طوبی لازمی

جریمه همراه نداشتن مدارک ماشین و موتور

جریمه همراه نداشتن گواهینامه سال 1402

همراه‌ داشتن مدارکی مثل گواهینامه، کارت شناسایی وسیله نقلیه، بیمه‌نامه و برچسب معاینه فنی برای رانندگی واجب است. این موضوع تا حدی اهمیت دارد که همراه نداشتن این مدارک، جرم است و جریمه‌های نقدی و غیرنقدی دارد. در ادامه خواهیم گفت که این جریمه‌های نقدی و غیرنقدی برای همراه نداشتن مدارک، چیست. علاوه بر این، پاسخ پرسش‌هایی مانند «استعلام و پرداخت جریمه همراه ‌نداشتن مدارک چگونه است؟»، «مبلغ جریمه نداشتن گواهینامه سال 1402 چقدر است؟»، «مبلغ جریمه همراه نداشتن سایر مدارک خودرو در سال 1402 چقدر است؟» و … را خواهیم داد. در نتیجه، تا پایان این مطلب از سامانه خلافی، همراه ما بمانید تا همه‌چیز را درمورد رانندگی بدون گواهینامه و کارت ماشین و سایر مدارک بدانید.

جریمه همراه نداشتن مدارک چیست؟

جریمه همراه نداشتن مدارک یکی از تخلفات رانندگی است. این تخلف زمانی ثبت می‌شود که پلیس به‌خاطر ارتکاب سایر تخلفات رانندگی، وسیله نقلیه‌تان را متوقف کند؛ چون، تا زمانی که متوقف نشوید، همراه نداشتن مدارک برای پلیس مشخص نمی‌شود. در نتیجه، تنها روش ثبت جریمه نداشتن مدارک، به‌دست پلیس یعنی تسلیمی است. این جریمه رانندگی بدون گواهینامه برای هر دو وسیله نقلیه ماشین و موتور در نظر گرفته شده است؛ بنابراین، ما در ادامه جریمه همراه نداشتن مدارک خودرو و موتور را به‌صورت جداگانه معرفی و بررسی می‌کنیم.

جریمه همراه نداشتن مدارک خودرو

جریمه نداشتن مدارک خودرو شامل سواری، کامیون، تریلی و … به‌معنای تنبیه نقدی به‌خاطر همراه نداشتن گواهینامه خودرو، کارت خودرو، بیمه شخص ثالث خودرو و معاینه فنی آن است. لازم به ذکر است که داشتن یا نداشتن مدارک خودرو با استعلام برای پلیس مشخص می‌شود؛ اما، در هر صورت همراه نداشتن آنها با تنبیه همراه است.

اگر پس از استعلام پلیس مشخص شود که شما مدارک ماشین شامل سواری، کامیون، تریلی و … را ندارید، پلیس موظف است خودروی شما را توقیف کند. در ضمن، نداشتن گواهینامه جرم است و مراحل قضایی و دادگاهی نیز به‌همراه دارد.

"</p

جریمه همراه نداشتن مدارک موتورسیکلت

جریمه نداشتن مدارک موتور نیز مانند خودرو به‌معنای تنبیه نقدی به‌خاطر همراه نداشتن گواهینامه موتور، کارت موتور، بیمه شخص ثالث موتور و معاینه فنی آن است؛ البته، معاینه فنی موتور به‌اندازه‌ی سه مورد اول، اهمیت ندارد. این موضوع اشتباه است؛ اما، به‌مرور در حال اصلاح است. در حدی که معاینه فنی موتور نیز به‌اندازه‌ی سایر مدارک برای پلیس، اهمیت داشته باشد.

لازم به ذکر است که داشتن یا نداشتن مدارک موتور شامل مواردی که ذکر شد، با استعلام برای پلیس مشخص می‌شود. در هر صورت همراه نداشتن این مدارک، با تنبیه نقدی و احتمال توقیف همراه است که جزای نقدی باید از یک روش استعلام و پرداخت خلافی موتور مانند سامانه خلافی تسویه شود.

اگر پس از استعلام پلیس مشخص شود که شما مدارک موتورسیکلت را به‌طور کل ندارید، پلیس موظف است موتور شما را توقیف کند. در ضمن، درست مانند خودرو، برای موتور نیز نداشتن گواهینامه جرم است و مراحل قضایی و دادگاهی به‌همراه دارد.

جریمه نداشتن گواهینامه موتور

جریمه همراه نداشتن مدارک وسایل نقلیه عمومی

جریمه همراه نداشتن وسایل نقلیه عمومی شامل تمام مدرک‌های پیشین به‌علاوه‌ی جریمه نداشتن دفترچه ثبت ساعت و سرعت به‌همراه جریمه همراه نداشتن کارت سلامت است. لازم به ذکر است که برای وسایل نقلیه باربری نیز جریمه نداشتن بارنامه در نظر گرفته شده است. مبلغ جریمه‌های فوق در ادامه مطلب آمده است.

نحوه ثبت جریمه همراه نداشتن مدارک

برای ثبت جریمه همراه نداشتن مدارک ماشین و موتور، حتما پلیس باید وسیله نقلیه شما را متوقف کند. ثبت این نوع جریمه با دوربین ممکن نیست؛ چرا که، افسر پلیس باید مدارک شما را بررسی کند تا متوجه موضوع شود. شاید مبلغ جریمه همراه نداشتن مدارک خودرو شامل مبلغ جریمه نداشتن گواهینامه سال 1402 و مبلغ جریمه نداشتن سایر مدارک در سال 1402 کم باشد؛ ولی، این موضوع، از اهمیت این جریمه کم نمی‌کند.

مبلغ جریمه همراه نداشتن مدارک چقدر است؟

در این جدول، مبلغ جریمه همراه نداشتن گواهینامه ۱۴۰۲ به‌همراه سایر مدرک‌های خودرو و موتور را آورده‌ایم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید،‌ مبلغ جریمه در شهرهای بزرگ و کوچک و روستا‌ها تفاوت دارد. نکته حائز اهمیت این است که جریمه نداشتن گواهینامه موتور در سال ۱۴۰۲ و جریمه همراه نداشتن گواهینامه خودرو در سال ۱۴۰۲ با هم برابر است.

نکته: هزینه جریمه گواهینامه موتور و ماشین نسبت به سال‌های گذشته با افزایش همراه بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ نیز شاهد افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی ۱۴۰۲ باشیم.

کد تخلف

عنوان تخلف رانندگی

کلان‌شهرها (ریال)

سایر شهرها (ریال)

روستاها (ریال)

۲۰۲۸

نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر

۵۰۰٫۰۰۰

۲۰۶۳

نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی وسایل نقلیه

۵۰۰٫۰۰۰

۳۰۰٫۰۰۰

۲۰۰٫۰۰۰

۲۱۱۰

جریمه نداشتن دفترچه ثبت ساعت و سرعت در وسایل نقلیه عمومی

۳۰۰٫۰۰۰

۲۰۰٫۰۰۰

۱۰۰٫۰۰۰

۲۱۱۱

همراه نداشتن گواهینامه رانندگی

۳۰۰٫۰۰۰

۲۰۰٫۰۰۰

۱۰۰٫۰۰۰

۲۱۳۳

همراه نداشتن كارت سلامت راننده وسایل نقلیه عمومی

۲۰۰٫۰۰۰

۲۰۰٫۰۰۰

۱۰۰٫۰۰۰

۲۱۴۹

همراه نداشتن کارت شناسایی وسیله نقلیه

۲۰۰٫۰۰۰

۱۰۰٫۰۰۰

۵۰٫۰۰۰

روش‌های پرداخت جریمه همراه نداشتن مدارک

حالا که مبلغ جریمه همراه نداشتن مدارک خودرو و موتور شامل مبلغ جریمه نداشتن گواهینامه سال 1402 را معرفی و بررسی کردیم، باید به روش‌های پرداخت آن نیز اشاره کنیم. تمامی روش‌های پرداخت جریمه را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید با توجه به نیاز خود، از میان آنها، بهترین روش را انتخاب کنید.

  • پرداخت جریمه همراه نداشتن مدرک‌ها از سامانه خلافی
  • پرداخت جریمه همراه نداشتن مدارک موتور و خودرو از طریق سایت راهور 120 و اپلیکیشن پلیس من
  • پرداخت جریمه نداشتن گواهینامه خودرو و موتور و سایر مدارک با شماره گویای 02188288888
  • پرداخت جریمه نداشتن گواهینامه موتور و خودرو و سایر مدارک با کد دستوری *110#
  • پرداخت جریمه همراه نداشتن مدارک خودرو و موتور با مراجعه به دفاتر پلیس+10

سامانه خلافی؛‌ بهترین راه پرداخت جریمه رانندگی

همانطور که از اسم سامانه خلافی پیداست،‌ این سامانه، خدمت استعلام و پرداخت انواع خلافی را در ساده‌ترین شکل ممکن و در سریع‌ترین زمان ممکن با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و روش‌های گوناگون فراهم کرده است.

استعلام و پرداخت مبلغ جریمه نداشتن گواهینامه سال 1402 و سایر تخلفات رانندگی از طریق سامانه خلافی امکان‌پذیر است. در ادامه به انواع روش‌های استعلام و پرداخت خلافی از سامانه خلافی اشاره کرده‌ایم:

  • استعلام و پرداخت خلافی با جزئیات: در این روش جزئیات خلافی نمایش داده می‌شود؛ همچنین، امکان پرداخت موردی خلافی فراهم شده است. فقط کافیست شماره پلاک را به‌همراه کد ملی مالک وسیله نقلیه و شماره موبایل متعلق به مالک وسیله نقلیه را وارد کنید.
  • استعلام و پرداخت خلافی بدون جزئیات: در این روش به اطلاعات مالک نیازی نیست و احراز هویت انجام نمی‌شود؛ اما، جزئیاتی از تخلفات نیز نمایش داده نمی‌شود. در ضمن، تنها امکان پرداخت خلافی به‌صورت کامل فراهم شده است یعنی امکان پرداخت موردی وجود ندارد.
  • استعلام و پرداخت جرایم با شناسه‌های قبض: در این روش اگر قبض پیامکی یا کاغذی دارید، می‌توانید بدون احراز هویت، قبض جریمه را تسویه کنید؛ اما، حواستان باشد که ممکن است تسویه قبض از این روش، با تأخیر در سامانه راهور ثبت شود. اگر نیاز به تسویه فوری دارید، روش‌های دیگر را انتخاب کنید.

مزایای استفاده از سامانه خلافی

مبلغ جریمه نداشتن گواهینامه سال ۱۴۰۲ و مدارک را بررسی کردیم. اکنون به مرحله پرداخت با استفاده از سامانه خلافی رسیدیم. حالا می‌خواهیم تعدادی از مزایای استفاده از خلافی را نام ببریم تا شما را در انتخاب بهترین سامانه پرداخت خلافی کمک کرده باشیم.

  • تسویه آنی
  • وجود اطلاعات به‌روز
  • پرداخت موردی یا تجمیعی
  • ذخیره نتایج استعلام در بخش سوابق
  • و …

صفحه استعلام خلافی خودرو سایت خلافی در صفحه لپ‌تاپ

اعتراض به مبلغ جریمه همراه نداشتن مدارک ماشین و موتور

جریمه همراه نداشتن کارت ماشین و مدارک به‌دست افسر پلیس صادر می‌شود. در نتیجه، این جریمه، تسلیمی است پس احتمال حذف آن وجود ندارد؛ اما، شما می‌توانید در هر صورت اعتراض به جریمه رانندگی خود را در دفاتر پلیس+۱۰ ثبت کنید.

سوالات متداول

آیا نداشتن گواهینامه در پرداخت خسارت بیمه مشکل ایجاد می‌کند؟

بیمه خسارت را پرداخت خواهد کرد؛ ولی، این مبلغ به‌صورت قسطی یا تمام و کمال در صورت توانایی متخلف، دریافت خواهد شد.

آیا نداشتن گواهینامه برای ترخیص خودرو مشکل‌ساز می‌شود؟

بله؛ چراکه یکی از مدارک مهم برای ترخیص خودرو از پارکینگ، گواهینامه مالک خودرو و راننده خودرو است به‌خصوص در صورتی که یک نفر نباشند.

مبلغ جریمه نداشتن گواهینامه سال 1402 چقدر است؟

نداشتن گواهینامه در شهر‌های بزرگ ۳۰ هزار تومان، در سایر شهرها ۲۰ هزار تومان و در روستاها ۱۰ هزار تومان جریمه به‌همراه دارد.

آیا همراه نداشتن مدارک موجب توقیف می‌شود؟

اگر مدارک خودرو و موتور را حین رانندگی همراه نداشته باشید فقط جریمه می‌شوید؛ ولی، اگر اصلا گواهینامه رانندگی نداشته باشید، خودرو یا موتور شما توقیف می‌شود و حتی دادگاه هم دارد.

جریمه نداشتن گواهینامه در تصادف چیست؟

نداشتن گواهینامه در تصادف جزای نقدی و حبس و دادگاه در پیش خواهد داشت. در نتیجه، باید حواستان باشد که درصورت فراموشی یا جاگذاشتن گواهینامه، پس از تصادف و پیش از رسیدن پلیس، گواهینامه را به دست آورید تا مجرم شناخته نشوید. اگر می‌خواهید اقدامات بعد از تصادف را بهتر و بیشتر بدانید، این مطلب را بخوانید.

نداشتن گواهینامه چه تبعاتی دارد؟

مجازات رانندگی بدون گواهینامه، در دفعه اول، حبس تعزیری تا دو ماه، جزای نقدی تا ۱۰۰ هزار تومان یا هر دو مجازات است. مجازات رانندگی بدون گواهینامه، در دفعه دوم، دو ماه تا شش ماه حبس است. در ضمن، تمدید نکردن گواهینامه، به معنای نداشتن گواهینامه نیست یعنی فقط با پرداخت جریمه به مبلغ ۳۰، ۲۰ یا ۱۰ هزار تومان وابسته به محل ارتکاب تخلف همراه است.

جمع‌بندی

حتما برایتان پیش آمده که حین رانندگی متوجه شوید که مدارک شناسایی به‌خصوص گواهینامه خود را جا گذاشته‌اید؛ در این صورت اگر پلیس شما را متوقف کند، جریمه خواهید شد ولی وسیله نقلیه‌تان توقیف نمی‌‌شود. این قانون شامل همه وسایل نقلیه می‌شود و برای خودرو و موتورسیکلت متفاوت نیست. در حقیقت، این جریمه در دسته‌ی جریمه‌های موتورسیکلت و انواع ماشین شامل سواری، کامیون، تریلی و … است. در نتیجه، توصیه می‌کنیم همیشه قبل از رانندگی از کامل بودن مدارک خود مطمئن شوید. اگر شما هم تجربه‌ای از جریمه همراه نداشتن مدارک مانند گواهینامه دارید،‌ حتما در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.