ساناز امینی

جریمه معاینه فنی خودرو؛ از ثبت تا بخشش

یک خودرو زرد در حال خارج شدن دود از اگزوز

کارت خودرو و بیمه شخص ثالث و گواهی معاینه فنی، مدارک خودرویی‌اند که همراه داشتن آنها به‌هنگام رانندگی واجب است. شاید از اینکه «گواهی معاینه فنی» را دیده‌اید، تعجب کرده باشید؛ چرا که، تازه چند سالی است که همراه داشتن آن به‌هنگام رانندگی واجب است اما باید بدانید که گواهی معاینه فنی به‌اندازه‌ی کارت خودرو و بیمه شخص ثالث برای خودرو اهمیت دارد. این اهمیت تا حدی است که همراه نداشتن گواهی معاینه فنی، موجب جریمه معاینه فنی خودرو می‌شود.

اکنون، می‌دانیم که سوالات متعددی برایتان پیش آمده است؛ مثلاً، آیا همه‌ی خودروها به گواهی معاینه فنی نیاز دارند؟ جریمه معاینه فنی چقدر است؟ و … . ما در این مطلب از وبلاگ سامانه‌ی خلافی به تمام سوالات شما درباره‌ی جریمه معاینه خودرو پاسخ می‌دهیم؛ بنابراین، همراه ما بمانید.

جریمه معاینه فنی خودرو چیست؟

جریمه معاینه خودرو نوعی جریمه‌ی راهنمایی و رانندگی است که در جدول تخلفات با کد تخلف ۲۰۶۳ مشخص شده است. این جریمه به خاطر عدم صدور یا عدم تمدید گواهی معاینه فنی برای خودروهای مشمول از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده است تا تنبیهی برای متخلفان باشد.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که همه‌چیز به جریمه معاینه خودرو ختم نمی‌شود؛ بلکه، توقیف معاینه فنی خودرو انجام می‌شود به‌خصوص زمانی که یک مورد از تخلفات حادثه‌ساز انجام شده باشد. قطعاً الان کنجکاوید که بدانید کدام خودروها جریمه معاینه فنی می‌شوند؟

خودرو قدیمی خراب

کدام خودروها جریمه معاینه فنی می‌شوند؟

خودروهایی که مشمول صدور یا تمدید معاینه فنی باشند اما برای صدور یا تمدید معاینه فنی اقدام نکنند، مشمول جریمه نداشتن معاینه فنی یا جریمه دیرکرد معاینه فنی می‌شوند. حتماً می‌پرسید که کدام خودروها در چه زمانی مشمول معاینه فنی هستند؟

خودروهای شخصی که بیش از ۴ سال از زمان تولید آنها گذشته باشد هر ۱ سال یک بار و خودروهای عمومی که بیش از ۱ سال از زمان تولید آنها گذشته باشد هر ۶ ماه یک بار، مشمول صدور یا تمدید معاینه فنی هستند؛ اما، اگر این کار را به موقع انجام ندهند، جریمه نداشتن معاینه فنی یا جریمه دیرکرد معاینه فنی برایشان لحاظ می‌شود.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که خودروهایی که بیش از ۱۰ سال سن دارند، چه شخصی و چه عمومی، باید هر ۳ ماه یک بار برای معاینه فنی به مراکز آن مراجعه کنند. در ضمن، خودروهای امدادی نیز باید هر ۳ ماه یک بار از سلامت ظاهری و باطنی خودروها اطمینان حاصل کنند.

نحوه ثبت جریمه معاینه فنی خودرو

ما خودروهایی که مشمول جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو یا جریمه دیرکرد معاینه فنی خودرو می‌شوند را معرفی و بررسی کردیم؛ اما، اشاره‌ای به نحوه ثبت جریمه معاینه فنی از سوی راهنمایی و رانندگی نکردیم. اکنون، می‌خواهیم درباره‌ی روش‌هایی که برای ثبت جریمه معاینه خودرو از سوی راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود، صحبت کنیم.

جریمه معاینه فنی با دوربین راهنمایی و رانندگی

جریمه دیرکرد معاینه فنی یا جریمه نداشتن معاینه فنی در شهرستانها و تهران با انواع دوربین راهنمایی و رانندگی شامل دوربین پلاک‌خوان شهری، دوربین پلاک‌خوان جاده‌ای و دوربین‌های طرح ترافیک انجام می‌شود. این دوربین‌ها به سیستم راهداری متصل است؛ بنابراین، اطلاعات معاینه فنی پلاک‌ها را دارد. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد ثبت جریمه معاینه فنی خودرو این است که تصویر دوربین در لیست تخلفات شما در دسترس است.

دوربین در حال ثبت جریمه دیرکرد معاینه فنی

جریمه معاینه فنی از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی

جریمه معاینه فنی تهران و شهرستانها به دست پلیس راهنمایی و رانندگی نیز انجام می‌شود؛ اما، معمولاً، این جریمه زمانی انجام می‌شود که خودروی شما به‌خاطر سایر تخلفات متوقف شود سپس مشخص شود که گواهی معاینه فنی برای خودروی شما وجود ندارد.

پلیس در حال جریمه معاینه فنی خودرو

مبلغ جریمه معاینه فنی ۱۴۰۳ چقدر است؟

جریمه نداشتن معاینه فنی ۱۰۰ هزار تومان است که در هر ۲۴ ساعت فقط یک بار ثبت می‌شود؛ یعنی، اگر شما در یک روز ۲ مرتبه از جلوی دوربین یا پلیس رد شوید، فقط ۱ مرتبه جریمه معاینه خودرو می‌شوید. در ادامه، هزینه جریمه دیرکرد معاینه فنی و جریمه نداشتن معاینه فنی در شهرستان‌ها و تهران بر اساس جدول جرائم رانندگی ۱۴۰۳ قابل مشاهده است:

کد تخلفعنوان تخلف رانندگیکلان‌شهرهاسایر شهرهاروستاها
۲۰۶۳

نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی وسیله نقلیه

۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال

۶۰۰/۰۰۰ ریال

۴۰۰/۰۰۰ ریال

جریمه معاینه فنی کجا ثبت می‌شود؟

حالا که مبلغ جریمه معاینه خودرو را می‌دانید، باید برای پرداخت آن اقدام کنید؛ اما، آیا می‌دانید که جریمه معاینه فنی در کجا ثبت می شود که برای پرداخت آن اقدام کنید؟ احتمالاً خیر! این جریمه‌ها در لیست خلافی شما ثبت می‌شود. در نتیجه، اگر می‌خواهید استعلام جریمه معاینه فنی را انجام دهید، باید از روش‌های استعلام خلافی استفاده کنید. ما در ادامه این روش‌ها را آورده‌ایم.

روش‌های استعلام جریمه معاینه فنی کدام‌اند؟

اگر برای صدور یا تمدید گواهی معاینه فنی خودرو مشمول خود اقدام نکرده باشید، احتمالاً جریمه نداشتن گواهی خودرو شده‌اید؛ اما، چطور باید جریمه نداشتن معاینه فنی یا جریمه دیرکرد معاینه فنی را چک کنید؟ شما باید از روش‌های استعلام جریمه معاینه فنی خودرو که همان روش‌های استعلام خلافی خودرو است استفاده کنید. در ادامه، این روش‌ها را معرفی می‌کنیم؛ بنابراین، همراه سامانه خلافی بمانید تا روش‌های استعلام جریمه معاینه فنی خودرو را بدانید.

خودروی فرسوده دودزا

استعلام و پرداخت جریمه نداشتن معاینه فنی از سامانه خلافی

سامانه خلافی یک سامانه‌ی استعلام و پرداخت مرتبط با خودرو و موتور است که امکان استعلام و پرداخت خلافی را برای خودرو و موتور فراهم کرده است تا رضایت شما را بیش از پیش کسب کند؛ کافیست، وارد سامانه خلافی به آدرس khalafi.ir شوید. اگر قصد استعلام و پرداخت جریمه معاینه فنی تهران و شهرستانها را دارید، باید از دسته‌بندی خدمات گزینه‌ی آن را انتخاب کنید؛ سپس، شماره پلاک را وارد کنید. در ادامه، شما باید از میان گزینه‌های زیر، یک مورد را انتخاب کنید:

  • استعلام جریمه معاینه فنی از پلاک
    • استعلام جزئیات خلافی
    • استعلام مجموع خلافی
  • استعلام خلافی با شناسه قبض و پرداخت

اگر گزینه‌ی استعلام جرئیات خلافی با پلاک را انتخاب کنید، باید کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی را وارد کنید تا جزئیاتی مانند تصویر دوربین جریمه معاینه خودرو را مشاهده کنید و اگر گزینه‌ی استعلام مجموع خلافی با پلاک را انتخاب کنید، نیازی به اطلاعات اضافه ندارید ولی جزئیاتی مشاهده نمی‌کنید.

نکته‌ی حائز اهمیت درمورد استعلام و پرداخت جریمه معاینه فنی 1403 از سامانه خلافی این است که شما می‌توانید رسید خود را از بخش سوابق دریافت کنید؛ همچنین، در صورت تمایل نسبت به ذخیره‌سازی و نام‌گذاری اطلاعات ورودتان اقدام کنید تا دفعات بعدی نیازی به ورود آنها برای استعلام و پرداخت خلافی نداشته باشید. در ضمن، تسویه حساب شما با این سامانه به‌صورت آنی انجام می‌شود؛ بنابراین، نگران هیچ چیز نباشید.

استعلام و پرداخت جریمه معاینه فنی از سامانه راهور ۱۲۰

استعلام و پرداخت جریمه معاینه خودرو از طریق سایت و اپلیکیشن راهور۱۲۰ امکان‌پذیر است. سایت راهور به نشانی rahvar120.ir و اپلیکیشن راهور با نام پلیس من شناخته می‌شود. اگر شما می‌خواهید از این سامانه برای استعلام جریمه معاینه فنی از پلاک اقدام کنید، باید یادتان باشد که در سامانه سخا ثبت‌نام کنید تا کد سخا داشته باشید؛ وگرنه، نمی‌توانید استعلام جریمه معاینه فنی خودرو را بگیرید.

بخشودگی جریمه معاینه فنی

اوایلی که جریمه معاینه فنی مطرح شد، بخشش جریمه معاینه فنی به‌خاطر عدم اطلاع اکثریت مردم از این قانون انجام شد؛ اما، حالا که از اجرای این قانون مدتی می‌گذرد، بخشودگی جریمه معاینه فنی معنایی ندارد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو یا جریمه دیرکرد معاینه فنی خودرو در لیست خلافی شما قرار می‌گیرد؛ بنابراین، اگر روزی بخشش خلافی انجام شود، بخشش جریمه معاینه فنی خودرو نیز انجام می‌شود. لازم به ذکر است که در سالیان اخیر چنین اتفاقی رخ نداده است. در نتیجه، احتمال بخشودگی جریمه معاینه فنی خودرو نزدیک به صفر است؛ بنابراین، پیشنهاد سامانه خلافی این است که به فکر بخشش جریمه معاینه فنی نباشید بلکه صدور و تمدید گواهی آن را به‌موقع انجام دهید.علاوه براین پیشنهاد می‌شود نوشته مربوط به انواع جریمه خودرو را نیز مطالعه نمایید.

جمع‌بندی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید درمورد جریمه معاینه خودرو بدانید، این است که این جریمه به نفع شماست! شاید بپرسید که چطور جریمه معاینه فنی به نفع شما می‌شود؟ از آنجایی که معاینه فنی خودرو مستقیم با سلامت ظاهری و باطنی خودرو در ارتباط است، عدم اقدام برای صدور و تمدید آن به معنای نقص ظاهری یا باطنی در خودروی شماست. این نقض نه‌تنها برای عموم افرادی که اطراف شما هستند خطرناک است؛ بلکه، برای خود شما نیز خطرناک است. ممکن است به‌خاطر همین نقص‌های ظاهری و باطنی اتفاقات جبران‌ناپذیری رخ دهد که در صورت اقدام برای گواهی معاینه فنی حل شود. در نتیجه، پیشنهاد سامانه خلافی به شما رعایت این قانون است.

سوالات متداول درباره جریمه معاینه فنی خودرو

آیا نداشتن معاینه فنی جریمه روزانه دارد؟

بله؛ جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو جریمه روزانه دارد به‌شرطی که خودرو از طریق دوربین یا پلیس راهنمایی و رانندگی در معابر رصد شود؛ وگرنه، جریمه‌ای برای آن لحاظ نمی‌شود.

آیا اعتراض به جریمه معاینه فنی خودرو امکان‌پذیر است؟

بله؛ شما می‌توانید برای اعتراض به جریمه معاینه فنی تهران و شهرستانها به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید. فقط حواستان باشد، در صورتی اعتراض شما پذیرفته است که گواهی معتبر معاینه فنی برای اثبات اشتباه دوربین یا پلیس داشته باشید؛ وگرنه، اعتراض شما بی‌فایده است.

آیا جریمه معاینه فنی شامل خودروهای بلااستفاده می‌شود؟

خیر؛ جریمه نداشتن گواهی فنی برای خودروهایی که بلااستفاده هستند، لحاظ نمی‌شود؛ چراکه، نحوه ثبت جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو یا جریمه دیرکرد معاینه فنی این اجازه را نمی‌دهد. در نتیجه، تا زمانی که خودروی شما از جلوی دوربین یا پلیس راهنمایی و رانندگی عبور نکند، جریمه معاینه خودرو نمی‌شود.

آیا وارد شدن به طرح ترافیک بدون گواهی معاینه فنی امکان‌پذیر است؟

خیر؛ وارد شدن به طرح ترافیک نیاز به خرید طرح دارد، هنگامی که گواهی معاینه فنی وجود نداشته باشد، خرید طرح امکان‌پذیر نیست. در نتیجه، وارد شدن به طرح ترافیک بدون گواهی معاینه فنی امکان‌پذیر نیست. اگر این کار را بدون خرید طرح انجام دهید، هم جریمه معاینه فنی و هم جریمه طرح ترافیک مشمول شما می‌شود.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.