ساناز امینی

۱۰ اقدام ضروری بعد از هر تصادف رانندگی

۱۰ اقدام ضروری بعد از هر تصادف رانندگی

شاید شما محتاط‌ترین راننده‌ی جهان باشید؛ اما، آیا همه‌ی رانندگان اینطورند؟ قطعاً خیر؛ بنابراین، باید بپذیرید که احتمال تصادف هنگام رانندگی برای شما وجود دارد. طبیعی است که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، احتمال تصادف را کاهش می‌دهد؛ اما، به هر حال صفر نمی‌کند. در نتیجه، شما باید آگاهی خود را از اقدامات بعد از تصادف ارتقا دهید تا در صورت وقوع آن، دستپاچه نشوید؛ بلکه، وضعیت را مدیریت کنید. ما در این مطلب تمام اقدامات مهم بعد از تصادف را ذکر کرده‌ایم تا پاسخ پرسش «بعد از تصادف چه کنیم؟» را بدهیم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب از وبلاگ خلافی همراه ما باشید.

ضرورت آگاهی از اقدامات مهم بعد از تصادف رانندگی چیست؟

ضرورت آگاهی از اقدامات مهم بعد از تصادف برای جلوگیری از دردسرهای پس از آن است؛ چون، تصادف همیشه به ضرر مالی ختم نمی‌شود بلکه گاهی خسارت‌های جانی در پی دارد که بار مسئولیت را سنگین می‌کند. آگاهی از اقدامات مهم بعد از تصادف به شما کمک می‌کند تا وضعیت را طوری کنترل کنید که کمترین دردسر را پس از آن داشته باشید. اگر مقصر باشید، می‌توانید از بار مسئولیت خود بکاهید و اگر مقصر نباشید، می‌توانید مدارک مهمی برای مراحل آتی جمع کنید تا حق و حقوق خود را زنده کنید؛ بنابراین، در هر شرایط باید یک سری اقدامات مهم را انجام دهید.

تصادف دو ماشین و دو نفر در حال بررسی کردن صحنه تصادف

آیا اقدامات بعد از تصادف با سواره و پیاده متفاوت است؟

بله؛ برخی از اقدامات بعد از تصادف با پیاده و سواره تفاوت دارند؛ البته، کلیت اقدامات یکسان است. فقط جزئیات است که تفاوت دارد. ما در ادامه این اقدامات را به تفکیک تصادف با پیاده و سواره معرفی و بررسی می‌کنیم تا شما بدانید که هنگام تصادف با هر یک، چگونه برخورد کنید تا کمترین دردسر را در ادامه‌ی مسیر متحمل شوید.

بیشتر بخوانید: حق تقدم در رانندگی با چه کسی است؟

۱۰ اقدام مهم بعد از وقوع تصادف

اقدامات متعددی بعد از تصادف رانندگی پیشنهاد می‌شود که همه‌ی آنها به شما برای کنترل وضعیت کمک می‌کنند؛ اما، اگر بخواهیم همه‌ی آنها را نام ببریم، انگار که هیچ کمکی به شما نکرده‌ایم! حتماً می‌پرسید چرا؟ تصادف به‌خودی‌خود وضعیتی چالش‌برانگیز است که شما را دستپاچه می‌کند تا حدی که بدیهی‌ترین اطلاعات را به یاد نخواهید آورد؛ بنابراین، بمباران اطلاعاتی در این زمان به کار نمی‌آید. شما نیاز دارید تا چند نکته‌ی طلایی را بدانید. ما همین کار را انجام داده‌ایم؛ یعنی، ۱۰ نکته‌ی طلایی که شما را از دردسرهای بعدی نجات دهد، آموزش داده‌ایم؛ کافیست، این نکات ساده را در یاد نگه دارید.

۱) حفظ آرامش؛ سخت‌ترین اقدام!

تجربه تصادف تلخ است؛ بنابراین، ناراحتی و عصبانیت طبیعی است. سخت‌ترین کار شما نیز همین اول کار است که آرامش خود را حفظ کنید؛ چرا که، بهترین استراتژی در زمان تصادف که جواب می‌دهد، حفظ آرامش است. هنگامی که ناراحت و عصبانی باشید، ممکن است کار ناشایستی انجام دهید که تبدیل به مدرکی علیه شما شود؛ همچنین، ممکن است حرفی بزنید که به ضررتان تمام شود. شما به هیچ وجه نباید وارد دعوای لفظی و فیزیکی با طرف تصادف شوید؛ همچنین، نباید خود یا دیگری را به‌صورت واضح متهم کنید. همه‌ی این موارد مدارک علیه شما خواهد شد.

۲) از صحنه تصادف رانندگی فرار نکنید!

هرگز، چه مقصر هستید چه مقصر نیستید، صحنه تصادف را ترک نکنید؛ چرا که، این کار غیرقانونی است. شما باید تا لحظه حل شدن کامل ماجرا، در صحنه‌ تصادف رانندگی باقی بمانید. قطعا تبعات فرار از صحنه تصادف بیش از تبعاتی است که شما بابت ماندن در انتظارتان است. اگر شخصی به‌خاطر فرار شما از صحنه تصادف فوت کند، جرم شما از قتل غیرعمد به قتل عمد تغییر پیدا می‌کند؛ بنابراین، می‌بینید که فرار به صلاح شما نیست حتی در بدترین شرایط باز هم ماندن است که کمکتان می‌کند.

آسب دیدن فرد پیاده بعد از برخورد ماشین با او

۳) تماس با پلیس ۱۱۰

هنگامی که آرامش خود را به دست آوردید، مهم‌ترین اقدام این است که با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید به‌خصوص اگر تصادف شدید باشد؛ یعنی، احتمال آسیب مالی و جانی شدید وجود داشته باشد. شما باید حین تماس با پلیس ۱۱۰ خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید اطلاعات درخواستی را به‌درستی منتقل کنید. معمولاً، آدرس محل تصادف مهم‌ترین اطلاعاتی است که از شما درخواست می‌شود که باید آن را دقیق شرح دهید. حواستان باشد که هرگز در تماس با پلیس ۱۱۰ تعلل نکنید؛ حتی، اگر یکی از طرفین تصادف اصرار به انجام ندادن این کار دارد. در ضمن، باید بدانید که این اقدام در میان هر دو نوع تصادف مشترک است.

فردی در حال تماس با پلیس ۱۱۰ بعد از تصادف رانندگی

۴) تماس با ۱۱۵ و ۱۲۵

ممکن است شدت تصادف شما در حدی باشد که نیاز به حضور اورژانس و آتش‌نشانی علاوه بر پلیس ۱۱۰ باشد؛ بنابراین، خوب است که این مورد را به‌عنوان یکی از موارد مهم مدنظر داشته باشید. شما فقط باید همانطور که مسئله را به پلیس ۱۱۰ شرح داده‌اید، همین کار را با شماره‌گیری ۱۱۵ اورژانس و ۱۲۵ آتش‌نشانی انجام دهید.

حواستان باشد که اگر تصادف شما، چه با سواره و چه با پیاده، شدید بوده است، به مخالفت مجروح حادثه برای حضور ۱۱۵ و ۱۲۵ اکتفا نکنید. گاهی برخی از ضربات حین تصادف، نمود خارجی ندارند؛ اما، طی گذر زمان، مشکلات داخلی را برای مجروح ایجاد می‌کنند. در نتیجه، این مورد را جدی بگیرید تا به دردسرهای قانونی بعدی دچار نشوید؛ چرا که، شما وظیفه‌ی کسب اطمینان از طریق اورژانس و آتش‌نشانی نسبت به سلامت افراد مجروح را دارید که اگر کوتاهی کنید، مجرم محسوب می‌شوید.

مطالعه بیشتر: تخلفات حادثه ساز

۵) تصویربرداری از صحنه تصادف

شما باید به دقت از صحنه تصادف عکس‌برداری و فیلم‌برداری کنید. شاید این کار به‌نظرتان بی‌فایده باشد؛ اما، باید بدانید که اینطور نیست. شما می‌توانید از این تصویرها به‌عنوان مدرک برای اثبات حق خود استفاده کنید؛ بنابراین، این مرحله را جدی بگیرید به خصوص زمانی که قرار است صحنه تصادف را بهم بزنید. حتما از تمام زوایا به دقت تصویربرداری کنید. این تصاویر را با کسی به اشتراک بگذارید؛ همچنین، خودتان آنها را ذخیره‌سازی کنید.

فردی در حال عکس گرفتن از صحنه تصادف

۶) باز کردن یا نکردن مسیر خیابان؛ مسئله این است!

این اقدام وابسته به نوع تصادف شماست؛ یعنی، اگر تصادف رانندگی فقط جنبه مالی دارد، حتماً باید خیابان را باز کنید اما اگر تصادف جنبه جانی دارد، اصلاً نباید صحنه تصادف را بهم بزنید. در نتیجه، اگر با خودروی دیگری تصادف کرده‌اید، وابسته به شدت تصادف، باید برای تصمیم‌گیری اقدام کنید؛ اما، اگر با پیاده تصادف کرده‌اید، باید تا رسیدن پلیس ۱۱۰، اورژانس و سایر ارگان‌های مرتبط صبر کنید.

اگر به جابه‌جایی خودرو نیازی نبود، حتما با علائم ترافیکی، باقی رانندگان را از صحنه تصادف مطلع کنید. اگر در جاده هستید، تا فاصله ۷۰ متری و اگر در آزادراه هستید، فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری علائم هشدار نصب کنید. در ضمن، اگر در پیچ یا چهارراه قرار دارید، باید از فاصله ۲۰۰ متری علائم ترافیکی بذارید. نکته‌ی حائز اهمیت این است که اگر تصادف شما جزئی باشد اما خیابان را برای تردد سایر رانندگان باز نکنید، جریمه خواهید شد؛ بنابراین، حواستان باشد که باید دلیل قانع‌کننده‌ای مانند ضرر جانی به طرفین تصادف داشته باشید تا از جریمه جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: معنای انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی چیست؟ + به همراه تصویر

۷) تحویل گرفتن کروکی

اگر خسارت وارد شده حین تصادف کمتر از ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ است، شما نیازی به کروکی پلیس ۱۱۰ برای مراجعه به شرکت بیمه ندارید؛ اما، در غیر این صورت باید کروکی را دریافت کنید. در ضمن، شما می‌توانید برای کسب اطمینان به شرکت بیمه تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در ضمن، کروکی دو نوع است که شامل کروکی سازش و کروکی عدم‌سازش می‌شود. کروکی سازش زمانی صادر می‌شود که دو طرف تصادف با هم به توافق رسیده‌اند همچنین مدارکشان شامل گواهینامه، کارت خودرو، بیمه شخص ثالث و معاینه فنی کامل است؛ اما، کروکی عدم‌سازش زمانی صادر می‌شود که برعکس این حالات حاکم باشد. در حقیقت، کروکی عدم‌سازش برای مراجعه به مراجع قضایی مانند دادگاه صادر می‌شود.

۸) تماس با خودروبر

اگر تصادف شما شدید بوده است، احتمالاً نمی‌توانید خودرو را برانید؛ بنابراین، باید با یک خودروبر برای انتقال خودرو به تعمیرگاه هماهنگ کنید. شما می‌توانید برای درخواست خودروبر ایران‌خودرو به شماره ۰۹۶۴۴۰ و برای درخواست خودروبر سایپا به شماره ۰۹۶۵۵۰ زنگ بزنید. نکته‌ی حائز اهمیت این است که اگر تصادف شما جنبه‌ی خسارت جانی داشته باشد، احتمالاً خودروبر از طرف پلیس ۱۱۰ برای انتقال خودرو به پارکینگ پلیس ۱۱۰ می‌آید. خودرو شما در این موارد تا زمان حل ماجرا در پارکینگ پلیس ۱۱۰ می‌ماند.

خودروبر در حال حمل خودرو تصادفی

۹) مراجعه به بیمه

اگر مقصر تصادف نبوده‌اید، باید حداکثر تا ۵ روز پس از حادثه به شرکت بیمه برای دریافت خسارت مراجعه کنید؛ اما، تکلیف جبران خسارت مقصر چیست؟ اگر شما مقصر بوده‌اید و بیمه بدنه دارید، خوشحال باشید؛ چون، می‌توانید خسارت خود را از شرکت بیمه بدنه‌تان بگیرید. فقط حواستان باشد که مدارک مورد نیاز برای مراجعه به بیمه را همراه داشته باشید. ما این مدارک را در ادامه یادآوری کرده‌ایم:

  • کارت ملی
  • کارت ماشین
  • برگ سبز ماشین
  • گواهینامه رانندگی
  • اصل و کپی از کروکی
  • حضور راننده و ماشین آسیب‌دیده

بیشتر بخوانید: جریمه بیمه شخص ثالث و قوانین آن در سال ۱۴۰۲

۱۰) تسویه جریمه‌های تصادف رانندگی

آخرین اقدامی که باید انجام دهید، تسویه جریمه‌های تصادفی است که در آن حضور داشته‌اید. ما تخلفاتی را که حین تصادف رخ می‌دهد در جدول با جزئیات مرتبط به آن مانند کد تخلف، مبلغ تخلف و شرح آن آورده‌ایم؛ سپس، در ادامه روش پرداخت آن را نیز گفته‌ایم. البته ممکن است به دلایل دیگری نیز پلیس شما را جریمه کند. برای مثال اگر به دلیل عدم رعایت حق تقدم تصادف کنید باید جریمه آن را پرداخت کنید.

کد تخلفشرح تخلفکلان‌شهرها(ریال)سایر شهرها(ریال)روستاها(ریال)
۲۰۶۵خودداری از کنار بردن وسیله نقلیه قابل حرکت که به علت تصادف منجر به خسارت غیرجانی در سطح سواره رو متوقف شده است.۳۰۰٫۰۰۰۲۰۰٫۰۰۰

۱۰۰٫۰۰۰

۲۰۳۹تصادف ناشی از عدم توجه به جلو یا عدم رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی یا جانبی۶۰۰٫۰۰۰۵۰۰٫۰۰۰۳۵۰٫۰۰۰

استعلام و پرداخت جریمه تصادف با سامانه خلافی

اگر به هر دلیلی در هنگام تصادف رانندگی جریمه شدید، می‌توانید سریع و ساده، آن را با سامانه جامع استعلام و پرداخت خلافی پرداخت کنید؛ کافیست، وارد این سامانه شوید و خدمت خلافی را انتخاب کنید. در ادامه، شما باید شماره پلاک خود را وارد کنید؛ سپس، گزینه‌ی استعلام و پرداخت خلافی با جزئیات را بزنید. به روزترین اطلاعات مربوط به جریمه خودروی شما در سایت خلافی نمایش داده می‌شود و می‌توانید همان لحظه پرداخت را انجام دهید.

استعلام و پرداخت خلافی با سامانه خلافی بعد از تصادف

چگونه از وقوع تصادف رانندگی جلوگیری کنیم؟

شما می‌توانید با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی احتمال وقوع تصادف را کاهش دهید. طبق آخرین آمار سازمان راهنمایی و رانندگی، بیشترین آمار تصادفات مربوط به برخورد ناشی از عدم توجه به جلو یا عدم رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی یا جانبی است؛ بنابراین، حتما فاصله خود را از اطراف با وسایل نقلیه حفظ کنید تا کمتر در معرض تصادف باشید.

سوالات متداول

چه مدارکی باید هنگام تصادف همراهمان باشد؟

شما باید کارت ماشین، گواهینامه، بیمه شخص ثالث و معاینه فنی معتبر داشته باشید تا بابت همراه نداشتن آنها جریمه نشوید. اگر مدارک شما ناقص باشد، احتمال توقیف خودرو وجود دارد. در نتیجه، همواره مدارک مذکور را همراه داشته باشید.

بالاخره خودرو را بعد از تصادف جابه‌جا کنیم یا نکنیم؟

اگر تصادف منجر به جرح یا فوت باشد، خودرو نباید محل را ترک کند اما اگر تصادف منجر به جرح یا فوت نباشد، خودرو باید محل را ترک کند تا مسیر برای سایر رانندگان باز شود؛ وگرنه، جریمه در پی دارد.

اگر می‌خواهیم خودمان تصادف را حل و فصل کنیم، چه مدارکی از طرفین نزد هم بماند؟

پیشنهاد ما این است که خودتان برای حل و فصل تصادف اقدام نکنید؛ بلکه، حتما پلیس ۱۱۰ را خبر کنید. اگر اصرار به این کار دارید، حتما یک مدرک هویتی از راننده مانند گواهینامه و یک مدرک شناسایی خودرو مانند کارت ماشین را دریافت کنید. در ضمن، نام و نام خانوادگی به همراه اطلاعات تماس را داشته باشید.

جمع‌بندی…

تصادف برای کسی که پشت فرمان می‌نشیند، اجتناب‌ناپذیر است؛ اما، نباید نگران باشید. شما می‌توانید با رعایت اقدامات مهم بعد از تصادف که در این مطلب معرفی و بررسی شد، دردسرهای آن را به حداقل برسانید. فقط حواستان باشد که مهم‌ترین نکته حفظ آرامش در طول فرآیند حل و فصل تصادف است؛ چرا که، برگ برنده‌ی شما آرامش خواهد بود. در نهایت، امیدواریم که هیچ‌وقت به محتوای مطلب «بعد از تصادف چه کنیم؟» نیاز نداشته باشید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.