طوبی لازمی

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به ماشین جدید امکان‌پذیر است؟

آیا انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به ماشین جدید امکان‌پذیر است؟

رانندگانی که استفاده‌ای از بیمه شخص ثالث خود ندارند، مشمول تخفیف بیمه شده و می‌توانند هزینه کمتری نسبت به سایر رانندگان پرداخت کنند؛ اما، آیا می‌دانستید که تخفیف بیمه شخص ثالث قابل انتقال است؟ اگر این مطلب از وبلاگ خلافی را تا انتها دنبال کنید، علاوه بر جواب این سوال، از نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از طریق خدمت استعلام تاریخچه پلاک خودرو، شرایط و مدارک آن نیز مطلع می‌شوید.

چه زمانی می‌توان تخفیف بیمه شخص ثالث را انتقال داد؟

انتقال بیمه شخص ثالث تنها زمانی امکان‌پذیر است که خودروی کارکرده خریده باشید؛ چراکه خودروی صفری که از کمپانی واردکننده یا کارخانه تولید‌کننده می‌خرید، دارای بیمه شخص ثالث است یعنی امکان انتقال تخفیف برای آنها وجود ندارد.

هر زمان که اعتبار بیمه شخص ثالث خودرو صفر به پایان رسید،‌ می‌توانید برای انتقال تخفیف بیمه از ماشین قبلی به ماشین جدید اقدام کنید.

مزایای انتقال تخفیف بیمه به ماشین جدید

مهم‌ترین مزیت انتقال تخفیف بیمه از ماشین قبلی به ماشین بعدی این است که شما هزینه کم‌تری را پرداخت می‌کنید. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که ماشین جدید شما گران‌قیمت‌تر از ماشین قدیمی شما باشد و هزینه بیمه شخص ثالث آن بیشتر شده باشد. در این حالت، تخفیف بیمه‌تان شما را از افزایش چشم‌گیر نرخ بیمه نجات می‌دهد.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

رعایت برخی شرایط برای انتقال شخص ثالث، ضروری است؛ این شرایط شامل انتقال تخفیف بیمه از شخصی به شخص دیگر، از شرکتی به شرکت بیمه دیگر یا از پلاک قدیم به پلاک جدید می‌شود. شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در هر یک از موارد گفته شده،‌ در جدول زیر عنوان شده است.

موقعیت و شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

موقعیت انتقال تخفیف

شرایط انتقال تخفیف

انتقال شخص ثالث از شرکت بیمه فعلی به شرکت بیمه جدید

انتقال بیمه قبل از تاریخ اتمام قرارداد

بارگذاری تصویر بیمه‌نامه قبلی در سامانه کارگزاری بیمه جدید (درصورت ثبت‌نام آنلاین)

ارائه کارت خودرو و بیمه‌نامه قبلی (درصورت ثبت‌نام حضوری)

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به نزدیکان

شخص گیرنده از بستگان درجه یک باشد.

(همسر و فرزندان بالای ۱۸ سال، پدر، مادر، خواهر و برادر)

مراجعه حضوری به شرکت‌های بیمه (درصورتی‌که شرکت بیمه‌گذار از امکانات آنلاین برخوردار باشد، می‌توان انتقال را به‌صورت آنلاین انجام داد.)

انتقال بیمه شخص ثالث از پلاک قدیم به پلاک جدید

اتمام بیمه شخص ثالث خودروی صفر

ارائه گواهی فسخ بیمه‌نامه سابق

ارائه اصل برگه اسقاط خودرو

مدارک لازم برای انتقال بیمه شخص ثالث

هنگام انتقال بیمه شخص ثالث نیاز به ارائه برخی مدارک دارید که ارائه آنها به مراکز تعویض پلاک ضروری است و درصورت نبود آنها،‌ فرآیند انتقال بیمه شخص ثالث ماشین را دچار مشکل می‌شود. مدارکی مانند گواهی مفاصا تخلفات رانندگی و عوارض‌ها،‌ مربوط به تعویض پلاک هستند و هنگام انتقال تخفیف بیمه نیاز به آن ندارید و به‌جای آن باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • اصل و کپی مدارک شناسایی
  • استعلام تاریخچه پلاک
  • اصل و کپی کارت خودرو جدید
  • اصل و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی
  • گواهی اسقاط خودرو (برای خودروهای فرسوده و اسقاطی)

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به چه خودروهایی امکان‌پذیر است؟

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث برای خودروهایی با کاربری یکسان امکان‌پذیر است؛ به این‌صورت که تخفیف خودروی سواری را می‌توان به خودروی سواری منتقل کرد نه خودروی باربری؛ همچنین امکان انتقال بیمه شخص ثالث به بستگان درجه اول شامل همسر و فرزند و والدین هم وجود دارد.

آموزش انتقال تخفیف بیمه به ماشین جدید

برای انتقال بیمه شخص ثالث،‌ باید مراحل آن را به ترتیب و به‌صورت قانونی طی کنید. برای انجام مراحل انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث هم می‌توانید به‌صورت حضوری اقدام کنید و هم از سامانه‌های آنلاین کمک بگیرید. مراحل انتقال بیمه شخص ثالث به ترتیب زیر است:

  • استعلام تاریخچه پلاک
  • مراجعه حضوری به مراکز بیمه

روش‌های استعلام تاریخچه پلاک

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث نیاز به دریافت اطلاعات پلاک خودرو دارد؛ برای این کار باید مراحل استعلام تاریخچه پلاک خودروی خود را انجام دهید؛ به همین منظور در ادامه به معرفی هر یک از این روش‌های گرفتن تاریخچه پلاک برای بیمه، می‌پردازیم.

استعلام تاریخچه پلاک با سامانه خلافی

استعلام تاریخچه پلاک به‌صورت آنلاین

ساده‌ترین و سریع‌ترین روش آنلاین استعلام تاریخچه پلاک خودرو برای بیمه، استفاده از خدمت سامانه خلافی است. برای استعلام سوابق پلاک ماشین از khalafi.ir نیاز به ارائه مدارک خاصی ندارید. نحوه استعلام پلاک خودرو و سوابق آن با سامانه خلافی به ترتیب زیر است:

  1. از بخش خدمات خودرو و موتور، گزینه تاریخچه پلاک را انتخاب کنید.
  2. پلاک ماشین را وارد کنید.
  3. کد ملی و شماره موبایل مالک پلاک را وارد کنید.
  4. هزینه استعلام را پرداخت کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

استعلام تاریخچه پلاک خودرو به‌صورت حضوری

برای استعلام پلاک خودرو و تاریخچه آن به‌صورت حضوری، باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید؛ در نظر داشته باشید که برای دریافت تاریخچه پلاک خودرو برای تخفیف بیمه از مراکز تعویض پلاک، باید به مرکزی که انتقال پلاک خودرویتان در آن انجام شده است، مراجعه کنید.

مراجعه حضوری به مراکز بیمه

مراحل انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، با مراجعه حضوری به مراکز بیمه‌ به پایان می‌رسد. شما باید در این مرحله مدارکی مانند رسید استعلام (یا کد پیگیری موجود در استعلام تاریخچه پلاک) را به کارشناس بیمه تحویل دهید تا مراحل انتقال بیمه برای شما انجام شود. حتما به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است نتیجه تارخچه پلاک آنلاین برای برخی شرکت‌های بیمه قابل قبول نباشد؛ بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به مراکز بیمه، از پشتیبانی شرکت بیمه‌گر بپرسید که آیا نتیجه استعلام تاریخچه پلاک آنلاین برای آنها قابل قبول است یا خیر؟

مراجعه حضوری به مراکز بیمه

چگونه از میزان تخفیف بیمه ثالث مطلع شویم؟

برای استعلام بیمه شخص ثالث خودرو می‌توانید از هر دو روش حضوری و غیرحضوری اقدام کنید؛ با توجه به ترافیک شهر و شلوغی کارها، انتخاب روش‌های استعلام غیرحضوری، گزینه منطقی‌تری خواهد بود. برای استعلام بیمه شخص ثالث به‌صورت آنلاین، می‌توانید از طریق سامانه‌های پیشخوان۲۴ و قبضینو اقدام کنید. درحال حاضر امکان استعلام بیمه شخص ثالث خودرو در سامانه خلافی وجود ندارد، به محض راه‌اندازی خدمت این استعلام، اطلاع رسانی‌های لازم در همین مطلب انجام خواهد شد.

جمع‌بندی…

داشتن بیمه شخص ثالث برای تمام رانندگان اجباری است و بی توجهی به آن، جریمه‌های سنگینی را به دنبال دارد. رانندگانی که دارای تخفیف بیمه شخص ثالث هستند، می‌توانند با در دست داشتن مدارکی مانند گواهی استعلام تاریخچه پلاک، گواهی اسقاط خودرو و … این تخفیف‌ها را به پلاک جدید خود یا پلاک ماشین بستگان درجه یک خود منتقل کنند؛ در مطلبی که آماده شده تمام شرایط و مدارک لازم برای این کار را معرفی کرده و توضیحات لازم برای هر یک را به شما ارائه کردیم.

سوالات متداول

تاریخچه پلاک را از کجا بگیریم؟

برای گرفتن تاریخچه پلاک خودرو می‌توانید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده یا از خدمت دریافت تاریخچه پلاک خودرو سامانه خلافی، استفاده کنید.

چه اطلاعاتی برای دریافت تاریخچه پلاک خودرو نیاز است؟

اگر به‌صورت آنلاین برای دریافت تاریخچه پلاک خودرو اقدام کنید، فقط به شماره پلاک، کد ملی و شماره موبایل مالک پلاک نیاز دارید تا استعلام تاریخچه پلاک را برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث بگیرید.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به چه افرادی امکان‌پذیر است؟

انتقال بیمه شخص ثالث تنها به پلاک جدید خود مالک همچنین بستگان درجه یک شامل پدر، مادر، همسر و فرزند بالای ۱۸ سال امکان‌پذیر است.

آیا استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر است؟

بله؛ شما می‌توانید با استفاده از خدمت تاریخچه پلاک خلافی،‌ سوابق پلاک خود را به‌صورت آنلاین دریافت کنید.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در صورت سرقت پلاک خودرو چیست؟

از جمله اقدامات لازم پس از سرقت پلاک خودرو، تعویض پلاک و انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث آن به پلاک جدید است. توجه داشته باشید که بیمه شخص ثالث به نام مالک پلاک است؛ بنابراین درصورتی که پلاک مخدوش شده یا به سرقت برود، باز هم می‌توان آن را به پلاک جدید منتقل کرد.

آیا برای انتقال بیمه شخص ثالث به گواهی استعلام تاریخچه پلاک خودرو نیاز داریم؟

بله؛ گرفتن تاریخچه پلاک خودرو برای تخفیف بیمه ضروری بوده و دریافت آن به دو صورت حضوری و آنلاین امکان‌پذیر است.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.