیین می‌شود.

مالیات نقل و انتقال موتور

با توجه به میزان جرایم موتور متغیر است.

خلافی موتور

با توجه به حجم سیلندر موتور بین 20 تا 50 هزار تومان متغیر است.

عوارض سالیانه

بین 20 تا 30 هزار تومان

تعویض پلاک

50 هزار تومان

انتقال سند

استعلام هزینه‌های خرید و فروش موتورسیکلت

استعلام هر یک از هزینه‌های خرید و فروش موتورسیکلت، روش‌های مختص خود را دارد. تسویه برخی از هزینه‌ها تنها با مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی امکان‌پذیر است؛ اما تسویه برخی از هزینه‌ها با روش‌های آنلاین امکان دارد.

استعلام هزینه‌های خرید و فروش موتورسیکلت شامل خلافی و مالیات نقل و انتقال موتور و عوارض سالیانه آن از طریق روش‌های آنلاین امکان‌پذیر است. این در حالی است که هزینه فک پلاک موتور و انتقال سند باید به‌صورت حضوری انجام شود.

ما در ادامه روش‌های استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت و خلافی موتور و عوارض سالیانه آن را آورده‌ایم.

روش‌های استعلام هزینه‌های خرید و فروش موتور

روش‌های استعلام مالیات نقل و انتقال موتور

روش‌های استعلام مالیات نقل و انتقال موتور شامل استفاده از سامانه‌های استعلام و پرداخت مانند سامانه خلافی و سامانه امور مالیاتی است.

استعلام مالیات نقل و انتقال موتور با سامانه خلافی

معیار محاسبه مالیات نقل و انتقال موتور، سال ساخت، داخلی یا خارجی بودن و ارزش روز موتور است. معمولا مالیات نقل و انتقال موتورهایی با عمر 6 سال تولید درصورت داخلی بودن 0.8٪ ارزش موتور و درصورت خارجی بودن 0.4٪ ارزش موتور در نظر گرفته می‌شود که این موارد برای موتورهای یک تا 6 سال ساخت به‌ترتیب 0.9 تا 0.5٪ و  1.8 تا 1٪ برای حداکثر یک سال ساخت ها هم 1٪ و 2٪ ارزش موتور است.

احتمالا محاسبه این مبالغ کمی برایتان سخت باشد، به همین دلیل می‌توانید تنها با ارائه شماره پلاک موتور و کد ملی مالک، استعلام مالیات نقل و انتقال موتور را از سامانه خلافی دریافت کرده و از همان‌جا هم آن را تسویه کنید. برای استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور از khalafi.ir به ترتیب زیر عمل کنید.

  1. انتخاب مالیات نقل و انتقال از قسمت خدمات موتور
  2. وارد کردن شماره پلاک و کد ملی مالک
  3. استعلام و پرداخت مالیات

استعلام مالیات موتور سیکلت از سامانه امور مالیاتی

روش دیگری که برای پرداخت مالیات انتقال موتورتان می‌توانید انتخاب کنید، سامانه امور مالیاتی کشور است. اکثر افراد این سامانه را بیشتر برای پرداخت مالیات فروش خودرو می‌شناسند اما خدمات مربوط به موتورسیکلت را هم می‌توان از طریق این سایت انجام داد. روند انجام کار در این سامانه هم کمی طولانی و پیچیده است و ممکن است زمان بیشتری از شما بگیرد. مراحل دریافت گواهی مالیات موتور سیکلت از سامانه امور مالیاتی عبارتند از:

  1. ورود به سامانه و انتخاب گزینه مودی مالیاتی
  2. وارد کردن شماره و کلمه عبور و کد امنیتی
  3. انتخاب گزینه بدهی مالیاتی از داشبورد
  4. بررسی اطلاعات نمایش داده‌شده
  5. پرداخت مالیات و دریافت گواهی

استعلام مالیات موتور سیکلت از سامانه امور مالیاتی

پرداخت خلافی موتور سیکلت برای خرید و فروش آن

برای دستیابی به سند قطعی برای فروش موتور، علاوه بر پرداخت هزینه‌های مالیاتی به رسید تسویه خلافی موتور هم نیاز دارید؛ حتی اگر قصد داشته باشید که فروش موتورتان را از روش دادن وکالت تعویض پلاک موتور سیکلت به انجام برسانید، باز هم باید جریمه و خلافی آن را پرداخت کرده باشید.

روش‌های زیادی برای پرداخت خلافی برای فروش موتور وجود دارد اما مناسب‌ترین گزینه روشی است که هم پیچیدگی زیادی نداشته باشد و هم خلافی را به‌صورت آنی پرداخت کنید تا شما معطلی زیادی برای فروش موتور نداشته باشید.

 پرداخت خلافی موتور در khalafi.ir

استعلام و پرداخت آنی خلافی موتور، خدمت دیگری در سامانه خلافی است که برای مالکان موتورسیکلت‌ها ارائه می‌شود. نکته جالب این سامانه، داشتن دو روش برای پرداخت خلافی موتور است؛ یکی روش پرداخت یک‌جا بدون جزئیات و دیگر پرداخت موردی خلافی موتور با جزئیات است.

درست است که شما برای تعویض پلاک موتور سیکلت باید تمام خلافی را پرداخت کنید اما با انتخاب روش دوم می‌توانید از جزئیات دقیق جرایم مطلع شوید. مراحل تسویه خلافی موتور از سامانه khalafi.ir به شرح زیر است:

  1. ورود به سامانه و انتخاب گزینه خلافی هوشمند موتور از قسمت خدمات
  2. وارد کردن شماره پلاک موتور سیکلت
  3. انتخاب روش استعلام خلافی
  4. وارد کردن اطلاعات موردنیاز
  5. استعلام و پرداخت خلافی

 پرداخت خلافی موتور در khalafi.ir

تسویه خلافی موتور از سایت راهور

پرداخت خلافی موتور سیکلت برای فروش موتور از طریق سامانه rahvar120 گزینه دیگری است که برای تسویه جرایم می‌توانید از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که شما برای استعلام و پرداخت از طریق این سامانه، نیاز به احراز هویت در سامانه سخا دارید. مراحل تسویه خلافی در سامانه راهور به‌ترتیب زیر است:

  1. ورود به سامانه و انتخاب گزینه تخلفات رانندگی
  2. وارد کردن نام کاربری و رمز عبور در سخا
  3. وارد کردن بارکد 8 رقمی کارت موتور
  4. مشاهده خلافی‌های موتور
  5. پرداخت خلافی

عوارض موتور سیکلت چقدر است؟

مالیات عوارض سالیانه موتورسیکلت با توجه به حجم سیلندر موتور‌ها متغیر است. عوارض موتورها نیز مانند دیگر عوارض شهرداری،‌ سالیانه اعلام می‌شود و  مالکین موظف هستند که در مهلت تعیین‌شده این عوارض را پرداخت کنند. هر چه بیشتر از زمان تسویه عوارض موتور بگذرد، به ضرر شما خواهد بود چون در هر حال هنگام معامله موتور باید آن را تسویه کرده باشید؛ درصورت جمع‌شدن عوارض موتور سیکلت، مبلغ قابل توجهی نسبت به مبلغ اولیه به‌وجود می‌آید که مجبور به پرداخت آن هستید. عوارض موتور سیکلت 1402 در انواع سیلندرهای مختلف به ترتیب زیر است:

  • موتور سیکلت‌های دوزمانه 20 هزار تومان
  • موتور سیکلت تا سیلندر 100 سی سی،‌ 50 هزار تومان
  • موتور سیکلت تا سیلندر 750 سی سی،‌ 50 هزار تومان
  • موتور سیکلت 4 زمانه با سیلندر 751 سی سی،‌ 50 هزار تومان
  • موتور سیکلت 4 زمانه با سیلندر 251 تا 300 سی سی،‌ 50 هزار تومان
  • موتور سیکلت 4 زمانه با سیلندر 301 سی سی و بالاتر،‌ 50 هزار تومان

جمع‌بندی هزینه‌های خرید و فروش موتورسیکلت

هنگام خرید و فروش موتور سیکلت باید برخی هزینه‌های قانونی مثل هزینه تعویض پلاک موتور، مالیات انتقال، خلافی و … پرداخت شود تا امکان ثبت سند قطعی برای معامله موتور وجود داشته باشد. این هزینه‌ها معمولا مبلغ مشخصی ندارد اما با توجه به برخی ویژگی‌های موتور می‌توان هزینه حدودی آن را محاسبه کرد. خلافی موتور که مربوط به جرایم بوده و میزان آن مشخص است اما در مورد مالیات انتقال موتور باید گفت که مواردی مثل سال ساخت،‌ مدل، داخلی یا خارجی بودن و قیمت موتور در تعیین مبلغ آن تاثیرگذار هستند.

شما برای دانستن هر یک از هزینه‌ها، می‌توانید به‌راحتی استعلام بگیرید. سامانه خلافی تمام خدمات استعلامی موردنیاز شما به وقت معامله موتور را فراهم کرده است؛ کافیست، از این سامانه به‌هنگام معامله موتور، استفاده کنید.

 در این مقاله خلاصه‌ای از تمام هزینه‌های تعویض پلاک ارائه‌شد تا علاوه بر شناخت روش‌ها از دلایل پرداخت هزینه‌های آن نیز مطلع باشید.

سوالات متداول هزینه‌های خرید و فروش موتورسیکلت

هزینه انتقال سند موتورسیکلت چقدر است؟

هزینه انتقال سند موتور در حال حاضر 50 هزار تومان است که ممکن است در آینده افزایش داشته باشد.

چه عواملی بر تعیین مالیات موتور تاثیر دارد؟

معمولا برای تعیین مالیات موتور مواردی مثل سال ساخت،‌ مدل موتور،‌ داخلی یا خارجی بودن و قیمت آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

چطور باید مالیات موتور سیکلت را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور می‌توانید به سامانه خلافی مراجعه کرده و هزینه آن را تسویه کنید.

هزینه تعویض پلاک موتور سیکلت به عهده کیست؟

هزینه تعویض پلاک موتور سیکلت در زمان فروش موتور بر عهده خریدار بوده و در مراکز تعویض پلاک پرداخت می‌شود.

آیا پرداخت خلافی موتور سیکلت برای فروش موتور الزامی است؟

بله؛ اگر مبلغ خلافی موتور قبل از تعویض پلاک تسویه نشود امکان ثبت سند برای مالک جدید وجود ندارد.

آیا امکان دادن وکالت تعویض پلاک موتور سیکلت در زمان فروش وجود دارد؟

بله؛ در صورتی که وکالت‌نامه قانونی به خریدار یا شخص مورد اعتمادتان بدهید،‌ می‌توانید انجام مراحل فروش موتور را به او بسپارید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.