ساناز امینی

انواع خلافی موتور سیکلت و روش‌های استعلام و پرداخت آن

انواع خلافی موتور سیکلت

فرار از ترافیک به‌خصوص در کلان‌شهرهای ایران مانند تهران موجب تمایل مردم به استفاده از موتورسیکلت شده است؛ اما، ناآگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی موتور دردسرهای متعددی مانند جریمه، توقیف و … را برای موتورسواران ایجاد کرده است. جلوگیری از این دردسرها با آگاهی از انواع خلافی موتور سیکلت و روش‌های استعلام و پرداخت آن امکان‌پذیر است؛ اما، مشکل اینجاست که راهنمای جامعی از سوی سازمان راهنمایی و رانندگی برای موتورسواران وجود ندارد. ما در این مطلب به ارائه‌ی یک راهنمای جامع انواع خلافی موتور سیکلت و روش‌های استعلام و پرداخت آن می‌پردازیم تا شما را از دردسرهای ناآگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی موتور نجات دهیم؛ بنابراین، همراه سامانه خلافی بمانید.

خلافی موتورسیکلت چیست؟

هنگامی که موتورسوار حین موتورسواری قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکند، خلافی موتورسیکلت او به‌کمک روش‌های ثبت خلافی سازمان راهنمایی و رانندگی در سیستم این سازمان ثبت می‌شود تا جریمه‌ای برای جلوگیری از تکرار خلافی صادر شود. اکنون، حتماً می‌پرسید که انواع خلافی موتور راهور ۱۲۰ کدامند؟ ما در ادامه انواع خلافی موتور سیکلت را معرفی و بررسی کرده‌ایم.

انواع خلافی موتور سیکلت

انواع خلافی موتور سیکلت شامل دو دسته‌ی جریمه‌های مختص موتورسیکلت و جریمه‌های مشترک موتورسیکلت و ماشین است. ما در ادامه این جریمه‌ها را به تفکیک، معرفی و بررسی کرده‌ایم؛ بنابراین، اگر شما هم در دسته‌ی موتورسوارانی هستید که همچنان انواع خلافی موتور سیکلت را نمی‌شناسید، حتماً این بخش را به‌دقت بخوانید.

دو موتورسوار قانون‌مند موازی با هم

جریمه‌های مختص موتورسیکلت

اغلب قوانین راهنمایی و رانندگی موتورسیکلت و ماشین یکسان است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود؛ اما، یک جریمه در لیست جرایم راهنمایی و رانندگی وجود دارد که تنها مختص موتورسیکلت است. این جریمه همان جریمه کلاه ایمنی موتور است. شما می‌توانید جزئیات این جریمه موتورسیکلت را در جدول مشاهده کنید:

جدول جرایم موتورسیکلت
عنوان تخلفکلان‌شهرها(ریال)سایر شهرها(ریال)روستاها(ریال)

هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ

۵/۰۰۰/۰۰۰

۴/۰۰۰/۰۰۰

۲/۵۰۰/۰۰۰

یدک‌کشی یا حمل بار غیرمتعارف به‌وسیله موتورسیکلت یا دوچرخه

۳۰۰/۰۰۰

۳۰۰/۰۰۰

۱۵۰/۰۰۰

عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتورسیکلت در حین رانندگی

۱/۵۰۰/۰۰۰

حمل سرنشین اضافی با موتورسیکلت به‌ازای هر نفر

۳۰۰/۰۰۰

۳۰۰/۰۰۰

۱۵۰/۰۰۰

دست گرفتن موتورسیکلت‌سوار، دوچرخه‌سوار، اسکیت‌سوار، اسکوتر و نظایر آن به وسیله نقلیه در حال حرکت

۳۰۰/۰۰۰

جریمه‌های مشترک موتورسیکلت و ماشین

جریمه‌های مشترک موتورسیکلت و ماشین شامل تمام جرایم سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز، ممنوعیت عبور، توقف غیرمجاز، ممنوعیت دور زدن، عدم توجه به رانندگی، نقص فنی و … است. شما می‌توانید کد تخلف، عنوان تخلف و مبلغ جریمه موتور سیکلت را در کلان‌شهرها، شهرها و روستاها مشاهده کنید؛ کافیست لیست تخلفات ماشین و موتور را داشته باشید. می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید تا تمام جریمه‌های مشترک موتور و ماشین را مشاهده کنید.

توقیف موتورسیکلت

انواع خلافی موتور ذکر شده در جدول تخلفات راهنمایی و رانندگی فوق برای موتور و ماشین مشترک است؛ اما، حقیقت این است که از میان این تخلفات، تخلفات حادثه‌ساز شماره ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ علاوه‌بر جریمه نقدی، توقیف موتورسیکلت را به‌همراه دارند؛ چرا که، تخلفات حادثه‌سازی هستند که هم برای موتورسوار و هم برای سایرین خطرناکند. در ضمن، جریمه موتور بدون کلاه ایمنی به‌عنوان تنها تخلف مختص موتورسواران نیز در دسته‌ی جرایمی است که در صورت مشاهده جریمه موتور سیکلت توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، توقیف دارد. پیشنهاد ما برای موتورسواران این است که این قوانین را به‌صورت جدی رعایت کنند تا درگیر مراحل ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ نشوند.

موتورسیکلت در حال تخلف

نحوه ثبت انواع خلافی موتور سیکلت

جریمه های موتور سیکلت از ۵ روش متفاوت ثبت می‌شود. این روش‌ها دقیقاً مشابه روش‌هایی است که جریمه‌های ماشین در سازمان راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود؛ بنابراین، اگر شما با نحوه ثبت خلافی ماشین آشنایی دارید، نحوه ثبت انواع خلافی موتور سیکلت را هم می‌دانید. شما می‌توانید شرح این روش‌ها را در ادامه بخوانید:

جریمه تسلیمی موتورسیکلت

جریمه تسلیمی موتور زمانی ثبت می‌شود که پلیس و موتورسوار هر دو در محل تخلف حضور دارند. این جریمه زمانی ثبت می‌شود که پلیس تخلف را می‌بیند، موتورسوار را متوقف می‌کند، مدارک موتورسیکلت و موتورسوار را بررسی می‌کند، جریمه را صادر می‌کند و در نهایت آن را به موتورسوار تحویل می‌دهد.

جریمه الصاقی موتورسیکلت

جریمه الصاقی موتور زمانی ثبت می‌شود که فقط پلیس در محل تخلف حضور دارد. این جریمه زمانی ثبت می‌شود که پلیس تخلف را می‌بیند، جریمه را صادر می‌کند و در نهایت آن را بر روی موتورسیکلت می‌گذارد.

جریمه دوبرگی موتورسیکلت

جریمه دوبرگی نوعی از جریمه موتورسیکلت است که موتورسوار و پلیس در محل تخلف حضور دارند اما موتورسوار به‌صورت غیرعمدی توقف نمی‌کند. در حقیقت، پلیس تخلف را می‌بیند، موتورسوار به‌صورت غیرعمد متوقف نمی‌شود و جریمه صادر می‌شود. 

جریمه خودداری موتورسیکلت

جریمه خودداری نوعی از جریمه موتورسیکلت است که موتورسوار و پلیس در محل تخلف حضور دارند اما موتورسوار به‌صورت عمدی توقف نمی‌کند. در حقیقت، پلیس تخلف را می‌بیند، موتورسوار به‌صورت عمد متوقف نمی‌شود و جریمه صادر می‌شود.

ثبت خلافی موتورسیکلت با دوربین

ثبت خلافی موتورسیکلت با دوربین نوعی از ثبت تخلف است که پلیس در محل تخلف حضور فیزیکی ندارد؛ بلکه، حضور مجازی با کمک دوربین دارد. هنگامی که دوربین راهنمایی و رانندگی تخلف را ثبت می‌کند، پیامک جریمه برای مالک موتورسیکلت ارسال می‌شود تا او را از خلافی موتورسیکلت آگاه کند؛ البته، این فرآیند زمانی رخ می‌دهد که شماره تلفن مالک موتورسیکلت در سامانه راهور۱۲۰ ثبت شده باشد.

ثبت خلافی موتورسیکلت با دوربین

اعتراض به جریمه موتور سیکلت

اگر موتورسواری هستید که فکر می‌کنید جریمه‌ی ثبت‌شده برای شما نیاز به اعتراض دارد، ما در ادامه اعتراض به انواع خلافی موتور سیکلت را آورده‌ایم؛ سپس، روش اعتراض را شرح داده‌ایم:

  • اعتراض به جریمه دوربین موتورسیکلت: اعتراض به خلافی موتورسیکلت که با دوربین ثبت شده است، امکان‌پذیر است؛ اما، اغلب اوقات، اعتراض شما رد می‌شود چرا که این نوع از جریمه با دوربین‌های دقیق ثبت می‌شود که احتمال ثبت جریمه اشتباه دوربین را کاهش می‌دهد.
  • اعتراض به جریمه تسلیمی و الصاقی موتورسیکلت: اعتراض به جریمه موتور سیکلت که به‌صورت تسلیمی یا الصاقی صادر شده است، امکان‌پذیر نیست؛ چون، پلیس در محل حضور داشته است و برگه جریمه به موتورسوار تحویل داده شده است یا برگه جریمه بر روی موتور گذاشته شده است.
  • اعتراض به جریمه دوبرگی و خودداری موتورسیکلت: امکان اعتراض به جریمه موتور که به‌صورت دوبرگی یا خودداری صادر شده است، وجود دارد؛ چون، جریمه در سرعت رخ می‌دهد که امکان اشتباه را از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی زیاد می‌کند.

مراحل و مدارک اعتراض به جریمه موتور سیکلت

اگر می‌خواهید اعتراض خود را برای خلافی موتورسیکلت ثبت کنید، باید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ نزدیک محل زندگی یا محل کار مراجعه کنید؛ سپس، برگه اعتراض به خلافی موتور را از متصدی این دفاتر دریافت کنید تا آن را به‌دقت پر کنید. در ادامه، شما باید هزینه‌ای معادل ۵۲۰۰ تومان را بابت هر اعتراض پرداخت کنید. حواستان باشد که باید مدارک موتور و مدارک مالک موتور شامل کارت موتور، گواهینامه موتور، بیمه شخص ثالث موتور و … را همراه داشته باشید تا امکان اعتراض به جریمه موتور سیکلت را به شما بدهند.

روش‌های استعلام و پرداخت جریمه موتورسیکلت

حالا که انواع خلافی موتور سیکلت را شناخته‌اید، نحوه ثبت انواع خلافی موتور سیکلت را می‌دانید و مراحل اعتراض به آنها را یاد گرفته‌اید نوبت به آموزش نحوه پرداخت جریمه موتور سیکلت رسیده است. شما باید بدانید چطور لیست جریمه موتورسیکلت خود را مشاهده کنید. ما در ادامه روش‌های استعلام را آورده‌ایم:

استعلام و پرداخت خلافی از طریق سامانه خلافی

سامانه خلافی سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت خلافی است که خدمات استعلام و پرداخت انواع خلافی موتور سیکلت را در کنار سایر خدمات خلافی خودرو، ملک و … فراهم کرده است تا رضایت شما را جلب کند. این خدمات در قبضینو با سه روش متفاوت شامل استعلام با شناسه قبض و پرداخت، استعلام جزئیات خلافی و استعلام مجموع خلافی ارائه می‌شود تا متناسب با نیاز کاربران متفاوت باشد. در ضمن، این سامانه مزیت‌های دیگری به غیر از تنوع روش‌های استعلام و پرداخت خلافی موتور راهور ۱۲۰ دارد که شرح داده می‌شود:

  • دسترسی ساده و سریع به خدمات جامع استعلام و پرداخت خلافی
  • استعلام و پرداخت خلافی موتور پلاک قدیم و موتور پلاک جدید
  • ذخیره تراکنش‌ها در بخش سوابق سامانه خلافی
  • دریافت رسید خلافی موتورسیکلت
  • اطلاعات به روز منطبق با راهور
  • تسویه‌ی آنی تخلفات
  • و …

لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید از روش استعلام با شناسه قبض و پرداخت سامانه خلافی استفاده کنید، باید شناسه قبض و پرداخت را داشته باشید تا خلافی موتور رایگان بگیرید؛ اگر می‌خواهید از روش استعلام جزئیات خلافی موتور با پلاک استفاده کنید، باید شماره پلاک، کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی را داشته باشید و اگر می‌خواهید از روش استعلام مجموع خلافی موتور با پلاک استفاده کنید، باید فقط شماره پلاک را داشته باشید.

استعلام و پرداخت خلافی موتور سیکلت با سامانه خلافی

استعلام و پرداخت خلافی از سامانه راهور ۱۲۰

استعلام و پرداخت خلافی موتور انلاین از طریق سامانه راهور ۱۲۰ شامل سایت و اپلیکیشن پلیس من امکان‌پذیر است؛ البته، ابتدا باید در سامانه‌ی سخا ثبت‌نام کنید تا بتوانید این کار را انجام دهید. در نتیجه، فرآیند آن کمی سخت و کند است.

استعلام و پرداخت خلافی از طریق پلیس +۱۰

استعلام و پرداخت خلافی موتور از طریق مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰ امکان‌پذیر است؛ البته، شما باید کارت خودرو، سند خودرو و بیمه شخص ثالث معتبر موتورتان را همراه داشته باشید. در ضمن، شما باید مبلغ ۱۷.۵۰۰ تومان را بابت دریافت خدمات اجرائیات به همراه مبلغ ۸.۵۰۰ تومان را بابت رسیدگی غیرحضوری خدمات اجرائیات پرداخت کنید تا کارتان انجام شود.

استعلام جریمه موتور سیکلت از طریق تلفن

استعلام خلافی موتور رایگان از طریق تماس با تلفن گویای راهور نیز امکان‌پذیر است. شما باید با شماره‌ی ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید؛ اما، حواستان باشد که نتیجه‌ای که می‌شنوید، مجموع خلافی موتور راهور ۱۲۰ شماست. در ضمن، امکان پرداخت را از این روش نخواهید داشت؛ بلکه، باید از سایر روش‌ها برای پرداخت استفاده کنید.

استعلام خلافی موتور از طریق پیامک

استعلام خلافی موتور از طریق پیامک با ارسال شماره VIN موتور به سامانه‌ی پیامک راهور ۱۲۰ امکان‌پذیر است؛ کافیست، شماره VIN موتورسیکلت را به سرشماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. فقط این موضوع را درنظر داشته باشید که نتیجه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، مبلغ مجموع خلافی موتور است؛ همچنین، امکان پرداخت نیز وجود ندارد.

کد استعلام خلافی موتور

امکان استعلام خلافی موتور تهران و شهرستان از طریق کد دستوری USSD وجود دارد؛ کافیست، شماره‌ی #۱۱۰* را در بخش شماره‌گیر موبایل خود شماره‌گیری کنید. نکته‌ی حائز اهمیت این است که این روش نیز مانند روش پیامک و تلفن امکان پرداخت ندارد؛ بلکه، تنها مجموع مبلغ خلافی موتور از طریق پلاک را اعلام می‌کند.

سوالات متداول انواع خلافی موتور سیکلت

چگونه خلافی موتور کیش را بگیرم؟

اگر می‌خواهید استعلام خلافی موتور کیش را بدانید، باید از سامانه‌ی مختص خلافی موتور در کیش استفاده کنید. شما باید وارد آدرس اینترنتی traffic.kish.ir شوید؛ سپس، گزینه‌ی استعلام خلافی را انتخاب کنید. در ادامه، گزینه‌ی خلافی موتور سیکلت پلاک ملی را برگزینید. در نهایت، شما باید شماره پلاک را وارد کنید. حواستان باشد که اگر جزئیات خلافی موتور را می‌خواهید، باید ۶ کاراکتر انتهای شماره موتور یا شماره شاسی موتور را وارد کنید.

چگونه قیمت جریمه موتور سیکلت را بدانم؟

شما می‌توانید نرخ جریمه موتور سیکلت را از جدول جرایم موتورسیکلت مشاهده کنید. این جدول در مطلب فوق آمده است. اگر نوع خلافی موتور را می‌دانید، آن را پیدا کنید و قیمت آن را مشاهده کنید؛ وگرنه، باید استعلام خلافی موتور را بگیرید تا نام تخلف را بدانید.

کدام برنامه جریمه موتور را برای استعلام و پرداخت خلافی موتور استفاده کنم؟

سامانه خلافی به‌عنوان برنامه جریمه موتور در اختیار شماست تا به‌روزترین اطلاعات ثبت شده در سامانه راهور ۱۲۰ را به شما نمایش دهد؛ بنابراین، اگر به‌دنبال یک برنامه جریمه موتور معتبر می‌گردید، فقط باید وارد سامانه خلافی به آدرس اینترنتی khalafi.ir شوید.

جمع‌بندی…

اگر در دسته‌ی افرادی هستید که موتورسیکلت را به ماشین به‌خصوص در این شهرهای شلوغ ترجیح می‌دهید، باید قوانین مرتبط با آن را بدانید تا در دردسرهای آن مانند جریمه، توقیف و … نیفتید. ما در این مطلب تمام موضوعاتی که شما باید درمورد انواع خلافی موتور، روش‌های استعلام و پرداخت خلافی موتور، اعتراض به خلافی موتور و … بدانید را گفتیم. بهترین روش این است که شما این نکات را پیش از رخ دادن اتفاق خاصی بدانید تا دچار دردسرهایش نشوید؛ اما، اگر اکنون در دردسر هستید و برای رفع آن به این مطلب مراجعه کرده‌اید، امیدواریم که مشکلتان سریع و ساده حل شود.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.