طوبی لازمی

رانندگی در شب؛ از قوانین تا تخلفات رانندگی هنگام شب در جاده

از قوانین تا تخلفات رانندگی در شب

خوب است بدانید که بخش بزرگ و قابل‌توجهی از آمارهای تصادف، در طول سال، مربوط به رانندگی در شب است. همین موضوع موجب شده است تا پلیس راهور، قوانین دقیق و سخت‌گیرانه‌ای برای رانندگی هنگام شب در جاده داشته باشد؛ چرا که، آگاهی از قوانین رانندگی در شب و رعایت کردن آنها، شما و اطرافیان شما را سالم و سلامت به مقصد می‌رساند!

ما نیز در این مطلب شما را با هر چیزی که به رانندگی هنگام شب در جاده مربوط می‌شود، آشنا خواهیم کرد. شما با خواندن این مطلب قرار است پاسخ پرسش‌های چه مواردی هنگام رانندگی در شب مهم است؟، تخلفات مربوط به رانندگی هنگام شب در جاده کدامند؟، سرعت رانندگی در شب و روز چقدر است؟،‌ جریمه نقص سیستم روشنایی در شب چقدر است؟ نحوه استعلام و پرداخت جرایم رانندگی در شب چگونه است؟ و … آشنا شوید. در نتیجه، تا انتهای این مطلب از سامانه خلافی، همراه ما بمانید.

چه مواردی در رانندگی در شب مهم است؟

قبل از این که هنگام شب، دل به جاده بزنید، حتما ماشینتان را از لحاظ فنی و ظاهری بررسی کنید؛ چراکه داشتن نقص فنی یا نقص ظاهری به‌خصوص در چراغ‌ها و لامپ‌ها، دردسرهای متنوع و متعددی برای شما و اطرافیانتان به همراه دارد. در نتیجه، حتما به نور چراغ‌های ماشین توجه کنید تا بهترین نور برای رانندگی در شب را داشته باشید. در ادامه، سایر مواردی که هنگام رانندگی شب مهم است را آورده‌ایم:

  • بررسی نوردهی چراغ ماشین در حالت نوربالا تا 110 متر و در حالت نورپایین تا 30 متر
  • عدم مصرف داروهای‌ خواب‌آور، مسکن،‌ دخانیات، مواد الکلی و توهم‌زا
  • روشن نگه داشتن چراغ‌ها درصورت توقف در کنار جاده یا اتوبان
  • اطمینان از سالم و تمیز بودن شیشه‌‌های جلو و عقب
  • استفاده از عینک درصورت ضعیف بودن چشم
  • توجه به حضور حیوانات و موانع دیگر در جاده
  • حفظ فاصله قانونی با سایر ماشین‌ها
  • سرعت مجاز رانندگی در شب و روز
  • و …

چه مواردی در رانندگی در شب مهم است؟

لیست انواع تخلفات رانندگی هنگام شب در جاده

تخلفات رانندگی معمولا برای شرایط مختلف یکسان است؛ اما برخی قوانین مختص رانندگی هنگام شب در جاده است. در جدول زیر تخلفات مختص رانندگی هنگام شب در جاده به‌همراه کد تخلف و مبلغ جرایم آنها آورده شده است. شما می‌توانید با آگاهی از این تخلفات، از بروز آنها جلوگیری کنید.

نوع تخلف

کلان‌شهرها(ریال)

سایر شهرها(ریال)

روستاها(ریال)

نقص فنی مؤثر یا نقص در سامانه روشنایی در شب

۳/۰۰۰/۰۰۰

۲/۰۰۰/۰۰۰

۱/۵۰۰/۰۰۰

نداشتن تجهیزات پیش‌بینی‌شده در برگ بازبینی فنی سلامت وسایل نقلیه عمومی

۹۰۰/۰۰۰

۶۰۰/۰۰۰

۳۰۰/۰۰۰

خاموش بودن چراغ داخل وسایل نقلیه عمومی مسافربری در شب

۶۰۰/۰۰۰

۶۰۰/۰۰۰

۳۰۰/۰۰۰

استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره‌کننده، چراغ‌های الوان، چراغ‌های اضافی و داشتن نور سفید در عقب و نور قرمز در جلوی وسیله نقلیه

۱/۵۰۰/۰۰۰

حرکت با نور بالا در مواقعی که باید از نور پایین استفاده شود

۹۰۰/۰۰۰

۹۰۰/۰۰۰

۳۰۰/۰۰۰

نداشتن یا نقص چراغ‌های جلو، عقب و ترمز یا راهنمای وسیله نقلیه و تغییر در رنگ چراغ‌ها

۹۰۰/۰۰۰

۹۰۰/۰۰۰

۳۰۰/۰۰۰

پوشاندن تمام یا قسمتی از چراغ‌های جلو یا عقب وسیله نقلیه که باعث کاهش یا افزایش نور شود

۱/۰۰۰/۰۰۰

۱/۰۰۰/۰۰۰

۵۰۰/۰۰۰

روشن نکردن چراغ از هنگام غروب تا طلوع آفتاب در مواقع لزوم به هر علت

۱/۲۰۰/۰۰۰

۹۰۰/۰۰۰

۵۰۰/۰۰۰

نکته: شما می‌توانید لیست کامل‌تر و جامع‌تر تخلفات راهنمایی و رانندگی به‌همراه مبلغ جرایم آنها را در مطلب «لیست جرایم رانندگی» بخوانید.

قوانین سرعت رانندگی در شب و روز

مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت رانندگی در شب و روز، تفاوت سرعت آنهاست که باید رعایت شود. اگر سرعت مجاز رانندگی در شب و روز رعایت نشود، جریمه سرعت غیرمجاز برای شما ثبت خواهد شد؛ اما برای اینکه جلوی این جرایم را بگیرید، باید از رانندگی در شب اتوبان و خیابان آگاه باشید.

  • سرعت مجاز رانندگی در شب در جاده‌های اصلی: ۸۵ کیلومتر بر ساعت
  • سرعت مجاز رانندگی در شب در جاده‌های فرعی: ۷۵ کیلومتر بر ساعت

نکته: سرعت مجاز رانندگی در روز برای جاده‌های اصلی و فرعی، ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر از سرعت مجاز رانندگی در شب برای همان جاده‌هاست. این یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین اختلافات در قوانین سرعت رانندگی در شب و روز که برای کاهش خطرات رانندگی در شب لحاظ شده است. اگر می‌خواهید در مورد اختلاف سرعت مجاز در مکان‌ها و زمان‌های متفاوت، بیشتر بدانید، مطلب «راهنمای جامع سرعت مجاز در انواع معابر» را بخوانید.

نحوه استعلام جرایم راهنمایی و رانندگی

درصورتی که سهوا یا در اثر بی‌احتیاطی توجهی به قوانین رانندگی در شب نشان ندهید، در اکثر مواقع با هشدارها و جریمه‌های پلیس راهور روبرو خواهید شد. نادیده گرفتن خلافی‌ها نه تنها باعث افزایش و چندبرابر شدن جریمه‌ها می‌شود، بلکه هنگام تعویض پلاک، نقل و انتقال وسیله نقلیه و… هم دست و پای شما را می‌بندد. بهترین راه برای جلوگیری از این‌گونه مشکلات، پرداخت جرایم رانندگی در شب است. ما در ادامه روش‌های آن را آورده‌ایم.

روش‌های پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی

روشی که برای اطلاع از جرایم رانندگی خود انتخاب می‌کنید خیلی اهمیت دارد. روش استعلام خلافی در شب باید طوری باشد که بتوانید از طریق آن به به‌روزترین اطلاعات از خلافی‌های ثبت‌شده در سامانه راهور دسترسی پیدا کنید. علاوه بر استعلام،‌ پرداخت خلافی هم اهمیت زیادی دارد، بنابراین روش انتخابی باید گزینه پرداخت را هم در اختیار شما قرار دهد. خلافی پرداختی شما حتما باید در سامانه راهور ثبت شود تا جنبه قانونی داشته باشد،‌ بنابراین برای استعلام خلافی و پرداخت آن حتما روش معتبر و شناخته‌شده‌ای را امتحان کنید.

استعلام تخلفات رانندگی در شب از خلافی

سامانه خلافی، روش ساده و مطمئنی است که می‌تواند در عرض چند دقیقه، استعلام خلافی خودرو را دراختیارتان قرار دهد. برای استعلام جرایم رانندگی در شب و روز و خلافی‌های دیگر می‌توانید از سامانه Khalafi استفاده کنید. اگر بار اولیست که از سامانه خلافی استفاده می‌کنید باید ابتدا شماره تلفن همراهتان را در قسمت ورود درج کنید سپس طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. انتخاب گزینه خلافی خودرو یا موتور
  2. وارد کردن شماره پلاک خودرو یا موتور
  3. انتخاب روش استعلام خلافی مناسب خودتان از میان روش‌ها
  4. پرداخت خلافی پس از مشاهده مجموع خلافی یا جزئیات خلافی

"استعلام

استعلام تخلفات رانندگی در شب از سامانه راهور

برای اطلاع از جرایم رانندگی در شب و پرداخت آن‌ می‌توانید به سامانه پلیس راهور یا rahvar120 هم مراجعه کنید. فقط توجه داشته باشید برای استعلام خلافی از سایت راهور، نیاز به احراز هویت در سامانه سخا دارید. مراحل استعلام خلافی از سایت rahvar120 عبارتند از:

  1. ورود به سامانه rahvar120
  2. انتخاب گزینه استعلام تخلفات رانندگی از منوی میانی سایت
  3. ورود به سامانه سخا
  4. وارد کردن کد ملی و کلمه عبور
  5. وارد کردن کد امنیتی
  6. انتخاب گزینه خدمات استعلامی
  7. پرداخت هزینه استعلام
  8. دریافت تخلفات و تسویه

استعلام خلافی رانندگی در شب از سامانه راهور

سامانه خلافی؛ بهترین روش استعلام و پرداخت تخلفات

سامانه خلافی به‌خاطر سادگی و سرعت در ارائه نتیجه استعلام و پرداخت تخلفات همچنین فراهم کردن روش‌های متنوع برای استعلام و پرداخت جرایم مانند روش استعلام جزئیات خلافی با نیاز به اطلاعات مالک و روش استعلام مجموع خلافی بدون نیاز به اطلاعات مالک، بهترین روش برای صفر کردن تخلفاتی است که هنگام رانندگی در شب در جاده انجام داده‌اید. شما می‌توانید علاوه‌بر استعلام و پرداخت خلافی‌های خود از این سامانه، سایر استعلام و پرداخت‌های مربوط به خودرو یا موتور خود را انجام دهید.

جمع‌بندی

رانندگانی که شب را برای رانندگی در جاده یا مسیر‌های دیگر انتخاب می‌کنند، باید احتیاط و دقت بیشتری به‌خرج دهند؛ چراکه

در این مطلب، علاوه‌بر جزئیات قوانین رانندگی هنگام شب در جاده و آموزش رانندگی در شب، روش‌های استعلام و پرداخت تخلفات رانندگی در شب را آوردیم. در ادامه نیز برخی سوالات متداول درمورد این موضوع، آمده است. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه سامانه خلافی بودید، متشکریم.

سوالات متداول

چگونه در شب رانندگی کنیم؟

هنگام رانندگی در شب در جاده باید فاصله و سرعت مجاز را رعایت کنید و از سلامت فنی ماشین یا موتور همچنین سلامت ظاهری آن مطمئن شوید.

چرا رانندگی در شب مشکل است؟

معمولا شب‌ها افراد دچار خستگی و خواب‌آلودگی می‌شوند و تمرکز کافی برای رانندگی در مسیر‌های جاده‌ای را ندارند، از طرفی هم مسیر شب روشنایی و وضوح روز را ندارد و این باعث ایجاد محدودیت در دید راننده می‌شود.

سرعت رانندگی در شب و روز چقدر است؟

رانندگی در شب برای جاده‌های اصلی حداکثر ۸۵ و در جاده‌های فرعی حداکثر ۷۵ کیلومتر بر ساعت بوده و سرعت مجاز رانندگی در روز برای جاده‌های اصلی حداکثر ۹۵ و در جاده‌های فرعی حداکثر ۸۵ کیلومتر بر ساعت است.

بهترین روش رانندگی در شب چگونه است؟

بهترین روش رانندگی در شب، روشی است که شامل رعایت قوانین،‌ حفظ هوشیاری،‌ داشتن آمادگی کافی،‌ دقت بالا و سلامت فنی وسیله نقلیه باشد.

چه مواردی در حین رانندگی در شب اشتباه است؟

رانندگی در شب خطرات بیشتری نسبت به رانندگی در روز دارد. بی‌توجهی به قوانین یا نداشتن آمادگی کافی در شب، بازی با جان راننده، سرنشینان و خودروهای دیگر در جاده است. انجام حرکات نمایشی، سرعت بالا، داشتن نقص فنی در سیستم روشنایی و بسیاری موارد مشابه دیگر از جمله اشتباهات رانندگانی است که باعث تصادف و بروز اتفاقات تلخ شده‌اند.

جریمه نقص سیستم روشنایی در شب چقدر است؟

جریمه نقص سیستم روشنایی در شب ۳۰۰، ۲۰۰ و ۱۵۰ هزار تومان وابسته به محل اجرای تخلف است؛ همچنین رانندگی در شب با چراغ خاموش نیز مشمول ۱۲۰، ۹۰ و ۵۰ هزار تومان جریمه وابسته به محل تخلف کلان‌شهر، شهر یا روستا است.

بهترین چراغهای جلو برای رانندگی در شب چه ویژگی‌هایی دارد؟

چراغ‌هایی که بهترین نور برای رانندگی در شب را فراهم می‌کند، آنهایی است که در حالت نوربالا تا ۱۱۰ متر و در حالت نورپایین تا ۳۰۰ متر از محدوده دید راننده را پوشش دهد. در ضمن، بهترین نور برای رانندگی در شب، نوری است که در دسته‌ی نورهای خیره‌کننده و چراغ‌های الوان نباشد.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.