ساناز امینی

نبستن کمربند ایمنی؛ از ضرر مالی تا تلفات جانی

جریمه نبستن کمربند ایمنی

شاید تصور کنید که نبستن کمربند ایمنی برای سرنشینان خودرو اهمیتی ندارد؛ اما، جالب است بدانید که طبق آخرین آمار و ارقام منتشر شده از سوی راهور، حدود ۸۰٪ از تلفات تصادفات (جرح یا فوت) به‌خاطر نبستن کمربند خودرو است! همین موضوع موجب شده است که پلیس راهنمایی و رانندگی طرح ویژه‌ای برای برخورد با نسبتن کمربند خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ تصویب و اجرا کند. این طرح ویژه شامل جدیت در ثبت جریمه نبستن کمربند ایمنی است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این جریمه کسب کنید، ما را تا انتهای این مطلب از وبلاگ خلافی همراهی کنید.

جریمه نبستن کمربند ایمنی

جریمه نبستن کمربند ایمنی نوعی جریمه‌ی راهنمایی و رانندگی است که در جدول تخلفات با کد تخلف ۲۰۹۳ و ۲۱۶۰ مشخص شده است. این جریمه به خاطر نبستن کمربند خودرو سرنشینان جلو در داخل شهر و نبستن کمربند خودرو سرنشینان جلو و عقب در خارج شهر برای خودرو ثبت می‌شود؛ اما، حتما برایتان سوال پیش آمده است که چرا نبستن کمربند ایمنی، جریمه دارد؟

همانطور که در مقدمه شرح داده شد، طبق آخرین آمار و ارقام منتشر شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، حدود ۸۰٪ از تلفاتی مانند جرح یا فوت سرنشینان خودرو در تصادفات به‌خاطر نبستن کمربند خودرو است؛ بنابراین، حدود یک دهه‌ی پیش، پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از جرح و فوت سرنشینان خودرو در تصادفات، جریمه نسبتن کمربند ایمنی را به جدول جرایم اضافه کرد تا آنها را به بستن کمربند تشویق کند.

چرا نبستن کمربند ایمنی جریمه دارد؟

طبق آخرین آمار و ارقام منتشر شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، حدود ۸۰٪ از تلفاتی مانند جرح یا فوت سرنشینان خودرو در تصادفات به‌خاطر نبستن کمربند خودرو است؛ بنابراین، حدود یک دهه‌ی پیش، پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از جرح و فوت سرنشینان خودرو در تصادفات، جریمه نسبتن کمربند ایمنی را به جدول جرایم اضافه کرد تا آنها را به بستن کمربند تشویق کند.

کدام سرنشینان خودرو مشمول جریمه نبستن کمربند خودرو می‌شوند؟

تمام سرنشینان خودرو ملزم به بستن کمربند ایمنی هستند؛ اما، واقعیت این است که در داخل شهر، بستن کمربند برای سرنشینان جلو اهمیت دارد و در خارج شهر، بستن کمربند برای سرنشینان جلو و عقب اهمیت دارد.

روش‌های راهور برای ثبت جریمه نبستن کمربند ایمنی

روش‌های راهور برای ثبت جریمه نبستن کمربند ایمنی شامل جریمه با کمک دوربین و جریمه به دست پلیس است که به‌صورت سخت‌گیرانه و جدی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود. ما در ادامه این روش‌های ثبت جریمه نبستن کمربند ایمنی را به‌صورت کامل و جامع شرح داده‌ایم:

روش بستن و نبستن کمربند ایمنی خودرو

جریمه نسبتن کمربند با کمک دوربین راهنمایی و رانندگی

جریمه نبستن کمربند ایمنی با دوربین‌های اپراتوری راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود. این دوربین‌ها به‌طور معمول در تقاطع‌ها مانند چهارراه‌ها، سه‌راه‌ها، میدان‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌های بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نصب شده‌اند. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد ثبت جریمه نبستن کمربند ایمنی با کمک دوربین این است که تصویر تخلف شما ثبت می‌شود.

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه‌های استعلام و پرداخت مانند سامانه خلافی، این تصویر را با جزئیات تخلف مشاهده کنید سپس در صورت تمایل پرداخت کنید. خوب است بدانید که اعتراض به جریمه نسبتن کمربند ثبت شده با کمک دوربین راهنمایی و رانندگی امکان‌پذیر نیست؛ چرا که، تصویر آن ثبت شده است.

جریمه نبستن کمربند به دست پلیس راهنمایی و رانندگی

جریمه نبستن کمربند ایمنی به دست پلیس‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود؛ اما، ممکن است شما متوجه جریمه بشوید یا نشوید. اگر سرعت شما کم باشد، پلیس شما را متوقف می‌کند سپس جریمه تسلیمی صادر می‌کند اما اگر سرعت شما زیاد باشد، پلیس شما را متوقف نمی‌کند سپس جریمه دوبرگی صادر می‌کند؛ البته، اگر سرعت شما کم باشد و پلیس دستور توقف دهد و شما توجه نکنید، جریمه خودداری صادر می‌شود.

نکته‌ی مهم این است که اعتراض به جریمه تسلیمی امکان‌پذیر نیست اما اعتراض به جرایم دوبرگی و خودداری به‌علت احتمال خطا در ثبت جریمه به دست پلیس، امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از طریق مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ برای اعتراض به جریمه دوبرگی و خودداری نبستن کمربند خودرو اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: با انواع جریمه خودرو و مهلت پرداخت جرایم آشنا شوید

مبلغ جریمه نسبتن کمربند ایمنی

مبلغ جریمه نبستن کمربند ایمنی از ۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان متغیر است؛ چرا که، این مبلغ به مکان تخلف شما وابسته است. ما در ادامه جدول مبلغ جریمه نبستن کمربند خودرو را آورده‌ایم. شما می‌توانید کد تخلف، عنوان تخلف و مبالغ آن را در این جدول برای انواع مناطق و مسیرها مشاهده کنید:

کد تخلفعنوان تخلفکلان شهرها / استان‌ها / مناطق آزاد تجاریشهرستان‌هاروستاها
۲۰۹۳عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها۶۰۰٫۰۰۰۴۰۰٫۰۰۰۲۰۰٫۰۰۰
۲۱۶۰عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در معابر۱۵۰٫۰۰۰۱۰۰٫۰۰۰۵۰٫۰۰۰

نکته: نرخ جریمه نبستن کمربند ایمنی در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها نسبت به معابر عادی بیشتر است؛ چرا که، سرعت در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها نسبت به معابر عادی بیشتر است که همین موضوع نبستن کمربند ایمنی را به موضوعی خطرناک‌تر و آسیب‌زننده‌تر تبدیل می‌کند.

روش‌های پرداخت جریمه نبستن کمربند ایمنی

روش‌های پرداخت جریمه نبستن کمربند ایمنی شامل روش‌های آنلاین و آفلاین است. واضح است که روش‌های آنلاین نسبت به روش‌ها آفلاین ساده‌تر، سریع‌تر، کامل‌تر و جامع‌تر است؛ اما، انتخاب نهایی با شماست. ما در ادامه انواع روش‌های پرداخت جریمه نبستن کمربند خودرو را آورده‌ایم؛ اما، در نهایت بهترین روش پرداخت را از میان آنها معرفی و بررسی کرده‌ایم سپس آن را آموزش داده‌ایم:

  1. استعلام و پرداخت جریمه نبستن کمربند ایمنی از سامانه خلافی
  2. استعلام و پرداخت جریمه از طریق مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰
  3. استعلام و پرداخت جریمه از طریق سامانه راهور rahvar120.ir
  4. استعلام خلافی از سامانه پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
  5. استعلام جریمه از تلفن گویا به شماره ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸
  6. مشاهده جریمه از طریق کد دستوری #۱۱۰*

علامت جریمه نبستن کمربند ایمنی خودرو

 

سامانه خلافی؛ بهترین روش پرداخت تمام جریمه‌های شما

سایت خلافی، یک سامانه‌ هوشمند است که خدمات استعلام و پرداخت حوزه خودرو و موتور را به شما ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین خدمات حوزه خودرو و موتور، خدمت استعلام و پرداخت خلافی است که در سامانه خلافی با روش‌های متفاوت ارائه می‌شود. این روش‌ها شامل استعلام جزئیات خلافی و استعلام مجموع خلافی همچنین استعلام یک خلافی با شناسه قبض و پرداخت است.

  1. استعلام و پرداخت جزئیات خلافی
  2. استعلام و پرداخت مجموع خلافی
  3. استعلام و پرداخت یک خلافی با شناسه قبض و پرداخت

خوب است بدانید که روش اول نیازمند احراز هویت است یعنی نیاز به ورود اطلاعاتی همچون شماره پلاک، کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی دارد؛ اما، روش دوم نیازمند احراز هویت نیست یعنی تنها با وارد کردن شماره پلاک انجام می‌شود. در نهایت، روش سوم تنها به شناسه قبض و پرداخت جریمه‌ی شما نیاز دارد. این روش زمانی مناسب است که شما پیامک جریمه را دریافت کرده باشید؛ وگرنه، باید از سایر روش‌ها برای استعلام و پرداخت خلافی استفاده کنید. ما در ادامه سایر مزایای سامانه خلافی به‌جز تنوع روش‌های استعلام و پرداخت خلافی را آورده‌ایم:

  • تضمین تسویه آنی
  • نمایش اطلاعات به روز
  • امکان پرداخت موردی و تجمیعی
  • تنوع روش‌های استعلام و پرداخت خلافی
  • ذخیره نتایج استعلام و پرداخت در بخش سوابق
  • و …

مراحل استعلام خلافی خودرو در سایت Khalafi.ir

اعتراض به جریمه نبستن کمربند ایمنی

اگر می‌خواهید اعتراض به جریمه نبستن کمربند ایمنی را انجام دهید، فقط باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید؛ سپس، فرم مربوط به اعتراض جریمه را پر کنید. حواستان باشد که باید مدارک شناسایی خودرو و مالک آن را همراه داشته باشید. نکته‌ی مهم در مورد قبول شدن یا رد شدن اعتراض به جریمه نبستن کمربند خودرو این است که نحوه ثبت جریمه چگونه باشد! اگر نحوه ثبت جریمه با دوربین یا تسلیمی باشد، احتمال قبول شدن کم است اما اگر نحوه ثبت جریمه دوبرگی یا خوددرای باشد، احتمال قبول شدن زیاد است.

حرف آخر

در این مطلب از وبلاگ خلافی در مورد جریمه نبستن کمربند ایمنی صحبت کردیم. تنها نکته‌ای که باقی مانده است این موضوع است که فرقی نمی‌کند در خودروی شخصی یا عمومی نشسته‌اید، شما باید کمربند ایمنی را ببندید؛ چرا که، حادثه خبر نمی‌کند! اگر خدایی ناکرده تصادفی رخ دهد، کمربند ایمنی تا ۸۰٪ احتمال تلفات جانی شامل جرح یا فوت را کم می‌کند. در نتیجه، فارغ از جریمه‌ی مالی، به‌خاطر حفظ جان خود، این قانون به‌ظاهر کم‌اهمیت اما مهم را رعایت کنید.

سوالات متداول

آیا مبلغ جریمه نبستن کمربند ایمنی برای تمام خودروها یکسان است؟

بله؛ مبلغ جریمه نبستن کمربند خودرو برای تمام خودروها از سواری تا نفتکش همچنین از شخصی تا عمومی یکسان است؛ بنابراین، فرقی ندارد که در چه ماشینی کمربند نمی‌بندید، شما از ۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان وابسته به منطقه و مسیری که طی می‌کنید، جریمه می‌شوید.

آیا مبلغ جریمه نبستن کمربند خودرو برای تمام سرنشینان یکسان است؟

بله؛ مبلغ جریمه نبستن کمربند خودرو برای تمام سرنشینان یکسان است. فرقی نمی‌کند که راننده باشید، کمک‌راننده باشید یا عقب نشسته باشید؛ چرا که، بستن کمربند ایمنی در ماشین در حال حرکت برای تمام سرنشینان اجباری و واجب است.

مبلغ جریمه نبستن کمربند ایمنی در وسایل نقلیه عمومی برعهده چه کسی است؟

مبلغ جریمه نبستن کمربند ایمنی در وسایل نقلیه عمومی برعهده راننده وسیله نقلیه عمومی است؛ چرا که، او وظیفه تذکر به سرنشینان را برای بستن کمربند ایمنی دارد. اگر از وظیفه‌اش کوتاهی کند، تسویه این جریمه برعهده او است.

اشتراک‌گذاری:
ارسال دیدگاه
شماره تماس وارد شده منتشر نخواهد شد.